Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten rahoittaa opinnot aikuisena? Voinko saada tukea Kelasta?

Vierailija
06.07.2020 |

Opiskelin ylemmän korkeakoulututkinnon ulkomailla ja olin siellä töissä. Suomeen palattuani opiskelin toiselta alalta alemman korkeakoulututkinnon melkein loppuun. Olin töissä sillä alalla epäpätevänä, mutta työ oli liian rankkaa ja aliresurssoitua sekä liian matala palkka (ei pysty elämään). Nyt alan opiskella alkuperäistä alaani Suomessa. Valmistumiseen menee noin kolme vuotta. Sitten palkkani on noin 3500€-4000€ kuussa. Mitä rahallista tukea voin saada elämiseen opintojen aikana, onko mitään? Olen jo käyttänyt opintotuen kokonaan - osittain ulkomailla ollessani ja osittain tuohon suomalaiseen tutkintoon joka ei tullu valmiiksi. En voi myöskään saada työpaikkasidonnaista aikuisopintorahaa (mikä se onkaan nimeltään). Yritin jo hakea sitä tuohon keskeneräiseen tutkintoon, mutta en saa, koska työkokemus on ulkomailta. Mitä siis voisin hakea? Minulla on säästöjä opiskella täysipäiväisesti joitain kuukausia. En mielellään haluaisi tehdä töitä opintojen ohella, koska olen aina joutunut niin tekemään ja se sekä kuormittaa arkea että hidastaa valmistumista. Olen totaaliyksinhuoltaja eikä yhteyttä lapsen isään. Siksikin rahaa on saatava ja myös aikaa lapselle. Onko olemassa jotain kelan (tai muuta) tukea jota voisin hakea? Mielellään saisin sitä ainakin vuoden tai parin verran. Vaikuttaako asiaan se, että minulla ei tällä hetkellä ole suomalaista korkeakoulututkintoa? Uskallanko tehdä sitä (keskeneräiseksi jäänyttä) tutkintoa valmiiksi nyt syksyllä, jos sitten haen jotain tukea (mitä?) ja sanotaankin että olisin saanut jos ei olisi ollut tutkintoa olemassa? Entä lainaa, saako siihen takauksen vaikka on käyttänyt opintotuet?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee töitä ja laita puolet palkasta säästöön opintoja varten. Niin me muutinkin aikuiset teemme.

No siihen lopputulokseen olen itsekin päätymässä. Tällä hetkellä suunnittelen, että syksyn vain opiskelisin ja keväällä ottaisin kulutusluottoa, että saisin sen kevään ison ryppään opiskeltua. Sitten kesä-syksy töissä. Seuraava kevät kulutusluotto (tai jos onnistun töistä säästämään). Viimeinen vuosi pystyn hyvin olemaan töissä. Eli eihän tässä oikeastaan ole kyse kuin kahdesta opintojen kannalta kiireisestä keväästä. Kiitos keskustelijoille. Ihme kyllä tämä vauva-palsta voi auttaa hahmottaa ajatuksia!! :D

Ap

Et voi olla tosissasi!

Siis otat 2 vuotta kulutusluottoa elämiseen.

Milloin maksat sen pois? Ei kulutusluottoa saa niin että alan maksaa sitä takaisin kolmen vuoden päästä.

Vierailija
42/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos alalla on huutava työvoimapula, niin työnantajat ovat varmaan joustavia että saavat sinut töihin. Otat vaan palkattomia, kun on lähiopetusta.

Tätä olen miettinyt mahdollisena ratkaisuna. Alalla on vaikea saada sijaisia, niin palkarttomia ei kovin helposti myönnetä, mutta jos laitan sen ehdoksi sille että ollenkaan otan paikkaa vastaan. Katsoin eilenkin työpaikkailmoituksia ja sormia syyhyttää hakea niihin. Mutta ajattelin katsoa ensin syksyn koronatilanteen ja katsoa kuinka paljon aikaa menee kurssien suorittamiseen nykyisissä opinnoissa. Samalla teen mahdollisimman paljon opintoja sisään. Jos teen tuon keskeneräisen tutkinnon heti syksyllä valmiiksi, niin voin hakea pätevänä keikkoja (liksa nousee silloin 13 euroon tunti jippii!!) Keväällä on niin paljon opintoja, että en tiedä... Täytyy ehkä rustata lukkaria uusiksi (pitkittää valmistumista), niin pystyy keväällä mennä töihin. Seuraavana syksynä on sitten aikaa mennä töihin, keväällä taas tekee tiukkaa, viimeisenä vuonna on paaaljon aikaa mennä töihin.

Ap

Sumta puuttuu realiteetit. Teet samalla vanhat opinnot ja uudet alusta saakka. Kolmantena vuonna paaaljon aikaa käydä töissä.

Ja tämä 2 vuotta ilman tuloja, kun olet nyt tuhlannut säästösi. Koronapelon vuoksi.

Ei multa oikeastaan puutu realiteetit. Olen erittäin nopea opiskelemaan. Nyt kesällä olen tehnyt kaikki kurssit mitä uudessa tutkinnossani on tarjolla eli 40 opintopistettä. Normaalisti tällaiseen opintopistemäärään kehoitetaan varaamaan koko syyslukukausi ja puolet kevätlukukaudesta. Jippo on siinä, että olen nämä jo kertaalleen opiskellut ja siksi saan tehtyä ne nopeasti. Keskeneräisestä tutkinnosta minulta ei puutu kuin muutaman esseen palautus jotka ovat jo valmiina. Kolmantena vuonna on paljon aikaa olla töissä, koska olen sen lukkarista katsonut. Olen käynyt kaikki kurssit läpi että milloin niitä tarjotaan, mitä ne vaatii (kuinka paljon kontaktiopetusta ym.), pitääkö joku kurssi olla ensin suoritettuna... Ainoa mikä voi sotkea kuvioita, on että ne itse kontaktiopetuksen tunnit menevät päällekkäin. Tarkkoja aikatauluja ei vielä ole julkaistu. Se on tietenkin hyvinkin todennäköistä ja niin kävi jatkuvasti tuossa edellisessä tutkinnossa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai ole psykaan päässyt?

Siellä jankkasi samantyyppinen.

Vierailija
44/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee töitä ja laita puolet palkasta säästöön opintoja varten. Niin me muutinkin aikuiset teemme.

No siihen lopputulokseen olen itsekin päätymässä. Tällä hetkellä suunnittelen, että syksyn vain opiskelisin ja keväällä ottaisin kulutusluottoa, että saisin sen kevään ison ryppään opiskeltua. Sitten kesä-syksy töissä. Seuraava kevät kulutusluotto (tai jos onnistun töistä säästämään). Viimeinen vuosi pystyn hyvin olemaan töissä. Eli eihän tässä oikeastaan ole kyse kuin kahdesta opintojen kannalta kiireisestä keväästä. Kiitos keskustelijoille. Ihme kyllä tämä vauva-palsta voi auttaa hahmottaa ajatuksia!! :D

Ap

Et voi olla tosissasi!

Milloin maksat sen pois? Ei kulutusluottoa saa niin että alan maksaa sitä takaisin kolmen vuoden päästä.

Ehkä luit huolimattomasti? Suunnittelen ottavani (jos saan) kulutusluottoa kahdeksi kevätlukukaudeksi. Eli se olisi noin 8 kuukautta. En ole keksinyt vielä parempaakaan tulolähdettä. Tuossa työssä mihin pääsisin jo saa niin vähän palkkaa, että ei siitä pysty säästämään.

Ap

Vierailija
45/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos alalla on huutava työvoimapula, niin työnantajat ovat varmaan joustavia että saavat sinut töihin. Otat vaan palkattomia, kun on lähiopetusta.

Tätä olen miettinyt mahdollisena ratkaisuna. Alalla on vaikea saada sijaisia, niin palkarttomia ei kovin helposti myönnetä, mutta jos laitan sen ehdoksi sille että ollenkaan otan paikkaa vastaan. Katsoin eilenkin työpaikkailmoituksia ja sormia syyhyttää hakea niihin. Mutta ajattelin katsoa ensin syksyn koronatilanteen ja katsoa kuinka paljon aikaa menee kurssien suorittamiseen nykyisissä opinnoissa. Samalla teen mahdollisimman paljon opintoja sisään. Jos teen tuon keskeneräisen tutkinnon heti syksyllä valmiiksi, niin voin hakea pätevänä keikkoja (liksa nousee silloin 13 euroon tunti jippii!!) Keväällä on niin paljon opintoja, että en tiedä... Täytyy ehkä rustata lukkaria uusiksi (pitkittää valmistumista), niin pystyy keväällä mennä töihin. Seuraavana syksynä on sitten aikaa mennä töihin, keväällä taas tekee tiukkaa, viimeisenä vuonna on paaaljon aikaa mennä töihin.

Ap

Sumta puuttuu realiteetit. Teet samalla vanhat opinnot ja uudet alusta saakka. Kolmantena vuonna paaaljon aikaa käydä töissä.

Ja tämä 2 vuotta ilman tuloja, kun olet nyt tuhlannut säästösi. Koronapelon vuoksi.

Ei multa oikeastaan puutu realiteetit. Olen erittäin nopea opiskelemaan. Nyt kesällä olen tehnyt kaikki kurssit mitä uudessa tutkinnossani on tarjolla eli 40 opintopistettä. Normaalisti tällaiseen opintopistemäärään kehoitetaan varaamaan koko syyslukukausi ja puolet kevätlukukaudesta. Jippo on siinä, että olen nämä jo kertaalleen opiskellut ja siksi saan tehtyä ne nopeasti. Keskeneräisestä tutkinnosta minulta ei puutu kuin muutaman esseen palautus jotka ovat jo valmiina. Kolmantena vuonna on paljon aikaa olla töissä, koska olen sen lukkarista katsonut. Olen käynyt kaikki kurssit läpi että milloin niitä tarjotaan, mitä ne vaatii (kuinka paljon kontaktiopetusta ym.), pitääkö joku kurssi olla ensin suoritettuna... Ainoa mikä voi sotkea kuvioita, on että ne itse kontaktiopetuksen tunnit menevät päällekkäin. Tarkkoja aikatauluja ei vielä ole julkaistu. Se on tietenkin hyvinkin todennäköistä ja niin kävi jatkuvasti tuossa edellisessä tutkinnossa.

Ap

Et voi olla tosissasi.

Vierailija
46/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et voi olla tosissasi!

Ehkä luit huolimattomasti? Suunnittelen ottavani (jos saan) kulutusluottoa kahdeksi kevätlukukaudeksi. Eli se olisi noin 8 kuukautta. En ole keksinyt vielä parempaakaan tulolähdettä. Tuossa työssä mihin pääsisin jo saa niin vähän palkkaa, että ei siitä pysty säästämään.

Ap

Millä syksyn elätte? Millä maksat sitä kevään kulutusluottoa? Ei sitä voi siirtää vuosilla. Maksu aökaa heti.

Vierailija
47/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vakavalta elämänhallinnan puutteelta.

Ei äiti tai isä voi tuhlata rahojaan ja alkaa opiskelijaksi ilman tietoa tuloista.

Höpö höpö. Asioiden on tapana lutviutua. Tuolla asenteella olisi ollut vakava elämänhallinan puute muutta ulkomaille ja selvitä siellä kaikenlaisista kinkkisistä tilanteista. Mikä tässä minun tilanteessa on pahinta mitä voi tapahtua? No, kerron. Ensin opiskelen muutaman kuukauden täydet höyryt päällä ja saan tutkintoa pitkälle tehtyä. Sitten en olekaan keksinyt mitään tulonlähdettä joten pistän opinnot tauolle (tai hitaammalle) ja menen töihin. Ei se sen kamalampaa ole.

Ap

Vierailija
48/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olet nyt kesällä opiskellut hurjasti, mutta et ottanut keväällä selvää oletko oikeutettu opiskelemaan jollakin tuella/ opintovapaalla töistä? Kelan rahat kelpaisivat nyt, mutta et ole viitsinyt ilmoittautua työttömäksi (kuukausia sitten?) Ei tarvitse yrittää olla parempi kuin muut, jotain työttömyysetuutta nostavia on paljon tässä maassa. Nyt sitten voisit niillä säästöillä opiskella jos te-keskus kieltää opiskelut kun olisit käyttänyt työttömyysetuuden elinkustannuksiin. Asumistukeakaan et varmaan halua hakea, koska olet tehnyt niin hurjasti töitä aina.

Vierailija
49/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttuni on opiskellut työkkärin tuella. Siinä on ehto, että opiskelun pitää tukea työllistymistä. Mutta tämä ihminen on kohta kuusikymppinen, eikä ala mitenkään kovin työllistävä käytännössä ole (vähän sellainen "yleistutkinto" yliopistossa) ja on itsekin sanonut, että tuskin hänellä mikään ura siitä urkenee, tykkääpähän lähinnä opiskella... Eli sen puoleen sinulla ehkä olisi mahdollisuuksia hyvinkin.

Vierailija
50/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko sulla tällä hetkellä koulupaikka vai ei? Jos olet vielä siellä vanhassa opiskelupaikassa kirjoilla, niin et voi saada työttömyysetuutta nyt. Jos taas olet eronnut vanhasta opiskelupaikasta, niin miksi et ole ilmoittanut työttömäksi työkkäriin ja hakenut Kelasta työttömyysetuutta?

Niin ja jos olet jo aloittanut tuolla uudessa opiskelupaikassa, niin et voi hakea omaehtoisen opiskelun tukea enää työkkärin kautta. Tuki pitää hakea siis ennakkoon. Tuohon myös vaaditaan hyvät perustelut, mikä voi olla kohdallasi aika vaikeaa, jos on jo työllistävä ala alla (vaikkakin opinnot vähän kesken).

Vierailija
51/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis olet nyt kesällä opiskellut hurjasti, mutta et ottanut keväällä selvää oletko oikeutettu opiskelemaan jollakin tuella/ opintovapaalla töistä? Kelan rahat kelpaisivat nyt, mutta et ole viitsinyt ilmoittautua työttömäksi (kuukausia sitten?) Ei tarvitse yrittää olla parempi kuin muut, jotain työttömyysetuutta nostavia on paljon tässä maassa. Nyt sitten voisit niillä säästöillä opiskella jos te-keskus kieltää opiskelut kun olisit käyttänyt työttömyysetuuden elinkustannuksiin. Asumistukeakaan et varmaan halua hakea, koska olet tehnyt niin hurjasti töitä aina.

Tässä ehkä näkyy ne minun ulkomaanvuodet. Asuin maassa jossa ei todellakaan ollut sosiaalitukia kuin vain todella pahasti syrjäytyneille. Ei olisi tullut mieleenkään hakea sieltä koskaan tukea mihinkään. En edes tiedä mikä heidän "Kela" on nimeltään. Kulttuuri oli sellainen, että jokainen on oman onnensa seppä. Siinä on hyvät ja huonot puolet. Hyvinä puolina voi kai pitää sitä, että ihminen etenee ponnistelemalla. Minulle on jotenkin tosi vieras ajatus rimputella Kelaan siinä vaiheessa kun harkitsen opintoihin hakemista tai käyttää yhteiskunnan tukia jos pankkitililläni on rahaa. Maassa jossa asuin ei asumislisiä tai tukia saa jos on omia säästöjä. Ne pitää käyttää ensin. Tässä keskustelussa taitaa näkyä kulttuurien törmäämistä. Minulla ei ole mitään epäilystä ettenkö selviäisi tilanteesta kunnialla. Työnteko ei ole minulle mikään yökötys (se on vain hidaste). Tulin yksinkertaisesti kysymään onko tietoa tukimuodoista tai onko tietoa rekryfirmoista joista saisi joustavaa, mielellään etätyötä. (Siellä ulkomailla oli kaikenmaailman rahastoja mistä tilanteessani olisi voinut hakea "stipendiä", niin mietin jospa joku vaikka sellaisesta olisi kuullut Suomessa).

Ap

Vierailija
52/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko sulla tällä hetkellä koulupaikka vai ei? Jos olet vielä siellä vanhassa opiskelupaikassa kirjoilla, niin et voi saada työttömyysetuutta nyt. Jos taas olet eronnut vanhasta opiskelupaikasta, niin miksi et ole ilmoittanut työttömäksi työkkäriin ja hakenut Kelasta työttömyysetuutta?

Niin ja jos olet jo aloittanut tuolla uudessa opiskelupaikassa, niin et voi hakea omaehtoisen opiskelun tukea enää työkkärin kautta. Tuki pitää hakea siis ennakkoon. Tuohon myös vaaditaan hyvät perustelut, mikä voi olla kohdallasi aika vaikeaa, jos on jo työllistävä ala alla (vaikkakin opinnot vähän kesken).

Kiitos. Ajattelenkin, että en ehkä edes yritä hakea tota omaehtoista. En ole työkkärissä kirjoilla, koska en ole tottunut hakemaan tukia. (Sitä paitsi eiköhän minulle silloin tarjottaisi töitä juuri siltä alalta mistä en halua ottaa sitä vastaan?) Jos minulla on pankissa rahaa, niin elätän itseni. Nyt mietin tilannetta muutaman kuukauden päähän eteenpäin.

Ap

Vierailija
53/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Ajattelenkin, että en ehkä edes yritä hakea tota omaehtoista. En ole työkkärissä kirjoilla, koska en ole tottunut hakemaan tukia. (Sitä paitsi eiköhän minulle silloin tarjottaisi töitä juuri siltä alalta mistä en halua ottaa sitä vastaan?) Jos minulla on pankissa rahaa, niin elätän itseni. Nyt mietin tilannetta muutaman kuukauden päähän eteenpäin.

Ap

Eihän tuossa sun hommassa ole mitään logiikkaa. Kannattaa varmaan jatkaa sitä työntekoa vaan, niin et joudu liian hankalaan tilanteeseen eli hakemaan sinulle oikeutettuja tukimuotoja. Oishan se liian noloa ja häpeällistä.

Vierailija
54/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka et olisi tottunut hakemaan tukia, niin sinulla on lapsi elätettävänä! Älä nyt hyvä ihminen hae yhtään kulutusluottoja! Ne ovat monille se alku pahalle velkaantumiskierteelle. Vaikka opinnot venyisivät, niin sinun täytyy ehdottomasti perustaa taloutenne muulle kuin velkakierteelle. Koronatilanne voi taas pahentua ja opinnot voivat venyä senkin takia. Kommenteistasi huokuu huoleton, sinisilmäinen optimismi. Positiivisuus on hyvä juttu, mutta ei saa olla hölmö. Usko pois, tuossa kuviossa on nähtävänä niin monta sudenkuoppaa, että hirvittää. Ilmoittaudu nyt heti TE-toimiston asiakkaaksi ja hae työttömyysturvaa ja hae töitä, joita vaan suinkin saat. Opinnot voi odottaa. Kuuntele hyvä ihminen näitä ohjeita, tuo kulkemasi tie on huono valinta!

Vierailija
55/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän samanlaisessa tilanteessa. Olen muuttamassa ulkomailta takaisin Suomeen, koska avioero.

Olin Suomessa AMK:ssa, mutta en saanut tutkintoa valmiiksi, koska löysin täältä ulkomailta työpaikan ja se piti ottaa heti 15 vuotta sitten. Virallisesti olen siis "vain" ylioppilas ja tuskin tuota AMK-tutkintoa voi edes jatkaa enää? Olen 35 ja muuttamassa Suomeen vuoden loppuun mennessä kunhan talo on saatu myytyä. Siitä minulle jää rahaa säästöön, mutta on ollut vaikea hakea työpaikkaa Suomesta, koska en osaa sanoa koska tarkalleen voisin aloittaa. Olin muutamassa videohaastattelussa, mutta paikat menivät muille.

Mietinkin, että voisinko suorittaa tuon AMK-tutkinnon vielä loppuun vai pitääkö mennä samantien vain työkkäriin / Siwan kassalle? En ottanut silloin 15 vuotta sitten opintolainaa, koska asuin vanhempieni omistamassa asunnossa ns. ilmaiseksi. Voisinko saada vielä siis opintolainaa? Nykyisen alani töitä ei Suomessa oikein ole tarjolla, joten en tiedä mitä voisin edes tehdä työkokemuksella?

Vierailija
56/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tukien hakeminen ei ole noloa ja häpeällistä, vaan minulla ei yksinkertaisesti ole niistä tietoa. Ehkä sitä on vaikea hahmottaa, kun on asunut Suomessa pitkään. Olen asunut ulkomailla suurimman osan elämästäni. Minulle ei juolahda mieleen, että yhteiskunta tukisi minua tässä ja tässä asiassa. Nyt tuli mieleen, että voisinkohan ehkä kenties... saada jotain tukea tähän ulkomaisen tutkinnon suomalaiseksi saattamiseen. Olen yllättynyt, että minut leimataan täällä jotenkin ylpeäksi. Tai no.. vauva-palsta on vauva-palsta.

En näe tilannettani todellakaan niin hankalana kuin jotkut teistä. Minulla on vielä muutama kuukausi aikaa elellä näin ja voin aina mennä johonkin keikkatyöhön ja jättää opinnot tauolle. Keskustelun perusteella näyttää siltä, etten ole Kelalta mihinkään tukiin oikeutettu. Miksi ilmoittautuisin Kelalle? Ei ulkomaillakaan heti ilmoittauduta jonnekin isoveli-valvoo-toimistoon, jos olet hetken ilman töitä. Ovat Kelassa varmaan yhtä inhottavia ja puusilmäisiä kun jengi täällä.

Ap

Vierailija
57/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän samanlaisessa tilanteessa. Olen muuttamassa ulkomailta takaisin Suomeen, koska avioero.

Olin Suomessa AMK:ssa, mutta en saanut tutkintoa valmiiksi, koska löysin täältä ulkomailta työpaikan ja se piti ottaa heti 15 vuotta sitten. Virallisesti olen siis "vain" ylioppilas ja tuskin tuota AMK-tutkintoa voi edes jatkaa enää? Olen 35 ja muuttamassa Suomeen vuoden loppuun mennessä kunhan talo on saatu myytyä. Siitä minulle jää rahaa säästöön, mutta on ollut vaikea hakea työpaikkaa Suomesta, koska en osaa sanoa koska tarkalleen voisin aloittaa. Olin muutamassa videohaastattelussa, mutta paikat menivät muille.

Mietinkin, että voisinko suorittaa tuon AMK-tutkinnon vielä loppuun vai pitääkö mennä samantien vain työkkäriin / Siwan kassalle? En ottanut silloin 15 vuotta sitten opintolainaa, koska asuin vanhempieni omistamassa asunnossa ns. ilmaiseksi. Voisinko saada vielä siis opintolainaa? Nykyisen alani töitä ei Suomessa oikein ole tarjolla, joten en tiedä mitä voisin edes tehdä työkokemuksella?

Kun tulet Suomeen ilmoittaudut heti TE-toimiston asiakkaaksi ja haet työttömyysturvaa ja otat yhteyttä vanhaan oppilaitokseen ja kysyt heiltä kaikki nuo kysymykset.

Vierailija
58/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ehkä voisit tehdä keikkaa nykyisessä työssäsi ja rahoittaa opiskeluaika siten? Itsekin opiskelin ensimmäisen maisterin tutkinnon opintotuella, nyt opiskelen toista maisterin tutkintoa ja samalla käyn töissä rahoittaakseni opinnot. Vähän hitaampaa on tietysti opiskelu, mutta lähtökohtaisesti elätän itse itseni näin aikuisena, valinnat tehdään sitten sen mukaisesti.

Etkö siis voisi tehdä esim keikkaa itse?

Vierailija
59/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, olet todella samankaltaisessa tilanteessa! Ihan samaa olen miettinyt, että kun vain saisin luvan ottaa niitä opintolainoja "jotka minulle kuuluivat". Olen osan opintolainoista nostanut (ja maksanut pois), mutta paljon olisi nostamatta. Mutta sitä ei kai saa ellei saa myös opintotukea. Opintotuet olen tainnut kaikki jo käyttää.

Minulla oli sama tilanne, että työura ulkomailla ei oikein vastannut mitään Suomessa. Niitä "tuotteita" mitä teimme ei tehdä Suomessa.

Amk on siitä hyvä, että siellä hyväksiluetaan työkokemus ja opinnot paljon joustavammin kuin yliopistossa. Näin olen kuullut. Ja heillä taitaa olla aika paljon monimuotokoulutuksia, niin voi samalla olla töissä. Tervetuloa Suomeen! Ekat 3kk katselet kaikkea varmaan ruusuisin silmälasein kuten minäkin, heh! :D No, on täällä moni asia älyttömän hyvin.

Ap

Vierailija
60/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tukien hakeminen ei ole noloa ja häpeällistä, vaan minulla ei yksinkertaisesti ole niistä tietoa. Ehkä sitä on vaikea hahmottaa, kun on asunut Suomessa pitkään. Olen asunut ulkomailla suurimman osan elämästäni. Minulle ei juolahda mieleen, että yhteiskunta tukisi minua tässä ja tässä asiassa. Nyt tuli mieleen, että voisinkohan ehkä kenties... saada jotain tukea tähän ulkomaisen tutkinnon suomalaiseksi saattamiseen. Olen yllättynyt, että minut leimataan täällä jotenkin ylpeäksi. Tai no.. vauva-palsta on vauva-palsta.

En näe tilannettani todellakaan niin hankalana kuin jotkut teistä. Minulla on vielä muutama kuukausi aikaa elellä näin ja voin aina mennä johonkin keikkatyöhön ja jättää opinnot tauolle. Keskustelun perusteella näyttää siltä, etten ole Kelalta mihinkään tukiin oikeutettu. Miksi ilmoittautuisin Kelalle? Ei ulkomaillakaan heti ilmoittauduta jonnekin isoveli-valvoo-toimistoon, jos olet hetken ilman töitä. Ovat Kelassa varmaan yhtä inhottavia ja puusilmäisiä kun jengi täällä.

Ap

No nyt sinulla on tietoa: ilmoittaudu TE-toimiston asiakkaaksi ja hae tuet. Jos ei asia selvä, mene Kelaan kysymään mitä tukia voit saada. Niin yksinkertaista. Ai ajattelit kuluttaa kaikki rahasi loppuun ja sitten vasta hakea keikkatyötä? Järkevää. Mitäs jos Koronan takia keikkatyö yllättäen loppuu? Kannattaa varautua tulevaan eikö odotella, että pankkitili tyhjenee. Vaikutat jotenkin liian ylpeältä ja tyhmänrohkealta. Väheksyt meitä neuvojia, joilla on elämänkokemusta ja halua jakaa sinulle neuvoja. Mutta jatka toki halutessasi samalla meningillä. Oma elämäsi ja oma valintasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä