Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten rahoittaa opinnot aikuisena? Voinko saada tukea Kelasta?

Vierailija
06.07.2020 |

Opiskelin ylemmän korkeakoulututkinnon ulkomailla ja olin siellä töissä. Suomeen palattuani opiskelin toiselta alalta alemman korkeakoulututkinnon melkein loppuun. Olin töissä sillä alalla epäpätevänä, mutta työ oli liian rankkaa ja aliresurssoitua sekä liian matala palkka (ei pysty elämään). Nyt alan opiskella alkuperäistä alaani Suomessa. Valmistumiseen menee noin kolme vuotta. Sitten palkkani on noin 3500€-4000€ kuussa. Mitä rahallista tukea voin saada elämiseen opintojen aikana, onko mitään? Olen jo käyttänyt opintotuen kokonaan - osittain ulkomailla ollessani ja osittain tuohon suomalaiseen tutkintoon joka ei tullu valmiiksi. En voi myöskään saada työpaikkasidonnaista aikuisopintorahaa (mikä se onkaan nimeltään). Yritin jo hakea sitä tuohon keskeneräiseen tutkintoon, mutta en saa, koska työkokemus on ulkomailta. Mitä siis voisin hakea? Minulla on säästöjä opiskella täysipäiväisesti joitain kuukausia. En mielellään haluaisi tehdä töitä opintojen ohella, koska olen aina joutunut niin tekemään ja se sekä kuormittaa arkea että hidastaa valmistumista. Olen totaaliyksinhuoltaja eikä yhteyttä lapsen isään. Siksikin rahaa on saatava ja myös aikaa lapselle. Onko olemassa jotain kelan (tai muuta) tukea jota voisin hakea? Mielellään saisin sitä ainakin vuoden tai parin verran. Vaikuttaako asiaan se, että minulla ei tällä hetkellä ole suomalaista korkeakoulututkintoa? Uskallanko tehdä sitä (keskeneräiseksi jäänyttä) tutkintoa valmiiksi nyt syksyllä, jos sitten haen jotain tukea (mitä?) ja sanotaankin että olisin saanut jos ei olisi ollut tutkintoa olemassa? Entä lainaa, saako siihen takauksen vaikka on käyttänyt opintotuet?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Entä lainaa, saako siihen takauksen vaikka on käyttänyt opintotuet?"

Korkeakoulututkintoon et saa, sillä opintolaina on osa opintotukea, ja jos sinulla ei ole enää opintotukioikeutta, et saa takaustakaan.

Toisen asteen opintoihin saisit opintotukea ilman aikarajoitusta, joten saisit lainaakin.

Kiitos, näin muistelinkin.

Ap

Vierailija
22/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Keskeneräisiin opintoihin en hae tukea, vaan teen koko tutkinnon alusta."

No sitä tuskin työkkäri tulee puoltamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Keskeneräisiin opintoihin en hae tukea, vaan teen koko tutkinnon alusta."

No sitä tuskin työkkäri tulee puoltamaan.

No sitä vähän pelkäänkin. Täytyy varatua, että menee töihin ja olen jo jonkin aikaa katsonut työpaikkoja. Tuo ala mihin olen jo melkein koulutettu enkä halua jäädä on siitä hankala, että töitä on vain päiväsaikaan jolloin on myös opintojen lähiopetus. Eli väkisinkin sitten hidastuu valmistuminen. Olen yrittänyt etsiä töitä joita voisi tehdä joustavammalla työajalla ja mielellään myös etänä. Mistä niitä voisi löytää kun nuo te-sivujen työt ei sellaisia yleensä ole? Minulla on siis lähes äidinkielentasoinen kielitaito vieraassa kielessä ja muuta osaamista (esim. toimistotyöhön).

Ap

Vierailija
24/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteko ei kiinnosta, mutta ajattelit opiskella vielä kolmannenekin tutkinnon? Kivahan se on puuhastella toisten rahoilla.

Vierailija
25/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu erikoiselta että yksinhuoltaja elää nytkin säästöillä. Jopa teinit on kesätöissä.

Vierailija
26/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alalla on huutava työvoimapula, niin työnantajat ovat varmaan joustavia että saavat sinut töihin. Otat vaan palkattomia, kun on lähiopetusta.

Vierailija
27/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnteko ei kiinnosta, mutta ajattelit opiskella vielä kolmannenekin tutkinnon? Kivahan se on puuhastella toisten rahoilla.

Ymmärrän ihmetyksen. Työnteko kyllä kiinnostaa. Siksi haluankin saada nykyisen tutkinnon supernopeasti valmiiksi. Olen aina tehnyt töitä. Tuo ala mille Suomeen tullessa (melkein) kouluttauduin oli, voisiko sano ku*etus. Ympäri maailmaa kehutaan, että Suomi on niin hyvä tällä alalla. Luulen, että se on suomalaisten alullepanemaa propagandaa. Itse asiassa näyttöä on, sillä kansainvälisissä tilastoissa on räikeitä virheitä siinä miten työt ja asiakkaiden olosuhteet on organisoitu Suomessa ja ne luvuthan tulevat Suomesta. Menin sitten lankaan ja kouluttauduin sille alalle. En voinut kuvitella, että Suomessa on asiat HUONOSTI. No nyt on mediassakin ollut kohuja epäkohdista. Kaikki on siellä pielessä ja lakeja ei noudateta. Eikä niitä tarvitse noudattaa, kun kukaan ei valvo. Työnanatajapuoli ei halua noudattaa lakeja, vaikka työntekijät haluaisi. Valvovaviranomainen voi korkeintaan antaa huomautuksen soo soos, mutta ei sanktiota. Ehkä pahinta on se, että valvovaviranomainen ei edes ehdi valvoa ja antaa niitä huomautuksia, vaan järjestelmä rakentuu omavalvonnalle. Työntekijöitä on erittäin vaikea saada pysymään, enkä minäkään sinne jäänyt fyysistä ja mieleni terveyttäni pilaamaan. Yritin kyllä useamman vuoden ajan. Tuolla toisella alalla jonne menen on paremmat työolot. En toivo kuuta taivaalta, vaan ihan perus asioita työltä. Olisin hakenut sinne jo heti Suomeen tultuani, mutta sinne on vaikea päästä (no nytpä pääsin!) ja luulin, että tuo keskeneräiseksi jäänyt ammatti olisi ollut inhimillisempää. Mutta olen aivan samaa mieltä, että tämä on yhteiskunnan rahojen haaskausta. Syy ei ole yksittäisten työntekijöiden päätöksissä.

Ap

Vierailija
28/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu erikoiselta että yksinhuoltaja elää nytkin säästöillä. Jopa teinit on kesätöissä.

No onhan se kuitenkin mahdollista. Tein tosi pitkään töitä ulkomailla ja rahaa jäi säästöön. Myin asuntoni ulkomailla ja siitä tuli voittoa. Lisäksi lähiomainen kuoli jolta perin vähän rahaa. Kohta säästöt kyllä loppuu. Kesätöihin ei pääse sillä alalla johon olen melkein koulutettu. Muihin kesätöihin ei kai oteta kuin teinejä? Joka tapauksessa, en koronahuolen vuoksi hakenut ajoissa kesätöitä ja koronatilanne on myös yksi syy miksi en haluaisi kontaktitöihin syksyllä.

Ap

Vierailija
29/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo kesken jättämäsi ala sossuala?

Vierailija
30/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se kuitenkin mahdollista. Tein tosi pitkään töitä ulkomailla ja rahaa jäi säästöön. Myin asuntoni ulkomailla ja siitä tuli voittoa. Lisäksi lähiomainen kuoli jolta perin vähän rahaa. Kohta säästöt kyllä loppuu. Kesätöihin ei pääse sillä alalla johon olen melkein koulutettu. Muihin kesätöihin ei kai oteta kuin teinejä? Joka tapauksessa, en koronahuolen vuoksi hakenut ajoissa kesätöitä ja koronatilanne on myös yksi syy miksi en haluaisi kontaktitöihin syksyllä.

Ap

Rahat on kohta loppu.

Niillä olisit voinut opiskella. Käydä kevään ja kesän töissä. Kauppa, siivous, ravintolat ym.

Töitä on, mutta jos elää lapsen kanssa vain hetken kerrallaan.

Vierailija
31/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita joku etninen mekko päälle ja älämölötä jotain älämölö kieltä, alkaa tukia irtoamaan. Otat vielä sellaisen tyhmän katseen niinkuin tietyllä ryhmällä ruskeanaamoja täällä Suomessa niin kyllä tuet irtoaa. Istut oikein tylsistyneen näköisenä ja oloisena sossutädin toimistossa niin kyllä sossutäti laittaa sun tilille tuhansia euroja.

Vierailija
32/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos alalla on huutava työvoimapula, niin työnantajat ovat varmaan joustavia että saavat sinut töihin. Otat vaan palkattomia, kun on lähiopetusta.

Tätä olen miettinyt mahdollisena ratkaisuna. Alalla on vaikea saada sijaisia, niin palkarttomia ei kovin helposti myönnetä, mutta jos laitan sen ehdoksi sille että ollenkaan otan paikkaa vastaan. Katsoin eilenkin työpaikkailmoituksia ja sormia syyhyttää hakea niihin. Mutta ajattelin katsoa ensin syksyn koronatilanteen ja katsoa kuinka paljon aikaa menee kurssien suorittamiseen nykyisissä opinnoissa. Samalla teen mahdollisimman paljon opintoja sisään. Jos teen tuon keskeneräisen tutkinnon heti syksyllä valmiiksi, niin voin hakea pätevänä keikkoja (liksa nousee silloin 13 euroon tunti jippii!!) Keväällä on niin paljon opintoja, että en tiedä... Täytyy ehkä rustata lukkaria uusiksi (pitkittää valmistumista), niin pystyy keväällä mennä töihin. Seuraavana syksynä on sitten aikaa mennä töihin, keväällä taas tekee tiukkaa, viimeisenä vuonna on paaaljon aikaa mennä töihin.

Ap

Vierailija
33/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee töitä ja laita puolet palkasta säästöön opintoja varten. Niin me muutinkin aikuiset teemme.

Vierailija
34/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen miettinyt mahdollisena ratkaisuna. Alalla on vaikea saada sijaisia, niin palkarttomia ei kovin helposti myönnetä, mutta jos laitan sen ehdoksi sille että ollenkaan otan paikkaa vastaan. Katsoin eilenkin työpaikkailmoituksia ja sormia syyhyttää hakea niihin. Mutta ajattelin katsoa ensin syksyn koronatilanteen ja katsoa kuinka paljon aikaa menee kurssien suorittamiseen nykyisissä opinnoissa. Samalla teen mahdollisimman paljon opintoja sisään. Jos teen tuon keskeneräisen tutkinnon heti syksyllä valmiiksi, niin voin hakea pätevänä keikkoja (liksa nousee silloin 13 euroon tunti jippii!!) Keväällä on niin paljon opintoja, että en tiedä... Täytyy ehkä rustata lukkaria uusiksi (pitkittää valmistumista), niin pystyy keväällä mennä töihin. Seuraavana syksynä on sitten aikaa mennä töihin, keväällä taas tekee tiukkaa, viimeisenä vuonna on paaaljon aikaa mennä töihin.

Ap

Koronatilanne estää työnteon?

Millä siis aiot elää?

Vierailija
35/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Rahat on kohta loppu.

Niillä olisit voinut opiskella. Käydä kevään ja kesän töissä. Kauppa, siivous, ravintolat ym.

Töitä on, mutta jos elää lapsen kanssa vain hetken kerrallaan.

Olen opiskellut kesällä. Kesän aikana suoritan noin 40 opintopistettä mikä vastaa yli puolen vuoden opintoja. Yritän siis kaikin keinoin edistää sitä, että valmistuisin nopeasti, mikä on minusta kaikkein järkevintä. Tuon keskenjääneen tutkinnon kanssa tein niin, että olin koko ajan töissä noin 3 päivää viikossa. Se oli erittäin rankkaa ja opinnot ei pysyneet aikataulussa. Nyt haluasin saada tämän tutkinnon vaan tehtyä ja töihin. Taisin jo kertoa, että myös nykyisellä alalla on suuri työvoimapula (koska koulutetaan liian vähän, vaikka halukkaita olisi). 

Lapsi on vielä pieni ja vaatii tietenkin paljon myös seuraa.

Ap

Vierailija
36/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sulla on kaikkien suunnittelemiesi kurssien aikataulut jo tiedossa ettei tule päällekkäisyyksiä ym? Läsnäolopakolliset huomioituna ym?

Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.

Vierailija
37/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sumta puuttuu realiteetit. Teet samalla vanhat opinnot ja uudet alusta saakka. Kolmantena vuonna paaaljon aikaa käydä töissä.

Ja tämä 2 vuotta ilman tuloja, kun olet nyt tuhlannut säästösi. Koronapelon vuoksi.

Vierailija
38/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee töitä ja laita puolet palkasta säästöön opintoja varten. Niin me muutinkin aikuiset teemme.

No siihen lopputulokseen olen itsekin päätymässä. Tällä hetkellä suunnittelen, että syksyn vain opiskelisin ja keväällä ottaisin kulutusluottoa, että saisin sen kevään ison ryppään opiskeltua. Sitten kesä-syksy töissä. Seuraava kevät kulutusluotto (tai jos onnistun töistä säästämään). Viimeinen vuosi pystyn hyvin olemaan töissä. Eli eihän tässä oikeastaan ole kyse kuin kahdesta opintojen kannalta kiireisestä keväästä. Kiitos keskustelijoille. Ihme kyllä tämä vauva-palsta voi auttaa hahmottaa ajatuksia!! :D

Ap

Vierailija
39/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vakavalta elämänhallinnan puutteelta.

Ei äiti tai isä voi tuhlata rahojaan ja alkaa opiskelijaksi ilman tietoa tuloista.

Vierailija
40/78 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi elät säästöillä etkä työttömyyskorvauksella tai ansiosidonnaisella? Ammattiliittoon ei ole pakko kuulua, mutta kai kuulut työttömyyskassaan? Jos et, niin liity heti kun olet seuraavan kerran työsuhteessa.

Lapsesi on tärkein, älä aja itseäsi niin ahtaalle muiden asioiden kanssa että lapsen tarpeet jää sen jalkoihin. Lapsi tarvitsee paljon aikaa ja läsnäoloa, ja varsinkin yh:na se vaatii sinulta paljon panostamista. Opiskele silloin kun lapsi on pois kotoa tai nukkuu, älä nipistä pois yhteisestä ajasta, ainakaan jos lapsi on vielä pieni. Teini varmaan haluaakin olla omissa oloissaan.

Suosittelen että teet töitä kohtuudella ja opiskelet järkevään tahtiin siinä sivussa. Älä polta itseäsi loppuun, niitä vaurioita korjaillaan vuosia ja saatat päätyä kokonaan työkyvyttömäksi. Jos pystyt opiskelemaan työttömyyskorvauksella, niin hyvä juttu. Jos et, niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin opiskella työn ohessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme