Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten rahoittaa opinnot aikuisena? Voinko saada tukea Kelasta?

Vierailija
06.07.2020 |

Opiskelin ylemmän korkeakoulututkinnon ulkomailla ja olin siellä töissä. Suomeen palattuani opiskelin toiselta alalta alemman korkeakoulututkinnon melkein loppuun. Olin töissä sillä alalla epäpätevänä, mutta työ oli liian rankkaa ja aliresurssoitua sekä liian matala palkka (ei pysty elämään). Nyt alan opiskella alkuperäistä alaani Suomessa. Valmistumiseen menee noin kolme vuotta. Sitten palkkani on noin 3500€-4000€ kuussa. Mitä rahallista tukea voin saada elämiseen opintojen aikana, onko mitään? Olen jo käyttänyt opintotuen kokonaan - osittain ulkomailla ollessani ja osittain tuohon suomalaiseen tutkintoon joka ei tullu valmiiksi. En voi myöskään saada työpaikkasidonnaista aikuisopintorahaa (mikä se onkaan nimeltään). Yritin jo hakea sitä tuohon keskeneräiseen tutkintoon, mutta en saa, koska työkokemus on ulkomailta. Mitä siis voisin hakea? Minulla on säästöjä opiskella täysipäiväisesti joitain kuukausia. En mielellään haluaisi tehdä töitä opintojen ohella, koska olen aina joutunut niin tekemään ja se sekä kuormittaa arkea että hidastaa valmistumista. Olen totaaliyksinhuoltaja eikä yhteyttä lapsen isään. Siksikin rahaa on saatava ja myös aikaa lapselle. Onko olemassa jotain kelan (tai muuta) tukea jota voisin hakea? Mielellään saisin sitä ainakin vuoden tai parin verran. Vaikuttaako asiaan se, että minulla ei tällä hetkellä ole suomalaista korkeakoulututkintoa? Uskallanko tehdä sitä (keskeneräiseksi jäänyttä) tutkintoa valmiiksi nyt syksyllä, jos sitten haen jotain tukea (mitä?) ja sanotaankin että olisin saanut jos ei olisi ollut tutkintoa olemassa? Entä lainaa, saako siihen takauksen vaikka on käyttänyt opintotuet?

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä nyt elät? Jos olet työtön, voit saada tietyin ehdoin työttömyysturvaa opiskelun ajan. Nimeltään ” omaehtoisen opiskelun tuki” tms.

Vierailija
2/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutusrahaston aikuiskoulutustuki, jos sulla on työpaikka, josta jäädä opintovapaalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä nyt elät? Jos olet työtön, voit saada tietyin ehdoin työttömyysturvaa opiskelun ajan. Nimeltään ” omaehtoisen opiskelun tuki” tms.

Tällä hetkellä elän hupenevilla säästöilläni. Olen siis myös työtön, mutta en ole hakenut työttömyysturvaa.

Ap

Vierailija
4/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutusrahaston aikuiskoulutustuki, jos sulla on työpaikka, josta jäädä opintovapaalle.

Tuo taitaa olla juuri se tuki mitä en saa. Hain sitä tehdessäni tuota keskenjäänyttä tutkintoa. Siinä oli vaatimuksena pitkä työkokemus samalla työnantajalla joka minulla oli, mutta se oli ulkomailta. Enkä tietenkään ollut palaamassa sinne. Sama tilanne nyt, että en ole palaamassa edelliselle työnanatajalle.

Ap

Vierailija
5/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit opiskella kaksi vuotta tyttömyysturvalla, jos tämä vain käy työkkärille. Muutoin Suomi on muuttunut maaksi, jossa ei voi enää tehdä vääriä valintoja, muuten olet pulassa.

Vierailija
6/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kiitos! Tuo saattaakin olla minun pelastukseni. :) Ainakin pikaisella lukemisella. Löysin tällaisen linkin: https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/…

Ap

Vierailija
7/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit opiskella kaksi vuotta tyttömyysturvalla, jos tämä vain käy työkkärille. Muutoin Suomi on muuttunut maaksi, jossa ei voi enää tehdä vääriä valintoja, muuten olet pulassa.

Kiitos! Otan tästä selvää. Juu, on tosiaan eri meininki kuin "joskus muinoin". Toisaalta ulkomailla asiat vielä paljon "huonommin" tukien osalta. Jos kaikki yritykseni menee päin mäntyä, niin sitten vaan menen osa-aikaisiin töihin tai pankkiin kerjäämään kallista lainaa (mahtaisiko sitä saada, tuskin?). Töitä olen paiskinut jossain muodossa 11-vuotiaasta lähtien, enkä ole tukia hakenut tuota opintotukea ja lapsen hoitovapaata lukuunottamatta. Asumislisää sain silloin kun lapsi oli pieni ja olin hoitovapaalla.

Ap

Vierailija
8/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit opiskella kaksi vuotta tyttömyysturvalla, jos tämä vain käy työkkärille.

Mitenköhän muuten päättävät, että sopiiko heille? Pelkään, että "pakottavat" minut tekemään tuon keskeneräisen tutkinnon loppuun ja sille alalle töihin. Siellä on kauhea työvoimapula, mutta en kertakaikkiaan voi olla siellä töissä.

Ap

Vierailija
9/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä juuri Kelan pitäisi tukea ja maksaa sinunt opiskelusi?

Vierailija
10/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin, kyllä sun kaltaiselle aina joitan hommia löytyy.

Kela ei maksa koulutuksia kenellekään, tietääkseni.

Joskus maksaa joku,en tiedä kuka, sellaiselle joka joutuu sairautensa takia kouluttautumaan  uuteen ammattiin.

Ja itse kyllä aikoinani jouduin opiskelamaan opintolainalla, siitä on aikaa ja opintolaina on pois maksettu.

Vierailija
11/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et saa työttömyystukea opintojen ajalle, niin sitten kun olet käyttänyt kaikki säästösi saat toimeentulotukea. Parempi vaihtoehto tietysti olisi tuo työttömyystuki, joten sitä kannattaa hakea, vaikka sen saaminen on epävarmaa.

Vierailija
12/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kiitos! Tuo saattaakin olla minun pelastukseni. :) Ainakin pikaisella lukemisella. Löysin tällaisen linkin: https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/…

Ap

Luultavasti sinun tulee ensin ilmoittautua työkkäriin työttömäksi. Sen jälkeen tehdä TE:lle työllistymissuunnitelma tms., jossa ilmoitat että suunnittelet opiskelua työllistyäksesi tulevaisuudessa. Ts. opiskelun tulee olla ennalta suunniteltua, jotta TE voisi antaa myönteisen työvoimapoliittisen päätöksen sinulle ja näin voisit sitten saada työttömyysturvaa. Minun tuli aikanaan ensin ottaa vastaan opiskelupaikkani ja vasta sen jälkeen työkkäri teki myönteisen kahden vuoden tukipäätöksen (joka olisi kai voinut olla kielteinenkin).

- opiskelija

Vierailija
13/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä juuri Kelan pitäisi tukea ja maksaa sinunt opiskelusi?

Ei pidäkään, mutta Suomessa on sellainen systeemi, että opintoja tuetaan. Tämä on ikään kuin muuntokoulutus ulkomaisesta tutkinnosta (jota Kela jo tuki) suomalaiseen. Tietenkin Suomi hyötyy kansainvälisistä yhteyksistä ja opeista. Mutta kuten sanoin, olen aina ollut hyvin omavarainen ja paiskinut jopa 80h työviikkoja opintojen ohella. Olen siis itse aivan täysin valmis elättämään perhettäni lainarahalla sen 1-2 vuotta, mutta mistä sellaista lainaa saa? Viimeksi kun kävin muutama vuosi sitten asuntolainaa pyytämässä (aikomuksena tehdä tuon alan töitä josta on se keskeneräisen tutkinto ja aikomuksena oli tehdä se tutkinto myös loppuun), niin nauroivat pankista pihalle.

Ap

Vierailija
14/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Luultavasti sinun tulee ensin ilmoittautua työkkäriin työttömäksi. Sen jälkeen tehdä TE:lle työllistymissuunnitelma tms., jossa ilmoitat että suunnittelet opiskelua työllistyäksesi tulevaisuudessa. Ts. opiskelun tulee olla ennalta suunniteltua, jotta TE voisi antaa myönteisen työvoimapoliittisen päätöksen sinulle ja näin voisit sitten saada työttömyysturvaa. Minun tuli aikanaan ensin ottaa vastaan opiskelupaikkani ja vasta sen jälkeen työkkäri teki myönteisen kahden vuoden tukipäätöksen (joka olisi kai voinut olla kielteinenkin).

- opiskelija

Ok, kiitos tiedosta. Minä olen päässyt sisään jo sinne opintoihin.

Ap

Vierailija
15/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa saat siinä tapauksessa, että sinulla on A) takaaja B) omaisuutta lainan vakuudeksi. Kulutusluottoa saatat saada, mutta korko on kova.

Työttömyysturvalla voit ehkä opiskella mikäli sinulla on ammattiliiton jäsenyys, joka on kestänyt määrätyn ajan. Ja katsovat tarkkaan että opiskelusi tähtäävät varmempaan työllistymiseen, kun tämänhetkinen koulutuksesi. Enkä ole yhtään varma saako tukea keaken jääneisiin opintoihin?

Vierailija
16/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis alat opiskella alaa, josta sulla on jo ylempi korkeakoulututkinto???

Tohtorintutkintoako meinaat? Sitä varten haetaan apurahoja tai tehdään yliopistolla jotain assarin hommia.

Vierailija
17/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Entä lainaa, saako siihen takauksen vaikka on käyttänyt opintotuet?"

Korkeakoulututkintoon et saa, sillä opintolaina on osa opintotukea, ja jos sinulla ei ole enää opintotukioikeutta, et saa takaustakaan.

Toisen asteen opintoihin saisit opintotukea ilman aikarajoitusta, joten saisit lainaakin.

Vierailija
18/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möllikk kirjoitti:

Lainaa saat siinä tapauksessa, että sinulla on A) takaaja B) omaisuutta lainan vakuudeksi. Kulutusluottoa saatat saada, mutta korko on kova.

Työttömyysturvalla voit ehkä opiskella mikäli sinulla on ammattiliiton jäsenyys, joka on kestänyt määrätyn ajan. Ja katsovat tarkkaan että opiskelusi tähtäävät varmempaan työllistymiseen, kun tämänhetkinen koulutuksesi. Enkä ole yhtään varma saako tukea keaken jääneisiin opintoihin?

Ei ole kumpaakaan A tai B. Eikä ole ammattiliiton jäsenyyttä. Täysin varma työllistyminen olisi tuolla keskeneräisellä tutkinnolla alalla jota en halua tehdä. Siellä on suorastaan huutava pula työntekijöistä. Myös tuo toinen ala johon haluan kouluttautua on hyvä työllistämään, mutta hieman vaikeampi. Keskeneräisiin opintoihin en hae tukea, vaan teen koko tutkinnon alusta.

Ap

Vierailija
19/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit opiskella kaksi vuotta tyttömyysturvalla, jos tämä vain käy työkkärille.

Mitenköhän muuten päättävät, että sopiiko heille? Pelkään, että "pakottavat" minut tekemään tuon keskeneräisen tutkinnon loppuun ja sille alalle töihin. Siellä on kauhea työvoimapula, mutta en kertakaikkiaan voi olla siellä töissä.

Ap

Ala, jolle nyt aiot kouluttautua, täytyy työllistää hyvin. Muuten eivät tue opintojasi.

Vierailija
20/78 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis alat opiskella alaa, josta sulla on jo ylempi korkeakoulututkinto???

Tohtorintutkintoako meinaat? Sitä varten haetaan apurahoja tai tehdään yliopistolla jotain assarin hommia.

Ei vaan minun tutkinnoistani on kulunut yli 10 vuotta joten yliopisto ei hyväksilue niitä (neuvoteltu on). Joudun tekemään lähes kaiken alusta ja kun teen sen pää sauhuten niin laskin saavani valmiiksi kolmessa vuodessa. Eka vuosi on tiukka, mutta loppuvuosina voin ehtiä töihinkin. Olen siis jo katsonut milloin kursseja on tarjolla ja mitä pitää olla suoritettuna mihinkin kurssiin, missä järjestyksessä, eli tehnyt "lukujärjestyksen".

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän