Vappu on yksinäiselle melkein pahempi kuin joulu
Joulua vietetään perinteisesti sukulaisten kanssa ja talvella on kiva käpertyä yksikseen jonnekin sohvannurkkaan lukemaan kirjaa. Vappuna taas monet kokoontuvat ystävien kanssa. Kummallakaan, minulla eikä miehellä oikein ole ystäviä eikä meillä ole edes ystäväperheitä. Ollaan melkein kaikki pyhät lasten kanssa vaan kotona. Ahdistaa...
Kommentit (67)
No anteeksi vain! Yritin vain piristää ap:a kertomalla, että vappu on joillekin vain päivä muiden joukossa ja että se on vain hyvin pienen piirin juhla, josta ulkopuolelle jäämisestä ei kannata välittää! Mutta kun vappu on pyhä ja hienoista hienoin asia niin olkoon sitten!
Mulle vappu yksin ei oikeastan ole itsessään kovin paha. Mutta kyllä vähän hävetti kun töissä ihmiset kertoi hienoista vappusuunnitelmistaan ja minun täytyi todeta että minä vaan olen yksin kotona ja tissuttelen varmaan vähän jotain juotavaa...
Mikä yksinäinen sä olet, kun on mies ja lapset? Mulle ainakin on oletus, että vappuna olen miehen ja lapsen kanssa, mitä nyt mies otti ja lähti juomaan kavereiden kanssa... Lapsi nukkuu jo ja olen yksin kunnes mies tulee. En mä voisi laittaa lasta hoitoon ja mennä itse ryyppäämään. Ei sillä että olisi niitä kavereitakaan.
Kyllä juhannus on ahdistavampi kesämökittömälle kuin vappu.
"ystävien" kanssa tolskaavat voivat myös olla vain aikaansa muiden seurassa hukkaavia yksinäisiä. Nauttikaa omasta rauhasta ja keksikää omalla porukalla jotain kivaa (sen ei tarvitse olla mitään älyttömän vaativaa) yhdessä kokkausta, perhepeli, -elokuva, ulkoilu kaupungilla. Mitä vaan. Illalla nautit miehesi kanssa lasilliset hyvää viiniä/olutta/kuohuvaa mistä nyt tykkäättekään.
Monet ovat aivan nääntyneitä vappumenuineen ja vieraineen ja holtittomine juopotteluineen. Seuraavana päivänä vain harmittelevat.
Niin sama juttu täällä ap. Seurana vain mies ja lapset (2). Ei ystäväperheitä tai ystäviä joiden luona voisi käydä tai viettää aikaa. :( Tilanteeseen ei ole edes helpotusta luvassa kun miestä ei vaan huvita mikään muu kuin kotona oleilu. Siinä sitten punnitsee onko hyvä olla onneton parisuhteessa vai sinkkuna. :(
Ei mua ainakaan ahdista mikään pyhäpäivä tai juhlapäivä, jouluna tosin tykkään olla perheen ja sukulaisten kanssa. Muilla juhlapäivillä ei ole mitään väliä. Mies on vuorotöissä, ja usein töissä, kuten nytkin yövuorossa. Itsekin olen ollut kaupan alalla töissä, ja yrittäjänä, silloinkin tälläiset "juhlat" on vain yksi ylimääräinen vapaapäivä, tuntuu lähinnä sunnuntailta.
Mulle työttömänä tällaiset viikolla olevat juhlat ovat helpotus: edes päivän ajan muutkin ovat viikolla vapaalla ja kotona, joten ei hävetä liikkua kaupungilla, ei tarvitse esittää olevansa tärkeänä menossa johonkin.
Eiköhän tuo vappu ole aika teennäisen hauskaa yhdessäoloa monelle. Jotkut vetävät ihan överiksi hauskuttelun. Vappuna pääsee sentään liikkumaan julkisilla liikennevälineillä ja näkee muita ihmisiä - jos haluaa mennä katsomaan muiden örvellystä. Ei ole samalla tavalla pakkoeristyksissä kuin jouluna, jolloin kaikki mököttävät vain kotona. Päätin kuitenkin jäädä kotiin tänä iltana, ettei tarvitse törmätä metelöiviin juopottelijoihin. Minä kun en sellaista harrasta enkä halua, että lapsenikaan näkee sellaista eläimellistä menoa.
Jo on synkkää menoa, kun juhlapäivät ahdistaa. :P
Ihanaa olla oman perheen kesken. Pakkojuhlinta ei ole mua varten, kuten esim. vappu on. Grillataan, ollaan yhdessä. Mitä sen ihmeempää pitäis olla?
Mä en olisi edes huomannut koko vappua jos ei olis lapsille ostettu palloja ja serpentiiniä. Muuten aivan samanlainen päivä/ilta kuin muutkin, huomenna vaan saa koululaisetkin olla kotona.
Olisin halunnut olla tänään yksin koska on ollut niin rasittavat 3 päivää ja sitä ennen koko pääsiäinen meni vierasta passatessa.
Ei ole kyllä tullut edes mieleen juhlia vappuna sen jälkeen kun opiskelijaelämä loppui
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 17:48"]
Kansalliset vapaapäivät eivät tunnu samalta kuin Suomessa, sillä kulttuureita on niin monia ja eri uskonnoilla on omat juhlapäivänsä. On suuria massoja, jotka eivät juhli mitenkään kansallisia pyhäpäiviä, vaan viettävät omat juhlansa. Suuret juhlat kiinalaisena ja intialaisena uutenavuotena, intialaisten Holi-festivaali, juutalaisten shabbath, islamilainen uusivuosi ja Ramada...
[/quote]
Joo, ja monet niistä kiinalaisista, intialaisista, juutalaisista ynnä muista saattavat tuntea olevansa pakotettuja "konformistiseen juhlintaan" niinä omina pyhäpäivinään. Mutta kun suvussa on aina hankittu kansallispuvut ja menty mukaan karnevaaliin, niin vaikea sitä on jäädä pois, vaikka ei yhtään huvittaisi.
[/quote]
"Näin ulkosuomalaisena" kirjoittavat jotkut. Ovat kyseenalaistaneet Suomelle tyypillisiä asioita ilmeisesti vasta sitten ulkomaille muuton jälkeen, ja jos sama jatkuu edelleen, asuvat maassa kuin maassa sen kummemmin asioita kyseenalaistamatta? Jos ei kerran jo Suomessa asuessa ei ahdistanut, ja nyt sitten "ihmetellään".
Mutta: Suomi on yksi niistä maista joissa tietyt juhlapyhät aiheuttavat monille yksinäisyyden tunteen. Pahimmat ovat joulu ja juhannus. On eri asia, viettääkö iso joukko, vaikka muslimit, ryhmälleen tyypillistä juhlaa, kuin koko kaupungin ja yhteiskunnan tyhjentyminen ja hiljentyminen puoleksi viikoksi. Kaupat ovat kiinni, mitään ei tapahdu, itse ei voi osallistua. Monissa länsimaissa kaupat ovat joulunakin vain yhden päivän kiinni. Lataus juhlapyhiin ei ole sama. Helppoa tietysti niille, joille koko asia on ihan sama. Kuitenkin tyypillisesti töissäkin juhannuksen ja joulun töitä kierrätetään tietystä syystä...
Mikä teitä vaivaa? Vappu on lasten juhla! Peruukkeja, hiusvärejä, hassuja pukuja, serpentiiniä, ilmapalloja, munkkeja ja simaa. Kuka aikuinen moisista enää välittää? Ihanaa katsoa lasten riemua ja leikkiä. Mielummin katson sitä kuin keskustan juoppoja ja kadulle kusemista.
Jaan ap:n ahdistuksen. Vaihdettu miehen kanssa pari äreää sanaa koko päivänä. Kylläpä ois kiva seurassa viettää vapaita.
Olen 30, sinkku, uudessa kaupungissa. Hain kaupasta ruokaa, kokkasin itselleni hyvät vappusapuskat. Herkuttelen koko yön leffoja katsellen. Huomenna aion sisustaa parvekettani ja lähteä pitkälle lenkille metsään, jotta ei tarvitse katsella, haistella ja kuunnella koheltavia haalari-ihmisiä noissa yliopiston ja keskustan lähipuistoissa. :)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 17:40"]
Tuntuu näin ulkosuomalaisesta oudolle nuo juhlapyhät. Jotenkin Suomessa on pakotettu kaikki konformistiseen juhlintaan ja normista poikkeavan sietää hävetä.
[/quote]Ihan sama se siellä teilläkin on
[/quote]
Vappu on täällä tavallinen arkipäivä.
Kansalliset vapaapäivät eivät tunnu samalta kuin Suomessa, sillä kulttuureita on niin monia ja eri uskonnoilla on omat juhlapäivänsä. On suuria massoja, jotka eivät juhli mitenkään kansallisia pyhäpäiviä, vaan viettävät omat juhlansa. Suuret juhlat kiinalaisena ja intialaisena uutenavuotena, intialaisten Holi-festivaali, juutalaisten shabbath, islamilainen uusivuosi ja Ramada...
[/quote]Oi kun hienoa.