Autovelan määrä
Paljonko teillä on autosta velkaa ja millä ajatte?
Kommentit (129)
Kaksi melko uutta maasturia, ei lainaa. Myös yksi erikoinen lisä auto, ei lainaa.
Tällä hetkellä moni tarjoaa lainaa 0% korolla. Eikai kukaan järkevä maksa käteisellä? Käteisen voi sijoittaa..
Tällä hetkellä ei velkaa, tosin auton arvokaan ei enää ole kuin max 1000 €. Tästä autosta ei ole koskaan ollutkaan velkaa. Autolle ei nyt ole juurikaan käyttöä, mutta elämäntilanteeni muuttuu lähitulevaisuudessa niin, että tarvitsisin hiukan luotettavamman ja tilavamman menopelin. Arvon sen välillä, ostanko käytetyn auton max 10000 € (johon ehkä tarvitsen rahoitusta pari tonnia) vai kallistunko yksityisliisingiin. Ei ole vielä ollut niin ajankohtainen, että olisin ehtinyt vertailla hintoja ja arvioida kilometrejä. Todennäköisesti yksityisliising tulee kalliimmaksi, joten joudun ostamaan oman (mitä en haluaisi, koska käytetyn auton ostaminen nyt on aina hiukan arpapeliä).
Kyllä meidän ainakin kannatti viimeksi ottaa laina, eikä siirtää rahastoista ostosummaa. Kokonaiskorko on tasan 1%, kun rahastojen tuotto on paljon enemmän. Laina maksettu pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton hinnasta on 50% auton arvoa ja 50% veroa.
Onko järkeä ottaa velkaa jotta sillä voi maksaa veroa
Kävelläkään ei joka päivä jaksa kymmeniä kilometrejä. Täällä on vähän pakko olla auto eikä tulot ole niin isot että tällä korkotasolla viitsisin säästellä etukäteen.
Auto on kuitenkin oma jonain päivänä toisin kuin ne vuokrakämpät joissa moni asuu. Mulla tosin alkaa kämppä olla velaton, joten sen jälkeen auto on äkkiä maksettu.
Auto on äkkiä arvoton. Käytännössä 5 vuodessa auton arvo on puolittunut ja 15 vuodessa se on romua.
Uuden 20 000 € auton sijaan kannattaa ostaa 5 vuotias 10 000 € auto ja laittaa 10 000 € osakkeisiin.
10 vuodessa auto on muuttunut arvottomaksi romuksi mutta osakkeet ovat 20 000 arvoiset.
VW kuusi vuotta vanha, uutena ostettu. Ei yhtään lainaa ollut koko aikana, saatiin ennakkoperintöä.
0€ eikä koskaan ole ollut velkaa.
Auto on isomman keskiluokan auto, 5 vuotta ollut minulla ja toiminut ilman vikoja, aina katsastuksesta läpi huomatutuksetta, tärkeimmät varusteet kuten automaattinen ilmastointi ja vakionopeudensäädin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Auton ostaminen velaksi on suurin piirtein järjettömin asia, jonka rahalla voi tehdä.
Tämä on aika näkyvä mielipide AV-palstalla, mutta arkikokemukset eivät puolusta tätä millään tavalla.
Lähes kaikki ostavat uuden auton velalla ja se on hyvin järkevää. Rahoitus lähtee uuteen autoon jopa 0 %:n korolla.
Erittäin harvalla on pistää tiskiin putkikassi jossa on 40k€. Muut ostavat velalla jos eivät halua ajaa vanhalla skeidalla.
10 vuotta vanha mazda6, ostin käteisellä 5000e (eli velkaa ei ole)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton hinnasta on 50% auton arvoa ja 50% veroa.
Onko järkeä ottaa velkaa jotta sillä voi maksaa veroa
Kävelläkään ei joka päivä jaksa kymmeniä kilometrejä. Täällä on vähän pakko olla auto eikä tulot ole niin isot että tällä korkotasolla viitsisin säästellä etukäteen.
Auto on kuitenkin oma jonain päivänä toisin kuin ne vuokrakämpät joissa moni asuu. Mulla tosin alkaa kämppä olla velaton, joten sen jälkeen auto on äkkiä maksettu.
Auto on äkkiä arvoton. Käytännössä 5 vuodessa auton arvo on puolittunut ja 15 vuodessa se on romua.
Uuden 20 000 € auton sijaan kannattaa ostaa 5 vuotias 10 000 € auto ja laittaa 10 000 € osakkeisiin.
10 vuodessa auto on muuttunut arvottomaksi romuksi mutta osakkeet ovat 20 000 arvoiset.
Uudessa autossa ei tosiaan ole järjen häivääkään
Sitten ymmärrän jos on niin rikas ettei sen uuden auton hinta ilman velanottoa tunnu missään
Nissan ja hieman velkaa jäljellä. Periaatteessa en koskaan osta autoa käteisellä. En kestä ajatusta että minä annan kaupalle 30.000€ uudesta autosta ja kun ajan auton ulos liikkeestä siitä on sulanut 7 tuhatta parissa sekunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Nissan ja hieman velkaa jäljellä. Periaatteessa en koskaan osta autoa käteisellä. En kestä ajatusta että minä annan kaupalle 30.000€ uudesta autosta ja kun ajan auton ulos liikkeestä siitä on sulanut 7 tuhatta parissa sekunnissa.
Eli sen auton hinnan lisäksi maksat vielä lainanhoitokulut. Voiherrajumalasentään tätä logiikkaa, eikö koulussa enää opeteta mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton ostaminen velaksi on suurin piirtein järjettömin asia, jonka rahalla voi tehdä.
Tämä on aika näkyvä mielipide AV-palstalla, mutta arkikokemukset eivät puolusta tätä millään tavalla.
Lähes kaikki ostavat uuden auton velalla ja se on hyvin järkevää. Rahoitus lähtee uuteen autoon jopa 0 %:n korolla.
Erittäin harvalla on pistää tiskiin putkikassi jossa on 40k€. Muut ostavat velalla jos eivät halua ajaa vanhalla skeidalla.
Se, että köyhät paskat tekevät jotain, ei tee siitä järkevää. Paitsi tietysti muiden köyhien paskojen mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sen auton hinnan lisäksi maksat vielä lainanhoitokulut. Voiherrajumalasentään tätä logiikkaa, eikö koulussa enää opeteta mitään?
Luulitko etten tietäisi että lainalla on kuluja? Onko luetun ymmärtämisessä ongelmia? Siinähän se syy lukee miksi toimin noin. Maksan ennemmin niitäkin pieniä laina kuluja kun suosisin käteiskauppaa mainituista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulitko etten tietäisi että lainalla on kuluja? Onko luetun ymmärtämisessä ongelmia? Siinähän se syy lukee miksi toimin noin. Maksan ennemmin niitäkin pieniä laina kuluja kun suosisin käteiskauppaa mainituista syistä.
Sinä märiset arvon alenemisesta ja maksat arvonalenemisen lisäksi vielä lainanhoitokuluja.
Mutta onhan se hienoa ajella velkavankkureilla sen sijaan, että ajaisi autolla mihin oikeasti on varaa.
Ei lainaa, olen aina ostanut näitä 3-4k maksavia autoja käteisellä. Löytyy ihan luotettavia pelejä kun osaa vähän katsoa mitä ostaa. Hyvin ovat aina toimineet monta vuotta, ja halvalla olen päässyt korjausten kanssa. Nyt harkitsen autosta luopumista kokonaan kun työmatkoja (20km/päivä) kuljen jo enemmän pyörällä kuin autolla.
0e.
Ostin 7 vuotta sitten auton, hinta 24 000, velkaa otin 10 000 kolmeksi vuodeksi.
Mielestäni hyvä ja kannattava diili
Autolla ajattelin ajella vielä kolme vuotta.
Jännä että näihin ketjuihin aina löytyy näitä ”koskaan en velaksi autoa osta, juuri laitoin 30tonnia citymaasturiin”- tyyppejä, vaikka iso osa aloituksista koskee toimeentulotuen ja muiden sossutukien hakemista ja muita köyhyysmärinöitä... jännää.
Ihan voin rehellisesti sanoa että 35t€ vuosituloilla pitäisi olla aina askeleen edellä jotta saisi käteisellä ostettua muutakin kuin tonnin ritsaa, johon joka kuukausi tungetaan satoja euroja jatkuviin pikkukorjauksiin. Kokemusta on. Ja koska työssä tarvitaan autoa eikä ole mitään mielenkiintoa viettää vapaa-aikaa autotallissa seuraavaa viittä vuotta uudempaan autoon säästäessä, niin autorahoitusta löytyy 15 tonnia. Mitä sitä häpeämään.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko tässä epäsuorasti, että ostit 30 000 euron auton? Minkä verran otin velkaa siihen?
Luitko ylemmän viestin. Kalliimpi auto ei ollut perheen omistama vaan yrityksen.