Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku makaa maassa liikkumatta

Vierailija
29.04.2013 |

Kuvittele tilanne: joku mies makaa kadulla liikkumatta. Mikä on ensimmäinen ajatuksesi? Entä mitä teet? Nauratko ja kävelet pois? Käytkö tutkimassa, onko elossa? Soitatko apua?

Kysyn tätä, koska kiinnostaa tietää, auttavatko ihmiset toisiaan vai antavatko vaan olla.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä muista yhtä ainutta kertaa, että olisin jättänyt maassa makaavan tarkistamatta, ellei tilanteessa sitten ole selkeästi jo joku. Esim. viime kesänä yksi sammunut makasi lähikerrostalon pihanurtsilla, vähän siitä tokeni kun jutustelin häntä ja lupasin soittaa hänelle taksin. Taksi kurvasi paikalle, muttei suostunut ottamaan niin humalaista kyytiin, eikä tuo väsynyt juhlija enää jaksanut hereillä pysäkään. Niinpä soitin poliisit, no ei mikään ykkösprioriteetti, joten tunnin verran istuin pihanurmella sammuneen tyypin kanssa ja odotin, että maija tuli hänet noutamaan. En osaisi toimia toisin.

Vierailija
42/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 11:27"] En osaisi toimia toisin.[/quote]Se on sitten sun ongelma

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen ajatus on lievä hätäännys, onko muita, jotka voisivat auttaa? Onko lähellä merkkejä jostain epätavallisesta? Onko minulla kännykkä mukana? Pitkääkö siirtää jonnekin?

Tilanteesta riippuu, mitä sitten tekisin.  

Vierailija
44/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 11:27"] En osaisi toimia toisin.[/quote]Se on sitten sun ongelma

[/quote]

MIten se on ongelma? Minusta se ei ole ollenkaan ongelma, se on tapa toimia ja hyvä että jollakin sellainen tapa on vielä jäljellä. Sulla taitaa olla itselläsi jokin ongelma asian kanssa kun jaksat täällä inistä.

Vierailija
45/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihanko totta autatte tai ette auta sen mukaan, onko tyyppi aineissa/humalassa tai ei??? Hesassako näin toimitaan?? Kyllä täällä pikkukaupungissa on aivan selvää että autetaan sama kuka ja missä kunnossa on. Ihmisiähän ne kaikki on. Mitä jos se viinalta haiseva maassa makaava olisikin teidän teini joka on kokeillut liiman haistelua tai vetänyt pirtua??? Saako sekin kuolla siihen?

Vierailija
46/61 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten Helsingin Kalliossa nähtiin ystäväni kanssa mies konttaamassa raitiovaunuraiteilla. Mentiin taluttamaan mies pois raiteilta ja istutettiin läheisen talon portaille. Ystäväni soitteli sitten kännykällä läheisiin yömajoihin, että pääsisikö mies sinä yönä jonnekin. Mies kertoi siis olevansa koditon. Hän oli hieman humalassa, ei kuitenkaan tolkuttomasti. Kertoi myös että hänellä on HIV-tartunta, ja että ymmärtää jos haluamme nyt tämän tietäessämme lähteä äkkiä menemään. No ei me minnekään lähdetty ystäväni kanssa vaan jäätiin tämän miehen seuraksi istuskelemaan ja juttelemaan. Sanottiin hänelle että olet sinäkin arvokas ihminen vaikka oletkin HIV-positiivinen. Soitettiin sitten loppujen lopuksi poliisi että tulisivat hakemaan ja veisivät yömajaan, jonne ystäväni oli jo ilmoittanut miehen tulosta. Kun poliisit saapuivat, he samantien kommentoivat keskenään (välittämättä että minä ja ystäväni oltiin kuuloetäisyydellä) että "toi mies on HIV-positiivinen, laitetaan hanskat käteen". Tästä jäi kuitenkin itselle hyvä mieli ja siitä sitten jatkettiin matkaa ystäväni kanssa Kallion rientoihin.

Vierailija
47/61 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina auttanut ja autan vastakin, oli kyseessä pultsari tai siistimpi ihminen. Se on minulla sisäsyntyinen juttu, muuten en pystyisi katsomaan itseäni peilistä.

Vierailija
48/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 01:42"]Et ole lapsena saanut lapsilisaa? Ala viitti, ei sellaista suomalaista olekaan joka ei olisi saanut yhteiskunnalta jotain tukea.

[/quote]En tietenkään ole saanut lapsilisää, sillä minulla ei ole lapsia. Vanhempani niitä kyllä ovat saaneet.

En ole myöskään koskaan saanut mitään opintotukia, tai muita yhteiskunnan suoria tukia.

Apteekissa olen saanut alennusta hinnasta kelakortilla, mutta en siis rahaa.

Olen myös saanut yhteiskunnan kustantamaa koulutusta esim peruskoulussa ja vielä ruokailunkin, mutta en minä siitäkään rahaa ole saanut. Veroja olen kyllä maksanut.

Kaltaisiani on kyllä suomessa useampia muitakin. Suomessa monet tuet ovat edelleen tarveharkintaisia, mikä merkitsee ettei niitä kaikille makseta. Aiemmin niin oli paljon nykyistä usemman tuen kohdalla.

Vierailija
49/61 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen lähemmäs ja kysyn, että "onko sulla kaikki kunnossa?".

Vierailija
50/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 11:01"]

Kerran olen tällaiseen tilanteeseen joutunut. Läheistyin varovasti ja aloin juttelemaan, "hei,oletko kunnossa jne. Mies heräsi ja oli kännissä kuin käki. Soitin poliisit koska ei kyennyt nousemaan ylös. Jatkosta en tiedä miten äijän kävi. [/quote]

Juu aikanaan saattoi soittaa 000 tai jopa jokaisen poliisiaseman omaan numeroon ja myöhemmin 10022, nyt ei enää poliisia voi soittaa mitenkään, ellei satu sellaista henkilökohtaisesti tuntemaan.

Hätäkeskukseen 112 voi kyllä soittaa, mutta siellä vastaava päivystäjä päättää ihan itse viitsiikö ketään lähetellä vai antaako asian olla. Poliisia tai ambulanssia ei siis itse voi hälyttää apuun, ellei soita yksityiseen ambulanssifirmaan ja maksa kuljetusta ihan itse. Ja ne kyydit on paljon kalliimpia kuin taksit. Auttamien maksaa tosi paljon, joten moni jättää asian sikseen ilmoitettuaan aiemmin turhaan hätäkeskukseen vastaavanlaisesta tilanteesta.

Maailma muuttuu, eikä tässä asiassa ainakaan parempaan suuntaan.

Vierailija
51/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen aina katsomaan, tarkistan onko elossa, tarkistan tajunnantason, mahdolliset ulkoiset vammat, koitan selvittää syyn ja arvioida avun tarpeen. Teen tarvittavat toimet ja hälytän tarvittavan avun. Ehkä työni takia en pelkää noita laitapuolen kulkijoitakaan.

t. ensihoitaja

Vierailija
52/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaksi kertaa soittanut apua.

Vierailija
53/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatukseni on, että hä on todennäköisesti juovuksissa ja sammunut. Menen silti kysymään, onko kaikki ok. Ellei hän vastaa, ravistelen / potkaisen kevyesti kengänpohjaan. Ellei havahdu, soitan 112.

Tähän mennessä ovat aina havahtuneet, onneksi.

Vierailija
54/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 00:39"]

Kuvittele tilanne: joku mies makaa kadulla liikkumatta. Mikä on ensimmäinen ajatuksesi? Entä mitä teet? Nauratko ja kävelet pois? Käytkö tutkimassa, onko elossa? Soitatko apua?

Kysyn tätä, koska kiinnostaa tietää, auttavatko ihmiset toisiaan vai antavatko vaan olla.

[/quote]

Kolme kertaa sattui viime kesänä tällainen tilanne. Aina pysähdyin. Joka kerta oli kyseessä humalaansa nukkunut henkilö. Yhden kohdalle pysähdyttiin nuoren naisen kanssa yhtä aikaa. Herätettys sankari alkoi ahdistella sitä toista nuorempaa naista, mutta onneksi hän pääsi pyörällä pakoon. Silti pysähdyn aina, vaikka joskus kyllä pelottaa. Kerran vuosia sitten otin vähän etäisyyttä kun näin että selkeästi kännissä ollut mies kaatui pahan näköisesti, mutta katsoin ja kysyin käsivarren mitan päästä kävikö mitenkään.  Hän osoittautui harmittomaksi, kiitteli vaan kun välität vaikka hän onkin vaan humalassa. Maahan pudonneita tavaroita sen sijaan en "näe": kaverini löysi lompakon kortteineen, vei löytötavaraan ja alettiin syyttää että on varastanut käteisen lompakosta. Onhan siellä ihan hyvin voinut katoamishetkellä jotain käteistä olla, mutta käteisen viejä ei välttämättä ole sama kuin lompakon löytänyt. 

Vierailija
55/61 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
56/61 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä makasin tajuttomana vapun aattona. Sain apua.

Vierailija
57/61 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmiset oikeesti tiedä, että kun soittaa hätäkeskukseen, pitää aina tietää paikan osoite, johon apua pyydetään?!?

Vierailija
58/61 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki varmaan tietää, että aivoverenvuodon saanut ihminen voi käyttäytyä sekavasti ja vaikuttaa humalaiselta.

Vierailija
59/61 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistan tilanteen, se on hoitajana velvollisuuteni. 

Vierailija
60/61 |
29.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varmaan soittaisin hätänumeroon. Jos kyseessä olisi siistin näköinen henkilö eli ei mikään spurgu, kävisin varmaan vähän tönäisemässä ja katsomassa ylipäätään lähempää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän