Joku makaa maassa liikkumatta
Kuvittele tilanne: joku mies makaa kadulla liikkumatta. Mikä on ensimmäinen ajatuksesi? Entä mitä teet? Nauratko ja kävelet pois? Käytkö tutkimassa, onko elossa? Soitatko apua?
Kysyn tätä, koska kiinnostaa tietää, auttavatko ihmiset toisiaan vai antavatko vaan olla.
Kommentit (61)
Englantilainen koululainen James Herbert kuoli alasti poliisisellin lattialle. Nyt vanhemmat haluavat kiinnittää huomiota pojan kohteluun, kirjoittaa brittilehti Guardian.
Guardianin mukaan poliisi pidätti Herbertin Somersetissä, koska hän käyttäytyi omituisesti. Hänet laitettiin poliisiauton takaosaan ja ajettiin lähes 50 kilometrin päässä sijaitsevalle poliisiasemalle, josta poliisit kantoivat hänet selliin huovalla.
Oikeus totesi Herbertin kuolleen sydänkohtaukseen, joka johtui "laillisten päihteiden" käytöstä. Oikeus kuitenkin painotti, että poliisien välillä tapahtuneessa viestinnässä tapahtui katkos.
Esimerkiksi tieto Herbertin mielenterveysongelmista, päihteiden käytöstä ja aiemmista tapahtumista eivät saavuttaneet aseman henkilökuntaa. Lisäksi hänelle ei soitettu apua eikä kukaan valvonut hänen tilaansa.
Herbertin vanhemmat ovat kritisoivat poliisin toimintaa. Jamesin isä Tony Herbert kertoi, että tapahtumapäivänä seitsemän aikaan James juoksenteli ahdistuneena liikenteen seassa noin 400 metrin päässä kotoaan.
– Puolitoista tuntia myöhemmin hän makaa kuolemassa alasti sellin paljaalla betonilattialla Yeovilin poliisiasemalla. Valvontakamerakuvat kuolevasta pojastamme kertovat vakuuttavasti tarinaa katastrofisista virheistä, välinpitämättömyydestä ja laiminlyönneistä, jotka kohdistuivat Jamesin hyvinvointiin, Tony Herbert sanoo brittilehti Guardianin mukaan.
Herbertin tapauksessa mukana olleet poliisilaitokset ovat kuvailleet tapahtumaa tragediana. Poliisilaitokselta huomautetaan, että myös poliisit olivat hankalassa tilanteessa. Lisäksi poliisit huomauttavat tapauksen kertovan laillisten päihteiden vaaroista.
Lailliset päihteet tarkoittavat esimerkiksi elintarvikkeiden ja muiden helposti saatavilla olevien asioiden päihdekäyttöä. Suomessa teinit suosivat esimerkiksi muskottia.
Yritän auttaa jos vain mahdollista.
- Kerran jätin papparaisen puoliksi ojaan makaamaan pyöränsä viereen kun ei huolinut apua vaikka useampaan kertaan tarjosin. Onneksi paikka oli sentään sellainen että siinä on paljon liikennettä eli muita mahdollisia avun antajia tulisi paikalle jos papparainen muuttaisi mieltään.
- Kerran näin kaupungilla miten kaikki ajoivat ohi vaikka jalkakäytävällä makasi mummeli ja toinen hätääntynyt mummeli hyöri ympärillä. Pysähdyin ja vein mummot autollani läheiseen kotiinsa kun eivät suostuneet ambulanssin soittoon. Talutin vielä portaat ylös ja lopuksi vein alaovelle unohtuneen käsilaukun perään (huvittuneena koska autossa tuntuivat pelkäävän että minä 25v nainen varastan sen jos kädestään laskevat mutta sitten itse unohtivat kerrostalon ulko-ovelle).
- Kerran kerrostalon roskiksessa makasi mies kun vein aamulla roskia. Hetken kesti miettiä mitä tehdä (paitsi tietysti roskapussin laitoin toiseen laatikkoon). Ketään muuta ihmistä ei näkynyt lähettyvillä jonka olisi pyytänyt kaveriksi selvittämään onko tuo mies kuollut, elävä vai mikä. Tuntui inhottavalta ajatukselta koskea mieheen mutta ei sekään tuntunut kivalta että jollain oksalla tökkisi onko mies elossa siellö roskapussien keskellä. Lopulta avasin kannen ja sanoin "huomenta". Kun mies vastasi siihen laitoin kannen kiinni ja jätin miehen jatkamaan unia koska oletin ettei hänellä ole hätää.
Eli autan kyllä jos vain pystyn.
Sattuneesta syystä pultsarit ovat usein ensimmäisenä auttamassa nähdessään vaikkapa eksyneen lapsen. He tietävät mitä on olla avuton, kun toiset kulkevat ohi.
Kuulin joskus että Venäjällä ambulanssit eivät huoli kyytiin päihtyneitä ylipäätään, ja pidin tätä petomaisena. Kunnes sitten selvisi että käytäntö on lähes sama Suomessakin.
Petomaista se on silti. Luultavasti jossain toimistossa joku on laskenut kuinka halpaa on hoitaa tuottavia kansalaisia ja jättää juopot jäätymään ojiin.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 01:08"]
Käyn tutkimassa ja soitan tarvittaessa apua. Hakaniemessä olikin kerran kainalosauvoilla kulkeva pultsari kaatunut päissään talviliukkailla, oli lyönyt päänsä eikä päässyt enää ylös. Menin kyselemään vointiaan, oli kovin sekava enkä oikein ymmärtänyt muuta kuin että ei pääse mitenkään ylös eikä pysy pystyssä. Kyselin muilta bussinodottajilta kauanko miesparka oli maannut maassa, niin kuulemma jo ainakin yli 20 min jolloin joku jo paikalta poistunut oli soittanut hätäkeskukseen ambulanssin perään. No, minä otin ja soitin hätäkeskukseen ja kysyin, että missä se ambulanssi viipyy, mies makaa pää verisssään -20 asteen pakkasessa maassa eikä autoa näy. Sanoivat vain, ettei ole ykkösprioriteetti kuljetus kyseessä. Suutahdin ja sanoin, että tämä ihminen tarvitsee ambulanssin heti, koska on lyönyt kallonsa pahasti, eikä pysy pystyssä, joten joutuu makaamaan jääkylmässä maassa. Sopersivat, että yrittävät laittaa auton tulemaan mahd. pian. No sain soittaa vielä kerran hätäkeskukseen, kun ei 15 min. sisällä taaskaan kuulunut mitään. No, sitten yht. n. 50 min kuluttua paikalle kaarsi ambulanssi, josta nousi erittäin kyllästyneen näköiset ensihoitajat. Kohtelivat miestä kovin kovakouraisesti, menin väliin ja sanoin että miehellä on varmaan hypotermia ja aivotärähdys, lisäksi päihtynyt, että ottakaahan vähän iisimmin. No, saivat ukon autoon ja lähtivät kai sitten Marian sairaalaa kohti. Toivottavasti ukko sai tarvitsemaansa hoitoa perillä.
[/quote]
Katsos tuo ukko on varmaan viime viikolla, sitä edellisenä ja sitä edellisenä ...... ollut samassa tilanteessa. Juoppo on juoppo. Jos niistä rupeaa huolehtimaan niin siinä menee elämä ja rahat. Katsos sairaalasta päästyään hän mmenee juomaan itsensä sammuksiin ja on taas siellä hangessa.
Mitä nauramista tuossa olisi?
Riippuu vähän ulkonäöstä. Jos olisi puliukko, niin minun puolestani olisi kaikkein parasta että tukehtuisi omaan oksennukseensa. En koskisi enkä tekisi mitään muutakaan, jatkaisin matkaani, kuin en olisi edes huomannut.
Jos näyttäisi normi-ihmiseltä, niin menisin auttamaan, jos haisisi vahvasti viinalta, kääntäisin kylkiasentoon ja soittaisin häkeen.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 01:42"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 01:34"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 01:24"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 00:48"]
En tee mitään. Jokainen huolehtii itse itsestään.
[/quote] Sinakin siis huolehdit itsestasi ilman muiden apua. Et saa lapsilisia, asumistukia, opiskelurahoja etka mitaan muutakaan avustusta mika tulee lahimmaistesi lampimista taskuista?
[/quote]En saa maksan kyllä monen elintasopakolaisen elämän
[/quote] Et ole lapsena saanut lapsilisaa? Ala viitti, ei sellaista suomalaista olekaan joka ei olisi saanut yhteiskunnalta jotain tukea.
[/quote]
Ongelma on siinä että niitä tyrkytetään. Pitäisi olla oikeus päättää että ottaako tukia ja jos ei ota niin veroprosenttia vähennetään niin paljon kuin siitä menisi muiden tukiin.
Sivistysvaltioon ei kuulu yhteiskunnan tuet.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 01:08"]No, sitten yht. n. 50 min kuluttua paikalle kaarsi ambulanssi, josta nousi erittäin kyllästyneen näköiset ensihoitajat. Kohtelivat miestä kovin kovakouraisesti, menin väliin ja sanoin että miehellä on varmaan hypotermia ja aivotärähdys, lisäksi päihtynyt, että ottakaahan vähän iisimmin. No, saivat ukon autoon ja lähtivät kai sitten Marian sairaalaa kohti. Toivottavasti ukko sai tarvitsemaansa hoitoa perillä.
[/quote]
Luultavasti se oli ties kuinka mones hakukerta parin viikon sisällä ja huomenna taas samassa jamassa.
menisin kysymään mikä hätänä ja jos henkilö vaikuttaa minusta liian pelottavan näköiseltä (kuitenkin näkee että hengittää) niin soitan joka tapauksessa hälytyskeskukseen että mitä tehdään.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 07:56"]
Sattuneesta syystä pultsarit ovat usein ensimmäisenä auttamassa nähdessään vaikkapa eksyneen lapsen. He tietävät mitä on olla avuton, kun toiset kulkevat ohi.
[/quote]
Eikä ole. Hehän juuri käyvät tuolla ihmisten kimppuun ja hakkaavat ihmisiä.
Olen aina soittanut apua, jos joku on maannut maassa, mutta en, jos on maannut puistonpenkilla. Kerran soitin poliisille, kun rapussa nukkui mies. Silloin naapuri sanoi, ettei olisi pitanyt, koska mies oli lammittelemassa (oli lammin kesa) ja nyt sai vaikeuksia. Mutta toisaalta talo, jossa asuin, ei ollut rauhallinen ja turvallinen. Itse en olisi uskaltanut siella rapussa nukkua.
Kyllä sen saa itse päättää huoliiko lapsilisiä vai ei. Yleensäkin tukia täytyy hakea, ei ne automaattisesti tilille kilahda.
[/quote]
Ongelma on siinä että niitä tyrkytetään. Pitäisi olla oikeus päättää että ottaako tukia ja jos ei ota niin veroprosenttia vähennetään niin paljon kuin siitä menisi muiden tukiin.
[/quote]
Sinä et ole sivistynystä nähnytkään
Sivistysvaltio mitataan siinä että miten huolehdimme niistä jotka eivät itse pysty huolehtimaan itsestään. Ei ole hierveästi kehumista enää.
Totta kai autan, hankin apua, tarkistan tilanteen. Ihan sama onko juoppo ja onko seuraavana päivänä samassa jamassa, silti. Olen ihminen ja teen velvollisuuteni.
Työpaikka on torin vieressä ja maassa/penkeillä makaa päivittäin useita liikkumattomia. Jos kuljen näiden jengin jäsenten ohi, niin en edes vilkaise vaikka makaavat maassa (saattavat olla väkivaltaisia), jos siististi pukeutunut "normaali" ihminen on maassa autan/soitan apua.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 09:53"]
Sinä et ole sivistynystä nähnytkään
Sivistysvaltio mitataan siinä että miten huolehdimme niistä jotka eivät itse pysty huolehtimaan itsestään. Ei ole hierveästi kehumista enää.
Elintasopakolaiset ?
Lapsilisät ja kotihoidontuet voisi poistaa myös. Ihan perseestä koko tukisysteemi. Samoin veronkevennykset asuntolainaan jne. Pärjätköön ihmiset omillaan. Niin pultsarit kuin av-mammat.
Jos av-mamma on ojassa muksunsa kanssa, niin kävelen ohi. Itse ovat valinneet kävelyreittinsä ja jos mamma saa vaikka kohtauksen tai auto ajaa yli, niin so what. Haiseekin ihan huuhteluaineelle tai Fairylle. YÄKS! Huolehtikoon jokainen itsestään mentaliteetilla mennäään. Huoh, mikä INHIMILLINEN ketju, taas kerran...
Kerran olen tällaiseen tilanteeseen joutunut. Läheistyin varovasti ja aloin juttelemaan, "hei,oletko kunnossa jne. Mies heräsi ja oli kännissä kuin käki. Soitin poliisit koska ei kyennyt nousemaan ylös. Jatkosta en tiedä miten äijän kävi.
Syyttoomat?! Olet aikamoinen manipuloija. Ai etta sinua henkisesti sattuu? Kuvittele kuinka paljon henkista tuska ole tuonut minulle ja miehellesi vuoden aikana. Ai etta syytton lammasparka. Kuule,noita maailma taynna tietysti,mutta etta semmoista! Ei hyva ihminen,mitaan aitoa rakkautta sinua kohtaan ei voikaan olla,et ole sita ansainnut.Velvollisuuden tunne kylla,ei tata enempa. Ja laiffia kuulet todennakoisesti enemman siina.Elaa elamasi miten haluat,ala koske muita. Alaka huuda enaa MOI OOTA HETKI OOTA HETKI.. tiedatko,olen jaanyt kuuroksi sinun arsyttavasta kuorosta.Pienta smalltalkia olkaa hyvat!