Muita, joille käy juhlien järjestämisen suhteen näin?
Puhun nyt yleisesti, en tästä korona-ajasta. Ongelmani on se, että jos haluan järjestää juhlat, vieraat eivät saavu paikalle. Syitä löytyy seuraavista selityksistä:
1. Kutsu tulee liian aikaisin/liian myöhään.
Jos kutsun hyvissä ajoin, kuukausia etukäteen = "En tiedä vielä, pääsenkö mukaan." Kun kysyn lähempänä uudestaan, onkin tullut kalenteriin jo joku muu meno tuohon ajankohtaan ja vieras on tyystin unohtanut, että olen kutsunut hänet omiin juhliini ensin. Ymmärrän toki hautajaiset ym isot menot, mutta usein tulo perutaan jonkun tupareiden/illanistujaisten takia.
Jos kutsun parin viikon varoajalla = "Sori, mulla on jo muuta menoa/katsellaan" (suomennettuna katsellaan on aina lopulta ei). Jos olet laittanut juhlakutsuun vastauspyynnölle päivämäärän, saat kalastella vastauksia sen jälkeen, kun ihmiset eivät ilmoita pois jäämisestään.
2. Ikinä ei ole hyvä hetki juhlille. Kesäviikonloput on huonoa aikaa, kun ihmiset on lomilla ja juhlia riittää muutenkin, ei haluta uhrata lomalauantaita juhliin. Syksyllä alkaa harrastukset ja arki, joten ei ehdi. Loppuvuosi on täynnä pikkujouluja ja muuta, liian kiireistä. Alkuvuosi ollaan tipattomalla/sokerittomalla jne ja lomien jälkeen arki on taas kiireistä. Kevät ei sovi, kun on pääsiäislomat, harrastukset ja kesäloma lähestyy. Onko olemassa hyvää aikaa järjestää juhlia? Kannattaako juhlia edes ehdottaa arki-illaksi, kun viikonloput ei onnistu ikinä?
3. Ei haluta juhlia vieraiden kanssa. Ennen juhliin tultiin, vaikka kaikkia ei tunnettu etukäteen. Nykyisin tuntuu, että ventovieraiden kanssa ei haluta käyttää lauantai-iltaa, kun vapaat on niin harvassa. Tottakai kutsun pariskunnat yhdessä tai koko perheen lapsineen eli yksin ei tarvitse olla, mutta silti vieroksutaan isompia juhlia. Oman perheen kesken tai pariskuntana tullaan kyllä juhlakahveille, mutta vain jos muita vieraita ei ole paikalla. Eli erikseen pitäisi laittaa tarjoilut jokaiselle porukalle.
4. "Ei kutsujaa haittaa, jos juuri minä en ole paikalla, kyllä siellä on muita vieraita. Ei kukaan huomaa, jos puutun." Kun moni ajattelee näin, ei juhliin jää lopulta juuri ketään. Kerrankin kutsuin 17 ihmistä juhliin, joista 3 hengen perhe oli ainoa, jotka ilmoittivat pääsevänsä paikalle.
Olen väsynyt tähän, etten voi juhlistaa mitään itselleni tärkeää elämänvaihetta/merkkipäivää kerralla kaikkien vieraiden kanssa, kun juhliin ei sitouduta. Haluaisin laittaa kerralla n. 15 henkilön porukalle ruoat/leipoa ja kutsua kotiini. Harmittaa, sillä mielelläni satsaisin juhliin. Onko muilla tällaista ja miten olette tilanteen ratkaisseet? En haluaisi kahvittaa ihmisiä erikseen monta päivää peräkkäin, jotta pariskunnat/perheet voisivat käydä yksitellen.
Tunnen itseni huonoksi ja arvottomaksi ihmiseksi, kun juhliini ei vaivauduta tulemaan. Huvittavaa tosin on, että juhliini ei muuten sitouduta, mutta monet ovat kyselleet aionko mennä naimisiin (en ole edes kihloissa) ja jos menen, niin ilmoittavat tulevansa häihin ja haaveilevat jo niistä. Tekisi mieli sanoa, etten kutsu yhtäkään ihmistä häihini, joka ei vaivaudu paikalle iloitsemaan kanssani muina juhlapäivinä, kun olen pyytänyt. Ei huvita järjestää kalliita hääjuhlia riskillä, että viime tipassa taas peruttaisiin tai maksaisin kalliin illallisen joukolle vieraita, jotka eivät muuten halua tulla juhliini.
Olenko ainoa, jolla juhlien järjestäminen on tällaista? Kaipaisin vertaistukea.❤️
Ap
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt tehdä juhlat mahdollisimman helpoksi mm. näillä keinoilla:
-ilmoitan juhlista hyvissä ajoin. Katson, ettei juhlien läheisyyteen osu mikään juhlapyhä, äitienpäivä, vappu jne, jolloin ihmisillä on luultavasti muuta menoa.
-Kysyn allergiat ja erikoisruokavaliot hyvissä ajoin. Jokainen juhliin tuleva tietää, että tarjolla on juuri hänelle sopivaa syötävää. Vaihtoehtoja on myös erilaisia ja vieraat tietävät, että satsaisin tarjoiluihin (satsaan silloinkin, jos käyvät kahden kesken kylässä).
-Tarjolla on kohtuudella alkoholia sekä rajattomasti alkoholittomia juomia. Silmiin ei pistä, vaikkei joisi alkoholia, tarjolla on kahvia, monta eri teelajiketta, erilaisia mehuja, kivennäisvesiä jne.
-Juhla-aika on pitkä, tyyliin "tervetuloa juhliin jossain välissä klo 15-23 välisenä aikana". Olen yrittänyt ajatella erilaisia vieraita, kaikille ei käy iltapäivä/ilta. Silti ajankohta ei ole koskaan hyvä, koska "ollaan koko päivä naapurin tupareissa/työkaverin synttäreillä/siskon kissan kaiman illanistujaisissa". Osa saattaa todeta, että tulee mielellään juhlimaan seuraavalla viikolla kahden kesken = täytyisi laittaa uudet tarjoilut tuota tapaamista varten.
-Olen tarjoutunut hakemaan vieraat autolla läheiseltä bussipysäkiltä/metropysäkiltä kotiini. Osa vieraista on Turusta, jos juhlat ovat pk-seudulla. Liian pitkä ja kallis matka heidän mielestään, Onnibus tuo reilun kilometrin päähän kodistani.
-Kotiini saa jäädä yöksi ja kerron tämän etukäteen. Vieraille järjestyy vuodepaikka, lakanat, pyyhkeet jne eli mitään ei tarvitse ottaa mukaan. Seuraavaksi aamuksi huolehtisin kunnon aamupalan.
Kaikista näistä tekijöistä huolimatta juhliini ei haluta tulla. Hyvällä lykyllä pitkän juhlapäivän aikana vierailee kaksi perhettä kylässä, sekin eri aikaan. Tottakai joskus tapahtuu sairastumisia, tulee hautajaiset tai muuta ehdottoman tärkeää, mutta usein tilanne on vain sellainen "ei me nyt jaksetakaan tulla". Surettaa, sillä niin mielelläni emännöisin juhlia. En kaipaa muilta vastapalveluksena järjestettyjä juhlia tai lahjoja, haluaisin vain juhlistaa juhlapäiviä yhdessä toisten kanssa kotonani. <3
epätoivosi saada vieraita juhliin haisee kilometrin päähän. siksi juhliisi ei tulla.
Nuo ongelmat osoittavat ettei teillä ole oikeasti montaa kaveria. Sitä se on kun pitää kerätä jokainen vastaantullut face yms kaveriksi.
Vierailija kirjoitti:
-ilmoitan juhlista hyvissä ajoin. Katson, ettei juhlien läheisyyteen osu mikään juhlapyhä, äitienpäivä, vappu jne, jolloin ihmisillä on luultavasti muuta menoa.
-Kysyn allergiat ja erikoisruokavaliot hyvissä ajoin. Jokainen juhliin tuleva tietää, että tarjolla on juuri hänelle sopivaa syötävää. Vaihtoehtoja on myös erilaisia ja vieraat tietävät, että satsaisin tarjoiluihin (satsaan silloinkin, jos käyvät kahden kesken kylässä).
-Tarjolla on kohtuudella alkoholia sekä rajattomasti alkoholittomia juomia. Silmiin ei pistä, vaikkei joisi alkoholia, tarjolla on kahvia, monta eri teelajiketta, erilaisia mehuja, kivennäisvesiä jne.
-Juhla-aika on pitkä, tyyliin "tervetuloa juhliin jossain välissä klo 15-23 välisenä aikana". Olen yrittänyt ajatella erilaisia vieraita, kaikille ei käy iltapäivä/ilta. Silti ajankohta ei ole koskaan hyvä, koska "ollaan koko päivä naapurin tupareissa/työkaverin synttäreillä/siskon kissan kaiman illanistujaisissa". Osa saattaa todeta, että tulee mielellään juhlimaan seuraavalla viikolla kahden kesken = täytyisi laittaa uudet tarjoilut tuota tapaamista varten.
-Olen tarjoutunut hakemaan vieraat autolla läheiseltä bussipysäkiltä/metropysäkiltä kotiini. Osa vieraista on Turusta, jos juhlat ovat pk-seudulla. Liian pitkä ja kallis matka heidän mielestään, Onnibus tuo reilun kilometrin päähän kodistani.
-Kotiini saa jäädä yöksi ja kerron tämän etukäteen. Vieraille järjestyy vuodepaikka, lakanat, pyyhkeet jne eli mitään ei tarvitse ottaa mukaan. Seuraavaksi aamuksi huolehtisin kunnon aamupalan.
Kaikista näistä tekijöistä huolimatta juhliini ei haluta tulla. Hyvällä lykyllä pitkän juhlapäivän aikana vierailee kaksi perhettä kylässä, sekin eri aikaan. Tottakai joskus tapahtuu sairastumisia, tulee hautajaiset tai muuta ehdottoman tärkeää, mutta usein tilanne on vain sellainen "ei me nyt jaksetakaan tulla". Surettaa, sillä niin mielelläni emännöisin juhlia. En kaipaa muilta vastapalveluksena järjestettyjä juhlia tai lahjoja, haluaisin vain juhlistaa juhlapäiviä yhdessä toisten kanssa kotonani. <3
Olisipa minulla kaltaisesi ystävä ❤️❤️❤️ toivottavasti löydät sellaisia ystäviä elämääsi, jotka osaavat arvostaa sinua!!
Vierailija kirjoitti:
Saisiko jostain vuokrattua fiksuja ihmisiä omiin juhliin vieraiksi? :D Joskus olisi ihana juhlistaa merkkipäiviä, mutta vieraat eivät tahdo juhliin tulla.
Muutaman juhliin tulevan ystävän lisäksi palkkaa jokunen näyttelijä juhliin. Nyt työt on muutenkin olleet heillä kortilla ja pyydät vain vetämään sellaista vieraan roolia minkä juhliisi haluat. Jos osuu oikein oivia tyyppejä, teillä on takuulla hauskaa... 😉
Järjestän juhlia vain sukulaisilleni. Eli samalle porukalle, joiden kanssa istun joulupöydässäkin. He tietävät, mitä mulla on yleensä tapana juhlia (esim itsenäisyyspäivä) ja mitä ei (esim halloween). Tietävät, milloin mulla on synttärit ja yleensä kysyvätkin jo hyvissä ajoin etukäteen, aionko juhlia ja jos, niin milloin. Eivät sitten varaa sille ajankohdalle mitään muuta. Joskus jollekin osuu kuitenkin työvuoro tai lapsi on sairaana, mutta ei se mua haittaa. Riittää hyvin, että osa porukasta kuitenkin tulee. Kukaan hestä ei ole "ehkä tulen, ehkä en" -ihminen. Ilmoittavat esteestä heti, kun tietävät. Monella heistä on allergioita tai erikoisruokavalioita, joten jo senkin vuoksi meillä on ollut tapana ilmoittaa, jos ei pääse osallistumaan.
Voin hyvin kuvitellla, jos yrittäisin samaa ystävieni ja kavereideni kanssa. Sopivaa ajankohtaa olisi vaikea löytää. Heillä on muukin elämänsä ja omat sukunsa sekä muut ystävänsä ja kaverinsa. Menisi melkoiseksi säätämiseksi ja vaikka tykkäänkin järjestää juhlia, en silti halua tehdä juhlien järjestämisestä turhan vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiholla muistelen lapsuuteni synttäreitä. Lähes kaikki kutsutut tulivat paikalle. Ohjelmaksi riitti arkiset leikit ja lahjojen ihmettely. Kesällä oltiin ulkona sään salliessa. Tarjoilut oli luokkaa kotitekoinen täytekakku, sipsejä, poppareita ja keksejä eli ei mitään erikoista. Ja hyvin viihdyttiin.
Minun synttäreilleni tuli lapsena vain kaksi vierasta, vaikka kutsuin koko luokan.
Mun lapsuudessani ei ollut tapana kutsua koko luokkaa vaan ainoastaan ystävät. Eli ne, joiden kanssa leikki vapaa-ajallaan. Vain yksi luokkakaverini oli myös ystäväni, muut ystäväni eivät olleet samalla luokalla kanssani.
Minulla ei ollut muita ystäviä kuin koulukaverit. Kiitos vanhempien, jotka halusivat muuttaa omakotialueelle, jossa ei ollut kuin vanhuksia. Lähin koulukaveri asui parin kilometrin päässä. Onnellisia ovat ne lapset, joilla on kavereita koulun ulkopuolellakin.
eri
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, sama kokemus! Sitten jotkut penäävät jälkeenpäin että "Järkkäät meille sitten varjobileet kun ei päästy paikalle". No enkä järkkää, ne bileet olivat jo, joita varten suurella vaivalla suunnittelin ja tein tarjottavat ja siivosin. Seuraavat bileet on sitten joskus taas vuosien päästä.
Tämän olen minäkin päättänyt, että jos ei kutsuttu pvm kelpaa tai onnistu, niin erillisiä tarjottavia en järkkää. Jos tulee muuna päivänä, niin kahvit keitän ja tarjoan mitä kaapista löytyy. En ala kakkuja väsäämään tms.
Ei sillä, en tule juhlimaan pyöreitä vuosia I, enkä ole niitä isosti juhlinut ennenkään. Hyvän ystäväni kanssa lähdemme ulkomaille, muuten perhepiirissä. Mulla ystäviä on vain muutamia, eikä ne juurikaan tunne toisiaan ja meillä on niin eri jutut, eri tyyppien kanssa, että korkeintaan pienellä porukalla normitapaamisella voidaan juhlistaa. Porukkaa ei vaan riitä isoihin juhliin.
Mun mies on sitten ihan eri juttu, hän ei halua juhlia, mutta jos haluaisi, juhliin tulisi varmasti kymmeniä ihmisiä, hänellä on todella laaja tuttavapiiri ja useat haluavat viettää aikaa hänen seurassaan. Äkkiä laskin huvikseni että 35 olisi aikalailla varmaa juhlijaa ja jos puolisoita mukaan, niin määrä onkin jo ihan toinen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisipa minulla kaltaisesi ystävä ❤️❤️❤️ toivottavasti löydät sellaisia ystäviä elämääsi, jotka osaavat arvostaa sinua!!
Kuulosti ihan multa :D Toivoisin, että ihmiset ihan suoraan sanoisivat, ettei juhlat kiinnosta. Toki sekin on kurjaa, mutta mieluummin niin kuin että aina ehdotan uusia juhlia, eikä koskaan tulla paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää, miksi kaverin juhliin ei haluta tulla, jos ne on järjestetty esim. yllämainitulla tavalla.
A) Miksi seura kelpaa muuten ja merkkipäivää voidaan juhlistaa vaikka kahden kesken, mutta muitakin vieraita sisältäviin juhliin ei haluta tulla? Onko todella niin kamala kokemus viettää pari tuntia vieraassa seurassa, jos siitä tulee hyvä mieli päivänsankarille?
B) Harva kutsuu toisia juhliin kovin usein. Onko todella mahdotonta, jos joku kutsuu toisen juhliin kerran tai kahdesti vuodessa, että pääsisi joskus mukaan? Ihan todellako 52 viikonlopusta ei koskaan löydy vapaata hetkeä tai jos samaan viikonloppuun osuu kaksi menoa, niin käväisisi molemmissa juhlissa?
C) Pidetäänkö juhliin osallistumista kustannuksiltaan liian kalliina? Jos bussiliput juhliin maksaisivat vaikka 20 e eikä päivänsankari toivo lahjoja ja tarjoaa sinulle ruoan/juomat --> onko tämä todella liian kallista, ettei viitsi osallistua?
Onko oikeasti kyse siitä, kuka kutsuja lopulta on? Eli vaikka olisi kuinka hienot juhlat, hyvät tarjoilut ja helposti mietitty osallistuminen mutta kutsuja on "vaan se yks kaveri", niin juhliin ei tulla. Jos taas illanvieton porukalla järjestää "parempi kaveri", tarjolla on leffa ja poppareita, niin paikalle mennään mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti kyse siitä, kuka kutsuja lopulta on? Eli vaikka olisi kuinka hienot juhlat, hyvät tarjoilut ja helposti mietitty osallistuminen mutta kutsuja on "vaan se yks kaveri", niin juhliin ei tulla. Jos taas illanvieton porukalla järjestää "parempi kaveri", tarjolla on leffa ja poppareita, niin paikalle mennään mielellään.
Hyvä kysymys. Kun saan kutsun, tietenkin mietin, miksi minut on kutsuttu. Onko kyseessä kutsujan taholta vain kohteliausuus tai onko suhteeni kutsujaan sellainen, että hän kokee kutsumiseni jopa velvollisuudekseen. Esim jos työkaverini järjestää pyöreiden vuosien synttärit ja kutsuu muutkin työpaikalta, ymmärrän hänen kutsuvan minutkin, vaikka emme olisi töissä kovinkaan paljoa edes tekemisissä. Kyse on silloin lähinnä kohteliaisuudesta. Tai kun olen saanut kutsun esim kynttilä/kosmetiikka/lastenvaate-illanistujaisiin tms henkilöltä, jonka kanssa emme ole varsinaisesti ystäviä, silloin kutsun syy on, että kutsuja saa paikalle mahdollisimman monta osallistujaa. Todennäköisesti osallistusin työkaverini synttäreille, jos mulla ei olisi sille ajankohdalle muuta sovittuna. Ihan vaan kohteliausuudesta. En kuitenkaan alkaisi perumaan jo aiemmin sovittuja juttuja työkaverin synttäreiden vuoksi. Kynttilä/kosmetiikka/lastenvaate-illanistujaiset taas jättäisin väliin, jos en nyt just silloin ehdottomasti haluaisi ostaa kyseisiä tavaroita.
Jos taas synttärikutsun lähettäjä on joku mulle tärkeä ja läheinen ihminen, silloin olen valmis muuttamaan muita suunnitelmianikin voidakseni osallistua hänen juhliinsa. Samoin jos kynttilä/kosmetiikka/lastenvaate-illanistujaisten järjestäjä on hyvä ystäväni, voin osallistua, vaikkei aikomukseni ole ostaa yhtään mitään. Osallistun siksi, että ystäväni saa illanistujaisensa järjestettyä sekä nk emännänlahjan, mikä tällaisiin juttuihin yleensä liittyy.
Mulle siis ainakin vaikuttaa, kuka kutsuu ja miksi. Jos kutsuja ei ole mulle mitenkään läheinen ja tiedän olevani kutsuilla lähinnä "täytettä" tai mut on kutsuttu vain kohteliaisuudesta tai jonkinlaisesta velvollisuudesta, tilanne on ihan eri kuin silloin, kun kutsujana on joku mulle läheisempi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin lapsiperheenä tuntuu että just ja just jaksaa ne toisten lasten synttärit kulkea. Häihin ja hautajaisiin myös, koska on "pakko". Mutta en itse ainakaan mielellään lähde vaikka vappuna lasten kanssa johonkin juhliin, koska on kauheasti ihmisiä liikkellä ja en mielelläni vie lapsia juhliin joissa vaikka muut juhlijat ovat ympärip*issään. Häissä sentään korkki aukeaa vasta hieman myöhemmin kunnolla, silloin on lapset jo poistuneet paikalta.
Myöskin valmistujaiset (aikuisen) ja aikuisen ihmisen synttärit tuntuvat vähän sellaisilta juhlilta ettei niihin mielellään lähde. Jos muut ovat jo lapsiperhevaiheessa ja yksi vasta valmistuu, vaikka olisikin uusi ammatti tai tutkinto aiemman päälle, niin herkästi sitä miettii että jaksaako sellaiseen tuhlata yhtä viikonloppua. Mikä niissäkin sitten taas on teema, jos ne ovat vasta illasta niin onko siellä alkoholia ja jaksaako varsinkaan pienten lasten vanhemmat taas illasta enää olla liikkellä ja jos taas juhlat ovat päivällä, milloin paikalla on lapsiperheitä, niin jaksaako vaikka kolmikymppinen sinkku tuhlata sellaiseen lauantaipäiväänsä. Nykyään ihmiset ovat niin poikki ja toisaalta myös ottavat reippaammin aikaa itselle eivätkä tee enää sellaista mistä eivät pidä.
Jos taas kyseessä on hyvin rakas ja tärkeä ihminen, olen aina paikalla mutta toisaalta nykyään monesti tuntuu että kutsutaan kaikki mahdolliset ihmiset jossain hyötymismielessä. Esim. polttareihin halutaan vaan lisämaksajia.
Ei ole tullut mieleen, että jos kyse on esim. Sinun ystävän valmistujaisista, voisit joskus jättää lapset muutamaksi tunniksi puolisolle / lapsenvahdille. Vasta av:lla olen huomannut, että tällainenkin asia voi olla ongelma, että juhlat ovat lapsiperheelle liian myöhään tai lapsettomille liian aikaisin?! Olen itse kolunnut kolmekymppisenä monet juhlat hyvin sekalaisessa seurassa, ja ihan luontevasti lasten kanssa tulleet lähtevät ensimmäisinä pois (jos juhlat alkaneet esim kuudelta, monesti lähdetään ennen kahdeksaa). Tai sitten juhlat ovat selkeästi olleet sen tyyppiset, että lapset on ymmärretty jättää kotiin (esim varattu ravintolan kabinetti klo 19 alkaen tms).
Ja polttareista - enpä ole koskaan kuullut että kaasot päättävät itse vieraista. Morsian on itse tehnyt listan häihin kutsutuista ketä voi kutsua polttareihin. Ihan naurettavaa, että kaasot kutsuisivat jotain puolituttuja polttareihin.
Me juhlitaan yleensä siten, että soitellaan edellisenä päivänä naapurusto läpi (olemme ystäviä keskenämme, suht samanikäiset lapset ja samankaltainen elämäntilanne) ja sovitaan että istutaanpa huomenna iltaa meidän terassilla. Kaikki tuovat jotain pientä mukanaan, grillataan, nautitaan pari lasia viiniä ja lapset leikkii. Ei paineita siitä, että juhlat jossain joskus kuuden viikon päästä lauantaina klo18, vaan järkätään kemut silloin kun on sellainen fiilis, kaikki terveinä ja nukuttu hyvin eikä valtavia työkiireitä. Juhlista ja ihan tavallisistakin illanistujaisista tehdään nykyään kauhean iso numero. Pöydät pitäisi notkua erilaisia herkkuja ymym. Meidän mielestämme tärkeintä on tavata ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin lapsiperheenä tuntuu että just ja just jaksaa ne toisten lasten synttärit kulkea. Häihin ja hautajaisiin myös, koska on "pakko". Mutta en itse ainakaan mielellään lähde vaikka vappuna lasten kanssa johonkin juhliin, koska on kauheasti ihmisiä liikkellä ja en mielelläni vie lapsia juhliin joissa vaikka muut juhlijat ovat ympärip*issään. Häissä sentään korkki aukeaa vasta hieman myöhemmin kunnolla, silloin on lapset jo poistuneet paikalta.
Myöskin valmistujaiset (aikuisen) ja aikuisen ihmisen synttärit tuntuvat vähän sellaisilta juhlilta ettei niihin mielellään lähde. Jos muut ovat jo lapsiperhevaiheessa ja yksi vasta valmistuu, vaikka olisikin uusi ammatti tai tutkinto aiemman päälle, niin herkästi sitä miettii että jaksaako sellaiseen tuhlata yhtä viikonloppua. Mikä niissäkin sitten taas on teema, jos ne ovat vasta illasta niin onko siellä alkoholia ja jaksaako varsinkaan pienten lasten vanhemmat taas illasta enää olla liikkellä ja jos taas juhlat ovat päivällä, milloin paikalla on lapsiperheitä, niin jaksaako vaikka kolmikymppinen sinkku tuhlata sellaiseen lauantaipäiväänsä. Nykyään ihmiset ovat niin poikki ja toisaalta myös ottavat reippaammin aikaa itselle eivätkä tee enää sellaista mistä eivät pidä.
Jos taas kyseessä on hyvin rakas ja tärkeä ihminen, olen aina paikalla mutta toisaalta nykyään monesti tuntuu että kutsutaan kaikki mahdolliset ihmiset jossain hyötymismielessä. Esim. polttareihin halutaan vaan lisämaksajia.
Ei ole tullut mieleen, että jos kyse on esim. Sinun ystävän valmistujaisista, voisit joskus jättää lapset muutamaksi tunniksi puolisolle / lapsenvahdille. Vasta av:lla olen huomannut, että tällainenkin asia voi olla ongelma, että juhlat ovat lapsiperheelle liian myöhään tai lapsettomille liian aikaisin?! Olen itse kolunnut kolmekymppisenä monet juhlat hyvin sekalaisessa seurassa, ja ihan luontevasti lasten kanssa tulleet lähtevät ensimmäisinä pois (jos juhlat alkaneet esim kuudelta, monesti lähdetään ennen kahdeksaa). Tai sitten juhlat ovat selkeästi olleet sen tyyppiset, että lapset on ymmärretty jättää kotiin (esim varattu ravintolan kabinetti klo 19 alkaen tms).
Ja polttareista - enpä ole koskaan kuullut että kaasot päättävät itse vieraista. Morsian on itse tehnyt listan häihin kutsutuista ketä voi kutsua polttareihin. Ihan naurettavaa, että kaasot kutsuisivat jotain puolituttuja polttareihin.
Ohis....edellinen kirjoittaja kirjoitti: "Jos taas kyseessä on hyvin rakas ja tärkeä ihminen, olen aina paikalla"
tuntuu että nyt täällä kaikilla juhlien arvo riippuu siitä paljonko väkeä tulee , ei siitä että ketä ne juhlijat on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää, miksi kaverin juhliin ei haluta tulla, jos ne on järjestetty esim. yllämainitulla tavalla.
A) Miksi seura kelpaa muuten ja merkkipäivää voidaan juhlistaa vaikka kahden kesken, mutta muitakin vieraita sisältäviin juhliin ei haluta tulla? Onko todella niin kamala kokemus viettää pari tuntia vieraassa seurassa, jos siitä tulee hyvä mieli päivänsankarille?
B) Harva kutsuu toisia juhliin kovin usein. Onko todella mahdotonta, jos joku kutsuu toisen juhliin kerran tai kahdesti vuodessa, että pääsisi joskus mukaan? Ihan todellako 52 viikonlopusta ei koskaan löydy vapaata hetkeä tai jos samaan viikonloppuun osuu kaksi menoa, niin käväisisi molemmissa juhlissa?
C) Pidetäänkö juhliin osallistumista kustannuksiltaan liian kalliina? Jos bussiliput juhliin maksaisivat vaikka 20 e eikä päivänsankari toivo lahjoja ja tarjoaa sinulle ruoan/juomat --> onko tämä todella liian kallista, ettei viitsi osallistua?
A) Mulle tuli ekana mieleen sosiaalisten tilanteiden pelko. Kahden kesken tai tutussa porukassa tapaaminen on ihan ok, mutta ei isossa porukassa tuntemattomien kanssa.
B) Harva kutsuu toisia juhliin kovin usein, mutta jos niitä harvoja on monta, myös juhlia on vuodessa monta. Vuosia sitten USAssa asuva kaverini oli tulossa kesälomaksi Suomeen. Huhtikuussa kyseli, ehtisinkö tapaamaan. Katsoin kalenteriini ja huomasin, että ensimmäinen vapaa viikonloppu oli vasta syyskuussa. Olen sen jälkeen karsinut aika roimalla kädellä sosiaalisia suhteitani. Ei ole mitään järkeä, että vapaa-ajan kalenteri on buukattu täyteen kuukausiksi eteenpäin. Kahden menon yhdistäminen onnnistuu silloin, jos menot ovat kohtuullisen matkan päässä toisistaan eikä kummassakaan paikassa tarvitse (eikä halua) olla kovin kauaa. Jos on kutsuttu jonkun mökille viikonlopuksi, on aika epäkohteliasta lähteä lauantai-iltana käymään jonkun toisen juhlissa.
C) Tuo riippuu ihan taloudellisesta tilanteesta. Esim opiskelijabudjetille 20 € voi olla liian suuri raha. Varsinkin, jos juhlat on muutamaa päivää ennenkuin opintotuki tulee ja tili on tyhjä. Eli sitä matkarahaa ei yksinkertaisesti ole, vaikka sillä saisi syödä napansa täyteen sisäfilettä ja hummereita. Mulla on työkyvyttömyyseläkkeellä oleva ystävä, jolla ei ole aina rahaa edes HSL:n bussilippuun. Hänen kanssaan tapaamiset on sovittava sellaisiin päiviin, että hänellä on tuo raha. Tai vaihtoehtoisesti mun pitää mennä hänen luokseen.
Vierailija kirjoitti:
tuntuu että nyt täällä kaikilla juhlien arvo riippuu siitä paljonko väkeä tulee , ei siitä että ketä ne juhlijat on.
Saman huomannut
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että tästä pitkälti on kyse. Jostain syystä seurani kelpaa kahden kesken, mutta isommalla porukalla ei haluta nähdä.
Mulla on samanlainen tilanne kuin ap:llä. Eräs vieraita karsiva tekijä voi myös olla ammattini. Ammattini herättää ihmisissä lähes poikkeuksetta reaktioita suuntaan tai toiseen: osasta ammattini on todella mielenkiintoinen, suurin osa halveksii/pitää minua ikävänä ihmisenä ammattini vuoksi/pelkää, että ammattini takia jotenkin analysoisin keskustelukumppaniani ammatillisten silmälasien läpi. Kaverini ovat sinut ammattini kanssa, mutta esim. heidän puolisonsa eivät läheskään aina ole. Juhliin ei siis haluta tulla, koska ajatellaan että ammattikuntani edustajana juhlieni täytyy olla tylsät/kuivat/holittomat mitä ikinä. Ihan tavallinen ihminen olen, mutta koitapa se selittää. :D Ihmiset ovat kauhean ennakkoluuloisia toisia kohtaan.