Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joille käy juhlien järjestämisen suhteen näin?

Vierailija
06.07.2020 |

Puhun nyt yleisesti, en tästä korona-ajasta. Ongelmani on se, että jos haluan järjestää juhlat, vieraat eivät saavu paikalle. Syitä löytyy seuraavista selityksistä:

1. Kutsu tulee liian aikaisin/liian myöhään.

Jos kutsun hyvissä ajoin, kuukausia etukäteen = "En tiedä vielä, pääsenkö mukaan." Kun kysyn lähempänä uudestaan, onkin tullut kalenteriin jo joku muu meno tuohon ajankohtaan ja vieras on tyystin unohtanut, että olen kutsunut hänet omiin juhliini ensin. Ymmärrän toki hautajaiset ym isot menot, mutta usein tulo perutaan jonkun tupareiden/illanistujaisten takia.

Jos kutsun parin viikon varoajalla = "Sori, mulla on jo muuta menoa/katsellaan" (suomennettuna katsellaan on aina lopulta ei). Jos olet laittanut juhlakutsuun vastauspyynnölle päivämäärän, saat kalastella vastauksia sen jälkeen, kun ihmiset eivät ilmoita pois jäämisestään.

2. Ikinä ei ole hyvä hetki juhlille. Kesäviikonloput on huonoa aikaa, kun ihmiset on lomilla ja juhlia riittää muutenkin, ei haluta uhrata lomalauantaita juhliin. Syksyllä alkaa harrastukset ja arki, joten ei ehdi. Loppuvuosi on täynnä pikkujouluja ja muuta, liian kiireistä. Alkuvuosi ollaan tipattomalla/sokerittomalla jne ja lomien jälkeen arki on taas kiireistä. Kevät ei sovi, kun on pääsiäislomat, harrastukset ja kesäloma lähestyy. Onko olemassa hyvää aikaa järjestää juhlia? Kannattaako juhlia edes ehdottaa arki-illaksi, kun viikonloput ei onnistu ikinä?

3. Ei haluta juhlia vieraiden kanssa. Ennen juhliin tultiin, vaikka kaikkia ei tunnettu etukäteen. Nykyisin tuntuu, että ventovieraiden kanssa ei haluta käyttää lauantai-iltaa, kun vapaat on niin harvassa. Tottakai kutsun pariskunnat yhdessä tai koko perheen lapsineen eli yksin ei tarvitse olla, mutta silti vieroksutaan isompia juhlia. Oman perheen kesken tai pariskuntana tullaan kyllä juhlakahveille, mutta vain jos muita vieraita ei ole paikalla. Eli erikseen pitäisi laittaa tarjoilut jokaiselle porukalle.

4. "Ei kutsujaa haittaa, jos juuri minä en ole paikalla, kyllä siellä on muita vieraita. Ei kukaan huomaa, jos puutun." Kun moni ajattelee näin, ei juhliin jää lopulta juuri ketään. Kerrankin kutsuin 17 ihmistä juhliin, joista 3 hengen perhe oli ainoa, jotka ilmoittivat pääsevänsä paikalle.

Olen väsynyt tähän, etten voi juhlistaa mitään itselleni tärkeää elämänvaihetta/merkkipäivää kerralla kaikkien vieraiden kanssa, kun juhliin ei sitouduta. Haluaisin laittaa kerralla n. 15 henkilön porukalle ruoat/leipoa ja kutsua kotiini. Harmittaa, sillä mielelläni satsaisin juhliin. Onko muilla tällaista ja miten olette tilanteen ratkaisseet? En haluaisi kahvittaa ihmisiä erikseen monta päivää peräkkäin, jotta pariskunnat/perheet voisivat käydä yksitellen.

Tunnen itseni huonoksi ja arvottomaksi ihmiseksi, kun juhliini ei vaivauduta tulemaan. Huvittavaa tosin on, että juhliini ei muuten sitouduta, mutta monet ovat kyselleet aionko mennä naimisiin (en ole edes kihloissa) ja jos menen, niin ilmoittavat tulevansa häihin ja haaveilevat jo niistä. Tekisi mieli sanoa, etten kutsu yhtäkään ihmistä häihini, joka ei vaivaudu paikalle iloitsemaan kanssani muina juhlapäivinä, kun olen pyytänyt. Ei huvita järjestää kalliita hääjuhlia riskillä, että viime tipassa taas peruttaisiin tai maksaisin kalliin illallisen joukolle vieraita, jotka eivät muuten halua tulla juhliini.

Olenko ainoa, jolla juhlien järjestäminen on tällaista? Kaipaisin vertaistukea.❤️

Ap

Kommentit (246)

Vierailija
241/246 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat isommat juhlat lapselle takana ja onneksi mulla on useampi sisarus, jotka tulevat, jos ei ole joku oikea este. Puolet muista perui edellisenä/samana päivänä. Osa toki sairastumisia, mutta harmitti, että oli laittanut ison määrän ruokaa, herkkua, joista sitten osa meni roskiin. Yksi ystävyys viileni myös tuon jälkeen huomattavasti, kun tajusi, että ystävyys ei ole vastavuoroista. Ensi kerralla tekisi mieli kutsua vain sisarukset, mutta harmittaisi toisen lapsen puolesta, joka ehkä kokisi ettei hänen juhlat niin tärkeät.

Ensi kerralla myös mietin sellaiset tarjottavat, että saadaan syötyä lähipäivinä, vaikka suurin osa taas jäisi pois.

Vierailija
242/246 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen vielä lisäten, itsellä huono kokemus nuoruudesta juhlista, kun kaverit ei tulleet, niin itselle en ole järjestänyt enää aikuisiällä. Osuu vaan sydämeen, kun vastaus kutsuun on "en taida päästä", ei viitsi edes keksiä kohteliaampaa syytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/246 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisten "kutsun kaikki läheiset" kerralla juhlien ongelma on siinä, että ne yrittävät olla kaikille kaikkea. Se lapseton pariskunta saattaisi haluta juhlia aikuisten kesken, jutella rauhassa, maistella viinejä jne. Tuo ei oikein onnistu, jos jaloissa pyörii joku vieras lapsiperhe. Ja se lapsiperhe luultavasti kaipaa lapsille leluja/tekemistä, joka ei puolestaan ole aikuisten makuun.

Olen ollut sekä lapseton sinkku, lapsettoman pariskunnan toinen puolisko ja nyt lapsiperheen äiti. Ihan samoja asioita kaipaan juhlista. Ei lapsille tarvi olla erikseen mitään pallomerta vai mitä oikein tarkoitat tuolla? Lapsia kiinnostaa aina uudet paikat ja joku oma lelu on helppo ottaa mukaan...

Vierailija
244/246 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekat isommat juhlat lapselle takana ja onneksi mulla on useampi sisarus, jotka tulevat, jos ei ole joku oikea este. Puolet muista perui edellisenä/samana päivänä. Osa toki sairastumisia, mutta harmitti, että oli laittanut ison määrän ruokaa, herkkua, joista sitten osa meni roskiin. Yksi ystävyys viileni myös tuon jälkeen huomattavasti, kun tajusi, että ystävyys ei ole vastavuoroista. Ensi kerralla tekisi mieli kutsua vain sisarukset, mutta harmittaisi toisen lapsen puolesta, joka ehkä kokisi ettei hänen juhlat niin tärkeät.

Ensi kerralla myös mietin sellaiset tarjottavat, että saadaan syötyä lähipäivinä, vaikka suurin osa taas jäisi pois.

Olen pahoillani sinun ja lapsesi puolesta juhlien osalta. 

Tuo kursivoitu on kuitenkin ihan jokaisen juhlien järjestäjän ykkösasia, eikä kannata syyttää vieraita, jos itse järjestää tarjottavat niin, että ne joutuu heittämään roskiin. Hyvä, että aiot välttää hävikkiä ensi kerralla. 

Vierailija
245/246 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruin kesällä menoni kesäjuhliin, jotka sijaitsi mökillä Keski-Suomessa "vaakasuuntaan" 170km päässä, ja juhlien järjestäjä, mies, alkoi edellisenä päivänä säätää ja neuvoa, että heille olisi parempi tulla julkisilla "niin vältetään yksityisautoilua ettei jokainen aja tänne tyhjällä autolla ja sitten piha on täynnä autoja eikä mahduta pelaamaan pihapelejä jos kaikki tulee autolla". Spämmäsi sitten perustamaansa fb ryhmään jokaiselle vieraalle googlaamansa ohjeet että teidän kaupungista tulee tämä juna ja tämä bussi ja näin kävelet perille. Olisi pitänyt etelästä Lahden kautta käydä vaihtamassa bussi juna juna bussi ja kävellä lopussa 4km. Laskin että suuntaansa olisi mennyt aikaa 4,5h, kun autolla olisi ajanut 2h. Juhlien järjestäjä on hieman raskas mutta mukava ihminen, joka aina keksii jotain tuollaisia maailmanparantamisia.

Jotenkin vaan tilttasi että en jaksa lähteä säätämään klo 8.30 aikaan aamulla itseäni juhliin, jotka alkoi klo 14. Että jos on tärkeämpää se ettei autoilla, niin en sitten autoile. Tiedän että henkilö pahoitti mielensä kun moni ei tullut, mutta ei voi mitään.

Vierailija
246/246 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oih niin tuttua. Viime tipassa tai ei lainkaan edes vastataan kutsuun. Saa laittaa viestiä perään, oletteko tulossa. Ja kun pitopalvelu joutuu maksamaan myös ne jotka peruivat viime tipassa. Niiiiiin kyllästyttää!!!!! No en  itsekään edes pidä juhlista, mutta minä ilmoitan ajoissa tulenko ja vain jos oikeasti sairastun perun.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan