Muita, joille käy juhlien järjestämisen suhteen näin?
Puhun nyt yleisesti, en tästä korona-ajasta. Ongelmani on se, että jos haluan järjestää juhlat, vieraat eivät saavu paikalle. Syitä löytyy seuraavista selityksistä:
1. Kutsu tulee liian aikaisin/liian myöhään.
Jos kutsun hyvissä ajoin, kuukausia etukäteen = "En tiedä vielä, pääsenkö mukaan." Kun kysyn lähempänä uudestaan, onkin tullut kalenteriin jo joku muu meno tuohon ajankohtaan ja vieras on tyystin unohtanut, että olen kutsunut hänet omiin juhliini ensin. Ymmärrän toki hautajaiset ym isot menot, mutta usein tulo perutaan jonkun tupareiden/illanistujaisten takia.
Jos kutsun parin viikon varoajalla = "Sori, mulla on jo muuta menoa/katsellaan" (suomennettuna katsellaan on aina lopulta ei). Jos olet laittanut juhlakutsuun vastauspyynnölle päivämäärän, saat kalastella vastauksia sen jälkeen, kun ihmiset eivät ilmoita pois jäämisestään.
2. Ikinä ei ole hyvä hetki juhlille. Kesäviikonloput on huonoa aikaa, kun ihmiset on lomilla ja juhlia riittää muutenkin, ei haluta uhrata lomalauantaita juhliin. Syksyllä alkaa harrastukset ja arki, joten ei ehdi. Loppuvuosi on täynnä pikkujouluja ja muuta, liian kiireistä. Alkuvuosi ollaan tipattomalla/sokerittomalla jne ja lomien jälkeen arki on taas kiireistä. Kevät ei sovi, kun on pääsiäislomat, harrastukset ja kesäloma lähestyy. Onko olemassa hyvää aikaa järjestää juhlia? Kannattaako juhlia edes ehdottaa arki-illaksi, kun viikonloput ei onnistu ikinä?
3. Ei haluta juhlia vieraiden kanssa. Ennen juhliin tultiin, vaikka kaikkia ei tunnettu etukäteen. Nykyisin tuntuu, että ventovieraiden kanssa ei haluta käyttää lauantai-iltaa, kun vapaat on niin harvassa. Tottakai kutsun pariskunnat yhdessä tai koko perheen lapsineen eli yksin ei tarvitse olla, mutta silti vieroksutaan isompia juhlia. Oman perheen kesken tai pariskuntana tullaan kyllä juhlakahveille, mutta vain jos muita vieraita ei ole paikalla. Eli erikseen pitäisi laittaa tarjoilut jokaiselle porukalle.
4. "Ei kutsujaa haittaa, jos juuri minä en ole paikalla, kyllä siellä on muita vieraita. Ei kukaan huomaa, jos puutun." Kun moni ajattelee näin, ei juhliin jää lopulta juuri ketään. Kerrankin kutsuin 17 ihmistä juhliin, joista 3 hengen perhe oli ainoa, jotka ilmoittivat pääsevänsä paikalle.
Olen väsynyt tähän, etten voi juhlistaa mitään itselleni tärkeää elämänvaihetta/merkkipäivää kerralla kaikkien vieraiden kanssa, kun juhliin ei sitouduta. Haluaisin laittaa kerralla n. 15 henkilön porukalle ruoat/leipoa ja kutsua kotiini. Harmittaa, sillä mielelläni satsaisin juhliin. Onko muilla tällaista ja miten olette tilanteen ratkaisseet? En haluaisi kahvittaa ihmisiä erikseen monta päivää peräkkäin, jotta pariskunnat/perheet voisivat käydä yksitellen.
Tunnen itseni huonoksi ja arvottomaksi ihmiseksi, kun juhliini ei vaivauduta tulemaan. Huvittavaa tosin on, että juhliini ei muuten sitouduta, mutta monet ovat kyselleet aionko mennä naimisiin (en ole edes kihloissa) ja jos menen, niin ilmoittavat tulevansa häihin ja haaveilevat jo niistä. Tekisi mieli sanoa, etten kutsu yhtäkään ihmistä häihini, joka ei vaivaudu paikalle iloitsemaan kanssani muina juhlapäivinä, kun olen pyytänyt. Ei huvita järjestää kalliita hääjuhlia riskillä, että viime tipassa taas peruttaisiin tai maksaisin kalliin illallisen joukolle vieraita, jotka eivät muuten halua tulla juhliini.
Olenko ainoa, jolla juhlien järjestäminen on tällaista? Kaipaisin vertaistukea.❤️
Ap
Kommentit (246)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainoa, täällä toinen!
Näistä ei vain puhuta ääneen, sillä kukaan ei halua leimaantua oudoksi tai yksinäiseksi.
Täytin pyöreitä ja päätin järjestää juhlat. Kukaan ei tullut. Meinasin laittaa someen kuvan synttärikakusta ja kertoa tästä tapauksesta, mutta en halua näyttää, kuinka yksinäinen ja varavaihtoehto kavereilleni olen.
Itkettää tämä puolestasi! Ja vähän omastakin puolesta, sillä itse en uskalla järjestää 5-kymppisiäni samasta syystä. En usko että kukaan tulisi.
Itselläni ei juolahtanut mieleenkään juhlia omia tai miehen 50 v syntymäpäiviä. Meillä on sisarusten kanssa taoana viettää yksi viikonloppu joka vuosi yhdessä. Tämä osui samaan syksyyn kuin mökinvuokraus tapaamista varten. Valmistin kyseisenä viikonloppuna täytekakun, joten tavallaan tuli synttärit siinä vietettyä. Lapsena toku muistan kun ukki täytti 70 v 70-luvun.alkupuolella niin niitä juhlittiin useampia päiviä ja sitten oli vielä syntymäpäivän kunniaksi seurat. Sadoille ihmisille tarjoilut järjestettiin kun tuli sukulaiset ja tuttavat lährltä ja kaukaa. Harvemmin nykyaikana ihmisillä on nykyään kotonaan tiloja ja mahdollisuuksia tällaiseen. Ajat ovat nyt toiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä ei vain puhuta ääneen, sillä kukaan ei halua leimaantua oudoksi tai yksinäiseksi.
Täytin pyöreitä ja päätin järjestää juhlat. Kukaan ei tullut. Meinasin laittaa someen kuvan synttärikakusta ja kertoa tästä tapauksesta, mutta en halua näyttää, kuinka yksinäinen ja varavaihtoehto kavereilleni olen.
Itkettää tämä puolestasi! Ja vähän omastakin puolesta, sillä itse en uskalla järjestää 5-kymppisiäni samasta syystä. En usko että kukaan tulisi.
Miksi ksi ette voi järjestäö jotain oikeasti kivaa synttäreiden kunniaksi. Mennä laivalle, matkalle, vuokrata mökkiä , mennä elokuviin/teatteriin/taidenäyttelyyn? Mitä tahansa joka kiinnostaa.
Onpas erikoista, en ole ennen törmännyt tällaiseen...
Aina kun olen järjestänyt juhlia porukkaa haluaisi tulla enemmän kuin pystyn ottamaan vastaan... nytkin oli juhannusta viettämässä 24 hlö. ilman mitään virallista kutsumista tms.
Juhlista en kylläkään tee pönötys/hienostelu kekkereitä vaan pidetään hauskaa, pelataan pelejä ja syödään hyvää ruokaa, jonka valmistan siinä samalla kun jutellaan vieraiden kanssa. Hekin kyllä usein auttavat ja laittavat ruokaa jne. Tutustutaan toisiimme ja kuuntelemme musiikkia tms.
Kyllä täytyy myöntää ettei ne pönötys juhlat kyllä omaankaan mieleen ole. Kuka haluaa kireissä vaatteissa ja epämukavissa kengissä olla kesähelteellä ja kuunnella kiusallisia keskusteluja ja maljapuheita. Ottakaa mallia etelä-Euroopalaisista. Uskon että sellaisista iloisista ja höpötystä täynnä olevista juhlista suurin osa nauttii!
(Ps. unohtakaa ne kakut ja tortut joita monta päivää valmistetaan. Ruokakin määrittelee juhlien tunnelman joko jäykäksi tai rennoksi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ksi ette voi järjestäö jotain oikeasti kivaa synttäreiden kunniaksi. Mennä laivalle, matkalle, vuokrata mökkiä , mennä elokuviin/teatteriin/taidenäyttelyyn? Mitä tahansa joka kiinnostaa.
Koska nykyisin oletetaan, että kutsuja maksaa. Jos lähtisin risteilylle pienenkin porukan kanssa, maksaisi matkat, ruoat yms. satoja euroja. Eikä mielestäni ole myöskään reilua olettaa, että vierailla olisi vara maksaa omasta pussistaan. Osalla on taloudellisesti tiukkaa jne
Vierailija kirjoitti:
Aina kun olen järjestänyt juhlia porukkaa haluaisi tulla enemmän kuin pystyn ottamaan vastaan... nytkin oli juhannusta viettämässä 24 hlö. ilman mitään virallista kutsumista tms.Juhlista en kylläkään tee pönötys/hienostelu kekkereitä vaan pidetään hauskaa, pelataan pelejä ja syödään hyvää ruokaa, jonka valmistan siinä samalla kun jutellaan vieraiden kanssa. Hekin kyllä usein auttavat ja laittavat ruokaa jne. Tutustutaan toisiimme ja kuuntelemme musiikkia tms.
Kyllä täytyy myöntää ettei ne pönötys juhlat kyllä omaankaan mieleen ole. Kuka haluaa kireissä vaatteissa ja epämukavissa kengissä olla kesähelteellä ja kuunnella kiusallisia keskusteluja ja maljapuheita. Ottakaa mallia etelä-Euroopalaisista. Uskon että sellaisista iloisista ja höpötystä täynnä olevista juhlista suurin osa nauttii!
(Ps. unohtakaa ne kakut ja tortut joita monta päivää valmistetaan. Ruokakin määrittelee juhlien tunnelman joko jäykäksi tai rennoksi)
Kukaan ole sanonut noiden juhlien olevan pönötystä. Syystä x vieraat ei vaan tule juhliin.
Mun kaverit harrastaa tota "en tiedä vielä onnistuuko toi lauantai 2 kk päästä. katsotaan lähempänä."
Sittenkin kun kysyn lähempänä niin aina on sovittu tohon jotkut työkaverin illanistujaiset/kaverin tuparit/leffailta miehen kanssa, joten ei pääsekään paikalle. Ärsyttää, kun kyse on vaan siitä, että pidetään toisia kavereita parempina kuin toisia.
Sen ymmärrän, että osalla kyse on töistä eikä työvuoroille aina mitään voi, mutta tuo parempien bileiden metsästys ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska nykyisin oletetaan, että kutsuja maksaa. Jos lähtisin risteilylle pienenkin porukan kanssa, maksaisi matkat, ruoat yms. satoja euroja. Eikä mielestäni ole myöskään reilua olettaa, että vierailla olisi vara maksaa omasta pussistaan. Osalla on taloudellisesti tiukkaa jne
Eikö muka tarjoilujen järjestäminen kotiin maksa? Millaisia tuttavia on 50 vuotiaalla jos ei ole varaa esim. Muutaman kympin lippuihin ja pullakahveihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun olen järjestänyt juhlia porukkaa haluaisi tulla enemmän kuin pystyn ottamaan vastaan... nytkin oli juhannusta viettämässä 24 hlö. ilman mitään virallista kutsumista tms.Juhlista en kylläkään tee pönötys/hienostelu kekkereitä vaan pidetään hauskaa, pelataan pelejä ja syödään hyvää ruokaa, jonka valmistan siinä samalla kun jutellaan vieraiden kanssa. Hekin kyllä usein auttavat ja laittavat ruokaa jne. Tutustutaan toisiimme ja kuuntelemme musiikkia tms.
Kukaan ole sanonut noiden juhlien olevan pönötystä. Syystä x vieraat ei vaan tule juhliin.
Ajattelin vain ilmaista minkälaisia juhlia järjestän, koska aina kun menen juhliin joiden järjestäjät ovat oman ystäväporukan ulkopuolelta, tunnelma on jähmeä ja jännittynyt, kaikilla on parhaat päällä sekä puheenaiheet vähissä. En tarkoittanut siis pahalla, mielestäni suomalainen juhlakulttuuri on vaan niin erikoinen muuhun maailmaan verrattuna...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se syy x on, että nämä kutsutut ajattelevat, että on liikaa vaivaa saapua suhteessa siihen huviin, joka on odotettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverit harrastaa tota "en tiedä vielä onnistuuko toi lauantai 2 kk päästä. katsotaan lähempänä."
Sittenkin kun kysyn lähempänä niin aina on sovittu tohon jotkut työkaverin illanistujaiset/kaverin tuparit/leffailta miehen kanssa, joten ei pääsekään paikalle. Ärsyttää, kun kyse on vaan siitä, että pidetään toisia kavereita parempina kuin toisia.
Sen ymmärrän, että osalla kyse on töistä eikä työvuoroille aina mitään voi, mutta tuo parempien bileiden metsästys ärsyttää.
Eikä aina ole edes kyse parempien bileiden metsästyksestä, kun syinä juhliin tulemattomuudelle olen kuullut selityksenä "olin ajatellut mennä mökille tuolloin (mökki 40 km päässä)" ja "katsotaan missäpäin silloin liikun". Ei tarvi olla kummoisella ällillä varustettu, kun näistä voi suoraan tulkita viestin: "ei voisi juhlasi vähempää kiinnostaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se syy x on, että nämä kutsutut ajattelevat, että on liikaa vaivaa saapua suhteessa siihen huviin, joka on odotettavissa.
Juuri tätä yritin ilmaista, kiitos!
En itsekään menisi juhliin joissa pitää kusi sukassa istua odottaen milloin on aika hakea jälkiruokaa tai jossa olisi hiljaista...
Suurin osa suomalaisten juhlista on tylsiä ja kiusallisia. Ei niihin elämästä nauttiva ihminen tahdo osallistua!
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisten juhlista on tylsiä ja kiusallisia. Ei niihin elämästä nauttiva ihminen tahdo osallistua!
Johtuu siitä, että suomalainen juhlien järjestäjä keskittyy puitteisiin eikä vieraidensa viihtyvyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Mä en uskalla järkätä mitään juhlia tästä syystä. Nolottaisi, jos häihin tai lapset ristiäisiin ei tulisi ketään. Juhlitaan siksi ihan vaan vanhempien ja sisarusten kesken.
Viimeisen kerran kun järjestin juhlat, lapseni nimiäiset, kutsutuista tuli 3. Anoppi ilmoitti, ettei jaksa ja sisarukset tekivät jotain muuta. Onneksi on ihania kavereita ❤❤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisten "kutsun kaikki läheiset" kerralla juhlien ongelma on siinä, että ne yrittävät olla kaikille kaikkea. Se lapseton pariskunta saattaisi haluta juhlia aikuisten kesken, jutella rauhassa, maistella viinejä jne. Tuo ei oikein onnistu, jos jaloissa pyörii joku vieras lapsiperhe. Ja se lapsiperhe luultavasti kaipaa lapsille leluja/tekemistä, joka ei puolestaan ole aikuisten makuun.
En ymmärrä tällaista. Mun suvussa perhejuhlat on aina niin, että kaikki ovat paikalla. Lapset kirmailevat ja aikuiset voivat juoda pari lasia viiniä (kukaan ei kännää). Sitten jos aikuiset haluavat juoda lisää, loppuillasta lapsiperheet lähtevät jo kotiin ja aikuiset jäävät nauttimaan lisää drinksuja.
Mun ongelma on, että kutsuttavilla on todella erilaiset mielenkiinnon kohteet. On pari nörttiä, jotka rakastavat monimutkaisia lautapelejä. Pari perheellistä porukkaa, joilla on lapsia 1-10 v. Muutamia sinkkuja, jotka ovat meneviä eivätkä mitään "kiva vain istua alas ja jutella" -tyyppejä. Pari tyyppiä, jotka tykkäävät jutella maailmaa parantaen ja juoda teetä. Sitten joukkoon mahtuu muutama +20 v vanhempi työkaveri, joiden kans tulen hyvin juttuun. Ja jonon jatkona vielä parin kaverin poikaystävät, joita en käytännössä tunne. Tällaiselle porukalle on tosi vaikea järjestää juhlia, kun nauttivat ihan eri asioista. Jos laittaisin pystyyn jonkun lautapeli-illan, suurin osa jättäisi tulematta.
Ei kai lautapeli-iltoja yleensä järjestetäkään kuin muutamien kavereiden kesken? Itse ainakin olisin hämmästynyt, jos ystäväni kutsuisi minut lautapeli-iltaan ja siellä olisi 20 ihmistä vauvasta vaariin.
Sen sijaan en näe mitään estettä sille, miksi et voisi koko edellämainittua sakkia kutsua esim. syntymäpäivillesi, tupareihin, tms. Eihän nyt niiden nörttienkään tarvitse joka juhlissa päästä pelaamaan, ja toisten parantamaan maailmaa teekupit kädessä samoissa bileissä. Juhlia ei todellakaan tarvitse järjestää sitä silmällä pitäen, ettei kukaan vieras vahingossakaan joudu pois mukavuusalueeltaan. Se menevä sinkkukin ihan varmasti selviää yhdet juhlat, joissa "vaan istutaan ja jutellaan", ja ainahan voi jatkaa iltaa baariin.
AP järjestää niin surkeita kekkereitä, että ketään ei kiinnosta tulla. Erialisia juhlia on tullut järjestettyä ja aina on noin 3/4 kutsutuista tullut paikalle. Ja se on ollut enemmän mitä olen etukäteen ajatellut tulevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä, että suomalainen juhlien järjestäjä keskittyy puitteisiin eikä vieraidensa viihtyvyyteen.
Tämä on pitkäkti totta. Jos juhlat ovat kotona niin suunnilleen tehdään pintaremppa , ostetaan uudet huonekalut ja maalataan talo. Leivotaan ja laitetaan tarjoomukset vimpan päälle ja sitten juhlissa syödään äkkiä. Ne vieraat, jotka tuntee toisensa juttelee hieman syödessään ja sitten äkkiä kaikki lähtee kotiin. Olipa mukavaa.
Joku ehdotti että miksi ei tehdä jotain oikeasti kivaa, joku kiva retkikohde kotimaassa, kylpylä, viinilasit tyylikkäässä paikassa, joku hauska aktiviteetti. Ja pienellä porukalla joilla on varmasti keskenään mutkatonta. Tuollainen merkkipäivän juhlinta on aidosti hauskaa. Mutta ehkä siinä tosiaan on se ongelma et kuka maksaa.
Kun taas ne kakkukahvit siellä ennestään tuntemattomien mummojen, kummien ja naapureiden keskellä, aika puisevaa vaikka joukossa olisi joku omasta mielestä hyväkin seuramies.
Itse ajattelen että häät, hautajaiset, ylppärit, rippijuhlat on pakolliset sekä ikäihmisten pyöreät. Mutta aikuisten ja lasten synttärit... ei saisi kyllä suuttua jos ei sellaisiin lähde varsinkaan kauempaa.
I feel you, ap. Biljoona yläpeukkua viestillesi ja kiitos rohkeasta avautumisesta. Kuten myös yläpeukkua monille muille tässä ketjussa tunteensa ja kokemuksessa jakaneille. Emme ole yksin.
Olen kohta 50-vuotias ja tätä juhlavenkoulua on esiintynyt kaveripiirissäni viimeiset 30 vuotta. 50-vuotisjuhliin väki tuntuu tulevan kun on juhlatila vuokrattuna ja maksettua ohjelmaa. Kutsujalla on erittäin hyvä taloudellinen tilanne ja parhaassa tapauksessa oma firma, jonka edustuskuluihin voi laittaa myös juhlat.
Itse tykkäisin illanistujaisista muutaman pariskunnan kesken mutta hitto että niitä on vaikea ajoittaa.