Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maaliskuiset 2021

06.07.2020 |

Vielä on vähän aikaista, mutta olen niin innoissani ja kysymyksiä täynnä 😬 onko muita vastikään positiivisen testin tehneitä?
Eniten mietityttää varhaisultra. Pohdin onkohan hintansa väärti? Ensimmäinen raskaus kyseessä ja luulen tarvitsevani vahvistusta sille että tämä on totta nyt 😁

Kommentit (87)

41/87 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa taas! 😊

Moanna meilläkin yritetty 10/2019 asti. Kävin kevään aikana erinäisten kohtu-/alavatsakipujen kanssa gynellä, ja myös pohtimassa kun en meinaa tulla raskaaksi. Kohtu ja munasarjat näyttivät normaaleilta ja muutenkin kaikki ok. Lääkäri epäili kipujen johtuneen puhjenneesta kystasta. Sanoi myös että yrittäkää nyt vielä rauhassa, että jos ei vuoden aikana ala tapahtumaan niin sitten tutkimuksiin.

Mulla alkoi nyt yhdeksäs raskausviikko. Viimeviikolla oli taas yhtenä iltana kova kipu alavatsassa. Kipu säteili selkään ja lanteille. Sikiöasennossa makailin varmaan puolen tunnin verran niin hellitti. Sitten on ollut kipuja kun olen tullut esim. autosta vähän tömähtäen alas, sellaisesta vähän korkeammasta autosta, tai kun olen noussut sohvalta nopeasti ylös. Kipu oli kohtuullisen kovaa, pysäyttävää. Että sen kanssa sai hetken puuskuttaa, mutta meni sitten äkkiä ohi.

Soitin yksityiselle ja kysyin pitäisikö olla huolissaan, mutta sain vastauksen että ei oikeastaan, jos kipu ei ole jatkuvaa eikä ole mitään vuotoja. 🤷‍♀️ Olisin heti varannut ajan varhaisultraan, mutta ensimmäinen mahd aika olisi mennyt vasta ensi vkolle, ja pääsen kuitenkin jo parin vkon päästä ekaan normiultraan. Ajattelin siis että jaksan odotella sinne. Kipuja ei kuitenkaan viimeviikon jälkeen ole ollut. Vaikka kävin tuossa esimerkiksi yli 2000km moottoripyöräreissulla ja Norjassa kiikkumassa tuntureilla 😬

Kyllä se silti heti huolestuttaa pienimmätkin asiat 😓

Nauratti tuossa yhtenä päivänä kun selailin nettikauppoja, ja heittelin ostoskoriin kaikenlaista vaatetta, kunnes tajusin että ei helkatti, enhän minä näitä pysty käyttämään vielä piiiitkään aikaan 😂 tyhjensin ostoskorin ja siirryin selailemaan äitiysvaatteita. Rintsikoita pitäisi lähteä ostamaan oikeasti jo nyt. Tissit on niin kipeät ja turvonneet että kaikki omat normiliivit kiristää ja pakottaa 🤯

42/87 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en vielä oikein osaa ajatella että olen raskaana. Ennemminkin "olen tehnyt positiivisen raskaustestin". Ehkä tässä on jotain pientä varauksellisuutta mukana, kun yritysvuoden aikana ehti tulla niin monta pettymystä. Olin paikalla kun mies kertoi kaverilleen ja hän käytti sanoja "meille tulee vauva". Se kuulosti hurjalta. Käsittääkseni suurin osa keskenmenoista tapahtuu ihan alussa niin ettei edes vielä tiedä olevansa raskaana, ns. kemialliset raskaudet. Ainakin sen yli on päästy. Huomattavasti todennäköisempää että se vauva tulee kuin että ei tule. Työjuttujen järjestäminen puolison kanssa mietityttää täälläkin. Myös kevytyrittäjyys on käynyt mielessä ja sitä voisi jatkaa tietyin ehdoin myös äippälomalla. Saa nähdä. Meillä on myös suunnitelmissa syksyn tai viimeistän talven aikana ostaa asunto, vielä ollaan asuttu vuokralla. Kai tästä ne ruuhkavuodet sitten alkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/87 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Ulpu!!!!

Kai se pahoinvointi on aika yksilöllistä.

Toivotaan että rauhoittuisi niin ettei häiritse töitä. Monet sanoo että kun syö pieniä annoksia usein niin voivat paremmin. En tiedä sitten. Itsellä ei ole ollut mitään pahoinvointia vielä. Välillä ehkä vähän yökötys olo, mut luulen et se ois ollut vaan jännitystä. Voi ei hurjaa pitää salaisuus niin pitkään, mut ymmärrän kyllä että haluat kertoa kasvotusten. Ota rauhassa vaan ja hemmottele itteäs vähän.

Mulla on kans vasta 5+5 ja ens viikolla varmaan mennään varhaisultraan.

N36 M44
Km 8/20
Esikoinen 8/21

44/87 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, Flomama :) Täällä on menty jo muutama päivä pääasiassa pienillä välipaloilla: sokerittomalla jogurtilla, ruisleivällä, kasviksilla jne. Tänään sain viileänä alas lihapullia ja perunamuusia. :D 

Täällä myös varhaisultra suunnitelmissa, mutta varmaan vasta kolmen viikon päästä. Kerro sitten, miten meni. :)

45/87 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko muuten aloittaneet jotain vitskuja? Mä olen syönyt foolihappoa ja d-vitamiinia, aloitin pari kk ennen plussaa ja aattelin nyt jatkaa sitä. Tarviikohan muuta? Neuvolaan soittaessani terveydenhoitaja puhui ainakin vain noista kahdesta. Muuten yritän syödä perusterveellisesti, paljon kasviksia ja täysjyväviljaa. Kalaa suositellaan syötäväksi aika usein, siihen voisi kiinnittää huomiota. Mulla ei ainakaan vielä ole varsinaisesti pahoinvointia. Joskus aamupala vähän tökkii. Mites muiden ruokailut?

Varasin nyt sittenkin sen varhaisultran viikolle 7+0. Onhan se nyt kiva nähdä! <3 

46/87 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kuulla Ulpu että olet saanut syötyä. Itse olen tällä hetkellä heittänyt ruokaympyrän jorpakkoon koska yksinkertaisesti iso osa ruokia on ihan no-no ja aiheuttaa yökötystä ihan fyysisesti. Tämä aamu ollut hankala niin heti vetäsin banaanin ja välipalakeksiä ja nyt taas tuntuu paremmalta. Tosiaan jatkuva syöminen eli parin tunnin välein auttaa ja iltaisin maistuu vihersalaatti johon laitan edes öljyä tuomaan energiaa kun mikään proteiinin lähde ei maistu. Eilen sain syötyä vähän jauhelihaa pastan kanssa kun oli tomaattikastikkeeseen upotettu. Vähän vaihtelee päivittäin tämä pahoinvoinnin taso.

Tänään on ensimmäinen virallinen kätilö 'tapaaminen' eli hoidetaan puhelimitse tämän coronan takia mutta myöhemmin näen tämän omakätilön myös kasvotusten. Uskoisin olevani matalan riskin raskaus mutta saa nähdä mitä kaikkea he kyselevät

47/87 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilonainkeri: Mulla on foolihappo ja omega 3 käytössä. En tiedä pitäiskö olla muita. Nyt on alkanut heikottamaan noustessa. Ajattelin kysyä jos varhaisultrassa ottavat raudat. Mulla on nuorempana usein ollut matala hemoglobiini.

En haluaisi itse alkaa hössöttämään.

Varmasti löytyy vaikka mitä yhdistelmä vitamiineja, mutta kannattaako niitä kaikkia ottaa? Muuten olen lopettanut kahvin kokonaan, koska en muutenkaan juonut paljon ja ei siitä ainakaan hyötyä ole. Muuten yritän syödä monipuolisesti ja terveellisesti.

N36 M44
Km 8/20
Esikoinen 8/21

48/87 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä aamun pahoinvointi jatkunut.

Eilen kahvi teki tosi huonoa, enkä saanut sitä alas koko päivänä. Olo oli kuin zombiella kun tottunut juomaan aamukahvit🤦‍♀️Tänään laitoin puolet maitoa niin sai juotua mukillisen. Jogurtti on ollut paras aamupala. On tämä vaan ihmeellistä kun yht äkkiä alkaa ruoka etomaan😅

Onko teitä muita väsyttänyt normaalia enemmän? Nukuin eilen tunnin päikkärit ja hyvin tuli uni illalla.

49/87 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Meille nyt toinen vauveli tulossa😍 Tänään 6+0 ja ei oo pahoinvointia vielä tullu, viimeksi oli aika paha (en muista millä viikolla alkoi). Vilunväreet ja pieni väsy ainoat oireet, nukun aina yhet päiväunet vauvan kans yhtäaikaa, sillain helpottaa väsy. Jos ei ala kuulua pahempaa pahoinvointia niin alan epäillä että on poika😅 Odotettu tapaus, ollaan onnellisia❤️ Vauvaki toistelee innoissaan perässä vauvva, vauvva ku jutellaan sen kans asiasta😄

50/87 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kuvotus on lisääntynyt. Syön mitä saan alas. Näkkileipä on ollut paras nyt. Eilen teki mieli pizzaa, 2 palaa söin ja tuli huono olo. Pidättäydyn siis pienissä annoksissa jatkossa!

Syön kokoajan normaalistikin D-vit., monivit. ja sinkkiä. Ne menee edelleen. Sinkki maistui tänään pahalle, joten saa nähdä pitääkö se jättää pois. Viime raskaudessa en saanut monivitamiinia alas.

Saan taas oletettavasti Radi-diagnoosin, mutta tässä alkuvaiheessa syön mitä vaan, kunhan saan syötyä. Lisäksi rv 12 jälkeen tulen taas aloittamaan asa-lääkityksen aiemman keskosraskauden vuoksi. Nykyisen 3v lapsen kohdalla sain pinnallisen tukoksen ja piikitin loppuraskauden itseeni klexanea. Aikamoinen hoitaja oon ollut :D

Rv 6 + 5 vissiin menossa.

51/87 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainu täällä toinen joka kärsii myös väsymyksestä. Tämä viikko mennyt onneksi ilman päikkäreita koska olen töissä kotoa käsin mutta viime viikolla kävi nolosti kun nukahdin kesken työpäivän :D olen nyt yrittänyt nukkua 10 tuntia yössä joka tuntuu helpottavan.

Olen myös muuttunut mummokseni eli villainen peitto päällä istun koneen ääressä koska palelen jatkuvasti. On kyllä nopeasti karissut ajatukset raskauden oloista kun aamu pahoinvointi on niin aamu kuin iltapahoivointikin. Mutta olen itselleni armollinen vaikka juoksemaan en ole itseäni saanut enää.

Puhelu kätilön kanssa sujui myös hyvin mutta joudun lisäkokeisiin ja lääkärin luokse seurannan aikana koska oman äitini historia raskausmyrkytyksen takia kasvattaa näköjään myös omaa riskiäni. Toisaalta hyvä että testaa.

52/87 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olette muuten selvinneet pahoinvoinnin/väsymyksen selittelyn suhteen nyt korona-aikana tai millaisia fiiliksiä tulevat kuukaudet herättävät? Omalla työpaikallani on nyt nollatoleranssi eikä töihin saa tulla lainkaan sairaana ja täytyy mennä koronatestiin. Mietin, jos pahoinvointi pahenee viikkojen kuluessa, tulee oksentelua ja näyttää ulkoisestikin sairaalta. Miten töissä käyminen onnistuu, jos sairaana ei saa tulla töihin enkä haluaisi kertoa raskaudesta vielä aikoihin. Sama mietityttää myös vapaa-ajalla. En haluaisi paljastaa raskautta läheisille vielä aikoihin, mutta nyt korona-aikana moni on huolissaan, jos toinen on vähänkin sairaana. Kolmekymppisenä tämä selitys "tää ei ole mitään tarttuvaa" tulkitaan hyvin äkkiä raskauteen liittyväksi.

53/87 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilonainkeri: mä oon aloittanut raskausajan monivitamiinin syönnin. Puhelussa neuvolaan terveydenhoitaja suositteli aloittamaan heti foolihapon ja d-vitamiinin syönnin ja päätin käydä ostamassa tuollaista monivitamiinia, mistä saa kaiken tarvittavan. 

Syön ihan hyvin, mutta kun on jatkuvasti äklö olo, niin kaikki ruuat ei maistu. Tulee syötyä "suppeammin". Positiivinen asia on, ettei makea maistu ollenkaan:D Jossakin vaiheessa teki mieli lihaa, nyt taas se äklöttää. Mauttomat vehnäkeksit (crackerit) menevät alas silloin, kun muu ei maistu.

Olen lomalla nyt, joten väsymys ja kuvotus ei oo haitannut töitä. Sitä ennen olin etätöissä, joten ei oo joutunut selittelemään kenellekään haukottelua ja ruokahaluttomuutta. Loman jälkeen koittaa taas paluu toimistolle, mutta silloin olen jo lähes turvallisella rajalla, joten jos joku sattuu arvaamaan raskauden, niin ei tavallaan haittaa. En mä silti halua työpaikalla asiasta vielä sanoa. Ehkä lähempänä 20 viikkoa. Meidän työpaikalle ei kauheasti raskauksista ym. henkilökohtaisuuksista puhuta. Olen hakenut sisäisesti toista työtehtävää, joka kiinnostaa mua enemmän. Ja arvuuttelen nyt pääsenkö haastatteluun ja jos pääsen kerronko raskaudesta vai en. Hakiessa en tiennyt olevani raskaana, mutta koen huijaavani jos en kerro ja toisaalta harmittaa, jos kivempi tehtävä (joita harvoin tulee auki) menee raskauden takia toiselle.

54/87 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lionheart6 kirjoitti:

Täällä kuvotus on lisääntynyt. Syön mitä saan alas. Näkkileipä on ollut paras nyt. Eilen teki mieli pizzaa, 2 palaa söin ja tuli huono olo. Pidättäydyn siis pienissä annoksissa jatkossa!

Syön kokoajan normaalistikin D-vit., monivit. ja sinkkiä. Ne menee edelleen. Sinkki maistui tänään pahalle, joten saa nähdä pitääkö se jättää pois. Viime raskaudessa en saanut monivitamiinia alas.

Saan taas oletettavasti Radi-diagnoosin, mutta tässä alkuvaiheessa syön mitä vaan, kunhan saan syötyä. Lisäksi rv 12 jälkeen tulen taas aloittamaan asa-lääkityksen aiemman keskosraskauden vuoksi. Nykyisen 3v lapsen kohdalla sain pinnallisen tukoksen ja piikitin loppuraskauden itseeni klexanea. Aikamoinen hoitaja oon ollut :D

Rv 6 + 5 vissiin menossa.

Millä viikoilla sä sait aiemmin tukoksen? Sain siis nyt raskauden aikana syvän laskimotukoksen ja joudun hepariinia piikittämään raskauden loppuajan. Ei ole ikinä ollut tukoksia tms. ja todennäköisesti raskaus ollut vaikuttamassa. Ihmettelen vain, että voiko näin alussa jo vaikuttaa.

Sulla on ollut paljon vaivoja/ikävää( jos keskosta ja radi voi vaivoiksi sanoa) raskauden aikana. Toivottavasti tämä raskaus sujuisi oikein hyvin sulla!

55/87 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pionitarha kirjoitti:

Millä viikoilla sä sait aiemmin tukoksen? Sain siis nyt raskauden aikana syvän laskimotukoksen ja joudun hepariinia piikittämään raskauden loppuajan. Ei ole ikinä ollut tukoksia tms. ja todennäköisesti raskaus ollut vaikuttamassa. Ihmettelen vain, että voiko näin alussa jo vaikuttaa.

Sulla on ollut paljon vaivoja/ikävää( jos keskosta ja radi voi vaivoiksi sanoa) raskauden aikana. Toivottavasti tämä raskaus sujuisi oikein hyvin sulla!

Silloin oli jotain rv 20 ja päälle. Ehkä 25? Hyvin on päässyt unohtumaan :D

Luulen et kroppa on niin tiukilla näiden raskauksien myötä et siksi vaivoja tulee. Toki ikääkin on huomattavasti enemmän kuin esikoisen aikaan (olin 22v kun esikoisen synnytin).

56/87 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös väsymys on kaikista vahvin oire. Tämmöistä jetlagin kaltaista väsymystä, mikä tekee toisinaan myös aika huimaavan olon. Tuntuu kuitenkin, että vaikka väsyttää, niin päikkäreitä en saa nukutuksi. Muutamana viime yönä olen ekaa kertaa herännyt pissahädän takia.

Alavatsaa juilii päivittäin, mutta huomattavasti vähemmän kuin viime viikolla. Nälkä on myös kova. Välissä kahvi ei maistunut, mutta nyt taas maistuu. Rinnat on arat, mutta samalta näyttävät kuin ennenkin. :)

Minä kävin noutamassa alkuviikosta mama-vitskuja purkillisen. Aiemmin oon napannut eri purkeista foolihappoa, d-vitamiinia yms, mutta vaihdoin tähän yhden purkin taktiikkaan nyt. :D

Varhaisultraan on vielä 10 yötä, malttamaton kyllä olen ja tekisi mieli mennä sinne heti. 5+5 arviolta nyt päivät ja viikot. :)

57/87 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Täällä yksi plussatikkuja epäuskoisesti tuijotellut.. 😍 Isoja kierto-ongelmia taustalla, ensimmäinen yritys ja heti muka nappasi! Olin varautunut siihen että aikaa kuluu, tai ettei ilman apua ehkä edes onnistu. Mun ensimmäinen, miehen toinen lapsi kyseessä.

Eilen en vielä uskaltanut soittaa neuvolaan, tänään ei puhelinaikaa sinne ole joten maanantaina sitten soittelen..

Viikoista en ole ihan varma, kun kierto on ollut erittäin sekava ja useimmiten vähintään 38pvä. Viimeiset menkat on alkaneet 12.6., ja sovellukset antaa eri viikot. Flo kertoo että mentäisiin jo viikolla 7, preglifen mukaan viikolla 5. Mutta eiköhän tuo neuvolassa selviä. Preglife antaa la 30.3. joten tulen nyt tänne juttelemaan, vaikka mahdollista on että oikeasti onkin sitten myöhemmässä.. 😁

Jotenkin en usko tähän raskauteen yhtään, ensinnäkään en meinaa uskoa että olisin raskaana ensinnäkään, mutta kun monet testit niin näyttävät niin pakko kai se on uskoa. Sitten kuitenkin herää epäilys tuulimunasta tai muusta..

Vatsa on ollut todella kuukautiskipumaisen kipeä, ei koko päiväisesti vaan jossain vaiheessa päivää. Eilen kuvotti, mutta minäkin epäilen sen johtuvan vain jännityksestä. 😁 Nännit on myös arat.. Saapas nähdä! Toivon parasta. ❤️

58/87 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ehtinyt edes ilmoittautua tänne mukaan.. La pitäs tai piti olla 4.3.21, mutta tiistaina rv 7+5 aloin vuotamaan. Torstaina kävin varhaisultrassa. Sikiön koko liian pieni viikkoihin nähden (alle 6viikkoinen) mutta sydän vielä löi. Senpä jälkeen oon ravannu vessassa koska vuodan ihan liikaa ja olen niin kipeä, että saa särkylääkettä syödä urakalla. Eli kesken menee. Nyt odottelen jatkotutkimusaikaa. Ja sitä että vuoto ja kivut joskus loppuisi. Rinnat edelleen hirmu kipeät ja turpoan palloksi. Lähtis edes raskausoireer pois.. Mä oon vaan niin surullinen, ettei pieni pysykään matkassa. 😔 Ihan uus tilanne mulle.. Nauttikaa te muut raskausoireista ja kasvavista mahoista. 💜 Ehkä itsekin sitten joskus myöhemmin..

59/87 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten kurjaa Haaveissa21, olen tosi pahoillani! <3 Saitkohan jo tilanteeseen selvitystä, jatkotutkimusaikaa jne.? Toivottavasti olo alkaa helpottaa. Ota rauhassa aikaa toipumiseen ja sitten jossain kohtaa toivotaan pikaista uutta tärppiä. <3

Mitä kuuluu muille maaliskuisille?

60/87 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveissa21 olen tosi pahoillani..

Voimia teille!

Täällä rv 6+4 ja semmosia menkkamaisia kipuja alavatsassa. Ei mitään pahaa oloa. Rintoja vähän aristaa ja väsymys on läsnä. Muuten olo aika normaali. Jotenkin odotin isompia oireita.

Meillä oli tarkoitus mennä varhaisultraan tällä viikolla, mutta coronan takia eivät ota mielellään uusia asiakkaita Sveitsissä. Lauantaina lento takas kotia Lontooseen niin täytyy sielä soitella ens viikolla. Harmi vaan kun joudun sit ilman miestä menemään :( Vähän jännittää myös lentää vaikka googlaamalla sanotaan että ei haittaa.

N36 M44
Km 8/20
Esikoinen 8/21