Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkäikäinen lapsesi pystyy vaivatta seuraamaan enkunkielisiä ohjelmia

Vierailija
27.04.2013 |

elokuvia, videoita tms, joissa ei ole tekstitystä? Niin, että ymmärtää kaiken olennaisen?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-vuotias. Mutta asumme ulkomailla, emme kuitenkaan englanninkielisessä maassa. Koulun opetuskieli on englanti. Takana 9 kk ja kielitaito 0 lähtiessämme.

Toki ei varmasti ymmärrä CNN uutisista "kaikkea oleellista", koska sanastoa puuttuu ja ihan hyvä niin. Omanikäisille suunnattuja ohjelmia ja elokuvia kyllä.

Vierailija
2/19 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotias, puhuimme itse paljon englantia ja laitoimme lapsen englanninkieliseen päiväkotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ihan pienesta asti, jos lapsi altistuu englannin kielelle. Ymmartaa ikatason mukaan lastenohjelmia.

Vierailija
4/19 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt tehdä lisäyksiä kysymykseen. Siis tarkoitan niitä tavis suomalaislapsia, jotka aloittavat enkun opiskelun kolmannella luokalla, eivätkä ole muuten erityisesti englannin kielen vaikutuspiirissä.

ap

Vierailija
5/19 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotias, eli kun oli opiskellut ala-asteen englannin oppimäärän. Kaikkea ei tietenkään ymmärrä (esim. murresanoja), mutta ymmärtää suurimman osan ja pystyy seuraamaan juonta. Ja lauluista esimerkiksi ymmärtää mitä lauletaan. 

Vierailija
6/19 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi aloittaa englannin opiskelun kolmannella luokalla, niin kannattaa kotona katsoa telkkaria ilman tekstityksia. Kun olin itse kolmannella, niin monet mun luokkakaverit oppi silla tavalla englantia, itse asiassa aika nopeasti. Olivat kylla tehneet niin jo ennen kolmannen luokan alkua.

Vierailija
7/19 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisia neroja nuo teidän piltit! Siis eri asia jos altistuu kielelle kotona tai päikässä.

Olen asunut Englannissa useita vuosia, tehnyt englanniksi yliopistotutkinnon kiitettävällä loppuarvosanalla. Ja jos vaihtoehtona on katsoa leffa teksteillä tai ilman niin valitsen tekstit. 

Vierailija
8/19 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niillä tavislapsilla yleensä on kotona tekstitykset päällä. On myös ihan tutkittu juttu, että aikuisetkin seuraa niitä ruudussa näkyviä tekstityksiä, vaikka muuta itse väittäisivät.

Vierailija
9/19 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niillä tavislapsilla yleensä on kotona tekstitykset päällä. On myös ihan tutkittu juttu, että aikuisetkin seuraa niitä ruudussa näkyviä tekstityksiä, vaikka muuta itse väittäisivät.

Vierailija
10/19 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 13:27"]

Melkoisia neroja nuo teidän piltit! Siis eri asia jos altistuu kielelle kotona tai päikässä.

Olen asunut Englannissa useita vuosia, tehnyt englanniksi yliopistotutkinnon kiitettävällä loppuarvosanalla. Ja jos vaihtoehtona on katsoa leffa teksteillä tai ilman niin valitsen tekstit. 

[/quote]

taidat olla mukavuudenhaluinen?

Vierailija
11/19 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmiltään ei minkään ikäinen. Mutta kun alkaa katsoa, niin oppiii.

Meidän tytär innoistui katsomaan joitain sarjoja 12 vuotiaana ilman tekstitystä ja kun oli katsonut pari tuotantokautta läpi, niin ei kuulema enää kaivannut tekstitystä, vaan alkoi ymmärtää mistä puhutaan.

Vierailija
12/19 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 v. käyttää meillä sujuvaa englantia, katsoo netistä englanninkielisiä elokuvia ja pelaa englanninkielisiä pelejä. Suomentaa meillekin mm. englanninkieliset käyttöohjeet. :)

Vierailija
13/19 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotias katselee jo netistä asiapitoisia videoita, ja tuntuu ymmärtävän, koska selittää minulle suomeksi, mitä videossa on kerrottu. Nykynuorten kielitaito on huimasti parempi kuin meidän lankapuhelinaikakauden nuorten kielitaito oli aikanaan.

Vierailija
14/19 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Olitko aikuisena siellä englannissa?

Meillä on lapset 14, 16 ja 18 ja kaikki ovat jo vuosia ladanneet tv-sarjat sekä elokuvat netistä ja katsovat ne ihan sujuvasti ilman tekstityksiä. Vanhin tyttö opetteli englantia tuolla konstilla ennen vaihtoon lähtemistä.

Vierailija
15/19 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minäkin valitsen tekstityksen jos olen väsynyt tai en muuten jaksa keskittyä siihen kieleen. Eli riippuu tilanteesta milloin katson elokuvan ilman tekstitystä ja milloin sen kanssa. 

Vierailija
16/19 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 13:29"]

[/quote]

taidat olla mukavuudenhaluinen?

[/quote]

En ole tuo edellinen vaan toinen englantia yliopistossakin lukenut. Omasta puolestani sanon, että tottakai olen mukavuudenhaluinen. Eikö tv:tä ja sarjoja juuri huvikseen katsota?

Vierailija
17/19 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 jatkaa (puhelimella ei voi lainata tekstiä)

Olen mukavuudenhaluinen toki. Eikä siinä mitään pahaa ole. Luen romskuja paljon enkuksi, sen väittäisin sujuvan suunnilleen yhtä vaivatta kuin suomeksi. Toki se leffakin menee ilman niitä tekstejä, mutten muists koska olisin käyttänyt tekstinpeittoa.

Olin tosiaan jo aikuinen lukionkäynyt kun lähdin Englantiin. Eli ihan varmasti on eri juttu jos kasvaa siihen kieleen! Huomasin kyllä englannin vuosina, että jos olin todella väsynyt ja piti puhua jostain todella syvästä asiasta niin soitin Suomeen. Eli joskus oli päiviä, ettei jaksanut vierasta kieltä vaikka se olikin kaikkialla ja sillä pärjäsi ja pärjää edelleen ystävien kanssa.

Vierailija
18/19 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitaisi aliarvioida lasten kykya imea vierasta kielta itseensa. Ei se ole minkaan erityisen nerouden merkki, jos suomalainen lapsi Suomessa katsoo englanninkielisia ohjelmia ilman tekstityksia. Englannin kieli on kaikkialla, ja lapselle kielen omaksuminen on helppoa.

Minakin parjaan englannilla ystavien kanssa. Elokuvat katson ilman tekstityksia, vaikken kaikkea ymmartaisikaan.

Vierailija
19/19 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 13:32"]

11 v. käyttää meillä sujuvaa englantia, katsoo netistä englanninkielisiä elokuvia ja pelaa englanninkielisiä pelejä. Suomentaa meillekin mm. englanninkieliset käyttöohjeet. :)

[/quote]

Meillä myös. Tai tyttö ei ole vielä edes täyttänyt 11. Hän on alle kouluikäisestä pelannut englanninkielisiä pelejä ja niistä oppinut hyvin. Sanavarasto on laajempi kuin minulla ja kaikki sanat myös jäävät päähän.