G: Mitä ruokaa teillä syödään "säästöviikolla"?
Miten "jatkat" ruokia? Meillä on säännöstelyä ja esim. yhtä lohipyörykkä-pussia ei 2:n hengen taloudessa syödä yhdellä aterialla puoliksi, vaan siitä saadaan 2+2 ateriaa eri lisukkeilla, esim. riisi/peruna/salaatti.
Kommentit (32)
Ihan samaa ruokaa kuin muulloinkin. Meillä jää usein ruokaa yli ja laitan pakkaseen - sulatan sieltä tarvittaessa. Ja aina siellä on mm kanttarelleja ja jotain lihaa mistä voi tehdä herkkuruokaa:)
Ihan normalisti mutta ei käydä ulkona syömässä ja leivotaan herkut itse.
Ei ole " säästöviikkoja ", eikä ruokaa jatketa. Elellään sen mukaisesti, että rahat riittää kunnon ruokaan.
Jauhelihakeittoa, makaronilaatikkoa, silakkapihvejä
Tulsikohan halvemmaksi tehdä ne kalapallerot itse kuin ostaa valmis pussukka?
Nuudelia+tonnikalaa sekä munakasta... Tosin meillä on todella hyvin varusteltu pakastin ja kuivakaapit, joten harvemmin saadaan syötyä kaikkea "parempaa" ruokaa silleen, että pitäisi säästölinjalle lähteä. Mies elää lähinnä noilla ruuilla silloin, kun olen jossain muualla.
aina on säästöviikot. Halpoja ruokia: makaronilaatikko, perunat ja nakki/makkara/kinkku/kananmunakastike, jauheliha-,herne-,makkara-, nakki-,kalakeitto, riisi ja broileri(koivet tai suikaleet), Riisi ja jauhelihaseos, makarooni ja jauhelihaseos, nuudelit edellämainittuine lisukkeineen. "salaattina" kurkkua tai tomaattia. Siinä muutamia yleisimpiä esimerkkinä.
Kasviswokkia soijalla (siis soija'lihalla')
No sillon kun pitää elää säästeliäämmin, niin ruoan vihannespuoli koostuu lähinnä sipulista, porkkanasta, kaalista ja tomaattimurskasta/pyreestä, ja proteiininlähteinä ennenkaikkea soijarouhe ja punaiset linssit, myös muut itse keitetyt pavut ja linssit, erityisesti kikherneet (linssit ja pavut on tosi halpoja etnokaupoissa). Sitten jotain edullista pastaa ja riisiä ja jauhoja jos on, niin saa monenlaista ruokaa. Makaronilaatikkoa, kaalilaatikkoa, spagettia ja soijabolognesea, spagettia ja ruskeaa "jauheliha"kastiketta soijarouheesta, pastaa ja linssikastiketta, riisiä ja linssikastiketta, riisiä ja kikhernecurrya, linssikeittoa, papu-kaalikeittoa jne.
Hui, miksi suurimmassa osassa viestejä ei näytä olevan mitään kasviksia? Vai eikö niitä vaan mainita? Viimeisen vastaajan listaamat sipuli, porkkana ja kaali on niin halpoja, ettei ainakaan raha voi olla syy niiden syömättömyyteen.
Samaa mietin itsekkin. Ei siis kasviksia tai / ja hedelmiä?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 14:30"]
[/quote]
Tuskin. Laatu tosin olisi parempi
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 16:34"]
Hui, miksi suurimmassa osassa viestejä ei näytä olevan mitään kasviksia? Vai eikö niitä vaan mainita? Viimeisen vastaajan listaamat sipuli, porkkana ja kaali on niin halpoja, ettei ainakaan raha voi olla syy niiden syömättömyyteen.
[/quote]
Minä en ainakaan listaa kasviksia ellei sitten kasvisruoka. Eli jos ruuan lisänä vaikkapa porkkanaraastetta niin jätän mainitsematta eli tänään ruokana uunilohi.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 14:30"]
[/quote]
ne valmiit kalapalleropussukat näyttävät olevan usein tarjouksessa, joten en usko että tuoreesta kalasta kalapalleroiden valmistus olisi edullista. Ellei nyt sitten satu saamaan kalaa erityisen halvalla. Mutta useampi varmaan syö tuoretta kalaa mieluummin kokonaisena kalana kuin alkaa valmistaa kalapyöryköitä.
Meillä ei varsinaisia säästöviikkoja ole, mutta jos joskus iskee nuukuus, niin sitten tehdään vihannes- linssikeittoa, jota riittääkin sitten pariksi-kolmeksi päiväksi. Maku paranee vanhetessaan. Ja kotoa löytyy usein hieman sellaisia nuukahtaneita kasviksia, jotka ovat ihan omiaan keittoon.
Vihanneksia ei mainita, koska itse ainakin ymmärsin kysymyksen koskettavan päivän lämmintäateriaa.
Meillä makaronilaatikko, jauhelihamakaronimössö..makkara/jauhelihakeitto, kanakeitto, kinkkukiusaus.(lasten herkkku)
Kasvissosekeittoa
Perunamuusia ja tarjouslihakastiketta
Pelkkää lappulihaa ostetaan jos on rahat tiukilla
Salaattina sitä vihreää joka edullisin, halvinta kurkkua ja halvinta tomaattia, porkkanaraastetta, tarjouspakastekasviksia.
Leivotaan leipä itse, myös ruisleipä. Näkkäriä ostetaan mistä halvimmalla saadaan.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 16:34"]
[/quote]
No pitihän tähänkin tulla jonkun pätemään. Ei tässä ollut kyse lisäkkeistä vaan pääruuista!
meillä syödään makaronilaatikkoa. Riittoistaa ja halpaa ruokaa.
Kalapuikkoja ja Ranskalaisia / Makaronia
Nakki-makaroni-mössöä (halvoista kuminakeista)
Lapset tykkää muutenkin ja itellekin menee paremman puutteessa :)