Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Mitä ruokaa teillä syödään "säästöviikolla"?

Vierailija
26.04.2013 |

Miten "jatkat" ruokia? Meillä on säännöstelyä ja esim. yhtä lohipyörykkä-pussia ei 2:n hengen taloudessa syödä yhdellä aterialla puoliksi, vaan siitä saadaan 2+2 ateriaa eri lisukkeilla, esim. riisi/peruna/salaatti.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 14:27"]

Ei ole " säästöviikkoja ", eikä ruokaa jatketa. Elellään sen mukaisesti, että rahat riittää kunnon ruokaan.

[/quote]

mitäs sitten vastasit tähän jos et asiasta tiedä tuon taivaallista? Piti tulla kehumaan, että meillä kyllä rahat riittää. Mistä näitä pätijöitä oikein sikiää?

Vierailija
22/32 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin nuukailen ihan mielelläni ruoasta ja silti syön hyvää ja maistuvaa ruokaa. Jos ostelisin kauheita määriä kalliita ruokia, saisi siihen menemään helposti paljon rahaa, mikä olisi sitten taas pois muusta. Olen pystynyt nyt tekemään lyhennettyä työviikkoa jonkun aikaa, mikä on mielestäni ollut ihanaa, samalla kun olen ollut tarkempana ostosten suhteen, on rahaa jäänyt säästöön lähes enemmän kuin kuutena päivänä viikossa työskennellessäni.

Nuukailuruokiani:

-munakkaat (täytteenä esim. kinkku, juusto tms. mitä jääkaapista löytyy)

-itsetehdyt leivät (mm. focaccia niin hyvää, ettei valmista leipää todellakaan tule ikävä)

-makaroni + lisäke (kalapuikot/jauheliha/tonnikala)

-nuudelit

-itsetehty pizza/peltipiirakka, täytteet sen mukaan, mitä löytyy kaapeista

-toastit/lämpimät voileivät

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheenä säästetään etenkin välipaloissa; leivotaan leivät itse, tehdään esim. vispipuuroa usein (mustaherukka maksaa euron/pussi ja siitä tulee tosi hyvä + terveellinen puuro!), kaikki erityisherkut tehdään itse eikä osteta valmiina jne. Itse ruoat ovat vaatimattomia ja pyrin siihen, että yhtä köyhäilyruokaa kohden olisi myös yksi "normaali" ruoka.

Vierailija
24/32 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään puuroa ja soppaa, jos on rahat tiukilla.

Meille noi teidän luettelevat ruuat ovat perusruokaa, niitä me syödään joka päivä.

Vierailija
25/32 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei ole tiettyjä säästöviikkoja, mutta ihan joka aterialla pyrin laskemaan aterian keskimääräistä kilohintaa lisäämällä edullisempia osia siihen. Yleensä se saa aterian paitsi halvemmaksi, myös jotenkin runsaamman ja hauskemman oloiseksi.

Joskus tungen ne kilohinnaltaan edullisemmat ainekset suoraan ruokaan: enemmän sipulia ja tomaattia jauhelihakastikkeeseen, lisäksi vaikka kidneypapuja ja maissia tms. Lopulta kastikkeessa 20% lihaa.

Joskus taas vain lisään lisukkeiden määrää. Paistin kanssa kun on sen seitsemää erilaista kasvikunnan lisäkettä niin lautanen täyttyy niistä, ja lihaa menee vain vähän per nenä.

Vierailija
26/32 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole säästöviikkoja, mutta halvimpia ruokia, joita syödään on varmaan:

Itsetehty hernekeitto, jossa ylijäämäkinkkua tai jauhelihaa

Nakkikeitto

Veriletut, keitetyt perunat ja munakastike sekä puolukkahillo

Kaalikeitto

Pyttipannu

Kanaviillokki (tarjousgrillibroilerista) ja keitetyt perunat

Usein ruoat ovat sellaisia, joita syödään kaksi päivää

Vierailija
27/32 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei onneksi ole ollut toistaiseksi tarvetta varsinaiselle säästöviikolle mutta mietin kyllä muuten miten aterian hintaa saa halvemmaksi. Mies on vannoutunut lihansyöjä, se hiukan rajoittaa mahdollisuuksia. Itse voisin pitää kasvisruokapäiviä useamman kerran viikossa, se vaikuttaisi jo paljon.

- Lasten kanssa syön usein kasvissosekeittoa tai nokkos/pinaattikeittoa.

- Jauhelihakastiketta ja muita jauhisruokia jatkan usein soijarouheella; menee perheen lihansyöjällekin mukisematta.

- Linssikeitto punaisista linsseistä on hyvää, terveellistä ja halpaa.

- Itselleni teen papupataa jota syön ateriaksi sellaisenaan tai muun ruoan lisänä.

- Varsinkin aiemmin leivoin paljon leipää itse (myös ruisleivän)

- Itse tehty hernekeitto on hyvää ja halpaa, vaatii tosin esivalmistelun jo edellisenä päivänä.

- Kaalipata on ihanaa, harmi vaan että muu perhe ei niin tykkää. Kaalipadan voi tehdä ilman lihaa tai laittaa lihaa vain vähän.

Vierailija
28/32 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään ole säästöviikkoja, mutta pyrin aina aika ajoin käyttämään vajaat pakkaukset pois kuivakaapeista ja pakastimesta, se on meidän säästösysteemi.

Vierailija
29/32 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi tekevänsi puuroa mustaherukoista, jotka maksavat euron pussi. Olen jotenkin kuvitellut, että lähes kaikilla on joku sukulainen/tuttava tai marjatila, josta saa ilmaiseksi tai ainakin edullisemmin kerätä syksyisin viinimarjoja. Eikö näin tosiaan ole..?

Vierailija
30/32 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 18:49"]

Joku sanoi tekevänsi puuroa mustaherukoista, jotka maksavat euron pussi. Olen jotenkin kuvitellut, että lähes kaikilla on joku sukulainen/tuttava tai marjatila, josta saa ilmaiseksi tai ainakin edullisemmin kerätä syksyisin viinimarjoja. Eikö näin tosiaan ole..?

[/quote]

No ei ole minulla. Lapsuudenkodissani oli kyllä puutarhaa vaikka muille jakaa, mutta vanhempieni muutettua pois, eipä niistä ollut enää iloa. Sukulaisia ei juuri ole eikä tuttavia maalla, kun olen Helsingistä kotoisin.

t. musteherukka-köyhäilijä

Vierailija
31/32 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittoja syödään meillä usein. Kasvissosekeittoa eri variaatioina, jauheliha- nakki- lohi- kanakeittoja. Ei liity sinänsä säästämiseen koska tykkään vaan ylipäätään laittaa aina isomman satsin ruokaa kerralla ja tykätään keitoista.

Vierailija
32/32 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varsinaisia säästöviikkoja, mutta pieneen kauppalaskuun pyritään leipomalla itse osa leivästä ja sämpylöistä. Ei osteta keksejä yms. kaupan valmiita juttuja. Välipalat pois, tehdään ruuasta niin täyttävää ettei tarvitse syödä aterioiden välissä. Tarjoukset määrittelee ruokalistan, esim. huomenna on nakit liiterissä tarjouksessa. Eli ens viikolla on ruokana nakkeja yhtenä päivänä. Jne...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä