Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rupesin syömään vain kolmesti päivässä hyvää, ravintorikasta ruokaa kohtuullisia annoksia ja huomasin heti että

Vierailija
05.07.2020 |

Paino tippuu, rahaa säästyy ja jaksan paremmin! Nälkä ei ole ollut, vaikka pätkäpaastoilenkin. Näinkö helppoa se laihduttaminen onkin?!

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jännä juttu, miten jotkut kehottavat jatkuvasti napostelemaan, jopa 6 kertaa päivässä. Ihmistähän ei ole sellaiseen "suunniteltu", vaan ihmiseläin on luonnollisesti sopeutunut siihen, että aamulla herätessä juodaan vettä ja ehkä kourallinen marjoja jos sattuu kotiluolan vierestä löytymään. Sitten lähdetään metsästämään koko päiväksi, veden ja marjojen voimalla. Illalla kun ollaan liikuttu ja metsästetty, syödään kerralla maha täyteen ja mennään nukkumaan. Eli käytännössä välimerellinen ruokailutapa. Se on ihmiselle luontainen ja johtaa hyviin uniin ja normaalipainoon. Jos taas pitkin päivää mässyttää jatkuvasti jotain (yleensä vielä sokeroitua / prosessoitua) moskaa, ei ihmekään jos ei kroppa oikein toimi.

Vierailija
62/102 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä smootie ja välipalapirtelö vouhotus on niin älytöntä. Vatsakin tykkää kun saa levätä aterioiden välillä. Aamiainen , lounas, illallinen. - eikä muuta. Kahvi aamulla ja lounaan jälkeen jälkiruuaksi.

Todellakin. Sen lisäksi näissä smoothiessa hyödylliset kuidut on pilkottu hyödyttömiksi ja kaikki energia heilahtaa nesteestä humps vaan saaden aikaan piikin verensokerissa. Paljon fiksumpaa olisi syödä hedelmät ja vihannekset sellaisenaan.

Vielä typerämpää on kaikenmaailman mehut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jännä juttu, miten jotkut kehottavat jatkuvasti napostelemaan, jopa 6 kertaa päivässä. Ihmistähän ei ole sellaiseen "suunniteltu", vaan ihmiseläin on luonnollisesti sopeutunut siihen, että aamulla herätessä juodaan vettä ja ehkä kourallinen marjoja jos sattuu kotiluolan vierestä löytymään. Sitten lähdetään metsästämään koko päiväksi, veden ja marjojen voimalla. Illalla kun ollaan liikuttu ja metsästetty, syödään kerralla maha täyteen ja mennään nukkumaan. Eli käytännössä välimerellinen ruokailutapa. Se on ihmiselle luontainen ja johtaa hyviin uniin ja normaalipainoon. Jos taas pitkin päivää mässyttää jatkuvasti jotain (yleensä vielä sokeroitua / prosessoitua) moskaa, ei ihmekään jos ei kroppa oikein toimi.

Minkäs teet kun karppaus napostelukulttuureineen on nyt muodissa.

Vierailija
64/102 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskit on itse keksineet että monta kertaa päivässä syöminen tarkoittaa herkuttelua joka kerralla. Tuntuu että tämä vinkki on haluttu tahallaan käsittää väärin.

Vierailija
65/102 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa ruokaesimerkissä mainittu juuston happohyökkäyksiä estävä ominaisuus on ymmärretty väärin, se ei toimi jos pieni määrä juustoa on sekoitettu muuhun ruokaan. Aterian päälle nautittu juustonpala taas neutralisoi happohyökkäystä.

Vierailija
66/102 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsästääkö apinat todella aamusta iltaan? :D ei, kyllä ne nimenomaan kuljeskelee pitkin päivää syöden hedelmän sieltä, pähkinän täältä. Siksi niin moni kärsii esim. ähkystä joka ei ole ollenkaan normaali tila kropalle, kun syödään epänormaalin raskasta ruokaa, ilman liikkumista vaativaa ruoan etsintää.

Vierailija
67/102 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsästääkö apinat todella aamusta iltaan? :D ei, kyllä ne nimenomaan kuljeskelee pitkin päivää syöden hedelmän sieltä, pähkinän täältä. Siksi niin moni kärsii esim. ähkystä joka ei ole ollenkaan normaali tila kropalle, kun syödään epänormaalin raskasta ruokaa, ilman liikkumista vaativaa ruoan etsintää.

Vaikka apinat ja ihmiset ovat samankaltaisia nisäkkäitä, ovat ihmiset metsästäneet yhteisöinä (ja aseilla) jo tuhansia vuosia. Apinat taas eivät, joten vertailusi ontuu. 

Vierailija
68/102 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka apinat ja ihmiset ovat samankaltaisia nisäkkäitä, ovat ihmiset metsästäneet yhteisöinä (ja aseilla) jo tuhansia vuosia. Apinat taas eivät, joten vertailusi ontuu. 

Ei se mitään onnu, kuten itsekin totesit, olemme samankaltaisia nisäkkäitä, joista toiset kärsii ylipainosta ja toiset ei, joten elintapamme ovat täysin vertailukelpoisia. Vastasitkin jo itse mikä eroavaisuus ainakin on pielessä ihmisapinan toiminnassa.

Vierailija
69/102 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön 2 ateriaa kahdeksan tunnin sisällä ja loppuajan paastoan. Ei ole nälkä ja voin hyvin. Ennen söin suositellut 5 ateriaa päivässä ja koko ajan oli nälkä. Esimerkiksi kun söin klo 14 omenan, tuli vain entistä kovempi nälkä.

Vierailija
70/102 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama

Vierailija
71/102 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia, mikä sopii jollekin ei välttämättä sovi toiselle. Esim. minä ja kuopus ollaan "suomalaisen" ruokarytmin ystäviä eli syödään melko usein. Ei kylläkään mitä vaan napostellen vaan mietin ihan järjellä, mitä kannattaa syödä ja mitä ei :) Ja kyllä meillekin hammaslääkäri on sanonut, että noin viisi happohyökkäystä päivässä hampaat kestää ihan hyvin. Sitten taas esikoinen (teini) juo aamulla kahvin ja jos on lomalla/viikonloppuna ensimmäinen päivän ateria on yleensä päivällinen, joka on joskus n. klo 17. Tuosta aamusyömättömyydestä nousi kauhea haloo kouluaikoina ja lääkäri käski ostaa jotain vanhuksille tarkoitettua "energiajuomia" jos edes sen saisi alas. Yökkimisen kanssa joskus onnistuikin ja lapsi sanoi sitten, että ennen kouluruokaa oli kauhea nälkä. Jos ei syönyt aamulla mitään, ei ollut nälkäkään kuin vasta lounasaikaan (jos nyt silloinkaan). Voi kai sanoa, että hän on luontainen pätkäpaastoilija. 

Vierailija
72/102 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole pätkäpaastoilua, että syö kolmesti päivässä ihan kuten normaalistikin ihmiset syövät.

Miksei olisi?

16:8 - syöt 8h aikana ne 3 ateriaa

Harvempi ihminen kykenee pitämään aamiaisen ja iltaruuan välissä 8 tuntia, kun työpäivä kestää tuon kahdeksan tuntia. Yleisin lienee, että aamiainen noin seitsemän aikaan, lounas keskellä päivää töissä ja iltaruoka kuuden jälkeen. Tässä mallissa 16:8 pätkäpaastoilua ei synny. 

Vierailija
73/102 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok. Mammat vain uskoo virallisiin suosituksiin, jotka oikein kehottavat naposteluun ja ylensyöntiin.

Mikä ohessa kehottaa naposteluun ja ylensyömtiin:

https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravits…

3 ateriaa ja tarvittaessa 1-2 välipalaa. Mitä nyt sitten itsekukin pitää välipalana? Itsellä ollut esim. porkkana tai pari, pätkä kurkkua tai hedelmä. 

Vierailija
74/102 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön milloin mitenkin, mutta ainoa, millä paino pysyy kurissa on pätkäpaastoilu, mikä on mulle aika luonnollinen ateriarytmi. Jossain vaiheessa söin aamupalaa, kun se kuulemma on "päivän tärkein ateria" mutta kun siihen opin paino alkoi nousta järkyttävällä tahdilla.

Pelkästä aamupalasta tuli hirmuisesti kaloreita (kaurapuuro+100g marjoja + raejuusto) mutta se aiheutti myös sen, että lounasaikaan oli jo järkyttävä nälkä, joten lounasta oli pakko syödä + sitä söi enemmän, kuin olisi syönyt ilman aamupalaa.

Kun oli aamupalaan itsensä opettanut oli tosi vaikea oppia siitä pois, kun se aiheutta jatkuvan nälän. Onneksi olen kuitenkin aamu-uninen niin lopulta pidempään nukkuminen meni täysin turhan aamupalan edelle ja pikkuhiljaa näläntunnekin helpotti.

Nyt olen syönyt kerran päivässä, n. klo 17 illalla, eikä muuta tarvitse :)

Joku päivä syön ihan ruoan tuolloin, toisina päivinä se voi olla leipää, kahvia ja kasviksia ja yleensä sitten jälkkäriksi suklaata tai karkkia (joo, toi on turha, mutku tekee mieli :D ).

Vierailija
75/102 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt jo vuosia näin, kunnon aamupala, yksi lämmin ruoka + päiväkahvi, iltapala. Kolme ateriaa päivässä, minulle ihan normaalia. Olen myös aina syönyt vasta silloin kun minulla on nälkä, koska kun minulla ei ole nälkä, en halua syödä. Olen kuunnellut kehoani koko elämän, tunnistan nälän, ja tunnistan jopa sen, että mitä ruoka-ainetta kehoni tarvitsee. Suosittelen kaikille kuuntelemaan oman kehon signaaleja. En ymmärrä tällaisia ihme suosituksia että pitäisi syödä kahden kolmen tunnin välein, ihan käsittämätöntä, olla koko ajan puputtamassa jotain, sehän on hampaillekin todella huono. Hampaille viisi happohyökkäystä päivässä olisi ihanne. Jos puputtaa kahden tunnin välein niin happohyökkäyksiä tulee ihan liikaa päivässä, kiille kuluu.

Vierailija
76/102 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksua. Aikuinen ihminen ei tarvitse välipaloja. Tuosta voit ainakin joinain päivinä vähentää kahteen ateriaan.

Vierailija
77/102 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa esimerkkejä ravinteikkaista aterioista, mielellään sellaisista joihin ainekset saa tavallisesta kaupasta/torilta.

Vaikka tässä - ihan saat perustella mikä olisi huonoa tässä:

- aamiainen marjasmoothie: gefiluspiimää, marjoja, marjakeittoa tilkka (itsetehtyä mieluiten), 1/2 banaani, chian siemeniä tai pellavansiemenrouhetta. Estää hiivatulehduksia, saa mahan toimimaan, on vitamiineja yms. Sokeria vain banaanissa

- lounas savulohta (itse savustettu), uusia perunoita, ruisleipää, voita. Hyviä rasvoja, kuituja, makua. Voin määrä hyvin pieni

- päivällinen melanzane alla parmigiana ja n 100g pala broileria. Kasviksia, tomaattien lykopeeni on todella terveellistä. Juustoa - kovaa rasvaa kyllä mutta maitotuotteena välttämätön. Lisäksi juustoissa on xylitolin kaltainen entsyymi mikä estää happohyökkäyksen. Vaaleaa lihaa, yrttejä, sipulia ja valkosipulia. Terveysruokaa!

- iltakahvi ja pieni makea. 2-4 palaa tummaa suklaata, kotipihan mansikoita. No kaikki tietää terveellisyyden näistä

Herkullista ja helppoa perusruokaa. Tulikohan noista edes 1300kcal vaikka söi vatsan täyteen.

Ihan off topicia, mutta mä en ymmärrä smoothieissa noita puolikkaita banaaneja. Mitä sillä toisella puolikkaalla tehdään? Tuleeko siitä smoothiesta ihan liian iso, jos tunkee sinne sen koko banaanin? Tai mä laitan aina sen kokonaisen.

Lisäksi marjoissakin on sokeria.

Vierailija
78/102 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa esimerkkejä ravinteikkaista aterioista, mielellään sellaisista joihin ainekset saa tavallisesta kaupasta/torilta.

No vaikkapa tämä: keitettyä kananmunaa, kidney/mustapapuja, tuoretta pinaattia, kurkkua, tomaattia, fetajuustoa.

Vierailija
79/102 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikkapa tämä: keitettyä kananmunaa, kidney/mustapapuja, tuoretta pinaattia, kurkkua, tomaattia, fetajuustoa.

Unohdin avokadon.

Vierailija
80/102 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parissa vuodessa - 10kg ja ihannepainossa nyt.

Aamupala, lounas ja päivällinen ennen18. 00, nälkä ei ole ollenkaan ja paino tippuu. Suosittelen, keski-iässä energian tarve laskee kaikilla ja jos syö kuten nuorena painoa alkaa kertyä hoikallekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän