Rupesin syömään vain kolmesti päivässä hyvää, ravintorikasta ruokaa kohtuullisia annoksia ja huomasin heti että
Paino tippuu, rahaa säästyy ja jaksan paremmin! Nälkä ei ole ollut, vaikka pätkäpaastoilenkin. Näinkö helppoa se laihduttaminen onkin?!
Kommentit (102)
Olen aina syönyt 1-3 kertaa päivässä ja paino pysynyt kurissa.
Jos söisin suositusten mukaan niin täytyisi treenata lähes koko hereilläoloaika eikä kenelläkään työssäkäyvällä aikuisella ole sellaiseen aikaa vaikka pt:t ja fitness-tyypit sitä tekosyyksi väittäisikin.
Paino pysyy kurissa kun syö vähemmän mitä kuluttaa, samalla logiikallahan rahaakin säästetään.
Youtubessa ranskalaiset naiset sanovat heikäläisten hoikkuuden takana olevan ruokakulttuurin, jonka mukaan syödään vain aterioilla eikä lainkaan välipaloja. Ruoka tehdään siellä kuulemma aina alusta asti itse, mikä vie kyllä aikaa, mutta on kuulemma vaivan arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Youtubessa ranskalaiset naiset sanovat heikäläisten hoikkuuden takana olevan ruokakulttuurin, jonka mukaan syödään vain aterioilla eikä lainkaan välipaloja. Ruoka tehdään siellä kuulemma aina alusta asti itse, mikä vie kyllä aikaa, mutta on kuulemma vaivan arvoista.
Olin Ranskassa vaihdoissa ja siellä syötiin juurikin kolme kertaa päivässä. Aamupala, koulussa lounas ja illalla kahden aikaan aina kunnon illallinen johon kuului alkusalaatti, pääruoka ja jälkiruoka. Jälkiruoka oli usein patonkia ja rasvaisia juustoja. Ruoan kanssa oli tarjolla vettä ja viiniä.
Alkuun mulla oli koko ajan nälkä, mutta tuohon ruokarytmiin tottui. En laihtunut reissulla. Taisin lihota 2kg. En siis paljoa. Suomessa noudatan taas tätä perus 5 kertaa päivässä syömistä, koska vatsa ei vaan vedä isoja annoksia. Olisi kiva kuulla esimerkkejä siitä, miten te 3 kertaa päivässä syöjät koostatte aterianne. Ranskassa ruoka oli perus vaaleaa pastaa, patonkia ja tietenkin erilaista lihaa ja salaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin Ranskassa vaihdoissa ja siellä syötiin juurikin kolme kertaa päivässä. Aamupala, koulussa lounas ja illalla kahden aikaan aina kunnon illallinen johon kuului alkusalaatti, pääruoka ja jälkiruoka. Jälkiruoka oli usein patonkia ja rasvaisia juustoja. Ruoan kanssa oli tarjolla vettä ja viiniä.
Alkuun mulla oli koko ajan nälkä, mutta tuohon ruokarytmiin tottui. En laihtunut reissulla. Taisin lihota 2kg. En siis paljoa. Suomessa noudatan taas tätä perus 5 kertaa päivässä syömistä, koska vatsa ei vaan vedä isoja annoksia. Olisi kiva kuulla esimerkkejä siitä, miten te 3 kertaa päivässä syöjät koostatte aterianne. Ranskassa ruoka oli perus vaaleaa pastaa, patonkia ja tietenkin erilaista lihaa ja salaattia.
Illalla siis kahdeksan aikaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole pätkäpaastoilua, että syö kolmesti päivässä ihan kuten normaalistikin ihmiset syövät.
Miksei olisi?
16:8 - syöt 8h aikana ne 3 ateriaa
5:2 - syöt joka päivä 3 ateriaa mutta 2 päivänä aterioiden kalorit jää n 500 kaloriin/pvä
Miten tietämättömiä ihmiset onkaan😁
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa esimerkkejä ravinteikkaista aterioista, mielellään sellaisista joihin ainekset saa tavallisesta kaupasta/torilta.
Vaikka tässä - ihan saat perustella mikä olisi huonoa tässä:
- aamiainen marjasmoothie: gefiluspiimää, marjoja, marjakeittoa tilkka (itsetehtyä mieluiten), 1/2 banaani, chian siemeniä tai pellavansiemenrouhetta. Estää hiivatulehduksia, saa mahan toimimaan, on vitamiineja yms. Sokeria vain banaanissa
- lounas savulohta (itse savustettu), uusia perunoita, ruisleipää, voita. Hyviä rasvoja, kuituja, makua. Voin määrä hyvin pieni
- päivällinen melanzane alla parmigiana ja n 100g pala broileria. Kasviksia, tomaattien lykopeeni on todella terveellistä. Juustoa - kovaa rasvaa kyllä mutta maitotuotteena välttämätön. Lisäksi juustoissa on xylitolin kaltainen entsyymi mikä estää happohyökkäyksen. Vaaleaa lihaa, yrttejä, sipulia ja valkosipulia. Terveysruokaa!
- iltakahvi ja pieni makea. 2-4 palaa tummaa suklaata, kotipihan mansikoita. No kaikki tietää terveellisyyden näistä
Herkullista ja helppoa perusruokaa. Tulikohan noista edes 1300kcal vaikka söi vatsan täyteen.
Olisi kiva tietää, mitä se hyvä, ravintorikas ruoka tarkalleen ottaen on. Voisi vaikka ne "napostelevat läskitkin" saada hyviä vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa esimerkkejä ravinteikkaista aterioista, mielellään sellaisista joihin ainekset saa tavallisesta kaupasta/torilta.
Vaikka tässä - ihan saat perustella mikä olisi huonoa tässä:
- aamiainen marjasmoothie: gefiluspiimää, marjoja, marjakeittoa tilkka (itsetehtyä mieluiten), 1/2 banaani, chian siemeniä tai pellavansiemenrouhetta. Estää hiivatulehduksia, saa mahan toimimaan, on vitamiineja yms. Sokeria vain banaanissa
- lounas savulohta (itse savustettu), uusia perunoita, ruisleipää, voita. Hyviä rasvoja, kuituja, makua. Voin määrä hyvin pieni
- päivällinen melanzane alla parmigiana ja n 100g pala broileria. Kasviksia, tomaattien lykopeeni on todella terveellistä. Juustoa - kovaa rasvaa kyllä mutta maitotuotteena välttämätön. Lisäksi juustoissa on xylitolin kaltainen entsyymi mikä estää happohyökkäyksen. Vaaleaa lihaa, yrttejä, sipulia ja valkosipulia. Terveysruokaa!
- iltakahvi ja pieni makea. 2-4 palaa tummaa suklaata, kotipihan mansikoita. No kaikki tietää terveellisyyden näistäHerkullista ja helppoa perusruokaa. Tulikohan noista edes 1300kcal vaikka söi vatsan täyteen.
Ihan syön siis samalla tavalla kuin sinä. Syön mahan täyteen, ähkyyn asti en pysty koska tulee huono olo. Silti jonkun 4h päästä syömisestä on nälkä, että pitää syödä pieni välipala. Jos en syö, vatsaan alkaa sattumaan. Urheiletteko? Minä käyn salilla suoraan töiden jälkeen ja en jaksa tehdä treeniä, ellen ole syönyt jotain pientä muutamaa tuntia ennen kuin alan treenaamaan.
Kaikkien meidän suolisto toimii vähän eri nopeudella. Ehkä siksi myös ruokarytmit ovat yksilöllisiä. Jos ruoansulatus on nopeaa, pitää syödä useammin?
Vierailija kirjoitti:
Tärkeää on huolehtia riittävästä proteiinin ja hyvien rasvojen saamisesta. Näin ruoka on täyttävää eikä sitä ole tarvetta syödä niin paljon määrällisesti. Esim. kala on erittäin hyvä proteiinin ja hyvien rasvahappojen lähde.
Monet salaatin puputtajat eivät huolehdi että ruuassa olisi proteiinia riittävästi, jolloin on taas parin tunnin päästä nälkä. Kun salaattiin laittaa reippaasti kalaa tai kanaa (tai kasvissyöjille soijaperäistä proteiinia, linssejä, papuja), avokadoa, pähkinöitä ja lisäksi kunnon lorauksen oliiviöljyä, niin se pitää nälän poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeää on huolehtia riittävästä proteiinin ja hyvien rasvojen saamisesta. Näin ruoka on täyttävää eikä sitä ole tarvetta syödä niin paljon määrällisesti. Esim. kala on erittäin hyvä proteiinin ja hyvien rasvahappojen lähde.
Monet salaatin puputtajat eivät huolehdi että ruuassa olisi proteiinia riittävästi, jolloin on taas parin tunnin päästä nälkä. Kun salaattiin laittaa reippaasti kalaa tai kanaa (tai kasvissyöjille soijaperäistä proteiinia, linssejä, papuja), avokadoa, pähkinöitä ja lisäksi kunnon lorauksen oliiviöljyä, niin se pitää nälän poissa.
Suurin osa suomalaisista saa proteiinia yli suosituksien, joten en näkisi proteiinin puutetta ongelmana kuin ehkä erittäin pieniruokaisilla vanhuksilla.
Itse tykkään syödä hyvää ruokaa ja salaatti on mielestäni hyvää, joten en näe siinä pupeltamisessa mitään pahaa. Tykkään kyllä kalasta myös.
Tuo "ravintorikas" termi paljasti karppaavan ravintohihhulin.
"Oikea ravinto", "ravintorikas", "terveelliset rasvat" Aaaarghh!! Nuo on ne avainsanat mitkä vesittävät sanoman.
Tänään kolmesti syövän ruokailu: lounas: lohi-papusalaattia jossa avokadoa ja rucolaa, kurkkua, minitomaatteja, lohta ja kidneypapuja ja viinirypäleitä, kahvia, vichyä, oliiviöljyä salaatinkastikkeena.
Päivällisellä grillaamme tuorejuustolla täytettyjä sieniä, halloumia, paprikaa ja pekoniin käärittyjä persikoita. Juomana jäävesi.
Iltapalaksi otan pakkasesta viinimarjoja maustamattomaan jugurttiin pellavansiemenrouheen kanssa ja keitän yrttiteetä.
Eiliset ruuat:
Aamupala klo 11: kirsikoita, tomaattia, kesäkurpitsaa, turkkilaista jogurttia mansikoilla ja pellavansiemenillä, tuoremehua, kahvia, paahtoleipä marmeladilla ja savukinkkuviipale.
Arkiaamupala on munakas, kasviksia, kahvi ja jogurttisatsi.
Klo 16: uunilohi, kukka- ja parsakaaligratiini, salaatti avokadoöljyllä, piimä. Toki olisi terveellisempi ilman juustogratiinia.
Klo 20:30: puolikas sämpylä, kinkkua, oivariinia, kasviksia, jogurtti.
Ja kas, lauantai eikä mitään herkkua eikä alkoholia? Täytyy korjata tilanne ja syödä tänään vaikka jädeä välipalana.
Jos syön kolme isompaa annosta kerralla, olen syömisen jälkeen väsynyt. Mieluummin vähemmän ja useammin. Ei kaikille sovi sama.
Vierailija kirjoitti:
Eiliset ruuat:
Aamupala klo 11: kirsikoita, tomaattia, kesäkurpitsaa, turkkilaista jogurttia mansikoilla ja pellavansiemenillä, tuoremehua, kahvia, paahtoleipä marmeladilla ja savukinkkuviipale.
Arkiaamupala on munakas, kasviksia, kahvi ja jogurttisatsi.
Klo 16: uunilohi, kukka- ja parsakaaligratiini, salaatti avokadoöljyllä, piimä. Toki olisi terveellisempi ilman juustogratiinia.
Klo 20:30: puolikas sämpylä, kinkkua, oivariinia, kasviksia, jogurtti.Ja kas, lauantai eikä mitään herkkua eikä alkoholia? Täytyy korjata tilanne ja syödä tänään vaikka jädeä välipalana.
Kyllähän minäkin syön noin lomalla, kun tulee nukuttua pitkään. Töissä käydessä en jaksa kolmella aterialla. Arkena syön 4-5 kertaa päivässä. Työ melko fyysistä, joten energiaa kuluu. Aamupalan syön 7.00 joka on yleensä kaksi ruisleipää täytteillä tai maustamaton jogurtti marjoilla ja lisäksi yksi leipäpala täytteillä + kahvi. Töissä lounaan yhdeltätoista. Yleensä kanaa tai kalaa, täysjyväriisiä/pastaa ja salaattia. Joskus joku keitto kanamunalla tai raejuustolla.Välipala klo. 14.00 joka on pari hedelmää tai rahkaa marjoilla. klo 16.00 salille, jossa teen voimaharjoittelua. klo. 18.00 kunnon illallinen. Taas joko kanaa/kalaa tms. salaatilla ja uunijuureksilla. Varsinaista iltapalaa syön harvoin. Joskus joku hedelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas närpin pikkuisia annoksia pitkin päivää, näinkin laihtuu. :) Mutta syön itsekin ravintorikkaasti enkä mitään napostelujuttuja vaan ihan ruokaa ym.
Hampaat vaan ei tykkää hyvää jos mättää jatkuvasti ruokaa suuhunsa.
Kyllä ne 5-6 kertaa päivässä kestää hyvin.
Mitä harvemmin syö, sitä vähemmän happohyökkäykset rasittavat hampaita.
Jos hampaissa ei ole valmiiksi vikaa, ne kestävät viisi happohyökkäystä päivässä. Toki ruoan jälkeen purkka/pastilli.
Vähän ohiksena, mutta mä en ainakaan haluaisi hyvän aterian jälkeen pilata sitä jollain purkalla tai pastillilla.
Mutta mä olenkin läski, syön 3x päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas, kuulostaa tutulta. Olen salaatin puputtaja, ts. jokaisella aterialla vähintään puolet kasviksia/marjoja/hedelmiä. Lounaaksi tai päivälliseksi varsinkin näin kesäaikaan usein salaatti, mutta tietysti se sisältää silloin aina jotain proteiinipitoista. Jos käytän öljyä kastikkeena, en ikinä laita mitään kunnon lorausta, koska inhoan sitä rasvaista tuntumaa.
Pitäisi olla itsestään selvää, jos siis haluaa syödä terveellisesti, että ruokavalio sisältää riittävästi kasviksia, proteiinia ja hyviä hiilihydraatteja, söipä sitten kolme tai viisi kertaa päivässä. Itse syön viisi, tai jos teen jonkun rankemman ja pidemmän treenin, kuudestikin. Voin oikein hyvin.
Riippuu siitä, kuinka paljon liikkuu. Opiskelijana pyöräilin kaikkialle, olin paljon liikkeessä ja kävin juoksemassa ja salilla monta kertaa viikossa. Söin varmaan 6 kertaa päivässä ja olin silti laiha. Söin myös paljon suklaata ja muita herkkuja.
Kun menin työelämään, olinkin yhtäkkiä pienessä toimistossa, jossa askeleita ei saa kerrytettyä, vaikka seison ainakin pari tuntia päivässä tietokoneen ääressä ettei mene ihan pelkänsk istumiseksi. Lisäksi ajan töihin 1 h suuntaansa. Työpäivän jälkeen harrastan liikuntaa, mutta kokonaiskulutus on hirveän pieni kun on 10 h päivästä paikoillaan! Painoa alkoi kertyä ja oli pakko opetella syömään vähemmän. Minusta kyllä nykyajan työelämä ja toimistotyö on epäterveellistä eikä yhtään luontevaa ihmiskeholle. Ruumiillinen työ olisi terveellisempää ja silloin voisi syödäkin sen 5 kertaa päivässä.
Tämä smootie ja välipalapirtelö vouhotus on niin älytöntä. Vatsakin tykkää kun saa levätä aterioiden välillä. Aamiainen , lounas, illallinen. - eikä muuta. Kahvi aamulla ja lounaan jälkeen jälkiruuaksi.