Voiko joku akateeminen antaa lapselleen nimeksi esimerkiksi
Kommentit (39)
Toki, jos esimerkiksi omat tai toisen vanhemman juuret ovat ulkomailla. Kaikki mainitsemasi nimet ovat aivan käypiä nimiä useissa Euroopan maissa. Kahden sukutaustaltaan suomalaisen vanhemman antamana nuo nimet ovat vähän kummallisia koulutustaustasta riippumatta. Onkohan Suomessa sama ilmiö kuin Yhdysvalloissa, että kouluttamaton ja vähävarainen kansanosa antaa erikoisempia nimiä kuin muut? Yhdysvalloissa tämä voi vaikeuttaa jo esimerkiksi työnsaantia. Suomessa ei kai vielä sentään.
Totta kai. Luca oli yksi meidän harkitsemistamme nimistä pojalle, ja vaikka eri nimeen päädyttiinkin lopulta niin sekin on ulkomaalaisperäinen. Ollaan molemmat tekniikan akateemisia.
Kyllä Suomessa usein on niin, että kouluttamattomat antaa ulkomaalaisen kuuloisia nimiä. Ja sitten tietysti monet, joissa perheissä on kahta kultuuria. Vaikka omassa kaveripiirissäni nämä kahden kultturin perheet ovat antaneet asuinmaassaan tavallisen nimen ja vieläpä perinteisen. Mieleeni tulee suomalais-hollantilainen Onni ja suomalais-kreikkalainen Lauri :)
Ei, sillä Suomi on luokkayhteiskunta, jossa nimestä voi päätellä aseman, varallisuuden ja sukuhistorian.
NO mä veikkaan, että koulutustaso ei tässä vaikuta niinkään, vaan se onko perhe humanisteja vai teknisiä yms. Omassa kaveripiirissäni tuollaisia nimiä ei vaan anneta, ei millään. Ja humanisteja/valtsikalaisia tai taiteilijoita ollaan
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:25"]
Toki, jos esimerkiksi omat tai toisen vanhemman juuret ovat ulkomailla. Kaikki mainitsemasi nimet ovat aivan käypiä nimiä useissa Euroopan maissa. Kahden sukutaustaltaan suomalaisen vanhemman antamana nuo nimet ovat vähän kummallisia koulutustaustasta riippumatta. Onkohan Suomessa sama ilmiö kuin Yhdysvalloissa, että kouluttamaton ja vähävarainen kansanosa antaa erikoisempia nimiä kuin muut? Yhdysvalloissa tämä voi vaikeuttaa jo esimerkiksi työnsaantia. Suomessa ei kai vielä sentään.
Riippuu siitä mitä nimiä pitää erikoisina. Minsuta yhteiskuntaluokka näkyy jonkin verran siinä, millaiset nimet ovat tyypillisiä. Tottakai on paljon poikkeuksiakin.
[/quote]
Yhden noista tiedänkin... lapsen molemmat vanhemmat ovat tohtoreita.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:28"]
Kyllä Suomessa usein on niin, että kouluttamattomat antaa ulkomaalaisen kuuloisia nimiä. Ja sitten tietysti monet, joissa perheissä on kahta kultuuria. Vaikka omassa kaveripiirissäni nämä kahden kultturin perheet ovat antaneet asuinmaassaan tavallisen nimen ja vieläpä perinteisen. Mieleeni tulee suomalais-hollantilainen Onni ja suomalais-kreikkalainen Lauri :)
[/quote]
Tämä on ihan totta. Juuri akateemiset suosivat perinteisiä, tyylikkäitä ja ei-raflaavia nimiä. Joissa ei ole c:tä.
Meillä minä olen kauppatieteiden maisteri ja vaimoni työtön humanisti, ja vanhemmalle pojalle annettiin nimeksi Nico-Petteri ja nuoremmalle Jani-Petteri.
Benjamin-nimisiä tiedän/tunnen vain akateemisilla! Nuo muut nimet kyllä ei-akateemisilla...
Kyllä varmaan voi. Ei kai se nimimieltymys koulutusta katso.
Luca on mielestäni sopiva nimi koiralle, jos sillekään. Itse antaisin tuon nimen koirallenikin "Luka" -muodossa.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:31"]
Yhden noista tiedänkin... lapsen molemmat vanhemmat ovat tohtoreita.
[/quote]
Sama. Tunnemmekohan saman perheen...
Minäkin tunnen akateemisen perheen, joiden lapsen nimi on Benjamin. Minusta on todella kaunis, perinteinen nimi, ei todellakaan mikään Nico tai Luca, on ihan eri maailmasta.
Jasmin on luontonimi! Sopii siis oikein hyvin akateemisille.
Eikö Jasmin nimen voisi "suomalaistaa" muotoon "Jasmiini". Tosin ei mun omaankaan korvaan kuulosta hyvältä :D
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 15:18"]
Ehkapa tunnemme. Katsotaan.
[/quote
Mistä me se katsotaan? (:
No itse en antaisi, en nyt tiedä johtuuko akateemisuudestani, mutta pidän enemmän perinteisimmistä suomalaisista nimistä. Mun mielestä esim. noihin verrattuna Niko, Jaana tai Leo olisi enemmän makuni mukaisia. Benjamin tosin on mun mielestä ihan ok :)