Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerjäläiset tunkevat jo ravintoloihin sisälle pummimaan

Vierailija
26.04.2019 |

Olin tänään lounaalla sushipaikassa. Lueskelin uutisia kännykälläni, kun yhtäkkiä vierestäni kuuluu "Excuse me". Käännyin ja siinä oli mies kerjäämässä lapun ja pahvimukin kanssa. Ehdin ainoastaan lukea pitkän nyyhkytekstin alusta sanan "Hello" ja tajusin heti, mistä on kysymys. Tiuskaisin äkäisesti "No" katsomatta häntä edes silmiin.

Vituttaa, kun multa tullaan melkeinpä joka päivä pummimaan rahaa ja tupakkaa. Oon siis Helsingin keskustassa töissä, ja aina matkalla bussipysäkille tulee vähintään yksi kerjäämään jotain. Tupakkatauoilla töissä tulee aina joku pyytämään tupakkaa, melkein joka päivä. Viimeksi tänään.

Mun mielestä on kuitenkin röyhkeyden huippu tunkea ravintolaan sisään ja käydä häiritsemässä ruokailevia ihmisiä. Tarjoilijakaan ei tehnyt mitään. Itse olen tehnyt tarjoilijan hommia ja kävin aina samantien häätämässä kerjäläiset pois, jos sellaisen tilanteen huomasin.

Kadulla voitte kerjätä niin paljon kuin haluatte, mutta pysykää nyt jumalauta poissa ravintoloiden terasseilta ja sisätiloista.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksi ravintoloiden ja ostoskeskusten yms. omistajat sallivat maksavien asiakkaidensa häiritsemisen? Mikseivät ohjeista vartijoita ja muuta henkilökuntaa poistamaan kerjäläiset?

Vierailija
2/67 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari vuotta pitää vielä jaksaa, sen jälkeen tulee käyttöön vanhan ajan korttelipoliisit mitkä "ohjaa" ryysyläiset pois kunnon ihmisiä häiritsemästä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa heti vain sanos tylysti, jos joku tuntematon tulee "juttelemaan" että suksi v ittuun.

Vierailija
4/67 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ole samaa mieltä siitä, että tämä ilmiö olisi jotenkin punavihersektorin suojeluksessa. Itse olen pehmeiden arvojen kannattaja ja sitä mieltä, että kotimaassaan uhatuille ihmisille pitää antaa turvapaikka.

Kuitenkin juuri tällainen maan tavasta voimakkaasti poikkeava toiminta on sellaista, minkä kurissa pitäminen on minusta aivan olennaista. Suomalaiseen kulttuuriin nyt ei vaan kuulu sellainen, että ihmiset hankkivat elantonsa makaamalla polvillaan ja häiritsemällä metrossa matkustajia hihasta repien että madam, madam. Näen asian niin, että joko ihmisillä on lupa asua täällä ja he sitten tekevät kaikkensa saadakseen töitä, tai jos eivät siihen pysty niin yhteiskunta huolehtii tavalla tai toisella. Eli ei tarvetta kerjäämiseen taikka rikollisuuteen. Tai sitten ei ole lupaa olla täällä ja joutuu maasta pois. Mutta ei niin, että hyväksytään näkymättömän paarialuokkan syntyminen vähitellen ja sitten ihmetellään, kun kadut eivät ole enää niin miellyttävän ja turvallisen tuntuisia.

Ja sama pätee kaikkiin niihin ilmiöihin, jotka rappeuttavat isäntämaan kulttuurin hyviä puolia.

Vierailija
5/67 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa heti vain sanos tylysti, jos joku tuntematon tulee "juttelemaan" että suksi v ittuun.

Jos ei olisi ekalla sanomisella uskonut niin varmasti olisin.

Kerran olen sanonutkin. Joku sitkeä kerjäläisnainen tuli kerjäämään rahaa Rautatientorilla ja kieltäydyttyäni lähti seuraamaan mua ja hoki "please, please, please". Siinä vaiheessa kyllä rasahti rusinat. "Fuck off", kaunistelematta.

Vierailija
6/67 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesltani varastettiin vastaavassa tilanteessa puhelin. Hän oli syömässä, puhelin pöydällä, kerjäläinen laittoi kerjäyslapun puhelimen päälle ja ykskaks puhelin hävisi salamannopeasti ja kerjäläinen kanssa. Olkaa varovaisia, ovat taitavia.

Vierailija
7/67 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on näitä kerjäläisiä, joita tulee muista Euroopan maista. Ulkonäöltä tunnistan jo kerjäläiset ja jatkan vain eteenpäin, kun joku yrittää pysäyttää 'excuse me..'. Tänäänkin Kampin edessä nainen yritti juttusille, mutta nostin vain käden pystyyn ja sanoin 'no'. Erityisen paljon näitä on Forum Kamppi Citycenter ja rautis alueella. Narinkkatori on yksi ärsyttävimmistä kohdista nykyään, siellä läähättää feissarit ja kerjäläiset perässä.

Vierailija
8/67 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerjäläiset pitäisi hävittää. On kiusallista antaa heille ja kiusallista jättää antamatta. (Nietzsche)

Vierailija
9/67 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ilmiö, kuten myös outojen "lehtien" tuputtaminen on yleistynyt myös täällä Espoon Leppävaaran juna-asemalla. Ei ole mukava mennä Sellon kauppakeskukseen kun valehtelematta 4 eri henkilöä huutaa hello hello tai pliis tai tulee kävelemään perässä.

Vierailija
10/67 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna minun olla rauhassa! = Lasă-mă în pace

Älä koske! = Nu mă atinge

Kutsun poliisin. = Chem poliţia

Vierailija
11/67 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on aivan tuhottomasti Citycenterin edessä keskuskadulla. Vuittonin liikkeen edessä myös vanhempi mies kerjää. Minusta kaikki katusoitto ja kerjääminen pitäisi kieltää, edes lounaalle ei saa kävellä rauhassa.

Vierailija
12/67 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä päin ruusunmyyjät välillä aktovoituvat, ja tulevat todella törkeästi iholle. Ja tosiaan saattavat tulla jopa ravintojaan sisälle tyrkyttämään niiitä ruusujaan asiakkaille. Yleensä tarjoilijat kuitenkin ajavat tuollaisen heti ulos. Ei mitään käytöstapoja noilla kärjäläisillä!

Tyrkyttävät ruusun ja alkavat sitten vaatia rahaa. Kerran minulta yritettiin jopa ottaa reppu selästä, kun sanoin etten halua ruusua, ja hoettiin "Gimme moni! Moni! Gimme moni!" Onneksi minulla on tapana lukita pyörä kunnon ketjulla kaiteeseen ja olin tuolloin juuri aukomassa pyörää ja saanut ketjun irti, ja huitaisin ketjulla naamaan sitä kerjäläistä ennen kuin sai minulta repun varastettua.

Vierailija
13/67 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita ravintolan henkilökunnalle jatkossa aina itse henkilökohtaisesti, jos eivät tajua poistaa kerjäläisiä. Tuohan tekee jo tosi huonoa ravintolan omalle bisnekselle varmastikki siis

Vierailija
14/67 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en asu Suomessa vaan muualla Euroopassa. Täälläkin nuo kerjäläiset ovat ihan kunnon riesa. Pahin oli sellainen vanhempi mies, joka tuli nykimään hihasta kun olin pankkiautomaatilla. Taisin säikähtäneenä jopa vähän tyrkätä ukkoa kauemmas, mutta tuo oli kyllä jo törkeyden huippu.

Täällä muuten usein näkee, kuinka ne kadulla kyykkivät "jalattomat" illalla kerääntyvät samaan autoon (!) ja ajavat pois.

Yksi huvittavimmista on nainen, joka keinuu polvillaan erään kaupan ovella. Välillä hän käy sisällä suihkimassa niiden kalleimpien hajuvesien testereitä, sitten menee taas kadulle keinumaan, kunnes käy aika pitkäksi. Silloin hän menee vastapäiseen jäätelöbaariin kahville ja jädelle... Sellainen hätää kärsivä.

Vierailija
15/67 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus Hesa -meininkiä. Kiva siellä on joskus käydä mutta onneksi ei joudu asumaan siellä.

Vierailija
16/67 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi ravintoloiden ja ostoskeskusten yms. omistajat sallivat maksavien asiakkaidensa häiritsemisen? Mikseivät ohjeista vartijoita ja muuta henkilökuntaa poistamaan kerjäläiset?

Jos se on ravintoloitsijan sivubisnes. Jollekin ne kerjäläiset työskentelee.

Vierailija
17/67 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi huvittavimmista on nainen, joka keinuu polvillaan erään kaupan ovella. Välillä hän käy sisällä suihkimassa niiden kalleimpien hajuvesien testereitä, sitten menee taas kadulle keinumaan, kunnes käy aika pitkäksi. Silloin hän menee vastapäiseen jäätelöbaariin kahville ja jädelle... Sellainen hätää kärsivä.

Jostakin kumman syystä tää ei yllätä mua lainkaan.

Ite oon kuullut juttuja, kuinka yhtäkkiä kerjäläinen on saattanut vetäistä hameensa alta pränikän iPhonen esiin ja alkanut selailemaan sitä... mutta nääkin on vaan kuultuja juttuja, ite en oo nähny niin en tiiä.

Vierailija
18/67 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ole samaa mieltä siitä, että tämä ilmiö olisi jotenkin punavihersektorin suojeluksessa. Itse olen pehmeiden arvojen kannattaja ja sitä mieltä, että kotimaassaan uhatuille ihmisille pitää antaa turvapaikka.

Kuitenkin juuri tällainen maan tavasta voimakkaasti poikkeava toiminta on sellaista, minkä kurissa pitäminen on minusta aivan olennaista. Suomalaiseen kulttuuriin nyt ei vaan kuulu sellainen, että ihmiset hankkivat elantonsa makaamalla polvillaan ja häiritsemällä metrossa matkustajia hihasta repien että madam, madam. Näen asian niin, että joko ihmisillä on lupa asua täällä ja he sitten tekevät kaikkensa saadakseen töitä, tai jos eivät siihen pysty niin yhteiskunta huolehtii tavalla tai toisella. Eli ei tarvetta kerjäämiseen taikka rikollisuuteen. Tai sitten ei ole lupaa olla täällä ja joutuu maasta pois. Mutta ei niin, että hyväksytään näkymättömän paarialuokkan syntyminen vähitellen ja sitten ihmetellään, kun kadut eivät ole enää niin miellyttävän ja turvallisen tuntuisia.

Ja sama pätee kaikkiin niihin ilmiöihin, jotka rappeuttavat isäntämaan kulttuurin hyviä puolia.

Olen samoilla linjoilla tässä. Vaikka tekee pahaa sen please-please-please -anovan katseen edessä, niin täytyy muistaa, että jos henkilö on Suomessa laillisesti hänen ei tarvitse kerjätä.

Todennäköisesti henkilö on jonkun koplan uhri ja/tai heille töissä. Jokainen annettu kolikko tuo vaan lisää kerjäläisyyttä tänne. Älkää siis antako mitään.

Vierailija
19/67 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te puhutte kerjäläisille englantia?

Luuletteko tosiaan että ovat käyneet kielikurssin ennen Suomeen tuloa...

Vierailija
20/67 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen punavihervassari, jota v**uttaa se, että kerjäämistä käytetään täysin irrationaalisesti poliittisena lyömäaseena oikealta vasemmalle. Eikö edes siihen voitaisi yhdessä puuttua, kun kaikkia v**uttaa ihan yhtä paljon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi