Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko joku akateeminen antaa lapselleen nimeksi esimerkiksi

Vierailija
25.04.2013 |

Nico tai Jasmin? Tai Luca, Benjamin?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en antaisi, en nyt tiedä johtuuko akateemisuudestani, mutta pidän enemmän perinteisimmistä suomalaisista nimistä. Mun mielestä esim. noihin verrattuna Niko, Jaana tai Leo olisi enemmän makuni mukaisia. Benjamin tosin on mun mielestä ihan ok :)

Vierailija
2/39 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki, jos esimerkiksi omat tai toisen vanhemman juuret ovat ulkomailla. Kaikki mainitsemasi nimet ovat aivan käypiä nimiä useissa Euroopan maissa. Kahden sukutaustaltaan suomalaisen vanhemman antamana nuo nimet ovat vähän kummallisia koulutustaustasta riippumatta. Onkohan Suomessa sama ilmiö kuin Yhdysvalloissa, että kouluttamaton ja vähävarainen kansanosa antaa erikoisempia nimiä kuin muut? Yhdysvalloissa tämä voi vaikeuttaa jo esimerkiksi työnsaantia. Suomessa ei kai vielä sentään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Luca oli yksi meidän harkitsemistamme nimistä pojalle, ja vaikka eri nimeen päädyttiinkin lopulta niin sekin on ulkomaalaisperäinen. Ollaan molemmat tekniikan akateemisia. 

Vierailija
4/39 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessa usein on niin, että kouluttamattomat antaa ulkomaalaisen kuuloisia nimiä. Ja sitten tietysti monet, joissa perheissä on kahta kultuuria. Vaikka omassa kaveripiirissäni nämä kahden kultturin perheet ovat antaneet asuinmaassaan tavallisen nimen ja vieläpä perinteisen. Mieleeni tulee suomalais-hollantilainen Onni ja suomalais-kreikkalainen Lauri :)

Vierailija
5/39 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, sillä Suomi on luokkayhteiskunta, jossa nimestä voi päätellä aseman, varallisuuden ja sukuhistorian.

Vierailija
6/39 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO mä veikkaan, että koulutustaso ei tässä vaikuta niinkään, vaan se onko perhe humanisteja vai teknisiä yms. Omassa kaveripiirissäni tuollaisia nimiä ei vaan anneta, ei millään. Ja humanisteja/valtsikalaisia tai taiteilijoita ollaan

Vierailija
7/39 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:25"]

Toki, jos esimerkiksi omat tai toisen vanhemman juuret ovat ulkomailla. Kaikki mainitsemasi nimet ovat aivan käypiä nimiä useissa Euroopan maissa. Kahden sukutaustaltaan suomalaisen vanhemman antamana nuo nimet ovat vähän kummallisia koulutustaustasta riippumatta. Onkohan Suomessa sama ilmiö kuin Yhdysvalloissa, että kouluttamaton ja vähävarainen kansanosa antaa erikoisempia nimiä kuin muut? Yhdysvalloissa tämä voi vaikeuttaa jo esimerkiksi työnsaantia. Suomessa ei kai vielä sentään. 

Riippuu siitä mitä nimiä pitää erikoisina. Minsuta yhteiskuntaluokka näkyy jonkin verran siinä, millaiset nimet ovat tyypillisiä. Tottakai on paljon poikkeuksiakin. 

[/quote]

Vierailija
8/39 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden noista tiedänkin... lapsen molemmat vanhemmat ovat tohtoreita.

Vierailija
9/39 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:28"]

Kyllä Suomessa usein on niin, että kouluttamattomat antaa ulkomaalaisen kuuloisia nimiä. Ja sitten tietysti monet, joissa perheissä on kahta kultuuria. Vaikka omassa kaveripiirissäni nämä kahden kultturin perheet ovat antaneet asuinmaassaan tavallisen nimen ja vieläpä perinteisen. Mieleeni tulee suomalais-hollantilainen Onni ja suomalais-kreikkalainen Lauri :)

[/quote]

Tämä on ihan totta. Juuri akateemiset suosivat perinteisiä, tyylikkäitä ja ei-raflaavia nimiä. Joissa ei ole c:tä.

Vierailija
10/39 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä olen kauppatieteiden maisteri ja vaimoni työtön humanisti, ja vanhemmalle pojalle annettiin nimeksi Nico-Petteri ja nuoremmalle Jani-Petteri.

Vierailija
11/39 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Benjamin-nimisiä tiedän/tunnen vain akateemisilla! Nuo muut nimet kyllä ei-akateemisilla...

Vierailija
12/39 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan voi. Ei kai se nimimieltymys koulutusta katso.

Vierailija
13/39 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luca on mielestäni sopiva nimi koiralle, jos sillekään. Itse antaisin tuon nimen koirallenikin "Luka" -muodossa.

Vierailija
14/39 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 14:31"]

Yhden noista tiedänkin... lapsen molemmat vanhemmat ovat tohtoreita.

[/quote]

Sama. Tunnemmekohan saman perheen...

Vierailija
15/39 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkapa tunnemme. Katsotaan.

Vierailija
16/39 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tunnen akateemisen perheen, joiden lapsen nimi on Benjamin. Minusta on todella kaunis, perinteinen nimi, ei todellakaan mikään Nico tai Luca, on ihan eri maailmasta.

Vierailija
17/39 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jasmin on luontonimi! Sopii siis oikein hyvin akateemisille.

Vierailija
18/39 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Jasmin nimen voisi "suomalaistaa" muotoon "Jasmiini". Tosin ei mun omaankaan korvaan kuulosta hyvältä :D

Vierailija
19/39 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Pekka on hevosen nimi.

Vierailija
20/39 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 15:18"]

Ehkapa tunnemme. Katsotaan.

[/quote