Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lintsava tylökaveri, kyräyttäisinkö?

Vierailija
24.04.2013 |

Sain tietää, että työkaveri on sairaslomansa aikana käynyt eräässä konsertissa. Työtehtävänsä on sellainen, että hänen työnsä kaatuvat muiden niskaan saikun aikana. Kiirettä olisi muutenkin. Mielestäni jos on kyllin terve konserttiin, olisi tosiaankin kyllin terve myös töihin. Mielipiteitä?

Kommentit (131)

Vierailija
101/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:40"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:32"]

Ja onko oma pulpettisi siinä kunnssa, että sinulla on varaa puuttua muiden työsuoritukseen?

[/quote]

mistään työsuoritukseen puuttumisesta lintsaamisessa ole kyse! Jos joku lintsaa, tietenkin se on väärin. Onhan teitä ihmisiä, jotka kadullakaan eivät puutu, kun joku ryöstää toisen omaa. mielestäni se nainen, joka puuttui seisovaa patsasta lyöneen toimintaan oli sankari, mutta sinusta varmaan hänkin toimi väärin.  

Ei lompakkoa saa viedä, jos näytti siltä, minä huutaisin ja lujaa! Jos toisen omaa viedään teen sen varmasti ja juuri sitähän lintsaaminen työpaikalta on. Hanki moraali ennen kuin tulet minulle saarnaamaan pulpetin kunnosta. Minä en toisilta ryöstä, enkä hyväksy sitä. Enkä hyväksy sitä sinultakaan, en edes anonyyminä lähtisi väittämään varsinkaan, kun ilmaiset, ettei pulpettisi ole kunnossa.

[/quote]

No sinähän varsin vinkeä olet :) Varastaminen on rikos, lintsaaminen ei. Ja onko edes mitään lintsaamista todella tapahtunut? Se että on pois töistä ja illalla konsertissa, se ei ole vielä lintsaamista. Moralistesti joissain tilanteissa ehkä arveluttavaa, ei aina edes sitä. Se, jos hän olisi ollut konsertissa työajalla, se olisi eri juttu.

Minä olen tilateessa, jossa kollegat ja työkaveri eivät anna täyttä työpanostaan. Kyllä se tosiaan välillä harmittaa, mutta minulla on ihan sama mahdollisuus ilmoittautua sairaaksi tai hoidella omia asiointani työajalla. Olen valinnut sen tien, että hoidan työni. Kaveri on valinnut toisin ja kantaa siitä sitten seuraukset, jos jää kiinni.

Käräyttämään en ketään lähde. Jos joudun tekemään muiden töitä, huomautan työkaveria, että hoidapa sinä tämä kun se sinun töitäsi on. Jos se ei auta tai onnistu, keskustelen esimieheni kanssa siitä, että aikani ei riitä naapurinkin töiden hoitamiseen. Se on sitten työnantajan asia jakaa työt toisin tai selvittää miksi kaikki eivät hoida omiaan.

Mutta jos koet olevasi jonkinlainen totuuden miekka, niin mene ja kerro! Mitäs täällä märiset? Sittenpähän selviää mitä on tapahtunut ja tulee tapahtumaan. Mutta varoituksena, että tuo kollegasi varmasti heittää sinusta jonkun vastavedon! Olen näitä sivusta monta seurannut, ja joskus on käynyt niin, että molemmat riitapukarit ovat saaneet huomatuksen. Up to you mitä teet.

Vierailija
102/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:40"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:32"]

Ja onko oma pulpettisi siinä kunnssa, että sinulla on varaa puuttua muiden työsuoritukseen?

[/quote]

mistään työsuoritukseen puuttumisesta lintsaamisessa ole kyse! Jos joku lintsaa, tietenkin se on väärin. Onhan teitä ihmisiä, jotka kadullakaan eivät puutu, kun joku ryöstää toisen omaa. mielestäni se nainen, joka puuttui seisovaa patsasta lyöneen toimintaan oli sankari, mutta sinusta varmaan hänkin toimi väärin.  

Ei lompakkoa saa viedä, jos näytti siltä, minä huutaisin ja lujaa! Jos toisen omaa viedään teen sen varmasti ja juuri sitähän lintsaaminen työpaikalta on. Hanki moraali ennen kuin tulet minulle saarnaamaan pulpetin kunnosta. Minä en toisilta ryöstä, enkä hyväksy sitä. Enkä hyväksy sitä sinultakaan, en edes anonyyminä lähtisi väittämään varsinkaan, kun ilmaiset, ettei pulpettisi ole kunnossa.

[/quote]

No sinähän varsin vinkeä olet :) Varastaminen on rikos, lintsaaminen ei. Ja onko edes mitään lintsaamista todella tapahtunut? Se että on pois töistä ja illalla konsertissa, se ei ole vielä lintsaamista. Moralistesti joissain tilanteissa ehkä arveluttavaa, ei aina edes sitä. Se, jos hän olisi ollut konsertissa työajalla, se olisi eri juttu.

[/quote]

Käypä kokeilemassa oikeudessa tuota. Kyllä lintsaaminen nimenomaan rikkoo työsopimustasi ja sopimusrikkomus johtaa langettavaan tuomioon, jos lähdetään sopimusrikkomuksesta käräjöimään. Nyt taisi kuitenkin olla kyse vielä flunssaisesta, joka ei pysty tekemään töitä, mutta pääsee konserttiin. Miten se flunssa estää työnteon jos konsertti kuitenkin onnistuu? Riippuu tietysti konsertista, jossain pärskiminen häiritsee. Jos kuitenkaan sairautta ei ole, pitäisi olla töissä. 

Mielestäni tuossa oli hyvin ja ytimekkäästi rinnastettu ryöstäminen ja lintsaaminen. Jos sovit kaupat jostain palvelusta ja toinen maksaa, mutta et toimita koko palvelua, ryöstät, ellet palauta osaa rahasta. Lintsarit eivät yleensä palauta rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairausloma on lakisääteinen. Ei ap eikä hänen työnantajansa voi sitä ja sen oikeutta määritellä. Tervemenoa oikeuteen. Aika vahvat täytyy olla teot ja näytöt, että irtisanominen tulee kyseeseen. Ap:n mielipaha ja työn kasautuminen on suvuseikka. Eri asia mikä on oikein ja reilua. 

Vierailija
104/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran elämässäni ollut saikulla. Takana kuitenkin 10 vuotta työelämässä. Ja heti oli jos jonkinlaista yhtäkkiä niin vitun myötätuntoista kottaraista (ei todellakaan mitään ystäviä vaan ihan työtehtävistä päivää-tuttuja) siinä kyselemässä että mikäs sulla on (kun kävin omilla jaloillani kävellen viemässä pomolle papereita), ja kun yritin vastata välttelevästi tai vaihtaa puheenaihetta tms, niin tivaus vain paheni.

Jotkut varmaan oikeasti lintsaavat, jotkut taas käyttävät ehkä tavallista flunssaa hätäpäissään selityksenä sellaisille ihmisille jotka tunkevat nokkansa joka asiaan. Minä en ole sellainen että huutelisin henkilökohtaisista asioistani kenellekään, pomo tiesi sairauslomani syyn enkä katsonut olevani velvollinen selittämään sitä hyvänpäiväntutuille sen kummemmin.

Pomo voi alkaa selvittää toistuvien sairauslomien tarpeellisuutta tai sen sellaista jos parhaaksi katsoo. Työntekijöiden tehtävä ei ole valvoa niitä asioita. Pilaa työpaikan ilmapiiriä, oli kyseessä sitten lintsaaminen tai sellainen sairausloman syy jota ei haluta ihan kaikille kailottaa.

Olin sairauslomalla pitkään, joten luonnollisesti hoitelin elämiseen kuuluvia asioita ja kävin pari kertaa elokuvissakin silloin kun satuin jaksamaan. Diagnoosin selkiytymiseen tuntui omastakin mielestäni menevän ikuisuus, en nauttinut oireista ollenkaan ja mieluummin olisin ollut töissä kuin toisten silmätikkuna jos erehdyin menemään markettiin samaan aikaan kun joku työpaikan kyylistä. Minulla on tapana syödä joka päivä, vaikka harvemmin tuona aikana ne äpöstykset sisällä kestivät ja podin tulessa olevaa vatsalaukkua vähintään kahdeksan tuntia sen jälkeen kun jotain olin niellyt (ja yleensä myös oksentanut). Kävin päivystyspolilla pariin otteeseen nestetipassa ja elin käytännössä apteekin runsasenergisillä ravintoliuoksilla joita nielin vähän väliä puolen desin satseissa (siten kestivät sisällä) sen jälkeen kun lääkäri sanoi ettei mikään kiinteä ruoka tule kestämään sisuksissa ennen leikkaushoitoa.

Joo, oli ihan vitun luksusta tuo "loma".

Niin tai näin, syytön tai syyllinen, työntekijöiden toimenkuvaan ei kuulu kollegojen sairauslomien valvonta.

Vierailija
105/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme sanaa ja kaikki väärin. Huoh, olitko ap kännissä, kun kirjoitit aloituksen?

Vierailija
106/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 12:44"]

Sairausloma on lakisääteinen. Ei ap eikä hänen työnantajansa voi sitä ja sen oikeutta määritellä. Tervemenoa oikeuteen. Aika vahvat täytyy olla teot ja näytöt, että irtisanominen tulee kyseeseen. Ap:n mielipaha ja työn kasautuminen on suvuseikka. Eri asia mikä on oikein ja reilua. 

[/quote]

Sori vaan muutta lääkärin kirjoittama sairausloma on vain lääkärin näkemys. Sairauslomasta päättää viimekädessä aina työnantaja. Työnantaja voi määrätä työntekijän sairauslomasta huolimatta töihin tai järjestää sairauteen soivaa kevyempää työtä.

Vierailija
107/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkiä luuloja

A) Ap ei oikeasti tiedä että oliko "lintsaaja" konsertissa, vaan hän kuuli tästä joltain muulta. Kävikö mielessä että ehkä tämä joku muu valehtelee tai on erehtynyt henkilöstä?

B) Ap ei oikeasti tiedä millä syyllä työkaveri on ollut pois töistä. Työkavereille on voitu kertoa eri syy kuin työnantajalle. Työkavereille valhetelu ei ole minkään sortin rikos, kunhan ei ole työnantajalle epärehellinen.

Ja vielä ihmetellään miksi naisvaltaisilla työpaikoilla on huono yhteishenki.

Vierailija
108/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 12:55"]

[/quote]

Sori vaan muutta lääkärin kirjoittama sairausloma on vain lääkärin näkemys. Sairauslomasta päättää viimekädessä aina työnantaja. Työnantaja voi määrätä työntekijän sairauslomasta huolimatta töihin tai järjestää sairauteen soivaa kevyempää työtä.

[/quote]

Höpö höpö, työnantaja ei voi kävellä asiantuntijan lausunnon yli. Esimerkkinä jos työntekijä on sairastunut syöpään ja saa saikkua, pomo ei todellakaan voi määrätä töihin, edes kevyisiin. Tervemenoa oikeuteen, jos itse työnantajana koet oikeudeksesi toimia noin. Tosin älykäs ja tuloksestaan välittävä pomo ei noin toimisi, mutta onhan se tiedetty, että suomessa johtamistaidot ovat todella surkeaa luokkaa, yritetään olla kukkona tunkiolla natsina määräilemässä kaikesta ja ihmetellään lisääntyviä sairaspoissaoloja. Onneksi oma työnantajani on ammattitaitoinen ja empaattinen, jotkut ovat käyttäneet tätä hyväkseen, mutta asiat ovat ratkenneet ennen pitkää ja potkut tulleen, silti firma tekee tulosta.

Ap on provo, provon tunnistaa siitä, ettei vastata mihinkään rakentaviin ehdotuksiin, vaan jankutetaan samasta asiasta. Ap ei millään tavalla ottanut kantaa siihen, että työpaikka puhuisivat kaikki työntekijät yhdessä avoimesti tuosta tilanteesta ennen kantelua. Tästä paljastuit provoksi. Illemmalla uusin aihein!

Vierailija
109/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minäkin ihmettelen ap.n ja monen muun vouhkausta. Lääkäri toteaa, onko työkykyinen. Työkaverilla ei ole siihen nokan koputtamista. Voit toki mennä lääkärille itkemään, että lääkärin ammattitaito on huono, mutta se tuskin auttaa sinua tippaakaan. 

Vierailija
110/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, työnantaja ei voi kävellä asiantuntijan lausunnon yli. Esimerkkinä jos työntekijä on sairastunut syöpään ja saa saikkua, pomo ei todellakaan voi määrätä töihin, edes kevyisiin. Tervemenoa oikeuteen, jos itse työnantajana koet oikeudeksesi toimia noin. Tosin älykäs ja tuloksestaan välittävä pomo ei noin toimisi, mutta onhan se tiedetty, että suomessa johtamistaidot ovat todella surkeaa luokkaa, yritetään olla kukkona tunkiolla natsina määräilemässä kaikesta ja ihmetellään lisääntyviä sairaspoissaoloja. Onneksi oma työnantajani on ammattitaitoinen ja empaattinen, jotkut ovat käyttäneet tätä hyväkseen, mutta asiat ovat ratkenneet ennen pitkää ja potkut tulleen, silti firma tekee tulosta.

Ap on provo, provon tunnistaa siitä, ettei vastata mihinkään rakentaviin ehdotuksiin, vaan jankutetaan samasta asiasta. Ap ei millään tavalla ottanut kantaa siihen, että työpaikka puhuisivat kaikki työntekijät yhdessä avoimesti tuosta tilanteesta ennen kantelua. Tästä paljastuit provoksi. Illemmalla uusin aihein!

Olet väärässä.

Työnantaja päättää sairauslomasta, eikä lääkäri. Piste.

Tietysti työnantaja on typerys ja häviää jutun jos määrää sairaan työhön jota tämä ei ole kykenevä hoitamaan.

Mutta esimerkiksi nikkansa loukanneet varastomiehen voi pistää päivittämään varastokirjanpitoa, jos hän pystyy vamman haittaamatta tekemään istumatyötä.

ap on provo tai typerys. Ei kai kukaan ole oikeasti noin ääliö että menisi jotain kuulopuheisiin perustuvia luuloja kielimään työnantajalle.

Vierailija
111/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 12:55"]

[/quote]

[/quote]

Väärin. Työnantaja ei päätä sairauslomasta. Lääkäri katsoo, ettei työntekijä ole kykenevä siihen työhön, mitä hän tekee. Työnantaja sitten päättää, maksaako hän palkan sairauslomasta. Ja jos työnantajalla on mahdollisuus tarjota korvaavaa työtä, hän voi velvoittaa työntekijän töihin. Mutta ei siihen työhön, mihin lääkäri on katsonut työntekijän olevan kykenemätön. Ja sekään ei kumoa sairauslomaa, jos työnantaja katsoo, että sairausloman syy ei ole sellainen, että hänen tarvitsee siitä palkkaa maksaa.

Työntekijä voi tulla töihin sairauslomalla, mutta vain työnantajan luvalla.

Vierailija
112/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 13:14"]

Olet väärässä.

Tietysti työnantaja on typerys ja häviää jutun jos määrää sairaan työhön jota tämä ei ole kykenevä hoitamaan.

Mutta esimerkiksi nikkansa loukanneet varastomiehen voi pistää päivittämään varastokirjanpitoa, jos hän pystyy vamman haittaamatta tekemään istumatyötä.

ap on provo tai typerys. Ei kai kukaan ole oikeasti noin ääliö että menisi jotain kuulopuheisiin perustuvia luuloja kielimään työnantajalle.

Edelleen, työnantaja ei päätä sairauslomasta. Otapa selvää asioista, ennen kuin jankkaatjankkaatjankkaat...

Työantaja voi määrätä työntekijän KORVAAVAAN työhön, mutta työnantaja EI PÄÄTÄ sairauslomaa. 

Vierailija
113/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 13:14"]

Olet väärässä.

Kyseinen lintsari oli ITSE kehuskellut ap:lle olleensa konsertissa saikulla. 

Vierailija
114/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyontekija tulee sairauslomalla toihin, niin sairausloma katkeaa siihen.

Vierailija
115/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sille jankkaajalle kerron oman esimerkin. Leikkasin käteeni haavan, mihin tuli monta tikkiä. Sain sairauslomaa 10 päivää. Mutta en halunnut jäädä saikulle. Työnantaja järjesti minulle ns, korvaavaa työtä, missä ei tarvinnut kastella käsiä, joten pystyin kulkemaan töissä.

Toinen kerta. Nivelsiteet menivät nilkasta ja jalka oli paketissa. Kävin kuitenkin kesken sairausloman koulutuksessa, koska kykenin siellä istumaan. Asia oli ok minusta, koska sain kyydin sinne ja pois ja paketti nilkassa ei estänyt kuuntelemasta mielenkiintoista luentoa. Mutta seuraavana päivänä en tullut työpaikalle edelleenkään, koska työnantaja ei pystynyt järjestämään työolija sellaiseksi, että olisin kyennyt tekemään jalka paketissa töitä, joten olin kotona sairauslomalla. Ja kyllä, olin sairauslomalla jopa rannalla ottamassa aurinkoa.

Vierailija
116/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.esimiesliitto.com/key2012/tyosuhdeinfo/tyosuhdetietoutta/kimmo-nieminen/218-sairausajan-palkka5

Lukekaas tuosta.

Työnantaja ei voi kumota lääkräin sairauslomaa, mutta työnantajan ei tarvi maksaa palkkaa jos kyse ei ole sairaudesta tai tapaturmasta tai jos tapaturma johtuu työntekijän huolimattomuudesta tai se on tapahtunut esimerkiksi kännissä.

Työnantaja voi myös osoittaa työntekijän uuteen lääkärintarkastukseen ja silloin voidaan arvioida myös se että voikot työntekijän pitää töissä jos työtä muutetaan vammaan tai sairauteen sopivaksi.

ap:n tapauksessa on jo etukäteen otettu kantaa siihen että työnantaja ei maksa palkkaa, joten ei tässä ole paljon epäselvää.

Vierailija
117/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä käräytin. Oltiin työporukassa jo olleet vuosia tosi kypsiä tähän yhteen. Hänen 3 alle kouluikäistä lasta olivat aina vuoronperään kipeinä. Kollega laittoi ylös päivät ja kävi ilmi että vuoden sisällä ei ollut kertaakaan 2 kokonaista viikkoa töissä. Lisäksi aina valitti meille kun hänen työt jäivät osaltaan tekemättä, teimme vain tärkeimmät, eivät kaikkia. Mieshän ei ikinä voinut jäädä lasten kanssa kotiin, ei kertaakaan.

Oli sitten hyvissä ajoin puhunut illanistujaisista jonne on menossa miehensä kanssa, jotkut alan pippalot ja kävikin sitten ilmi että taas joku lapsista oli kipeänä kyseisenä päivänä ja seuraavanakin päivänä. Vaikka laki salliikin äidin lähteä illalla ulos, oli kuitenkin arki-ilta ja juhlat alkoivat samaan aikaan kun meillä loppui työaika ja kyllä matkoihinkin menee aika. Kun oli seuraavalla kerralla tiimipalaveri, sanoin ääneen mua ärsyttää tosi paljon tämä että olet lasten takia niin paljon pois eikä miehesi ikinä osallistu tähän. Lisäksi jos sinulla on mahdollisuus lähteä sairaan lapsesi luota juhlimaan, on musta toiminta moraalitonta. Tilaisuuden jälkeen pomo pyysi tätä äitiä jäämään juttelemaan ja kun tuli takaisin paikalleen alkoi sättimään ettei mulle kuulu mitä tekee vapaa-aikanaan. Eli asiasta oli puhuttu. No, edelleenkin mun takana oli vain koko tiimi, hän yksin sairaine lapsineen oli yksin toisella puolen.

Tähän mahtuu monta muuta tarinaa mutta tosiasia on että hänen kielipää oli hyvä ja talolle iso plussa ja oli hyvä työssään. Mutta koska yt-neuvottelujen aikana vanhin lapsi oli 6 ja nuorin 2, eli tiedettiin poissaoloja tulee olemaan tulevaisuudessa hyvin paljon ja koska hän hoiti kaikki yksin, oli varma että eripuraa olisi tullut paljon tulevinakin vuosina, sai mamma lähteä ekassa aallossa. Tämän henkilön mies on lisäksi ihan tavallinen duunari, eli mies olisi voinut olla myös töistä joskus pois, mutta tämä perhe kuuluu näihin normaaleihin äiti hoitaa lapset ja mies ei.

Tämän äidin sisko asuu ystäväni kanssa samassa taloyhtiössä, hyvin pieni taloyhtiö. He näkevät toisiaan säännöllisesti, mm pihatalkoissa, yhtiökokouksissa ja viime jouluna ainakin tämä mamma oli vielä työtön.

Vaikka äidit saakin olla sairaan lapsen kanssa kotona, oikeasti !!! Yrittäkää vähän jakaa tätä. Asutaan pienellä paikkakunnalla ja täällä on muutenkin vaikeaa saada töitä. Heilläkin on omakotitalo ja lapsilla tuttu ympäristö + miehellä duuni, muuttaminen vaikeaa.

Lapset ovat yhtä lailla miehen kuin naisenkin.

Vierailija
118/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mieshän ei ikinä voinut jäädä lasten kanssa kotiin, ei kertaakaan."

Oletko varma? Niitäkin tapauksia on että kumpikin vanhempi hakee lapsen sairaudesta todistuksen työnantajalle.

Itse en ainakaan halua ottaa työpaikalla kusipääpoliisin roolia. Olkoon pois, mutta en myskään veny muiden poissaolojen vuoksi.

Vierailija
119/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen lintsari oli ITSE kehuskellut ap:lle olleensa konsertissa saikulla. 

Silti se olisi vain kuulopuhe. Kävikö mielessä että "lintsari" saattoi puhua höpöjä?

Vierailija
120/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshuollon korvausjärjestelmä muuttui 1.1.2011 alkaen. Tämä velvoittaa työnantajan puuttumaan sekä pitkiin että toistuviin sairauspoissaoloihin.

Meillä tämä tarkoittaa sitä, että lähiesimiehen on puututtava asiaan, kun sairauspoissaoloja on ollut:
- Kolme tai useampia lyhyitä (1 – 3 vrk) poissaoloja puolen vuoden aikana
- Kumulatiivisesti 12 kk:n aikana 30 vrk tai enemmän
- Tarvittaessa muutoinkin, kun havaitaan ongelmia työssäselviytymisen kanssa.

Lakimuutokset korostavat työntekijöiden työkyvyn jatkuvaa seuraamista ja työkykyä parantavien käytäntöjen suunnitelmallista ylläpitoa työpaikoilla. Tavoitteena on huolehtia työkyvyn säilymisestä, vähentää poissaoloja ja lisätä työviihtyvyyttä.

Poissaolojen tarkkailu ja mahdollinen puuttuminen on siis esimiehen vastuulla, ei ap:n. Kyttäys- ja käräyttämiskulttuuri kasvattaa työpaikalla henkistä pahoinvointia ja lisää sairauspoissaoloja entisestään.

Jos ap:n työtaakka kasvaa kohtuuttomasti työkaverin takia, kannattaa asiasta puhua esimiehelle oman jaksamisen näkökulmasta. Sairauslomien syyt tai niiden tarpeellisuuden arviointi ei kuulu työkavereille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän