Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Kulmuni joutui ottamaan lainaa, vailla on niin isot tulot? Siis sen koulutuksen maksaakseen

Vierailija
03.07.2020 |

Onpa huonoa talousasioidenhoitoa. Noilla tuloilla tulisi tilillä olla sitä kuuluisaa puskuria.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sillä ole kulutkin ihan suhteessa tuloihin. Aina luullaan että "suurituloisilla" (jollaiseksi suomessa lasketaan kaikki joilla on palkka paria-kolmea tonnia enempi) on helppoa, no ei todellakaan ole. Verot vie leijonanosan palkasta ja sitten kun sitä rahaa on muka olevinaan niin siitä myöskin siunaantuu sellaisia kuluja mistä pienituloinen ei voi haaveillakaan.

Lopputuloksena moni elää ihan samalla tavalla kädestä suuhun ja luotolla loppukuun napsahti tilille 500€/kk tai 5000€/kk.

Unohdat nyt sen pikkuseikan ettei kansanedustajalla ole tavallisen kuolevaisen ruoka-, asunto-, tai matkakuluja.

Mikä taho sitten mielestäsi maksaa kansanedustajan kotiin ruokatarvikkeet perheelle jollei edustaja puolisoineen itse? Onhan se mahdollista että edustaja saa ilmaisia lounaita ja päivällisiä mutta ei niitäkään ole jokaiselle aterialle tarjolla eivätkä ne koske edustajan puolisoa ja lapsia. Lisäksi maakuntaedustajilla on lähes kaikilla kaksi asuntoa, joiden kuluihin menee paljon rahaa.

Maakuntien kansanedustajat saa tuhansia euroja kuussa verottomia kulukorvauksia.

Kulukorvaus kansanedustajalle on enintään 1800 euroa kuukaudessa ja tämä edellyttää sitä että edustajan on pidettävä kahta asuntoa asuinkäytössä. Vuokra Helsingissä on hyvin helposti 1000 euroa kuukaudessa, joten eipä siitä paljoa jää muuhun käytettäväksi.

Miksei näiden perheet joudu muuttamaan työn perässä niin kuin me tavalliset työssä käyvät?

Koska sillon ne ei enää edustaisi niitä maakuntia joista ne on valittu eduskuntaan. Aika moni maakuntien edustaja kyllä tosiasiallisesti asuu perheineen pk-seudulla mutta ovat siitä hissun kissun.

Vierailija
62/71 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansanedustajan tulot ovat suurin piirtein samaa luokkaa kuin rehtorin tai vaikka tuomarin (ministerillä ehkä samaa kuin erikoislääkärillä). Ostavatko nuo yleensä tuliterän Bemarin tuosta vain käteisellä? Vaikka kansanedustaja voi syödä 'ilmaisia lounaita', menee heiltä kuitenkin varmaan vastaava tai ainakin huomattava summa vaalimainontaan.

Ei pidä paikkaansa. Ja siks toiseks K.K. oli ministeri pitkään eli tienas noin 14 000e/kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko sama homma kuin esimerkiksi eräällä opiskelukaverillani, joka valitti opintorahan pienuutta, kun ei sillä maksa edes asuntolainan lyhennystä. Suuttui, kun kysyin, miksi olette ottaneet miehesi kanssa asuntolainan, vaikka toinen teistä on opiskelija ja kuvitteleeko hän, että tukien tarkoitus on riittää omaisuuden kerryttämiseen.

Vierailija
64/71 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanedustajana toimiva ministeri tienaa siis ministerin palkan sekä lisäksi puolet kansanedustajan palkkiosta sekä saa puolet kansanedustajan kulukorvauksesta. Ei ole verrattavissa mihinkään rehtorin palkkaan.

Vierailija
65/71 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sillä ole kulutkin ihan suhteessa tuloihin. Aina luullaan että "suurituloisilla" (jollaiseksi suomessa lasketaan kaikki joilla on palkka paria-kolmea tonnia enempi) on helppoa, no ei todellakaan ole. Verot vie leijonanosan palkasta ja sitten kun sitä rahaa on muka olevinaan niin siitä myöskin siunaantuu sellaisia kuluja mistä pienituloinen ei voi haaveillakaan.

Lopputuloksena moni elää ihan samalla tavalla kädestä suuhun ja luotolla loppukuun napsahti tilille 500€/kk tai 5000€/kk.

Unohdat nyt sen pikkuseikan ettei kansanedustajalla ole tavallisen kuolevaisen ruoka-, asunto-, tai matkakuluja.

Mikä taho sitten mielestäsi maksaa kansanedustajan kotiin ruokatarvikkeet perheelle jollei edustaja puolisoineen itse? Onhan se mahdollista että edustaja saa ilmaisia lounaita ja päivällisiä mutta ei niitäkään ole jokaiselle aterialle tarjolla eivätkä ne koske edustajan puolisoa ja lapsia. Lisäksi maakuntaedustajilla on lähes kaikilla kaksi asuntoa, joiden kuluihin menee paljon rahaa.

Maakuntien kansanedustajat saa tuhansia euroja kuussa verottomia kulukorvauksia.

Kulukorvaus kansanedustajalle on enintään 1800 euroa kuukaudessa ja tämä edellyttää sitä että edustajan on pidettävä kahta asuntoa asuinkäytössä. Vuokra Helsingissä on hyvin helposti 1000 euroa kuukaudessa, joten eipä siitä paljoa jää muuhun käytettäväksi.

Miksei näiden perheet joudu muuttamaan työn perässä niin kuin me tavalliset työssä käyvät?

Kyllä Suomessa on myös "tavallisia" työssäkäyviä ihmisiä joilla on työasunto ja työpaikka toisella paikkakunnalla kuin varsinainen koti ja perhe.

Vierailija
66/71 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko sama homma kuin esimerkiksi eräällä opiskelukaverillani, joka valitti opintorahan pienuutta, kun ei sillä maksa edes asuntolainan lyhennystä. Suuttui, kun kysyin, miksi olette ottaneet miehesi kanssa asuntolainan, vaikka toinen teistä on opiskelija ja kuvitteleeko hän, että tukien tarkoitus on riittää omaisuuden kerryttämiseen.

Onko Kulmuni ikinä valittanut tulojen pienuutta? Ei ole tullut vastaan tämmöistä.

Vierailija
67/71 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen lainaus Kulmunilta löytyy useammastakin uutisesta:

– Minulla nuorena ja taloudellisesti tavanomaisen vaatimattomista oloista lähteneenä ei ole säästöjä, joista maksun olisi voinut hoitaa. Toki kansanedustajana ja ministerinä olen saanut hyvää palkkaa, mutta kun olen pääsääntöisesti rahoittanut itse omat vaalikampanjani, niin valtavia summia ei ole jäänyt säästöön.

Vierailija
68/71 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä vähän harmi kohu Kulmunin kannalta, ettei hän edes itse tiennyt koulutusten hintaa vaan se tuli hänellekin yllätyksenä. Tietävätköhän poliitikot yleensä paljonko heidän saamansa eri palvelut maksavat?

Vierailija
69/71 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hienoa ottaa 50 tonnin koulutuksia kun ei tarvitse itse maksaa (paitsi että tavitsikin LOL).

Vierailija
70/71 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä kuluja suurituloisille hallitsemattomasti "siunaantuu"? Omista päätöksistähän se riippuu.

Tätä minäkin ihmettelen, ei meille vain ole tullut. Olen suurituloinen mutta menot on kurissa. Sijoituksiin jää ihan mukava siivu kuukausittain, ja nämä tuottaa entisestään lisää kuukausituloja.

Vierailija
71/71 |
04.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tästä syystä.

Kulmunilla on eduskunnan sivuilla julkaistujen tietojen mukaan entuudestaan 97 000 euron asuntolaina sekä yhteisvastuullista asuntolainaa 244 000 euroa.

– Avoimuuden nimissä kerron myös, että olen hakenut pankistani lainaa maksua varten. Minulla nuorena ja taloudellisesti tavanomaisen vaatimattomista oloista lähteneenä ei ole säästöjä, joista maksun olisi voinut hoitaa, Kulmuni kertoi perjantaina Facebookissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi