Naapurin kakarat meillä päivittäin
Minua ärsyttää. Meillä on kaksi poikaa, 7- ja 8 -vuotiaat. He ovat suosittuja kavereita ja ilmeisesti muualla he eivät saa leikkiä vapaasti, sillä meillä on yleensä aina joku vieras lapsi, joskus yötäkin. Ajattelin viettää rauhallisen koti-viikonlopun, mutta heti Lauantaina kymmeneltä oli ensimmäinen oven takana. Olin siivoamassa ja siksi hätistin myös omat lapset ulos, leikkikää siellä.
Lapsia tuli vain lisää, puolilta päivin kun menin pyytämään poikia syömään, siellä eli 6 poikaa pihalla, onnellisesti kuraisia ja olivat sisälle tulossa koko lössi. Löin stopin ja sanoin, että käykää kotona syömässä tai odottakaa ulkona.
Mies tuli töistä ulkomaan keikalta myös yhden maissa ja sille avauduin tästä jatkuvasta rumbasta. Hän sanoi huolehtivansa pojista viikonlopun, lähtee taas maanantaina saksaan.
Ruuan jälkeen mies ehdotti pojille, että lähdetään pyöräretkelle, otetaan välipala-eväät mukaan. Minä olin hetken onnellinen. Mutta sitten toinen pojista sanoi pihalla olevalle kaverilleen, että lähdetään pyöräretkelle. Sana levisi ja kun mies lähti retkelle, oli pihalla 8 poikaa! Huusin miehen takaisin ja löin sille keksipaketin ja mehua lisää mukaan ja kertakäyttömukeja. Se siitä isän ja poikien viikonloppureissusta.
4 tuntia rauhaa, ajattelin. Tosin siinä "lepäillessä" tyhjensin pyykikoneen, laitoin sen uudelleen pesemään ja tyhjensin senkin, sitten tein ruuan viideksi ja ehdinpä vessankin siivota kunnolla. Ha ehdin käydä myös kaupassa pikaisesti ennen kuin ne menevät kiinni. Ilta oli sitten rauhallisempaa, ilmeisesti 15 km reissu oli ollut pojille kova, olivat uupuneita ja kun kielsin kaverit lauantai-illalta, pelailivat saunan jälkeen ja nukahtivat jo yhdeksältä.
Sunnuntaina olivat pojat taas virtaa täynnä, mies heräsi ja teki aamupalan. Ja yhdeksältä oli ensimmäinen kossi naapurista oven takana. Mies kutsui sen sisään ja siinä ne neljästään suunnittelivat päivän ohjelmaa. Mies lupasi viedä ottaa pojat mukaan kun lähtevät tulvia katsomaan lounaan jälkeen. Pojat ulos ja mies teki lounaan. Minä nautin olostani. Ruuan jälkeen olikin pihalla 7 poikaa, jotka olivat kaikki lähdössä tulvia katsomaan. Mies tuli takaisin sisään, voiteli 15 näkkäriä ja 2 litraa mehua mukaan reppuun ja sanoi että moi vain.
Ilmeisesti 5 tunnin reissu oli onnistunut, siellä oli ollut kuulemma upeaa. Ilta kului leppoisasti, ei kiukkua vaikka formulatkin jäivät näkemättä retken takia.. Kumma kun muut vanhemmat eivät kaipaa lapsiaan, vain yksi äiti soitti päivällä, että olemmeko nähneet missä se heidän 7-vuotias on, kun ei ole näkynyt aamun jälkeen. Eivätkö vanhemmat todellakaan välitä, missä pojat viilettävät? MIksi kaikki omakotitalo-alueen lapset työntyvät aina meille? Leikkisivät ja riehuisivat joskus muidenkin pihoilla!
Kommentit (49)
Mun kummityttö oli samanlainen, kaikki olivat tervetulleita heille, aluksi. Sitten kummitytön äiti sai raivarit ja kukaan ei lopulta saanut tulla. Tytön äitiä pidettiin kummajaisena ja lopulta tyttöä kiusattiin äidin takia aika rankastikin. Tyttö ei kuitenkaan kertonut asiasta äidilleen, koska halusi suojella tätä, hiljaa vaan häpesi.
Tutustuin yhteen ystävään yli 20 vuotiaana ja hänen vanhempansa olivat näitä, joille oli ovi aina auki. Kun ystäväni meni naimisiin, heillä oli vieraita lapsuudesta reippaasti yli 100. Vanhempien luona kävi kuhina, kun kaikki tulivat heitäkin moikkaamaan. Jouluna saavat lapsien ystäviltä kortteja isot kasan. Tiedän yhdenkin, jonka elämä lähti aika raiteille juoppojen vanhempien takia, mutta nämä vanhemmat hankkivat hänelle mm hammasharjan ja laittoivat pesemään hampaat ruuan jälkeen, ihan perusjuttuja, joiden käyttöä lasten vanhemmat olivat unohtaneet valvoa vuosien varrella.
Jos ottaa päähän, mieti kuinka paljon pahemmin asiat voisi olla.
ap
mielestäni on suorastaan edesvastuutonta ottaa noin monta lasta pyöräretkelle yhtäaikaa"lapset ovst kuitenkin pieniä.
entäpä jos jotain sattuisi ?
kai ymmärrätte , että otttamalla lapsia mukaanne otatte myös vastuun heistä ????
ainba on ilmoitettava lapsen vanhemmalle, että saako lapsi lähteä ? siis teidän on tuo lupa kysyttävä! ei voi luottaa 7v sanaan, lapsi voi sanoa saanensa luvan, vaikkei olisikaan, koska on niin innoisssan ja haluu retkelle.Entäpä , kun vanhemmat huolissa etsivät lastaan ? retki ei varmaan ihan puolessa tunnissa mene? entäpä, jos kutsuvat poliisin kun lasta ei löydy ???
Minä otan lapseni kavereita mukaan retkille, mutta AINA itse soitan vanhemmille ja sovin asian !
Samaa vaadin lapseni kavereiden vanhemmiltakin !Eli ,kun tyttäreni menee ulos ja leikkii siellä kavereidensa kanssa niin todellakaan ei lhde kenenkään matkaan!ilman , että tiedän asiasta.
huonosti toimitte .
eli turhaan nariset täällä.
lapsia ei ole pakko päästää sisälle leikkimään, ja ruoka-aika on perheen aikaa, ei tartte kutsua syömään. retkille ei ole pakko ottaa ketään, ja jos ottaa lupa vanhemilta saatava.
kavereille voi sanoa, et nyt juuri ei sovi :) xxx tulee sitten hakemaan , kun sopii/tekstaa/soittaa kun sopii.
eli ap kasva aikuiseksi
Meillä sama juttu. Asutaan koulun vieressä ja ekat roikkuu ovenkahvassa jo aamulla seiskalta. Enne joulua ilmoitin koko katraalle että meille ei tulla enää aamuisin eikä koulun jälkeen ennen kuin vanhemmat ovat kotona. Nämä kun kävelivät jo itse jääkapille katsomaan mitä siell on, koulun jälkeen vedettiin leivät nassuun meidän keittiössä ja kodinhoitohuoneessa kävellään paskaisilla kengillä ympyrää juuri kun olen saanut siivottua. Ja tosiaan osa lapsista saa olla esim. kesälomalla aamukasista iltaysiin ilman että vanhemmista kuuluu mitään. Meillä kyllä snaotaan ruoka-aikaan että olen syönyt viimeksi aamupalan. Olen yleensä kehoittanut menemään kotiin syömään. Yhden perheen kanssa vastavuoroisuus toimii ja tämä poika saakin meillä monesti syödä.
Vaikka kuinka kylän pitäisi kasvattaa niin kyllä pitäisi olla myös jokin oma rauha; edes joskus.
Tosi hankalaa tasapainottelua tällainen välillä on! Mun mies tekee vuorotyötä ja tarvitsee välillä päiväunia, viihtyy muutenkin kotosalla eikä välitä ihmislaumoista. Sitä kismittää teinin sosiaalinen meininki ja läjä kavereita meillä vähän väliä, vaikka olisivat vain teinin omassa huoneessa ja tuskin edes näkyvillä.
Mä taas tykkään kun tupa on täynnä ja ihmisiä vilistää siellä täällä. Kompromissiksi sitten sovittiin, että kolmena päivänä viikossa saa olla kavereita yllin kyllin ja muina ei. Ja vain tietty määrä yökyläilyjäkin. Teini saa valita päivät, ellei ole jotain erityistä, kuten poikkeuksellisen pahat työvuorot peräkkäin.
Mun mielestä säännöt tässä asiassa on ihan hölmöjä, mutta en halunnut asettua poikkiteloin miehen kanssa kun asia nyt vaikutti olevan sille tärkeämpi kuin mulle.. Ja teinin edessä vanhempien kannattaa aina olla yksimielisen näköinen rintama :)
Jos otan muita lapsia mukaan retkille tms. puhun ensin itse heidän vanhempien kanssa. Jos annan jonkun, vaikka naapurin poikien tulla meille, käsken heitä ilmoittamaan kotiin, missä ovat. Jos poikani on menossa jonkun kotiin, kysyn sopiiko heille. Voin ihan hyvin sanoa lapsille, että nyt ei sovi tulla/lähteä mukaan tms. En ymmärrä mikä on ongelma?? Joillakin pojilla on kotona esim. paremmat pelikoneet, niin siellä sitten viettävät tietysti enenmän aikaa. Äkäisissä kodeissa eivät ollenkaan. Olen myös sanonut, ettei maaleja yms. pelivälineitä saa ottaa meiltä käyttöön ilman lupaa. Täälläpäin ainakin lasten kanssa voi kommunikoida.
Kuinka sitten olisi asioiden pitänyt mennä omasta mielestäsi ap? Kuinka monta kaveria saa tulla/olla? Mihin aikaan? Eikö ole hyvä, että pojilla on kavereita?
Meidän pojalla on paljon kavereita tässä lähellä. Minua ei haittaa ollenkaan jos ovat tuossa meidän pihalla (kunhan eivät riko mitään), sisälle en isoa porukkaa päästä.
Ruokin pääsääntöisesti vain omat lapset, mutta jos välipala-aikaan on sisällä kaveri, saa hänkin jotain. Kesäkuumalla tarjoan juotavaa pihalla olevillekin. Omani soitan syömään silloin kun meillä on ruoka, jos oma lapsi on jossain huuto etäisyyden ulkopuolella, en odota että muut ruokkivat. Lapsi tietää suurinpiirtein ajat, koska meillä syödään ja usein tuleekin oma-aloitteisesti ruoka-aikaan kotiin ja osaa kieltäytyä kohteliaasti kyläpaikassa tarjotusta ruoasta jos pian on meidän oma ruoka-aika.
Ap:n pointti taisi olla, että heillä on niin ihanan tunnelmallista ja viihtyisää, että kaikki naapuruston lapset viihtyvät juuri heillä. Ahkeriakin ovat, toisin kuin naapurit.
Samaa mietin. Onko nyt niin, että äippä ei pääse irti rutiineista. Mies tulee työreissusta ja ottaa levottoman poikasakin mukaan, jotta äiti saa levätä. Sen sijaan aika menee siivouksen lopetteluun ja väsyneenä toisarvoisesta asiasta kiukutteluun.
Ole onnellinen, sinulla on kuitenkin suht terveellä pohjalla oleva perhe, mies välittää sinusta ja lapsista, omakotitalo, miehellä ilmeisesti hyvin palkattu työ kun ulkomailla juoksee jne. Laadi säännöt joilla teillä pelataan, ota mies mukaan miettimään asiaa. Vai onko AP:n kirjoituksen alullepanija pieni mustasukkaisuus siitä, että itse väsyneenä on kotona ja mies pitää hauskaa lasten kanssa? Itselleen AP:n pitää nyt selvittää mistä kenkä oikein puristaa.
Miksi miehesi raahaa naapurin kakaroita mukana, olisit sinä lähetenyt ja olisitte tehneet ns perhe-retken.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 09:07"]
Jos en olisi tutustunut nykyelämään ja nykykäytöstapoihin niin kuin nyt olen, niin peräänkuuluttaisin myös tuota jonkun mainitsemaa vastavuoroisuutta. MUTTA sellaista ei nykyään ole olemassakaan.
Olen muutaman kerran kertonut samantapaisia tarinoita. Eli olen itse maalta ja tykkään olla ihmisten kanssa, mutta siellä toimi vastavuoroisuus. Eli jos tänään lupaan viedä kaikki penskat uimarannalle, niin kotiseudullani jonkun muun äiti olisi luvannut tehdä vuorostaan huomenna saman. Mutta näin ei ole nykyään, eikä ainakaan yli 10 000 asukkaan taajamissa.
Eli jos lupaat tänään, se tarkoittaa sitoutumista koko "loppuelämäksi" - eli niin kauan kuin lapset ja heidän vanhempansa ko. "palvelua" tarvitsevat.
Ja pari kertaa olen tälläkin palstalla asiasta kertonut ja vastaus on ollut poikkeuksetta se, että minulla ei ole käytöstapoja, kun en osaa sanoa joka asiaan tiukkaa EI-vastausta. Heillä, joille sana vastavuoroisuus on täysin tuntematon, on kuulemma oikein hyvät käytöstavat.
Summa summarum. Hyvät käytöstävat on kieltäminen ja itsekkyys. Kuvastaa hyvin tätä päivää.
[/quote]
Niinpä... aika käsittämätön ketju tämä. Tyypillistähän se on av-palstalle, että aina etsitään vikaa aloituksen tekijästä, mutta OIKEASTI....
Ihan kuin kyse nyt olisi yhdestä ainoasta viikonlopusta. Osa palstailijoista ei selvästikään ymmärrä esimerkin periaatetta: eli että se on vain yksi tapahtuma vastaavanlaisten joukossa.
Kyllä: ap:n on hyvä harjoitella jämäkkyyttä ja kieltämistä, mutta oikeastiko palstamammat ovat sitä mieltä, että heidän itsensä ei sitä tarvitse harjoitella? Siis kieltää sitä omaa pilttiä notkumasta jatkuvasti yhdessä naapuruston kyläpaikassa? Jos ei jaksa itse keksiä lapsille tekemistä ja ruokkia/valvoa sitä naapurin lasta vastavuoroisesti, silloin EI myöskään lähetetä/anneta lupaa omalle lapselle mennä sinne naapuriin.
Vaikka olisi sosiaalinenkin, naapurikin tarvitsee joskus omaa rauhaa. Lisäksi tuollainen naapuruston lasten ruokkiminen on ajan mittaan jopa rahallinen satsaus, vaikka yksittäisten kyläilijöiden satunnainen ruokkiminen ei budjettia vielä keikauttaisikaan.
-15-
Ot, koko ajan teillä näemmä pitää syödä, ensin lounas, sitten retkelle, johon EVÄÄT mukaan, sitten kotona jo onkin ruoka...
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 12:07"]
Jos en olisi tutustunut nykyelämään ja nykykäytöstapoihin niin kuin nyt olen, niin peräänkuuluttaisin myös tuota jonkun mainitsemaa vastavuoroisuutta. MUTTA sellaista ei nykyään ole olemassakaan.
Olen muutaman kerran kertonut samantapaisia tarinoita. Eli olen itse maalta ja tykkään olla ihmisten kanssa, mutta siellä toimi vastavuoroisuus. Eli jos tänään lupaan viedä kaikki penskat uimarannalle, niin kotiseudullani jonkun muun äiti olisi luvannut tehdä vuorostaan huomenna saman. Mutta näin ei ole nykyään, eikä ainakaan yli 10 000 asukkaan taajamissa.
Eli jos lupaat tänään, se tarkoittaa sitoutumista koko "loppuelämäksi" - eli niin kauan kuin lapset ja heidän vanhempansa ko. "palvelua" tarvitsevat.
Ja pari kertaa olen tälläkin palstalla asiasta kertonut ja vastaus on ollut poikkeuksetta se, että minulla ei ole käytöstapoja, kun en osaa sanoa joka asiaan tiukkaa EI-vastausta. Heillä, joille sana vastavuoroisuus on täysin tuntematon, on kuulemma oikein hyvät käytöstavat.
Summa summarum. Hyvät käytöstävat on kieltäminen ja itsekkyys. Kuvastaa hyvin tätä päivää.
[/quote]
Niinpä... aika käsittämätön ketju tämä. Tyypillistähän se on av-palstalle, että aina etsitään vikaa aloituksen tekijästä, mutta OIKEASTI....
Ihan kuin kyse nyt olisi yhdestä ainoasta viikonlopusta. Osa palstailijoista ei selvästikään ymmärrä esimerkin periaatetta: eli että se on vain yksi tapahtuma vastaavanlaisten joukossa.
Kyllä: ap:n on hyvä harjoitella jämäkkyyttä ja kieltämistä, mutta oikeastiko palstamammat ovat sitä mieltä, että heidän itsensä ei sitä tarvitse harjoitella? Siis kieltää sitä omaa pilttiä notkumasta jatkuvasti yhdessä naapuruston kyläpaikassa? Jos ei jaksa itse keksiä lapsille tekemistä ja ruokkia/valvoa sitä naapurin lasta vastavuoroisesti, silloin EI myöskään lähetetä/anneta lupaa omalle lapselle mennä sinne naapuriin.
Vaikka olisi sosiaalinenkin, naapurikin tarvitsee joskus omaa rauhaa. Lisäksi tuollainen naapuruston lasten ruokkiminen on ajan mittaan jopa rahallinen satsaus, vaikka yksittäisten kyläilijöiden satunnainen ruokkiminen ei budjettia vielä keikauttaisikaan.
-15-
[/quote]
Eli ap.n tapauksessa hänen lapset ei omakotitaloalueella ole koskaan muualla kuin kotona ja koko alueen kaikki lapset luuhaa heillä.
On kyllä aika erikoista, pakko sanoa.
Itse kun seuraan noita koululaisia täällä, missä asun, ne kesällä ja viikonloppuisin leikkivät porukalla ja kulkevat siellä sun täällä. Ei kai nyt 8vuotiaan perseen takana enää kukaan mamma kyki lappamassa lapiolla santaa. Sen ikäiset liikkuu ihan porukassa vapaasti.
Ja lapset ruukaa nyt olla sellaisia, että haluavat kaverinsa luo kylään. Muistan itsekin ainoana lapsena, että olin varmaan riesa naapureille. Leikittiin naapurin lasten kanssa ja minusta oli kiva olla heillä, kun heitä oli 3. Heidän äiti oli napakka ja sanoi aina, että menehän kotiin, kun oli sen aika. En minä lapsena osannut sellaista ajatella, että minun olisi pitänyt lukea aikuisen ajatukset, että ei heille saa mennä. Onneksi heidän äiti oli se aikuinen ja sanoi, milloin sopii, milloin ei.
Ja kyllä ne naapurin lapset oli juuri niitä, jotka ehdotti, että kysytään äidiltä, saadaanko mennä meille sisälle leikkimään. Joskus sai, joskus ei.
Ap nyt ottaa vain aikuisen roolin ja ilmoittaa kaikille lapsille asuinalueella, että heille ei enää saa tulla. Äkkiä lapset oppii, missä ei saa käydä.
Niin ja varsinkaan en osannut lukea aikuisen ajatuksia, kun kysyin, että saako tulla. Vastattiin, että tule vain, mutta mielessä aikuinen ajatteli, että tuokin saatanan kakara taas vääntyy pilaamaan meidän perhe-ajan ja siitä ei varmaan sen oma äiti pidä huolta, kun se tukkii tänne.
Sanokaa niille naapurin kakaroille, että hus helvettiin täältä, ei tarvi näkyä. Sillä tavalla te pääsette niistä erilleen.
Off topiccia myös. Miksi ap,lla on oikeus kutsua sitten naapurin lapsia kakaroiksi.
Ihan samalla tavalla hän on sitten naapurin eukko ja hänen pentunsa.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 10:09"]
Hieman off topic, mutta minusta AIKUINEN ei kutsu lapsia PENNUIKSI tai naisia EUKOIKSI.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 08:10"]
Muistutat yhtä lapseni luokkakaverin äitiä. Oikea marttyyrieukko tosiaan. Heidän pentu pelasi jalkapalloa. Lupasivat kaikille, että hän voi kuskata poikia. Toki niitä poikia sitten pyöri heillä. Sitten alkoi se selän takana marina, kuinka se ja tämä kulkee heillä ja niiden vanhemmat ei välitä. Ja kuinka hän joutuu pitämään huolen muiden lapsista yms.
Kun itse kuulin näitä haukkuja, kerroin sitten näiden poikien vanhemmille, mitä tämä eukko puhuu. Vanhemmat oli kauhuissaan, koska tämä eukko oli niin maireasti aina päästänyt kaikki kylään ja sanonut, että voi kuskata ja heille saa tulla. Ikinä ei ollut kieltänyt tai heittänyt ulos sitä poikaremmiä.
Sen jälkeen ei kukaan enää käynyt heillä ja sai äiti kykkiä poikansa kanssa kahdestaan ihan rauhassa.
Aikuinen ihminen sanoo suoraan, että meille ei voi tulla tai ei voi lähteä pyöräretkelle. Aikuinen ihminen ei hae lisää mukeja ja evästä matkaan ja marise selän takana.
Toivottavasti naapurusto kuulee, mitä puhut selän takana ja jättäisi kakarasi täysin ulkopuolelle ja yksin
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 12:07"]
[/quote]
-15-
[/quote]
Eli ap.n tapauksessa hänen lapset ei omakotitaloalueella ole koskaan muualla kuin kotona ja koko alueen kaikki lapset luuhaa heillä.
On kyllä aika erikoista, pakko sanoa.
Itse kun seuraan noita koululaisia täällä, missä asun, ne kesällä ja viikonloppuisin leikkivät porukalla ja kulkevat siellä sun täällä. Ei kai nyt 8vuotiaan perseen takana enää kukaan mamma kyki lappamassa lapiolla santaa. Sen ikäiset liikkuu ihan porukassa vapaasti.
Ja lapset ruukaa nyt olla sellaisia, että haluavat kaverinsa luo kylään. Muistan itsekin ainoana lapsena, että olin varmaan riesa naapureille. Leikittiin naapurin lasten kanssa ja minusta oli kiva olla heillä, kun heitä oli 3. Heidän äiti oli napakka ja sanoi aina, että menehän kotiin, kun oli sen aika. En minä lapsena osannut sellaista ajatella, että minun olisi pitänyt lukea aikuisen ajatukset, että ei heille saa mennä. Onneksi heidän äiti oli se aikuinen ja sanoi, milloin sopii, milloin ei.
Ja kyllä ne naapurin lapset oli juuri niitä, jotka ehdotti, että kysytään äidiltä, saadaanko mennä meille sisälle leikkimään. Joskus sai, joskus ei.
Ap nyt ottaa vain aikuisen roolin ja ilmoittaa kaikille lapsille asuinalueella, että heille ei enää saa tulla. Äkkiä lapset oppii, missä ei saa käydä.
[/quote]
Ja sinulla ei siis naapurin äitinä olisi MITÄÄN VASTUUTA seurata, missä lapsesi seilaa? Niinkö? Että jos joku ei kehtaa kieltää, lapsesi saa vaikka muuttaa sinne asumaan, niinkö?
No haloo, eihän se nyt noin mene. Juu, ap:n pitää olla jämäkämpi, mutta ei se nyt sekään ole ok, että joku laskee lapset ulos lauantaina aamulla ja viisveisaa heistä koko päivän, hyvä kun illalla kotiutuvat ennen kello 21:tä.... Kahdeksanvuotiaankin pitää ainakin meillä ilmoittaa, jos menee jonnekin ja käydä KOTONA syömässä (jollei kyse ole perheestä, jonne varmuudella tiedän, että saa jäädä syömään JA joiden lapsia minäkin syötän ja kuskaan jne. vastavuoroisesti).
Vaikka siis koululaisten mukana ei ulkoilekaan, heidän menemisiään voi ja PITÄÄ valvoa.
-15-
No jos mies innoissaan ottaa koko lauman mukaan retkelle ja tekee kaikille eväätkin, niin vaikea siinä on lapsen sen ikäisen taidoilla tulkita, ettei ole tervetullut. Voi ihan hyvin sanoa, ettei sovi, jos ei sovi. Jossain vaiheessa voi saada tylyn maineen, mutta miellytättekö te sitten kaikkia ihmisiä koko ajan? Itse haluan viettää aikaani rauhassa perheen kesken, mutta kaikki eivät ole samanlaisia. Sain vaikutelman, että teillä sekä lapset itse että mies tykkäävät tuollaisesta "laumaelämästä", sinä et, joten jos laumailevat kodin ulkopuolella, niin ei kai se niin paha ole? Eväiden kustantamiseen ei ole kyllä pakko mennä mukaan.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 12:21"]
Niin ja varsinkaan en osannut lukea aikuisen ajatuksia, kun kysyin, että saako tulla. Vastattiin, että tule vain, mutta mielessä aikuinen ajatteli, että tuokin saatanan kakara taas vääntyy pilaamaan meidän perhe-ajan ja siitä ei varmaan sen oma äiti pidä huolta, kun se tukkii tänne.
Sanokaa niille naapurin kakaroille, että hus helvettiin täältä, ei tarvi näkyä. Sillä tavalla te pääsette niistä erilleen.
[/quote]
Luetun ymmärrys mättää sulla ja pahasti. Missä ap sanoi, että haluaa karkottaa pysyvästi lapsensa kaverit?
Ota nyt vaan kuule lusikka kauniiseen käteesi ja ala kantaa niistä lapsistasi jotain vastuuta. Esim. opeta heitä soittamaan, jos menevät jonnekin sisälle ja pidä vähän mielessäsi kirjaa siitä, kuinka usein lapsesi ovat jollain kaverilla ja syövät siellä. Niin, että kun soittaa kahdeksatta kertaa ja kertoo menevänsä Nikolle kylään, pyydä heitä tulemaan teille sen sijaan.... Ei se ole niin vaikeaa, eihän?
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 12:29"]
No jos mies innoissaan ottaa koko lauman mukaan retkelle ja tekee kaikille eväätkin, niin vaikea siinä on lapsen sen ikäisen taidoilla tulkita, ettei ole tervetullut. Voi ihan hyvin sanoa, ettei sovi, jos ei sovi. Jossain vaiheessa voi saada tylyn maineen, mutta miellytättekö te sitten kaikkia ihmisiä koko ajan? Itse haluan viettää aikaani rauhassa perheen kesken, mutta kaikki eivät ole samanlaisia. Sain vaikutelman, että teillä sekä lapset itse että mies tykkäävät tuollaisesta "laumaelämästä", sinä et, joten jos laumailevat kodin ulkopuolella, niin ei kai se niin paha ole? Eväiden kustantamiseen ei ole kyllä pakko mennä mukaan.
[/quote]
Lapsen taidot ovat yksi asia ja lasten vanhempien toinen juttu. Ap:n esimerkkiviikonloppu ei varmaan ole ainut laatuaan, hänhän sanoi lasten notkuvan heillä arkenakin. Kyllä minä ainakin vanhempana jo alkaisin välillä komentaa lastani kaverin kanssa meillekin.
Ja sen kaverin äidin kanssa voi joskus jutella siitä, onko todellakin ok, että naapuruston tenavat luuhaavat siellä solkenaan.
Kuten huomaatte. Tässäkin tulee esiin se, että ap:n on oltava jämäkämpi ja käskettävä naapurin lapset syömään edes osa aterioista omassa kodissaan. Ei sellainen tule lapsille mieleen. Mutta miten helvetissä se ei tule mieleen niiden vieraiden lasten vanhemmille?
Eli minä esimerkiksi olen mielestäni melko jämäkkä. Huolehdin, ettei omani luuhaa missään kahta tuntia pidempään niin, ettei yhteyttä ole välillä otettu. Yleensä pyydän tulemaan tuossa vaiheessa kotiin joka tapauksessa, mutta ihan lähimmillä tutuilla, jos lapsen vanhempi on edelleen sitä mieltä, että he toivoisivat lapseni olevan heillä pidempään, saatan joustaa.
Olen ilmoittanut, että syötävää ja juotavaa ei kerjätä missään. Kotiinkin voi tarvittaessa juosta/pyöräillä, jos tulee nälkä tai jano. Lähinaapureiden pihasta on yhtä lyhyt matka kotiin vessaan kuin naapurin sisällekin jne.
Eli eikös jokaisella sen jämäkkyyden pitäisi koskea eniten niitä omia lapsia. Ei lasten tarvitse tulkita mitään, kun omat vanhemmat pitää huolen, ettei rikota sellaisia peruskohteliaisuussääntöjä.
Ja juu, meidän lapset ei luuhaa. Meillä silti luuhataan. Yleensä tykkään, että lapsilla on kavereita ja mieluummin meillä kuin muualla, koska silloin mä tiedän mitä tekevät. Mutta kyllä mua silti välillä yllättää, että jos otan jonkun meille sovitusti koulun jälkeen leikkimään, niin klo 12 tullutta lasta aletaan kaivata kotiin vasta klo 20. Eikä ruokailuista yms. ole sovittu mitään.
Mun mielestä siis jokaisen pitäisi olla jämäkämpi juuri sen oman lapsen kohdalla. Ei olettaa, että naapuri kasvattaa minunkin omiani. Ja kyllä se vaan vaikuttaa aika nopeasti, jos aina vaan ottaa, eikä koskaan anna mitään takaisin. Eli vastavuoroisuus palkitaan, uskokaa tai älkää.
Hieman off topic, mutta minusta AIKUINEN ei kutsu lapsia PENNUIKSI tai naisia EUKOIKSI.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 08:10"]
Muistutat yhtä lapseni luokkakaverin äitiä. Oikea marttyyrieukko tosiaan. Heidän pentu pelasi jalkapalloa. Lupasivat kaikille, että hän voi kuskata poikia. Toki niitä poikia sitten pyöri heillä. Sitten alkoi se selän takana marina, kuinka se ja tämä kulkee heillä ja niiden vanhemmat ei välitä. Ja kuinka hän joutuu pitämään huolen muiden lapsista yms.
Kun itse kuulin näitä haukkuja, kerroin sitten näiden poikien vanhemmille, mitä tämä eukko puhuu. Vanhemmat oli kauhuissaan, koska tämä eukko oli niin maireasti aina päästänyt kaikki kylään ja sanonut, että voi kuskata ja heille saa tulla. Ikinä ei ollut kieltänyt tai heittänyt ulos sitä poikaremmiä.
Sen jälkeen ei kukaan enää käynyt heillä ja sai äiti kykkiä poikansa kanssa kahdestaan ihan rauhassa.
Aikuinen ihminen sanoo suoraan, että meille ei voi tulla tai ei voi lähteä pyöräretkelle. Aikuinen ihminen ei hae lisää mukeja ja evästä matkaan ja marise selän takana.
Toivottavasti naapurusto kuulee, mitä puhut selän takana ja jättäisi kakarasi täysin ulkopuolelle ja yksin
[/quote]