Seida Sohrabin loistava kolumni: "Intersektionaalisen feminismin voi heittää romukoppaan"
Olen seurannut tämän naisen juttuja jo pidemmän aikaan eikä hän tälläkään kertaa pettänyt. Ihailen Seidan kaltaisia, jotka rohkeasti seisovat mielipiteidensä takana ja tuovat esiin vaikeitakin asioita leimojenkin uhalla. Hän sai tosin aikamoisen ryöpytyksen Twitterissä näiltä intersektionalisteilta ja haukuttiin näiden toimesta aika rajusti... Se vain vahvisti mulle tämän kolumnin pointtia.
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä. Täytyypä perehtyä tuohon intersektionaaliseen feminismiin tarkemmin kun se näyttää niin paljon häiritsevän noita sohrabeita ja ukkoloita. :D
Löytyy helpommin kun käytät termin synonyymia infernaalinen idiotismi.
Tiedättehän, että joidenkin purinistien mukaan kukaan yli 30 vuotias ei saisi keskustella esim. viihteen eettisistä rajoista. Syynä se, että me "vanhat" emme ole tuominneet mm. tiettyjen taiteilijoiden ja muusikoiden teoksia, sieltä kun löytyy vaikkapa viitteitä sukupuolisen väkivallan hyväksymiseen (esim. sarjakuvataide).
Haluaisin olla vieressä seuraamassa kun 18 v oikeamielinen haukkuu ikälopun feministin sovinistiksi ja fa-sis-tik si
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä. Täytyypä perehtyä tuohon intersektionaaliseen feminismiin tarkemmin kun se näyttää niin paljon häiritsevän noita sohrabeita ja ukkoloita. :D
Ei muuta kuin tutustumaan. Löydät siitä varmasti paljon itsellesi mieluisia asioita, vaikutat sen sorttiselta ihmiseltä johon tuollainen uppoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua edelleen hämmentää kuka on se "ylin totuus" joka määrittää kuka on kärsinyt eniten? Joku feministien ylijumala?
Isoin ristiriidan aiheuttaja on se, kun toiseen suuntaan huudetaan että olemme kaikki tasa-arvoisia ja toiseen suuntaan lokeroidaan ihmiset ihmiset syntyperän (ei suinkaan saavutusten) mukaan. Ja totta - rodullistettu on ihan törkeä termi.
Voin kuvitella kuinka erittäin hyvätuloinen ja koulutettu aasialainen IT-ammattilainen kaverini repeäisi nauruun kun minä pienempituloinen ja vähemmän koulutettu suomalainen pahoittelisin hänelle "etuoikeutettua asemaani". Pitäisi minua omahyväisenä idioottina :)
Totta, intersektionaalisuus onkin äärimmäisen fasistinen aate: meillä on totuus ja siitä ei keskustella, erimieliset sensuroidaan, bannataan ja heitä jopa ahdistellaan tai savustetaan ulos työpaikoiltaan. Ja tämä tehdään, koska insektoideillahan on patentti kaikkeen hyvään, jolloin kaikkien muiden on oltava pahoja yksiselitteisesti.
En ole niin syvällisesti intersektionaalisuuteen perehtynyt, mutta yhden oikean totuuden toitottaminen kuulostaa 1970-luvun taistolaisuudelta. Onneksi näiden ääriliikkeiden on tapana laantua ja kadota ajankuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Luin Seidan kolumnin ja olin pettynyt. Pitäisi löytyä koulutusta, kokemusta ja näkemystä, mutta eipä siinä jutussa ollut. Aika plääh ja halpa heitto.
"Mä en tykkää termeistä joten ei me maailmassa niitä tarvita"? Häh?
Intersektionaalisuushan on nimenomaan kehitystä, uusi syvällisempi näkemys ihmisten kokemuksiin, joita ei aikaisemmin pystytty kuvaamaan. Koska kukaan ei ole vain yhden ominaisuuden 100% määrittelemä. Ihan selvä juttuhan se on.
Jotenkin naivia että joku vinkuu vastaan, eikä edes pysähdy miettimään mistä nämä termit ovat tulleet ja miksi. Taisi valtsikka mennä hukkaan...
Pienen kiihkomielisen fanaatikkolauman ideologia. Ylivoimainen enemmistö ihmisistä ei allekirjoita tuota uhripyramidi-typeryyttä, ei varmasti pääsääntöisesti edes noihin uhrikategorioihin kuuluvat ihmiset itse.
Vierailija kirjoitti:
Luin Seidan kolumnin ja olin pettynyt. Pitäisi löytyä koulutusta, kokemusta ja näkemystä, mutta eipä siinä jutussa ollut. Aika plääh ja halpa heitto.
Intersektionaalisuushan on nimenomaan kehitystä, uusi syvällisempi näkemys ihmisten kokemuksiin, joita ei aikaisemmin pystytty kuvaamaan. Koska kukaan ei ole vain yhden ominaisuuden 100% määrittelemä. Ihan selvä juttuhan se on.
Jotenkin naivia että joku vinkuu vastaan, eikä edes pysähdy miettimään mistä nämä termit ovat tulleet ja miksi. Taisi valtsikka mennä hukkaan...
Tosiaan, ihan selvä juttu. On käsittämätöntä miksi Neanderthal ei oivaltanut tuota. Elämä olisi ollut paljon helpompaa ja seesteisempää kun olisi omannut syvällisemmän näkemyksen muiden Neanderthalien kokemuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua edelleen hämmentää kuka on se "ylin totuus" joka määrittää kuka on kärsinyt eniten? Joku feministien ylijumala?
Isoin ristiriidan aiheuttaja on se, kun toiseen suuntaan huudetaan että olemme kaikki tasa-arvoisia ja toiseen suuntaan lokeroidaan ihmiset ihmiset syntyperän (ei suinkaan saavutusten) mukaan. Ja totta - rodullistettu on ihan törkeä termi.
Voin kuvitella kuinka erittäin hyvätuloinen ja koulutettu aasialainen IT-ammattilainen kaverini repeäisi nauruun kun minä pienempituloinen ja vähemmän koulutettu suomalainen pahoittelisin hänelle "etuoikeutettua asemaani". Pitäisi minua omahyväisenä idioottina :)
Totta, intersektionaalisuus onkin äärimmäisen fasistinen aate: meillä on totuus ja siitä ei keskustella, erimieliset sensuroidaan, bannataan ja heitä jopa ahdistellaan tai savustetaan ulos työpaikoiltaan. Ja tämä tehdään, koska insektoideillahan on patentti kaikkeen hyvään, jolloin kaikkien muiden on oltava pahoja yksiselitteisesti.
En ole niin syvällisesti intersektionaalisuuteen perehtynyt, mutta yhden oikean totuuden toitottaminen kuulostaa 1970-luvun taistolaisuudelta. Onneksi näiden ääriliikkeiden on tapana laantua ja kadota ajankuluessa.
Huhujen mukaan Svante on raivoissaan BLM:n takia. Hän ei pysty nyt rahastamaan Gretan avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienen kiihkomielisen fanaatikkolauman ideologia. Ylivoimainen enemmistö ihmisistä ei allekirjoita tuota uhripyramidi-typeryyttä, ei varmasti pääsääntöisesti edes noihin uhrikategorioihin kuuluvat ihmiset itse.
Ei todellakaan, olet väärässä. Sun kannattaa tustustua aiheeseen tieteellisestä näkökulmasta.
Toki jos sulla on parempi teoreettinen viitekehys kuinka kuvata ihmisten moniulotteisia kokemuksia, feel free ja kerro.
Jos sulla ei ole mitään omaa vaihtoehtoista näkemystä, sitten se on soromnoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On törkeän ylimielistä että joku suomalainen feministi yrittää määrittää toisten etnisten ryhmien kärsimystä ja lokeroida heitä ja antaa heille puheoikeuden sen mukaan kuin itse on heidän asemansa määrittänyt!! Mitä hemskattia, joku raja narsismillakin!
Onko tämä joku Pohjois-Korea missä puoluekoneisto määrää kuka saa puhua ensimmäisenä?
Huutonaurua perssuomalaiselle kalapuikolle huolellisesti valmistellulla tiedotostavuuslarpilla.
Jos olisin persu tai minulla olisi kalapuikot, vastaisin tähän, että minä pääsen puolueen jäsenkirjasta ja puikoista eroon minuuteissa, mutta sinä et pääse tyhmyydestäsi eroon koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Muun muassa Vasemmistonuorten pj Lhan Sheikh sanoi, että Seida on ns. white passing -henkilö (eli hän on liian valkoinen kokeakseen r*sismia) ja hyökkäsi hänen kimppuunsa aika ikävällä tavalla.
https://twitter.com/SheikhtheSystem/status/1278730619170799623?s=20
No näillä kommenteillahan tyypit vain osoittavat todeksi intersektionaalisen femismin uhrihierarkian, joka tukahduttaa demokratiaan kuuluvan vapaan keksutelun. Väittävät, että ei sellaista ole, mutta sitten suoraan sanovat, että ihonvärin perusteella saa ainoastaan sanoa mielipiteensä. Siis Suomessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, ihan selvä juttu. On käsittämätöntä miksi Neanderthal ei oivaltanut tuota. Elämä olisi ollut paljon helpompaa ja seesteisempää kun olisi omannut syvällisemmän näkemyksen muiden Neanderthalien kokemuksiin.
Olisikos sulla ihan jotain älyllistäkin sanottavaa, tuo edellinen aivopieru ei oikein tuonut mitään järkevää tähän keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Muun muassa Vasemmistonuorten pj Lhan Sheikh sanoi, että Seida on ns. white passing -henkilö (eli hän on liian valkoinen kokeakseen r*sismia) ja hyökkäsi hänen kimppuunsa aika ikävällä tavalla.
Huhhuh! Lhan Sheikhin patriarkaalinen kulttuuri näkyy melko vahvasti tässä asenteessa, kaikesta "vaikuttamisesta" huolimatta taitaa edelleen uskoa että naisen tulee olla hiljaa. Vai että white passing, kyllä Seida näyttää minun silmääni ulkomaalaiselta ja viimeistään nimeä katsomalla erottuu valtakulttuurista. En ole itse konservatiivi ja identifioidun vankasti feministiksi, mutta minuakin risoo tämä intersektionalismi - se nimittäin mahdollistaa juurikin Sheikhin kaltaisten miesten etuoikeuden puhua kurdinaisen kokemuksien yli vain koska hänen ihonsa on hieman tummempi. Puistattavaa. Mitä seuraavaksi, tyttöjen sukuelinten silpomisesta puhuva somalinainen joutuu hiljenemään Sheikhin edessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikos sulla ihan jotain älyllistäkin sanottavaa, tuo edellinen aivopieru ei oikein tuonut mitään järkevää tähän keskusteluun.
Suurta johtajatarta lainatakseni: Harmillista jos näet asian noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nainen tulee saamaan uskomattoman viharyöpyn vasemmistolta ja vihreiltä, varmaan ovat jo nyt tekemässä tutkintapyyntojä poliisille ja maalittamassa muilla tavoin ja vaatimassa että työnantaja erottaa hänet
Näin on jo osin tapahtunut muun muassa Vasemmistonuorten ja Vihreiden nuorten taholta.
https://twitter.com/brigitakrasniqi/status/1278641839202066433?s=20
Tuo Brigita on valkoisempi kuin Seida. Jos Brigita on sitä mieltä, että Seida on liian vaaleaihoinen puhumaan intersektionaalisuudesta niin miksi hän itse saa sanoa mielipiteensä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh! Lhan Sheikhin patriarkaalinen kulttuuri näkyy melko vahvasti tässä asenteessa, kaikesta "vaikuttamisesta" huolimatta taitaa edelleen uskoa että naisen tulee olla hiljaa. Vai että white passing, kyllä Seida näyttää minun silmääni ulkomaalaiselta ja viimeistään nimeä katsomalla erottuu valtakulttuurista. En ole itse konservatiivi ja identifioidun vankasti feministiksi, mutta minuakin risoo tämä intersektionalismi - se nimittäin mahdollistaa juurikin Sheikhin kaltaisten miesten etuoikeuden puhua kurdinaisen kokemuksien yli vain koska hänen ihonsa on hieman tummempi. Puistattavaa. Mitä seuraavaksi, tyttöjen sukuelinten silpomisesta puhuva somalinainen joutuu hiljenemään Sheikhin edessä?
Sori, mut sulle ei ole selvästikään auennut mitä se intersektionaalisuus tarkoittaa. Otapa selvää ennen kun sua rupee "risomaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mut sulle ei ole selvästikään auennut mitä se intersektionaalisuus tarkoittaa. Otapa selvää ennen kun sua rupee "risomaan".
Anteeksi, mutta luulen tietäväni oikein hyvin mitä intersektionalistinen feminismi on. Muuten en kannattaisi radikaalifeminismiä.
Joo nyt laittoi vasemmiston mies kurdi ämmän kuriin oikein kunnon sovinistisella ja syrjivällä "akat hiljaa" - asenteella. Mites niin kuin sopii puolueen politiikkaan??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se sama kuin silpominen? Eräänlainen feminismin äärikokemus.
Hyvä vaan, että kyseenalaistetaan tuota vouhkaavaa älyttömyyttä. Jo on aikakin ja saisi tulla lisää näitä vastaavanlaisia. Hyvän nimissä on saatu ennenkin paljon pahaa aikaiseksi, tämä kuulostaa ihan sellaiselta.