Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seida Sohrabin loistava kolumni: "Intersektionaalisen feminismin voi heittää romukoppaan"

Vierailija
03.07.2020 |

Olen seurannut tämän naisen juttuja jo pidemmän aikaan eikä hän tälläkään kertaa pettänyt. Ihailen Seidan kaltaisia, jotka rohkeasti seisovat mielipiteidensä takana ja tuovat esiin vaikeitakin asioita leimojenkin uhalla. Hän sai tosin aikamoisen ryöpytyksen Twitterissä näiltä intersektionalisteilta ja haukuttiin näiden toimesta aika rajusti... Se vain vahvisti mulle tämän kolumnin pointtia.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006558259.html

Kommentit (289)

Vierailija
221/289 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yllättynyt, että maahanmuuttajanaisen mielipide on saanut olla näin pitkään esillä vauva.fi-sivustolla. Tämä on todella hieno juttu!

Vierailija
222/289 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hirveä älämölö taas turhasta kolumnista ja somehässäkästä. Sillä vaan oikeistolaiset yrittivät kerätä poliittisia irtopisteitä ja käyttivät Seidaa hyväkseen.

Mutta kukaan ei tunnu keskustelevan itse aiheesta. Miten vähentää rasismia Suomessa?

Olisi kiva kuulla ihmisten ajatuksia tästä.

Ja mitähän sinusta tarkoittaa tämä rsismi? Sitä että vaikka kantasuomalainen paiskii töitä jonkun eri väriä olevan pitäisi saada sama palkka ihan vain siitä hyvästä että on eri väriä? Tätä se tasa-arvo nimittäin nykyään tarkoittaa: ei tarkastella ihmisten työpanosta ja vaivannäköä vaan jollain syntyperäisellä seikalla yritetään mitä mielikuvituksellisimmin keinoin ja röyhkeästi perustella rahan jakoa uudelleen. Törkeää, väärin, ei-kestävää.

Rasismia on vaikkapa se, että miehen, jolla on somalialainen nimi, on 6,5 kertaa vaikeampaa päästä työhaastatteluun kuin naisen, jolla on suomalainen nimi, vaikka meriitit olisivat aivan samat.

https://yle.fi/uutiset/3-11023468

Ei tuo vielä mitään.  Nimittäin ihmisiä jopa palkataan ihonvärin ja etnisyyden perusteella.  näin tekee esim yksi suurimmista työllistäjistä Helsingin kaupunki. 

He tosin kutsuvat sitä positiiviseksi syrjinnäksi.  Se on muuten todettu laittomaksi miltei kaikissa maailman sivistysmaissa. 

https://wiki.hommaforum.org/wiki/Positiivinen_syrjint%C3%A4 

Positiivinen syrjintä on suunnilleen pahinta mitä voi olla. Jokaisella ihmisellä pitäisi olla oikeus todistaa omilla ponnisteluillaan arvonsa. Positiivinen syrjintä tekee pilaa ihmisistä jotka yrittävät pärjätä omilla meriiteillään.

Mutta miten sitten poistat työnantajien negatiivisen syrjinnän? Sehän estää kaikkien yhdenvertaisen pärjäämisen omilla meriiteillään.

Vai negatiivisen syrjinnän?  Jos nyt ensin poistetaan tuo rakenteisiin pesiytynyt "positiivinen" syrjintä. 

Onneksi tässä maassa jokainen voi toimia yrittäjänä niin ei tarvi olla kenekään työnantajan armoilla että miellyttääkö naama.  Toki jos ei ole osaamista, intoa, tahtoa eikä edes kielitaitoa niin eipä ole kyllä mitään annettavaa työelämäänkään. 

Etkö ymmärrä suomea ja miten Suomessa toimitaan? Työvoimapoliittinen toimi ei ole laitonta.

Lisäksi eikö mielestäsi työnantajalla ole oikeutta valita se työntekijä kenet haluaa? Miksi?

Lisäksi halpahintainen kaikkien ma mujen yleistäminen ja leimaaminen ei ole asiallista. Ei se kantasuomalaisuus näytä tuovan monille mitään ihmeen ahkeruutta, osaamista tai taitoja -- olen aika paljon uunoja nähnyt vuosikymmenten aikana.

Ja kyllä se oikea syrjintä on suuri ongelma ihan tutkimusten mukaan, lisäksi laitonta maamme lakien mukaan, joten onhan sille vihdoin alettava tehdä jotain.

Eli syrjintä joka puetaan työvoimapolitiikaksi ei ole laitonta... ei varmaan olekaan, mutta syrjintää se on siitä huolimatta.  Juu, se on juuri sitä oikeaa syrjintää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/289 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liban sen kun upottaa itseään syvemmälle suohon.... Nyt hän väittää kahden kurditaustaisen kuuluvan "etuoikeutettuun porukkaan" Miten hän kehtaa edes väittää Seidalle noin, kun hän on kokenut mm. kunniaväkivaltaa ja nähnyt kauheuksia p akol aisleirillä? Lisäksi väistelee kysymyksiä liittyen isl*min jättämiseen.

https://twitter.com/SheikhtheSystem/status/1279085039410728961?s=20

Libanin pitää käsittää oma etuoikeutensa. Hän on tullut Suomeen kolmivuotiaana ja hän on mies. 

Mutta hän on musta mies, eli alttiimpi rasismille todennäköisesti.

Vierailija
224/289 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muun muassa Vasemmistonuorten pj Lhan Sheikh sanoi, että Seida on ns. white passing -henkilö (eli hän on liian valkoinen kokeakseen r*sismia) ja hyökkäsi hänen kimppuunsa aika ikävällä tavalla.

https://twitter.com/SheikhtheSystem/status/1278730619170799623?s=20

Sama heebo, joka halusi sitä Manskun patsaan siirtoa, ei jatkoon. Samoin Arhinmäki, joka komppas tätä sanoen, että asiaa pitää miettiä, ei myöskään jatkoon.

Vierailija
225/289 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina pitänyt itseäni erittäin avomielisenä ja suv aitsevaisena ihmisenä. Nyt kuluneen parin vuoden aikana olen oppinut, että olen väärässä. Maailma on mennyt kummalliseksi. Väärästä mielipiteestä tuomitaan ja lynkataan julkisesti, vaikka mielipide olisi tuollainen kuin tuossa kolumnissa, eli ei mitään ra sis tista tai vihap uhetta. Todella ahdistavaa. Joku pieni meteliä pitävä porukka yrittää määritellä, mikä on oikea mielipide ja miten asioita saa ilmaista. Vaikka olisit hyvällä asialla, sanot sen kuitenkin väärin - se on jo nähty ras ism ikeskustelussa, kun jotkut termit ovat vääriä ja näitä käyttävä henkilö leimataan ra sist iksi.

Itse olen valitettavasti alkanut kääntyä tra nsliikettä, set aa ja ma aha nmu uttoa vastaan. Vielä 10 tai 5 vuotta sitten minulla ei ollut mitään negatiivista sanottavaa noista aihepiireistä. Päin vastoin en voinut ymmärtää, miten kukaan voisi vastustaa ihmisiä, jotka ovat vain omia itsejään. Nyt nämä keskustelua hallitsevat se nsuroijat ovat kääntäneet ihmisiä hyvää asiaa vastaan tuolla tuomitsemisella, lillukanvarsiin tarttumisella ja etuoikeutetuksi haukkumisella. Suvaitsevaisia ihmisiä leimataan r asiste iksi tai tr ansfo obikoiksi jonkin väärän sanamuodon takia - tai siksi, ettei ole sanonut aiheeseen yhtään mitään, koska hiljaisuuskin tulkitaan nykyään ras ismiksi ja t ra nsf obiaksi.

Juuri tätä ei saa tapahtua. Muistetaan nyt, että "tyhjät tynnyrit kolisevat eniten" 

Suurin osa suomalaisista on oikeasti maalaisjärjen ihmisiä. Ei yltiöpäisesti puolesta, eikä vastaan. Somemelskaaminen vääristää asioita. Pidetään järki päässä ja sydän tallella ja viis veisataan mölinöistä. Tehdään järkeviä tekoja, oikeasti paremman elämän puolesta.

Vierailija
226/289 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seida ei suostu uhriksi ja sekös ärsyttää suvaitsevaistoa. Ainoastaan kuviteltua tai todellista syrjintää kokevat ulkomaalaistaustaiset hyväksytään ja heidän tarinansa kelpaavat luettavaksi. Jos ulkomaalainen on hyvin kotoutunut, puhuu suomen kieltä ja käy töissä, hän on "whitepassing", jonka tarina ei kelpaa ja hänen kokemuksillaan ei ole väliä.

Seida itse uhriutui kun hänen kolumniaan kritisoitiin. Olisi argumentoinut fiksusti vastaan kuten olisi olettanut maisterilta.

Whitepassing yleensä tarkoittaa sitä että ulkonäkönsä puolesta voi "mennä valkoisesta", joten se ei tässä ollut ehkä sopivin kritiikki. Ymmärsin että siinä tarkoitettiin myös sitä, että voi kieltää taustansa ja rasismin yms. kunhan itse yksilönä pääsee mukaan valtakulttuurin hommiin. Siksihän Liban mainitsi tokenismin myös.

Siinä sitten ikäänkuin päästään itse etenemään ilman rasismiongelmia valtakulttuurissa, mutta heitetään ne muut rasismista kärsivät ns. bussin alle.

Taisit erehtyä luulemaan trollailua ja maalittamista kritiikiksi. Ei se mitään, sattuuhan sitä. Ja tämähän vain vahvistaa sen, että Seida ei olisi saanut kertoa omista kokemuksistaan, koska vain rasismia kokeneiden kokemuksilla on väliä.

Se maalittamainen ja trollailu suuntautui Seidaa kritisoineeseen Libaniin ja jatkuu tässäkin ketjussa. Seida ei itse näytä kommentoineen ollenkaan saamansa krittiikkiä vaan meni Ukkolan selän taakse.

Seidan kolumni julkaistiin kansallisessa sanomalehdessä, joten ihan turha sanoa etteikö hän olisi saanut kertoa omista kokemuksistaan. Hän sai kertoa niistä, mutta ongelma onkin ettei hän halunnut keskustella aiheesta sen enempää vaan uhriutui.

Keskustelu on turhaa, kun Libanin kaltainen manspleinaava sovinisti tulee selittämään naiselle, mitä pitäisi ajatella, kirjoittaa, jne. 

Mikä hänen kommenttinsa oli mielestäsi "manspleinaava"? Analysoi.

Älä huoli. "Manspleinaajat" kelpaa kyllä taas siinä vaiheessa kun huomataan että ihan oikeitakin töitä pitäisi täällä tehdä. Mutta mihin me työllistetään womanspleinaajat?

Ymmärrän, heitit jutun ihan omasta päästäsi. Et pysty todistamaan väitettäsi joten heität läppää.

Vierailija
227/289 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no Seida voi kritisoida mitä vain ja se on Ok, koska on vähemmistön edustaja. Auta armias jos valkoinen nainen sanoisi saman -> paassskaamyrskyyyy

Ei olisi mitään ongelmaa jos tarpeeksi moni valkoinen, nainen tai mies, uskaltaisi sanoa sen mitä ajattelee. Kun hullut riehujat jäävät puheenvuoroissa vähemmistöön mitä oikeasti ovatkin, ei olisi mitään vaaraa. Mutta näissä asioissa usein käy niin, että vähemmistön kovaäänisimmät kiljujat antavat itsestään kuvan jonain enemmistönä. Älkää hyvät ihmiset ajatelko, että eniten älämölöä pitävät ihmiset edustavat enemmistöä.

Nämä intersektionalistit ovat valitettavasti hyvin äänekkäitä ja aggressiivisia, joten helposti voi saada kuvan, että kyseessä on isompi porukka kuin oikeasti on. Suurin osa tutuistani ei ymmärtäisi puoliakaan intersektionaalisista termeistä enkä usko, että ymmärtää suurin osa muistakaan. Kyseessä on lähinnä pieni someporukka, joka on jostain käsittämättömästä syystä saanut jotkut pomppimaan heidän pillinsä mukaan. Tolkullisten ihmisten olisikin hyvä nostaa tästä ääntä, mutta ymmärrän kyllä toisaalta, miksi osa vaikenee, koska noiden maalittamiskampanjat ja leimaukset voivat olla tosi rajuja ja pahimmillaan viedä sulta työpaikan. Se, jos mikä on väärää vallankäyttöä.

Kerrataanpas faktat: Ukkola et Seida usuttivat ilmeisesti trollit juuri intersektionalistien kimppuun - ei päinvastoin kuten tunnut luulevan.

Sun faktat on nimenomaan "ilmeisesti"-faktoja, kuten toteat.

Mun ilmeisestifaktat perustuivat Libanin omiin twiitteihin ja havaintoihin siellä.

Ne ovat todistusvoimaisempia kuin sun "keksinpä kaikkea törkeää ihan omasta päästäni ottamatta selville faktoja"-heitot.

Vierailija
228/289 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hirveä älämölö taas turhasta kolumnista ja somehässäkästä. Sillä vaan oikeistolaiset yrittivät kerätä poliittisia irtopisteitä ja käyttivät Seidaa hyväkseen.

Mutta kukaan ei tunnu keskustelevan itse aiheesta. Miten vähentää rasismia Suomessa?

Ja mitähän sinusta tarkoittaa tämä rsismi? Sitä että vaikka kantasuomalainen paiskii töitä jonkun eri väriä olevan pitäisi saada sama palkka ihan vain siitä hyvästä että on eri väriä? Tätä se tasa-arvo nimittäin nykyään tarkoittaa: ei tarkastella ihmisten työpanosta ja vaivannäköä vaan jollain syntyperäisellä seikalla yritetään mitä mielikuvituksellisimmin keinoin ja röyhkeästi perustella rahan jakoa uudelleen. Törkeää, väärin, ei-kestävää.

Rasismia on vaikkapa se, että miehen, jolla on somalialainen nimi, on 6,5 kertaa vaikeampaa päästä työhaastatteluun kuin naisen, jolla on suomalainen nimi, vaikka meriitit olisivat aivan samat.

Työperäistä mááhanmuuttoa perustellaan usein sillä, että työnantaja tietää parhaiten, millaista työvoimaa hän tarvitsee. Kun kyse on siitä, että palkataan suomalainen, eikä somali, niin sitten työnantaja ei yhtäkkiä tiedäkään, millaista työvoimaa hän tarvitsee. 

Jännä juttu.

Saako rekrytoija sanoa jotain tähän väliin? En edusta koko Suomen otantaa, mutta omassa työpaikassa köh tietystä maanosasta otetut työntekijät ovat huijanneet työnantajaa enemmän, tehneet heikkolaatuisempaa työtä ja tämän lisäksi puristelleet naispuolisia kollegoita. Tämä vain oma havainto. Samaa ongelmaa ei ole ollut muualta tulleiden kanssa. Tämä vain havainto. Ei muuta.

Fiksu ihminen laittaa todisteet tämmöisistä väitteistään tai pitää suunsa kiinni.

Siis haluat kuvan siitä kun jonkun käsi oli minun tissillä?

Eihän se kuva todista mitään, sellaisia on netti pullollaan, haloo :)

Mutta jos tuollaisia väitteitä esittää, olet varmaan vienyt asian työnantajalle ja se on ehkä mennyt oikeuteen asti tms. Niistä dokumenteista pitäisi löytyä joku todiste, josta voi omat tietonsa peittää. Noista usein kerrotaan lehdissäkin jos menee oikeuteen. Voit linkittää sellaiseen juttuun. Jos mitään todisteita ei ole, emmekä tiedä kuka sinä olet ja miten luotettava, niin sori beibi, sitten juttu voi olla ihan fuulaa.

Kysehän on juuri siitä, että kukaan ei enää uskalla sanoa mitään eikä todistaa, ettei vaan saa r-leimaa. Ainakaan jos se jää kähmimisen asteelle.

Mä koen sen mun kokemuksia vähätteleväksi, jos joku sanoo "mut kun suomalaisetkin!"  Eihän kyse ole siitä, etteikö suomalaisetkin tekisi (kyllä hekin ovat häiriköineet, mutta eniten ulk.taust.miehet), vaan todennäköisyyksistä ja yliedustuksista. Ja siitä, että tähän on olemassa yksinkertainen ratkaisu tosin kuin suomalaisten tekoihin. Mulla on monia, ikäviä ja omakohtaisia kokemuksia noista mah.muut.miehistä ihan teinistä saakka. Onhan noita leimakirveitä heilunut, mutta en suostu olemaan hiljaa, koska nuo teot ovat satuttaneet mua niin syvästi ja tiedän, etten ole ainoa. 

Vierailija
229/289 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seida ei suostu uhriksi ja sekös ärsyttää suvaitsevaistoa. Ainoastaan kuviteltua tai todellista syrjintää kokevat ulkomaalaistaustaiset hyväksytään ja heidän tarinansa kelpaavat luettavaksi. Jos ulkomaalainen on hyvin kotoutunut, puhuu suomen kieltä ja käy töissä, hän on "whitepassing", jonka tarina ei kelpaa ja hänen kokemuksillaan ei ole väliä.

Seida itse uhriutui kun hänen kolumniaan kritisoitiin. Olisi argumentoinut fiksusti vastaan kuten olisi olettanut maisterilta.

Whitepassing yleensä tarkoittaa sitä että ulkonäkönsä puolesta voi "mennä valkoisesta", joten se ei tässä ollut ehkä sopivin kritiikki. Ymmärsin että siinä tarkoitettiin myös sitä, että voi kieltää taustansa ja rasismin yms. kunhan itse yksilönä pääsee mukaan valtakulttuurin hommiin. Siksihän Liban mainitsi tokenismin myös.

Siinä sitten ikäänkuin päästään itse etenemään ilman rasismiongelmia valtakulttuurissa, mutta heitetään ne muut rasismista kärsivät ns. bussin alle.

Taisit erehtyä luulemaan trollailua ja maalittamista kritiikiksi. Ei se mitään, sattuuhan sitä. Ja tämähän vain vahvistaa sen, että Seida ei olisi saanut kertoa omista kokemuksistaan, koska vain rasismia kokeneiden kokemuksilla on väliä.

Se maalittamainen ja trollailu suuntautui Seidaa kritisoineeseen Libaniin ja jatkuu tässäkin ketjussa. Seida ei itse näytä kommentoineen ollenkaan saamansa krittiikkiä vaan meni Ukkolan selän taakse.

Seidan kolumni julkaistiin kansallisessa sanomalehdessä, joten ihan turha sanoa etteikö hän olisi saanut kertoa omista kokemuksistaan. Hän sai kertoa niistä, mutta ongelma onkin ettei hän halunnut keskustella aiheesta sen enempää vaan uhriutui.

Keskustelu on turhaa, kun Libanin kaltainen manspleinaava sovinisti tulee selittämään naiselle, mitä pitäisi ajatella, kirjoittaa, jne. 

Mikä hänen kommenttinsa oli mielestäsi "manspleinaava"? Analysoi.

Hän spleinaa naiselle, mistä tämä ei saa puhua.

Laita suora lähde.

Vierailija
230/289 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä te horisette. Minua ei yhtään yllätä, että Lähi-idästä tai Afrikasta kotoisin oleva ihminen on oikeistolainen. Ootteko ikinä käyneet niissä maissa? Monella on jyrkkiäkin mielipiteitä, Suomen pers ut kalpenee rinnalla. Kyllähän jo Amerikassakin on monen värisiä konservatiiveja. Tietysti ras ismi sinänsä on oma juttunsa mutta perinteisiä arvoja, isänmaata, uskontoa jne kannattaa kyllä moni maamukin. Ei siis valkoisten isänmaata ja uskontoa vaan omaansa. Ei maamutausta tarkoita automaattisesti sitä, että olisi vihreä. Jos te niin luulette, niin olette typerämpiä kuin luulin. 

Näinpä. Maailmaa parantava isovanhempien haudalla huuteleva suomalainen ei pysty saamaan päähänsä sitä, että kaikki muut kulttuurit ovat itse asiassa paljon rasistisempia kuin me täällä.

Rakastan suomalaisia mm juuri tuon yli-itsekriittisyyden takia.

Mutta rasismin suhteen meidän todella tulisi uskaltaa tunnustaa olevamme varsin suvaitsevainen kansa.

Kuitenkin olemme EU:n rasistisin kansa.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/suomi-rasistisin-maa-eu-raportissa-tum…

Vierailija
231/289 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liban sen kun upottaa itseään syvemmälle suohon.... Nyt hän väittää kahden kurditaustaisen kuuluvan "etuoikeutettuun porukkaan" Miten hän kehtaa edes väittää Seidalle noin, kun hän on kokenut mm. kunniaväkivaltaa ja nähnyt kauheuksia p akol aisleirillä? Lisäksi väistelee kysymyksiä liittyen isl*min jättämiseen.

https://twitter.com/SheikhtheSystem/status/1279085039410728961?s=20

Libanin pitää käsittää oma etuoikeutensa. Hän on tullut Suomeen kolmivuotiaana ja hän on mies. 

Mutta hän on musta mies, eli alttiimpi rasismille todennäköisesti.

Silti vahvemmassa asemassa kuin musta nainen.

Vierailija
232/289 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Twitterissä meuhkaava Brigita on kyllä 100% valkoisen näköinen. Ruskeasilmäisyys ei tarkoita sitä ettei ole valkoinen.

Valkoinenkin voi olla m uslimi.

Vierailija
233/289 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nainen tulee saamaan uskomattoman viharyöpyn vasemmistolta ja vihreiltä, varmaan ovat jo nyt tekemässä tutkintapyyntojä poliisille ja maalittamassa muilla tavoin ja vaatimassa että työnantaja erottaa hänet

Näin on jo osin tapahtunut muun muassa Vasemmistonuorten ja Vihreiden nuorten taholta.

https://twitter.com/brigitakrasniqi/status/1278641839202066433?s=20

Kannattais noiden huutelijoidenkin vähän miettiä, että voi tulla nämä asiat heidän eteensä jossain vaiheessa, ja silloin he ovat oikeasti altavastaajina Ei joku vasemmistoliiton nuoriso-osaston pj. ole oikeasti itse mikään vähäosainen. Näkee tässä vaan tsäänssin saada itselleen näkyvyyttä ja nostetta uralle, mutta tällaisella menneisyydellä voikin jäädä joku duuni saamatta, vaikka sellainen, mitä todella haluaa. Tai parisuhde kosahtaa, kun puoliso kuulee näistä nuoruuden hairahduksista. Jos vaikka vähän vanhempana rakastuu johonkin, ja toinen ei hyväksykään tätä menneisyyttä. Tämä on nimittäin asia, jota monenkin tulee olemaan vaikea antaa anteeksi myöhemmin. 

Vierailija
234/289 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työperäistä mááhanmuuttoa perustellaan usein sillä, että työnantaja tietää parhaiten, millaista työvoimaa hän tarvitsee. Kun kyse on siitä, että palkataan suomalainen, eikä somali, niin sitten työnantaja ei yhtäkkiä tiedäkään, millaista työvoimaa hän tarvitsee. 

Jännä juttu.

Saako rekrytoija sanoa jotain tähän väliin? En edusta koko Suomen otantaa, mutta omassa työpaikassa köh tietystä maanosasta otetut työntekijät ovat huijanneet työnantajaa enemmän, tehneet heikkolaatuisempaa työtä ja tämän lisäksi puristelleet naispuolisia kollegoita. Tämä vain oma havainto. Samaa ongelmaa ei ole ollut muualta tulleiden kanssa. Tämä vain havainto. Ei muuta.

Fiksu ihminen laittaa todisteet tämmöisistä väitteistään tai pitää suunsa kiinni.

Mutta jos tuollaisia väitteitä esittää, olet varmaan vienyt asian työnantajalle ja se on ehkä mennyt oikeuteen asti tms. Niistä dokumenteista pitäisi löytyä joku todiste, josta voi omat tietonsa peittää. Noista usein kerrotaan lehdissäkin jos menee oikeuteen. Voit linkittää sellaiseen juttuun. Jos mitään todisteita ei ole, emmekä tiedä kuka sinä olet ja miten luotettava, niin sori beibi, sitten juttu voi olla ihan fuulaa.

Kysehän on juuri siitä, että kukaan ei enää uskalla sanoa mitään eikä todistaa, ettei vaan saa r-leimaa. Ainakaan jos se jää kähmimisen asteelle.

Sori, mä kyllä naisena ilmoittaisin heti työnantajalle oli tekijä valkea, musta, vihreä tai violetti.

Vierailija
235/289 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä te horisette. Minua ei yhtään yllätä, että Lähi-idästä tai Afrikasta kotoisin oleva ihminen on oikeistolainen. Ootteko ikinä käyneet niissä maissa? Monella on jyrkkiäkin mielipiteitä, Suomen pers ut kalpenee rinnalla. Kyllähän jo Amerikassakin on monen värisiä konservatiiveja. Tietysti ras ismi sinänsä on oma juttunsa mutta perinteisiä arvoja, isänmaata, uskontoa jne kannattaa kyllä moni maamukin. Ei siis valkoisten isänmaata ja uskontoa vaan omaansa. Ei maamutausta tarkoita automaattisesti sitä, että olisi vihreä. Jos te niin luulette, niin olette typerämpiä kuin luulin. 

Näinpä. Maailmaa parantava isovanhempien haudalla huuteleva suomalainen ei pysty saamaan päähänsä sitä, että kaikki muut kulttuurit ovat itse asiassa paljon rasistisempia kuin me täällä.

Rakastan suomalaisia mm juuri tuon yli-itsekriittisyyden takia.

Mutta rasismin suhteen meidän todella tulisi uskaltaa tunnustaa olevamme varsin suvaitsevainen kansa.

Kuitenkin olemme EU:n rasistisin kansa.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/suomi-rasistisin-maa-eu-raportissa-tum…

Suomalaiset ovat jopa naiivin rehellisiä, johtuu myös siitä. Kun kaikki on kuitenkin ra sis teja. Jopa feministit.

Vierailija
236/289 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nähdäkseni ihan reilua käydä avointa keskustelua. Keskustelu myös herättää kiinnostusta kirjoitusta kohtaan.

Sitä en ymmärrä miksi Sohrabi ei avaa, selitä ja puolusta kantaansa vaan näemmä ilomielin yhtyy Sanna Ukkolan voimistamaan mediasirkukseen.

Miksi konservatiivit eivät ymmärrä että pelkkä mielipide ei oikein riitä, se pitäisi osata perustellakin?

Vierailija
237/289 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo vielä mitään.  Nimittäin ihmisiä jopa palkataan ihonvärin ja etnisyyden perusteella.  näin tekee esim yksi suurimmista työllistäjistä Helsingin kaupunki. 

He tosin kutsuvat sitä positiiviseksi syrjinnäksi.  Se on muuten todettu laittomaksi miltei kaikissa maailman sivistysmaissa. 

https://wiki.hommaforum.org/wiki/Positiivinen_syrjint%C3%A4 

Positiivinen syrjintä on suunnilleen pahinta mitä voi olla. Jokaisella ihmisellä pitäisi olla oikeus todistaa omilla ponnisteluillaan arvonsa. Positiivinen syrjintä tekee pilaa ihmisistä jotka yrittävät pärjätä omilla meriiteillään.

Mutta miten sitten poistat työnantajien negatiivisen syrjinnän? Sehän estää kaikkien yhdenvertaisen pärjäämisen omilla meriiteillään.

Vai negatiivisen syrjinnän?  Jos nyt ensin poistetaan tuo rakenteisiin pesiytynyt "positiivinen" syrjintä. 

Onneksi tässä maassa jokainen voi toimia yrittäjänä niin ei tarvi olla kenekään työnantajan armoilla että miellyttääkö naama.  Toki jos ei ole osaamista, intoa, tahtoa eikä edes kielitaitoa niin eipä ole kyllä mitään annettavaa työelämäänkään. 

Etkö ymmärrä suomea ja miten Suomessa toimitaan? Työvoimapoliittinen toimi ei ole laitonta.

Lisäksi eikö mielestäsi työnantajalla ole oikeutta valita se työntekijä kenet haluaa? Miksi?

Lisäksi halpahintainen kaikkien ma mujen yleistäminen ja leimaaminen ei ole asiallista. Ei se kantasuomalaisuus näytä tuovan monille mitään ihmeen ahkeruutta, osaamista tai taitoja -- olen aika paljon uunoja nähnyt vuosikymmenten aikana.

Ja kyllä se oikea syrjintä on suuri ongelma ihan tutkimusten mukaan, lisäksi laitonta maamme lakien mukaan, joten onhan sille vihdoin alettava tehdä jotain.

Eli syrjintä joka puetaan työvoimapolitiikaksi ei ole laitonta... ei varmaan olekaan, mutta syrjintää se on siitä huolimatta.  Juu, se on juuri sitä oikeaa syrjintää. 

Ei todellakaan ole. Silloinhan voisi sanoa että lapsilisät ovat syrjintää.

Vierailija
238/289 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu.

Mä koen sen mun kokemuksia vähätteleväksi, jos joku sanoo "mut kun suomalaisetkin!"  Eihän kyse ole siitä, etteikö suomalaisetkin tekisi (kyllä hekin ovat häiriköineet, mutta eniten ulk.taust.miehet), vaan todennäköisyyksistä ja yliedustuksista. Ja siitä, että tähän on olemassa yksinkertainen ratkaisu tosin kuin suomalaisten tekoihin. Mulla on monia, ikäviä ja omakohtaisia kokemuksia noista mah.muut.miehistä ihan teinistä saakka. Onhan noita leimakirveitä heilunut, mutta en suostu olemaan hiljaa, koska nuo teot ovat satuttaneet mua niin syvästi ja tiedän, etten ole ainoa. 

Mitä olet tehnyt asialle?

Vierailija
239/289 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu.

Mitä olet tehnyt asialle?

Erään vienyt ihan oikeuteen asti ja hän on siitä saanut tuomion. 

Vierailija
240/289 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun nähdäkseni ihan reilua käydä avointa keskustelua. Keskustelu myös herättää kiinnostusta kirjoitusta kohtaan.

Sitä en ymmärrä miksi Sohrabi ei avaa, selitä ja puolusta kantaansa vaan näemmä ilomielin yhtyy Sanna Ukkolan voimistamaan mediasirkukseen.

Miksi konservatiivit eivät ymmärrä että pelkkä mielipide ei oikein riitä, se pitäisi osata perustellakin?

Juuri samaa mieltä. Jos hän kerran kirjoitti aiheesta kolumniin, nyt olisi hyvä tulla ulos parin avaavan kommentin kanssa eikä piiloutua Ukkolan nostattaman trolliarmeijan taakse.

Nyt keskustelemme vain keskustelusta joka on yksipuolinen, eikä itse aiheesta. Taas kerran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä