Voiko määräaikaisen työsopimuksen irtisanoa? (Rahoitus-ja vakuutusala) HELP!
Niin, mulla on määräaikainen työsopimus (rahoitus- ja vakuutusala) syyskuun loppuun. Nyt mahdollisesti pääsisin toiseen työpaikkaan MUTTA voiko määräaikaista työsopimusta irtisanoa kesken kaiken?
Olisin kiitollinen jos joku osaisi auttaa.
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 21:15"]
Onko tässä ketään juristia keskustelussa mukana? Kun minulla on käsitys, ettei ole pidempää kuin kaksi viikkoa työntekijän irtisanomisaika joka tapauksessa, riippumatta määräajan kestosta. Ymmärrän kyllä sopimuslogiikan, mutta työoikeuden ollessa kyseessä siinä olis jotain lisäpykäliä noin, että aina kuitenkin kahden viikon varoitusajalla työntekijä pääsee lähtemään.
[/quote]
työsuhde alle 5 vuotta irtisanomisaika 14pvä, sen jälkeen 1kk.
[/quote]
Irtisanomisajat koskevat siis toistaiseksi voimassa olevia työsuhteita. Määräaikaisissa ei ole irtisanomisaikoja, ellei niistä ole erikseen sovittu.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 21:22"]
Jep, ihan samalla tavalla määräaikaiset vuokrasopimuksen voi koska tahansa irtisanoa ja ilmoittaa, että vuokranantaja tarvitsee itse asuntoa. Eihän määräaikainen sopimus voi olla sen huonompi kuin muutkaan.
[/quote]
Huoneenvuokralaki ei ole ihan sama kuin työsopimuksia koskevat lait, voit ihan itse tarkistaa asian. Vaikka ihan yhtä vaikea on päästä eroon pitkäaikaisesta vuokralaisesta asunnostaan kuin vakituisesta työntekijästä. Oliskohan tämä yksi syy määräaikaisiin sopimuksiin?
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 21:27"]
Lain mukaan ei voi, mutta asiasta voi sopia. Riippuu varmaan perusteesta suostuuko työnantaja siihen. Tuo että työantaja voisi vaatia koko saamasi palkan verran rahaa on täyttä hölynpölyä. Käytännössä korvaus on ollut uuden sijaisen hankkimisesta aiheutuvat kustannukset, eli ehkä lehti-ilmoituksen kulut ja sitten jos olette päällekkäin töissä jonkin aikaa, sen ajan palkat.
Joillakin on käsitys että määräaikaisilla on kaksi viikkoa. Ei ole, mutta valtion virastoissa, joissa määräaikaisuuksille ei ole varsinaisia perusteita, on sitä käytetty. Olen ollut siellä, joten tämä tietoni perustuu siihen. Tuo kahden viikon luulo on siksi joillekin jäänyt päähän, mutta laissa tosiaan määräaikainen sopimus sitoo määräajan, oli kyse mistä tahansa. Sen voi kyllä molempien osapuolien suostumuksella purkaa.
[/quote]
Miksi ihmeessä kukaan jäisi enää töihih, jos a) itse haluaa sieltä pois, b) uusi työntekijä on jo löydetty tilalle ja c) siltä ajalta ei saisi palkkaa
Jos työnantaja ei saa heti uutta työntekijää, hän voi vaatia siitä aiheutuvat kulut.
Vain jos työnanataja siihen suostuu.
Ei lain mukaan voi, ellei sopimuksessa nimenomaisesti ole sovittu siitä, eli otettu siihen irtisanomisehtoa. Jos purat määräaikaisen työsuhteen kesken, työnantajalla on oikeus vaatia sinulta korvauksia.
Kannattaa neuvotella työnantajan kanssa. Monesti ovat joustavia ja laskevat työntekijän menemään ilman mitään vaatimuksia.
Voi, mutta työnantajalla on oikeus vaatia korvaukseksi palkan verran rahaa. Eli koko palkka tekemättä jääneeltä ajalta. Toki työnantaja voi suostuakin purkamaan.
Ei voi irtisanoa. Se pitää purkaa.
Eli työnantaja voi pakottaa mut olemaan töissä? Ja tää toinen paljon parempi duuni menisi multa sen takia ohi? :(
Ei voi pakottaa olemaan töissä, mutta voi vaatia korvauksia. Kannattaa varmaan kysyä siltä työnantajalta itseltään mitä on mieltä..
Periaatteessa ei, käytännössä kyllä. Työnantajalla on oikeus vaatia korvausta sopimusrikkomuksesta, mutta neuvottelemalla voit päästä lähtemään. Alalla ei tietääkseni ole merkitystä. Itse lähdin sovittuani määräaikaisen sopimuksen jatkosta vakuutusyhtiössä nostelemaan kun sain paremman työpaikan.
Kiitos kaikille vastauksista! T. Viisastunut AP
Että mua ärsyttää ihmisten tyhmyys.
Jos työnantaja yhtäkkiä päättäisi että ei tarvitsekaan sua ja laittaisi sut pihalle, nostaisit varmasti metelin. Se määräaikaisuus sitoo MOLEMPIA osapuolia ja kannattaa miettiä mihin nimensä laittaa.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 21:15"]
Onko tässä ketään juristia keskustelussa mukana? Kun minulla on käsitys, ettei ole pidempää kuin kaksi viikkoa työntekijän irtisanomisaika joka tapauksessa, riippumatta määräajan kestosta. Ymmärrän kyllä sopimuslogiikan, mutta työoikeuden ollessa kyseessä siinä olis jotain lisäpykäliä noin, että aina kuitenkin kahden viikon varoitusajalla työntekijä pääsee lähtemään.
[/quote]
työsuhde alle 5 vuotta irtisanomisaika 14pvä, sen jälkeen 1kk.