Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten minun pitää toimia? (Työsuhdeasia)

Vierailija
18.04.2013 |

Olen määräaikaisessa työsuhteessa, jossa ei erikseen ole mainittu irtisanomispykälää. Koeaikani päättyy huhti-toukokuun vaihteessa. Työpaikkani on aika kamala. Johtaja on epäasiallinen, työtahti epäinhimillinen ja tuntimääräkin liian alhainen, jotta palkalla pärjäisi.

Minulla on tiedossa uusi mielekkäämpi työpaikka kesäkuun alusta alkaen. Joka tapauksessa aion vaihtaa tuohon toiseen työpaikkaan. Se on jo ennalta tuttu paikka ja todella mielekäs ja parempipalkkainenkin työ.

Mutta kannattaako minun nyt koeajalla purkaa sopimus ja yrittää perustella purkaminen jotenkin niin, että välttyisin karenssilta (miten?) vai jatkaa vielä toukokuussa ja yrittää sitten purkaa sopimus vielä koeajan päätyttyäkin? Toukokuulle minulla vain on ihan todella vähän työtunteja, että niiden vuoksi ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa.

Ja jos karenssi tulee, niin saahan sitä toukokuussa sitten toimeentulotukea...? En ole herkkänahkainen, mutta en todellakaan jaksa vastaanottaa päivittäistä vittuilua johtajaltani.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaa avoimin kortein, vaikka pomo onkin kamala.

Ilmoita jo nyt, että olet aikeissa lähteä toiseen työpaikkaan, ja lopettaa työsuhteesi koeajan päättyessä. MUTTA sinulla on mahdollisuus jatkaa toukokuun loppuun asti, tai vaikka siihen asti kunnes löytävät tilallesi jonkun muun. Ethän tuollaisella ehdotuksella ainakaan menetä mitään.

Jos se ei nykyiselle työnantajallesi sovi, niin siinä tapauksessa lopetat huhtikuun loppuun.

Vierailija
22/30 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

13, mutta nykyinen ta voi sanoa, että häivy heti...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaista työsuhdetta ei pääsääntöisesti pysty irtisanomaan ja jos pystyy, tulee siitä yleensä maksettvaksi sanktio työnantajalle. Koeaikana pystyt irtisanoutumaan ilman, että sanktioita voidaan vaatia.

Vierailija
24/30 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä toistaiseksi voimassa oleva että määräaikainen työsopimus voidaan purkaa koeajalla. Määräaikaiseen sopimukseen voidaan ottaa irtisanoutumisehto, jolloin noudatetaan lain mukaisia irtisanomisaikoja. Jos sinulla ei ole sopimuksessasi tällaista ehtoa, sinun on oltava määräaikainen sopimus loppuun tai muuten työnantaja voi vaatia sinulta korvauksia. Myös työnantajan tai työntekijän epäasiallinen käytös tms. voi olla työsuhteen purkuperuste, vaikka koeaika olisikin jo päättynyt.

Itse purin määräaikaisen työsuhteeni helmikuussa koeajalla. Työntekijän puolelta purku ei vaadi mitään selvityksiä, eli voit purkaa työsuhteen koeajalla vaikka ilman syytä. Itse lähdin vaan eräänä päivänä pois töistä normaalisti ja laitoin perään sähköpostiviestin, etten ole tulossa enää.

Minäkin suosittelen, että purat työsuhteen koeajalla, ettei vaan tule mitään ikävyyksiä. Tai ihan ensin kannattaa yrittää neuvotella tämän työnantajan kanssa, että olisiko mahdollista olla vielä vain toukokuu töissä..

Vierailija
25/30 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltoja ei kannata koskaan polttaa takaansa joten yritä nousta "narsistisen" pomon yläpuolella ja tee työt loppuun asti. Kaikki työkokemus todistuksineen on vain hyvästä.

Tulee jatkossa näyttämään hyvältä kun historiassasi ei ole taukoja. Itse työnantajana suosin hakijoita joilla on näyttöä vaikka ihan pienistäkin työsuhteista.

Vierailija
26/30 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vastaus ei enää palvele kysyjää mutta ehkä jotai toista. Määräaikaisesta työsuhteesta ei voi irtisanoutua ellei työsopimuksessa ole siitä sovittu. Koeaikana voi työsuhteen purkaa. Syytä ei tarvitse kertoa. Jos koeaika on ohi voi työsuhteesta kuitenkin lähteä ilmoittamalla asiasta työnantajalle jolla tällöin on oikeus vaatia enintään kahden viikon palkka korvaukseksi. Muuta sanktiota ei työnantajan puolelta tule. Työsuhdeasioista voi kysyä esimerkiksi T:mi Työsuhdelinjalta numerossa 060012889.

Vierailija
27/30 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaista työsuhdetta ei pääsääntöisesti pysty irtisanomaan ja jos pystyy, tulee siitä yleensä maksettvaksi sanktio työnantajalle. Koeaikana pystyt irtisanoutumaan ilman, että sanktioita voidaan vaatia.

Yleensä ei tule! Tämä on fakta kohtuullisen pitkäaikaisella kokemuksella, mutta en minä mene sitä takaamaan, että millään alalla ei tulisi sanktioksi TODELLISIA kuluja, jotka ennenaikainen irtisanoutuminen aiheuttaisi.

Työnantajan epäasiallisesta käytöksestä kannattaa tehdä kantelu AVI:n työsuojeluviranomaiselle, mutta siitä on oltava todisteet. Esimerkiksi päiväkirja, jossa on minuutin tarkkuudella kirjattu, mitä tapahtui, missä, ketä oli paikalla ja mitä siitä seurasi.

Vanha ketju, mutta edelleen varmaan jollekin ajankohtainen.

Vierailija
28/30 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mikä ihmeen karenssi?" - Se, joka tulee, jos irtisanoutuu työsuhteesta ilman pätevää syytä. On epäselvää, että onko toisen työn vuoksi epäasiallisesta työpaikasta irtisanoutuminen te-toimiston ihmisten mielestä pätevä syy.

Tottakai saan toimeentulotukea toukokuulle, jos en muuten saa mistään rahaa. Kiitos huonojen palkkojen, ei niistä mitään jää säästöön.

Jos irtisanoudut itse, on karenssi 3 kk. Pätevä syy irtisanoutumiselle ei ole se, ertä et pidä tuöpaikastasi.

Vierailija
29/30 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt enää ainakaan antako ohjeita AP:lle... melkein 4 vuotta vanha ketju. Yleisellä tasolla nyt asiasta voi keskustella edelleen, kun kuitenkin varmaan samoja ongelmia on tänäkin päivänä.

Vierailija
30/30 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanot itsesi koeajalla ja otat vastaan sen mikä tulee. Vittumainen pomo on vittumainen varmasti kun purat sopimusta ja ei suostu kompromisseihin.