Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten minun pitää toimia? (Työsuhdeasia)

Vierailija
18.04.2013 |

Olen määräaikaisessa työsuhteessa, jossa ei erikseen ole mainittu irtisanomispykälää. Koeaikani päättyy huhti-toukokuun vaihteessa. Työpaikkani on aika kamala. Johtaja on epäasiallinen, työtahti epäinhimillinen ja tuntimääräkin liian alhainen, jotta palkalla pärjäisi.

Minulla on tiedossa uusi mielekkäämpi työpaikka kesäkuun alusta alkaen. Joka tapauksessa aion vaihtaa tuohon toiseen työpaikkaan. Se on jo ennalta tuttu paikka ja todella mielekäs ja parempipalkkainenkin työ.

Mutta kannattaako minun nyt koeajalla purkaa sopimus ja yrittää perustella purkaminen jotenkin niin, että välttyisin karenssilta (miten?) vai jatkaa vielä toukokuussa ja yrittää sitten purkaa sopimus vielä koeajan päätyttyäkin? Toukokuulle minulla vain on ihan todella vähän työtunteja, että niiden vuoksi ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa.

Ja jos karenssi tulee, niin saahan sitä toukokuussa sitten toimeentulotukea...? En ole herkkänahkainen, mutta en todellakaan jaksa vastaanottaa päivittäistä vittuilua johtajaltani.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Tarkistin koeaikani pituuden ja koeaikani päättyykin vasta toukokuun puolivälissä. Karenssi ei siten ehdi kestää 3 viikkoa kauempaa. Tein jo selvityksen valmiiksi TE-toimistoa varten ja sain siihen sopimuksen purkamisen syiksi:

- työnantajan asiattoman käytöksen,

- riittämättömän ammattiosaamisen ja/tai työkokemuksen työhön pyydetyllä työtahdilla,

- ristiriidan sovitun ja saadun palkan suhteen sekä

- toiseen työhön siirtyminen.

Katotaas sitten kuukauden päästä, kuinka käy...

Vierailija
2/30 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimittu AP!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko tuosta jättää pois tuo riittämätön osaaminen ym.? Sen voi helposti käsittää myös sua vastaan (olet laiska tms.). Muut syyt ovat kyllä riittävät.

Sitten vain kukkaron nyörit tiukalle, niin selviät tuon toukokuun 2 viim. viikkoa! Ota se loman kannalta ja nauti keväästä ennen uuden työn alkua. Äläkä unohda varmistaa, että sulla on uudessa työsopparissa allekirjoitukset, ennen kuin lähdet nykyisestä paikasta.

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 12:58"]

No niin. Tarkistin koeaikani pituuden ja koeaikani päättyykin vasta toukokuun puolivälissä. Karenssi ei siten ehdi kestää 3 viikkoa kauempaa. Tein jo selvityksen valmiiksi TE-toimistoa varten ja sain siihen sopimuksen purkamisen syiksi:

- työnantajan asiattoman käytöksen,

- riittämättömän ammattiosaamisen ja/tai työkokemuksen työhön pyydetyllä työtahdilla,

- ristiriidan sovitun ja saadun palkan suhteen sekä

- toiseen työhön siirtyminen.

Katotaas sitten kuukauden päästä, kuinka käy...

[/quote]

Vierailija
4/30 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysturvalain mukaan on oltava käytettävissä kokoAIKAtyöhön. Sitähän sinulla ei nykyisessä työssäsi ole. Voit purkaa työsopimuksen sillä perusteella, että haet kokoaikatyötä myös toukokuussa. Myös sovitun ja saadun palkan osalta on ristiriitaa ,kun et saa riittävästi tunteja. Ilmeisesti myös ammattiosaamisesi ei täytä työnantajan vaatimuksia, kun saat kovasti negatiivista (= epäasiallista) palautetta.

Vierailija
5/30 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös, että jos sulla on 4kk:n koeaika, niin siinä ehtii kertyä lomapäiviä, jso 14 päifää kuukaudessa töitä, niin 2 lomapäivää/kk. eli noilla lomapäivillä sä pystyt elämään osan niistä "karenssi" päivistä.

Vierailija
6/30 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en varmaan ilmoittautuisi työkkäriin parin viikon takia ollenkaan. Vaikka saisit perusteltua sen, että karenssia ei tule irtisanoutumisesta, niin joka tapauksessa työkkäri laskee kaikille uusille hakijoille 7 arkipäivän karenssiajan, jolta kenellekään ei makseta korvauksia. Ja kun käsittelyajat ovat useita kuukausia, niin toukokuun taloudellista tilannetta ei se työkkäri ehtisi helpottaa millään.

Vierailija
7/30 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiset tunnit/palkka sulla on kirjattu työsopimukseen jos niitä kerta tulee niin huonosti? Jos työnantaja rikkoo työsopimusta ja voit sen todistaa, ei karenssia välttämättä tule. Tosin silloin kannattaa olla aika perinpohjainen kirjallisen selonteon antamisessa.

Vierailija
8/30 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset kysyisi työkkäristä? Eivät varmasti hauku sinua, kun selität tilanteen. Voithan selittää, että olet saamassa pidempiaikaisen pestin ja että lisäksi nykyisessä paikassa sinua kohdellaan epäasiallisesti.

Oletko muuten varmistanut selustasi siinä mielessä, että onhan sulla jo uudessa sopimuksessa nimi? Jos ei ole, huolehdi että työsopimus on kunnossa siinä vaiheessa, kun purat sopimuksesi.

Vierailija
9/30 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 12:35"]

Olen määräaikaisessa työsuhteessa, jossa ei erikseen ole mainittu irtisanomispykälää. Koeaikani päättyy huhti-toukokuun vaihteessa. Työpaikkani on aika kamala. Johtaja on epäasiallinen, työtahti epäinhimillinen ja tuntimääräkin liian alhainen, jotta palkalla pärjäisi.

Minulla on tiedossa uusi mielekkäämpi työpaikka kesäkuun alusta alkaen. Joka tapauksessa aion vaihtaa tuohon toiseen työpaikkaan. Se on jo ennalta tuttu paikka ja todella mielekäs ja parempipalkkainenkin työ.

Mutta kannattaako minun nyt koeajalla purkaa sopimus ja yrittää perustella purkaminen jotenkin niin, että välttyisin karenssilta (miten?) vai jatkaa vielä toukokuussa ja yrittää sitten purkaa sopimus vielä koeajan päätyttyäkin? Toukokuulle minulla vain on ihan todella vähän työtunteja, että niiden vuoksi ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa.

Ja jos karenssi tulee, niin saahan sitä toukokuussa sitten toimeentulotukea...? En ole herkkänahkainen, mutta en todellakaan jaksa vastaanottaa päivittäistä vittuilua johtajaltani.

[/quote]

Koeaika on juuri sitä varten, että kumpi tahansa työnantaja tai työntekijä voi todeta, että tämä ei ollutkaan sitä mitä halusi. Asiallinen ilmoitus vain työnantajallesi. Syytä ei tarvitse ilmoittaa, mutta jos ilmoitat, sen tulee olla asiallinen.

Koeajan jälkeen et määräaikaisesta sopimuksesta pääse eroon, jos työnantajasi ei halua. Toimi siis huhtikuussa!

Vierailija
10/30 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä, mikä on irtisanomisaikasi ja irtisano sitten itsesti niin, että olet kesäkuun alusta vapaa, jos kerran uusi duuni alkaa silloin.

Vierailija
11/30 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitin, että selvitä, voitko määräaikaisestakin suhteesta irtisanoutua jollain irtisanomisajalla. Jos et, niin irtisanoudu koeajalla, pääset lähtemään samantien.

Vierailija
12/30 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo nykyinen työnantajasi haluaa olla paskamainen, ja irtisanoudut koeajan päätyttyä vasta, hän voi vaatia sinua olemaan töissä määräaikaisuuden loppuun tai vaatia vahingonkorvauksia. Esim pidättää sisällä olevat palkat lomakorvaukset yms rahat. Sitten mennään käräjille ja katsotaan kumpi voittaa. Noin paperilla sanoisin että työnantaja, koska olet nimesi siihen työsoppariin laittanut vissiin ihan vapaaehtoisesti?

Mikä ihmeen karenssi? Ajattelit että kikkailet työpaikoilla ja kun ei sit nappaakkaan, työkkäri elättää sua? Pomminvarmasti tulee normi karenssi ja en usko että toimeentulotukea saat kuukauden työttömyyden ajalle.

Eli irtisanoudu ennenkuin koeaika päättyy ja sitten vaan sinnittelet sen toukokuun miten kuten. Ihan senkin takia että Suomi on pieni maa ja siltoja ei kannata polttaa takanaan, koskaan ei tiedä, milloin samat ihmiset kiertyy eteen jostain muualta.

Vierailija
13/30 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkä on määräaikainen työsuhteesi? Et voi siitä enää koeajan jälkeen irtisanoutua, saatat joutua maksamaan koko lopun määräaikaisen työsuhteen palkan korvauksena työnantajallesi.

Miten tuo uusi työsuhde, olisiko se määräaikainen vai toistaiseksi? Jos olisi toistaiseksi, niin pystyisitkö perustelemaan työkkäriin, että sinun kannattaa ottaa se parempien ehtojen takia, vaikka kuukausi olisikin välissä työttömyyttä. Älä nyt kuitenkaan kerro tätä työnantajallesi =).

Vierailija
14/30 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä ihmeen karenssi?" - Se, joka tulee, jos irtisanoutuu työsuhteesta ilman pätevää syytä. On epäselvää, että onko toisen työn vuoksi epäasiallisesta työpaikasta irtisanoutuminen te-toimiston ihmisten mielestä pätevä syy.

Tottakai saan toimeentulotukea toukokuulle, jos en muuten saa mistään rahaa. Kiitos huonojen palkkojen, ei niistä mitään jää säästöön.

Vierailija
15/30 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se uusikaan ole vakituinen työ, mutta kestoltaan pidempi (yksi peruste lisää te-toimistolle :) ) Ja on jotain muitakin asioita, jotka puoltavat varmaankin siirtymistäni pienen työttömyysjaksonkin kustannuksella myös te-toimiston mielestä.

Vierailija
16/30 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinun on viisainta ja varminta lopettaa työsuhde koeajan aikana ihan sillä syyllä, että työ ei ollutkaan sitä, mistä kuvittelit teidän sopineen. On todennäköistä, että tästä seuraa karenssi, mutta toisaalta jos tuntimääräsi toukokuussa olisivat kuitenkin niin pienet kuin sanot, mitä väliä? Et joudu paljon nykyistä huonompaan asemaan, mutta saat kesäkuun alusta paremman ja mielekkäämmän työpaikan.

Itse en edes miettisi noiden vaihtoehtojen välillä.

Vierailija
17/30 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, eli koeaikana kannattaa lähteä, ettet joudu isompaan pulaan kuin pelkkään karenssiin, joka sinulle 95% napsahtaa.

Vierailija
18/30 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

työskenteletkoe ajan loppuun .Ssitten pyydät sopimuksen päättyväksi kesäkuun alkuun.  Jos nykyistä sopimistu ei voi jatkaa määräaikisena lyhyttä pätkää, niin olet sitten toukokuun " omalla lomalla".

Työtönhan toki saa olla jos ei nosta korvauksia. Lomarahathan sinule maksetaan viimeisen palkan yhtyedessä.

Vierailija
19/30 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No työkkäristä sä et saa mitään rahaa toukokuulle kun itse irtisanot itsesi, ei sillä ole väliä irtisanotko koeajalla vai et.

Normi irtisanomisaika on 2 vkoa. Joten voisitko tehdä vielä toukokuun töitä, ja sit puolessa välissä irtisanot itsesi ja olet vapaa kesäkuussa uusiin töihin.

Itse olen kerran irtisanoutunut yhdestä surkeasta paikasta viimeisenä koeaika-päivänä.

Vierailija
20/30 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 jatkaa:

En tajunnut että olet määräaikaisesaa työsuhteessa, ELI KANNATTAA IRTISANOUTUA KOEAJALLA , niin työnantaja ei voi periä sinulta mitään "sopimussakkoja".