Minusta on tullut punkero saliharrastuksen aloittamisen jälkeen
En tiedä mitä on mennyt väärin, olen syönyt normaalisti ja vain huolehtinut proteiinin saannista (n. 100g/pv) käyn salilla 3-4krt viikossa ja äsken kävin vaa'alla 67kg. Olen siis 162 pitkä ja olen lihonut 4kg muutamassa kuukaudessa. Taitaa olla väärä laji mulle.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole edes kahta grammaa per painokilo, joka usein on minimitavoitteena
Juu, miehillä jotka haluaa lihaksia.
Naisilla määrä on pienempi, etenkin jos tarkoituksena ei ole niinkään hommata lihaksia vaan saada kroppa fittiin kuntoon.
Aloittelijalla lihasmassa kasvaa todella nopeasti. Kyllä se tuosta alkaa hidastua. Ei sinulla parin vuoden päästä ole +30 kg lihaksia.
Vierailija kirjoitti:
No onko ne voimatasot nousseet siellä salilla? Se kai se tärkein tavoite on.
Saleilu ei ketään laihduta, laihtuminen tapahtuu syötyjä kaloreita rajoittamalla.
Itse asiassa tavoitteesi ovat jossain määrin ristiriidassa: voiman lisäys vaatii plussakaloreita, laihtuminen vaatii miinuskaloreita.
Kyllä voima lisääntyy miinuskaloreillakin. Kävin puoli vuotta salilla miinuksilla ja voima lisääntyi koko ajan. Pystypunnerruksessa sain aluksi hädin tuskin tangon ylös ja lopetettuani ennätys oli 40 kg x 4. Olen 70 kg mies. Tietenkin kehitys olisi ollut nopeampaa, jos olisin syönyt enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Muusta en tiedä mutta tuo proteiinin määrä on luokkaa ison miehen että siinä on ainakin aivan liikaa.
Olin lukevinani joskus, että treenaajalle suositus on 1.5g per painokilo.
Plajonko sun lähtöpaino oli? Aika oleellinen tieto olitko alipainoinen vai ylipainoinen lähtotilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muusta en tiedä mutta tuo proteiinin määrä on luokkaa ison miehen että siinä on ainakin aivan liikaa.
Olin lukevinani joskus, että treenaajalle suositus on 1.5g per painokilo.
Turha alapeukuttaa tieteellisesti todistettua tosiasiaa.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni tulee liikunnasta niin hirveä nälkä, että se tuhoaa kaiken hyödyn ja itseasiassa vain pahentaa tilannetta. Voi olla, että tunnin on ruokahaluton tunne, mutta sitten iskee niin hirveä nälkä, että syön tyyliin 1500 kcl. Jos salilla menettää jonkun 350kcl, niin hyötysuhde on tosi paha...
Tämä ongelma minullakin.
Kuten joku jo mainitsi sali käynti luokkaa 300kcal niin ei siinä mätetä energiaa hullunlailla tai menee pahasti plussan puolelle. Käytännössä juoksua lisättävä reilusti jos laihtua haluaa. Tuollaiset isot protsku määrät sopivat lihaksia isosti kasvattavalle miehelle. Kiinteyttä jne. hakevalle naiselle riittää paljon vähempi. Lisäksi tulee liikaa energiaa jos ei protskuu kauho jauheena purkista.
Aina näitä samoja avauksia. Syö vähemmän ja liiku enemmän, pätee myös tähän.
On täällä jengillä uskomatonta itsepetosta että lihakset alkaa kasvaa kohisten kun salin oven avaa. Harva harrastelija varsinkaan nainen treenaa niin kovaa että lihaksia kilotolkulla tulisi. Ei ammattilaiset täällä mitään kysele. Selvästi myös ei ymmärretä miten vähän salilla polttaa kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni tulee liikunnasta niin hirveä nälkä, että se tuhoaa kaiken hyödyn ja itseasiassa vain pahentaa tilannetta. Voi olla, että tunnin on ruokahaluton tunne, mutta sitten iskee niin hirveä nälkä, että syön tyyliin 1500 kcl. Jos salilla menettää jonkun 350kcl, niin hyötysuhde on tosi paha...
Tämä ongelma minullakin.
Syötte väärin. Energiaa on oltava riittävästi ennen treenin alkua. Jos treeni kestää pitkään (yli tunnin), on siinä välillä hyvä tankata jotain pientä. Treenin jälkeen sitten toinen tankkaus ja kunnon ruokailu 1-2h sisään treenin lopetuksesta.
Liian pitkiä harjoituksia, yli 1.5h, kestäviä, tulee välttää sillä ne lisää ruokahalua eksponentiaalisesti eikä tuo enää muutenkaan merkittävää hyötyä kunnon kehityksen tai tulosten kannalta, vaan ovat jo enemmänkin soveltava juttu kuin harjoitus.
Päivässä syötävä riittävästi keskimäärin noin 4-5h välein.
Vierailija kirjoitti:
Plajonko sun lähtöpaino oli? Aika oleellinen tieto olitko alipainoinen vai ylipainoinen lähtotilanteessa.
Oletko lukutaidoton?
No onko ne voimatasot nousseet siellä salilla? Se kai se tärkein tavoite on.
Saleilu ei ketään laihduta, laihtuminen tapahtuu syötyjä kaloreita rajoittamalla.
Itse asiassa tavoitteesi ovat jossain määrin ristiriidassa: voiman lisäys vaatii plussakaloreita, laihtuminen vaatii miinuskaloreita.