Minusta on tullut punkero saliharrastuksen aloittamisen jälkeen
En tiedä mitä on mennyt väärin, olen syönyt normaalisti ja vain huolehtinut proteiinin saannista (n. 100g/pv) käyn salilla 3-4krt viikossa ja äsken kävin vaa'alla 67kg. Olen siis 162 pitkä ja olen lihonut 4kg muutamassa kuukaudessa. Taitaa olla väärä laji mulle.
Kommentit (33)
Lisää aerobista. Ota jokaisen treenin yhteyteen 15-30min sopivan syketason aerobinen harjoitus treenin jälkeen.
Proteiinia syöt aika reippaasti. Tuleeko samalla syötyä paljon rasvaa?
Mutta siis voi olla myös et painonnousu on lihasta. Käy kehonkoostumus mittauksessa.
Olet saanut lihasmassaa ja se painaa enemmän kuin läski. Veikkaanpa, että vaatteesi tuntuvat kuitenkin väljemmiltä kuin ennen. Salitreeni myös sitoo nestettä lihaksiin ja jos olet muutaman päivän käymättä salilla, painosi putoaa ihan itsestään. Olisit onnellinen lukemistasi, t. 162 cm / 103 kg.
Olisiko käynyt niin, että olet syönyt kuitenkin isompia annoksia? Kun aloittaa liikuntaharrastuksen, voi käydä niin, että ikään kuin palkitset itsesi siitä, että olet harrastanut liikuntaa. Kyllä se laihtuminen ruokavaliosta lähtee.
Mulla kävi sama, ensin 170/59, nyt pysyvästi 170/62. Lihasta tullut lisää, niin kai se näkyy sit painossa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on "punkero"? Kyllä minä "punk" tiedän, mutten "punkero".
Onko muuten punkero murresana, olen aina kuvitellut yhtä yleiseksi kuten pullukka tai pullero? Ja vaatteet kiristävät hieman, mutta vyötärölle ei ole tullut lisää. Käyn kehonkoostumusmittauksessa vaikkei ole vertauspohjaa ennen salia. Ehkä sitten muutaman kk päästä uudestaan niin tietää varmasti mitä tapahtuu.
Proteiinin saantisi on ehkä hitusen liikaa. Usein treenataan ja syödään liikaa proteiinia, joka varastoituu sitten rasvaksi.
Itse käyn salilla, mutta teen salitreenien lisäksi juoksulenkkejä, pikajuoksuharjoituksia, porrastreenejä ja hiit-treenejä.
Itsekin kävin jossain kohtaa pelkällä salitreenillä ja huomasin pöhöttyneen olon.
Painoni on n.60kg ja pituus 165, ja peilikuva on sporttinen ja timmi.
Suosittelen kokeilemaan räjähtäviä pikajuoksutreeenejä esim ylämäkispurtteja tai suoralla maalla spurtteja. Myös ihan perus juoksulenkki tehoaa.
Ikävä kyllä ei ole lihasta noin nopeassa ajassa vaikka voimatasot ovat tietenkin nousseet. Aloittelija voisi ihan hyvin vaikka laihduttaa samalla ku käy ekat puoli vuotta salilla ja saada puhdasta lihasta, mutta jos paino alkaa tota tahtia nousta niin sitä itseään se sitten on.
Oletko siis lihonut vai paino vain noussut?
Muusta en tiedä mutta tuo proteiinin määrä on luokkaa ison miehen että siinä on ainakin aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Muusta en tiedä mutta tuo proteiinin määrä on luokkaa ison miehen että siinä on ainakin aivan liikaa.
Hahah, älä naurata.
Aloittaessa saattaa tulla lihaskasvua ja näin sinulle ilmeisesti on käynyt. Ja ilmeisesti olet muuten esim rasvan määrältä samoissa kuin aloittaessasi. Noh, ainakin lihakseksi ovat paremmassa kunnossa.
Itselleni tuli lyhyessä ajassa tuo määrä kiloja lisää ja samaan aikaan housuista tuli löysempiä + keskivartalostakin oli lähtenyt jotain.
Vaikka olin jo ennestään hoikka, tuli olemuksesta timmimpi. Ja ihan vaan salilla kävin.
Aika paljon proteiinia. Lisäksi tekisin aerobista esim. 20 min salitreenin alkuun.
Salilla treenaamisen aloittaminen voi näkyä niin, että lihakset keräävät nestettä. Kilon olet voinut saada jo lihasmassaakin (aloittelijat voivat saada yllättävän paljon). Jos omasta mielestäsi ruokavalio on ihan aidosti hyvä ja terveellinen, sinuna vain jatkaisin samaa rataa. Syön itsekin 100g proteiinia päivässä ja olen suurinpiirtein samankokoinen kanssasi.
Minullakin meni proteiini överiksi ja lihoin 12kg. Lihasmassan määrästä en tiedä kun lähtötilannetta ei mitattu. Mutta selkeästi suurin osa muuttui rasvaksi. Millään ei paino laskenut takaisin joten olen nyt tauolla ja vain laihdutan ja sitten uusiksi, mutta tällä kertaa järki mukana. Et tarvitse mitään proteiinilisiä. Tavallinen kotiruoka riittää.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon proteiinia. Lisäksi tekisin aerobista esim. 20 min salitreenin alkuun.
Eihän tuo ole edes kahta grammaa per painokilo, joka usein on minimitavoitteena
Voi se olla läskiäkin. Treeni lisää ruokahalua ja huomaamatta voi syödä enemmän kuin normaalisti.
Itselleni tulee liikunnasta niin hirveä nälkä, että se tuhoaa kaiken hyödyn ja itseasiassa vain pahentaa tilannetta. Voi olla, että tunnin on ruokahaluton tunne, mutta sitten iskee niin hirveä nälkä, että syön tyyliin 1500 kcl. Jos salilla menettää jonkun 350kcl, niin hyötysuhde on tosi paha...
Mikä on "punkero"? Kyllä minä "punk" tiedän, mutten "punkero".