Sain juuri tietää olevani raskaana, mutta kärsin piikkikammosta
ja vaikka kuinka haluaisin en tule siitä ihan hetkessä pääsemään yli. Mutta tosiaan - kuinka usein minua pitää pistää raskausaikana? Sektio vai alateitse? Kummassa vähemmän neuloja.
Ja tosiaan minusta ei saa otettua verta ellen ole tajuton.
Kommentit (23)
kyllä siinä synnyttäessä piikkikammot häviää, piikkejä ei edes huomaa.
Ei kai sulla ole miinusveri? Se taisi tietää piikkiä persauksiin?
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 23:37"]
ja vaikka kuinka haluaisin en tule siitä ihan hetkessä pääsemään yli. Mutta tosiaan - kuinka usein minua pitää pistää raskausaikana? Sektio vai alateitse? Kummassa vähemmän neuloja.
[/quote]
Hemoglobiini kyllä mitataan melkein joka neuvolakerralla. Eikö sekään sinulta onnistuisi?
Mä pelkäsin epiduraalia ennen synnytystä, koska multa on otettu selkäydinnäyte ja se oli tosi tuskallinen kokemus. Synnytyksessä en kuitenkaan edes kunnolla tuntenut epiduraalipiikkiä, sen verran oli muuta ajateltavaa :) Muutenki piikkikammo helpotti raskauden ja synnytyksen möytä
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 23:37"]
[/quote]
Hemoglobiini kyllä mitataan melkein joka neuvolakerralla. Eikö sekään sinulta onnistuisi?
[/quote]
ei onnistu. Minua on viimeksi pistetty 17v sitten. Edes onnettomuuden jälkeen ei saatu tippaa laitettua ennen kuin menetin tajuntani. Verityypistä minulla ei ole tietoa. Eikö alateitse synnyttäessä tarvitsr pistää lainkaan?
myöskään tikkejä minuun ei hoida ommella ellen ole tajuton. tämäkin koettu kantapään kautta. olen käynyt terapiassa, ei apua. En myöskään pysty katsomaan taivekohtiani, ja jos mietin liikaa saan yleensä paniikkikohtauksen.
ap
höpöhöpö, kerran multa mitattiin hemoglobiini, ja senkin olisin voinut jättää menenättä.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 23:49"]
höpöhöpö, kerran multa mitattiin hemoglobiini, ja senkin olisin voinut jättää menenättä.
[/quote]
onko näin? Nyt tuntuu jo siltä että voisin alkaa jo iloita raskaudesta!
ap
Epiduraali mulla laitettiin kun oli supistus päällä enkä edes tajunnut et se oli laitettu jo. Mut voithan sä synnyttää ilman epiduraalia, ei sitä mikään pakko ole ottaa.
Jos käy hyvin et tarvitse tikkejäkään
No kyllä multa on otettu verikoe ekalla neuvolakäynnillä. Lisäksi mulla on kaksi ylimääräistä veriseulaa rhesus-negatiivisuuden vuoksi. Mutta labra on varmaan vapaaehtoinen kuten neuvolakin.
Synnytin alateitse ja kerran mitattiin hemoglobiini ja epiduraali synnytysisässä, minkä laittoa en edes huomannut. Älä hätäile :)
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 23:51"]
[/quote]
ap
[/quote]
Joo, sain vielä toisenkin lähetteen mutta en jaksanut sitten mennä. Mulla laitettiin synnärillä vielä tippa, joten muista juoda, ettei tule nestehukka :)
Jos raskaus menee normaalisti, niin etköhän aika vähäisillä piikeillä pääse :)
Pelottaa ihan helvetisti, ja missään ei ole uskottu tätä minun piikkikammoa edes todelliseksi. Vaikka minut pumpattiin täyteen rauhoittavia sain silti vastustellessani päähäni ruhjeita. vertaistukea en ole saanut, ja tuntuu ettei kukaan ymmärrä tätä ongelmaani. 'katso muualle' saa lähinnä sappeni kiehumaan. tottakai haluaisin antaa ottaa edes sen hemoglobiinin. Nytkin alkaa iskeä paniikki. Alkaa tosiaan sänky kutsua.
ap
Sektiossa et kyllä piikeiltä välty, ellei ne sitten tainnuta sinua ennen sitä.
Alatiessä sitten taas saat vältettyä niiltä, mutta suppareiden aikana voi tulla toive jostakin puudutuksesta :)
Minä ymmärrän ap! Tässä nelisen vuotta sitten minuun on viimeksi pistetty neula, vieläpä kahdesti samana päivänä. Oli mukavaa mennä itkien ja täristen hissillä labraan ja selitellä ihmetteleville ihmisille että verikokeeseenhan minä tässä vaan olen menossa.. :D
Kyllä alkuraskaudessa otetaan veriryhmä ja ätitseula (kuppa, hepatiitti B ja hiv) ja nämä on näennäisesti vapaehtoisia, mutta ainakin osa sairaaloista kuulema hoitaa eristyksissä jos ei ätiseulaa ole otettu.
Minulta otettiin alkuraskaudessa tuo veriryhmä ja hiv, hepatiitti. Sitten oli sokerirasitus, jossa otettiin verikoe ennen ja jälkeen. Sitten jouduin sairaalaan uhkaavan ennenaikaisen synnytyksen vuoksi. Kanyyleita oli muutama (antibiootti ja supistuksenesto). 1-2 kertaa päivässä otettiin tulehdusarvot. Verenohennuslääkettä pistettiin mahaan aina aamuisin. Sektioon minut nukutettiin ja kanyyleita laitettiin lisää vielä jääplasmaa varten ja anestesiaa varten.
Ymmärrän sinua hiukan, koska itsekin kärsin piikkikammosta lapsettomuushoitoihin asti. En taistellut vastaan (tämä on se kohta, jota en täysin käsitä) vaan pyörryin joka kerta, kun pelkäsin niin kovasti. Tajusin kyllä jo pienestä pitäen, että minun parhaakseni tämä tehdään, mutta pelkäsin niin kovasti, että ainahan siitä sitten pyörryin. Kaikki sujui hyvin, jos sain sellaisen inhimillisen hoitajan, joka laittoi makuuasentoon ja jutteli mukavia enkä missään nimessä katsonut, mitä kädelleni tehtiin. Tuolloin harvemmin pyörryin. En pelännyt kipua vaan sitä verta ja veren hajua ja neulaa.
Sitten kärsin lapsettomuudesta ja hoitoihin kuuluu ne itsetehdyt piikitykset. Tajusin, että en saa lasta, jos pyörryn joka kerta enkä pyörtynyt. Tai no, huono olo tuli mutta sain piikitettyä ne päivittäiset piikit ihan itse, koska halusin niin kovasti lasta. Tämän jälkeen ne verikokeetkin ovat lähes joka kerta menneet ihan normaalilla tavalla (pyörryn välillä edelleen), neuvolassa olen antanut ottaa verikokeen ja raskausdiabetesta pystyin lopulta itse tsekkaamaan sormen päästä. Olen aika hemmetin ylpeä itsestäni!
Nyt olen, ap, julma ja pahoittelen, koska olet ollut terapiassakin asiasta, mutta on ok pelätä ja on ok pyörtyä, oksentaa tms. mutta ei ole ok riehua. Jos joudut kesken synnytyksen sektioon, niin vaarannat vauvan ja omasi hengen, jos rupeat tipan edessä riehumaan. Tavalla tai toisella tuo asia on saatava kuntoon ennen synnytystä ja veikkaan, että ainoa, mikä oikeasti auttaa, on harjoittelu. Ei tarvitse katsoa, mutta pitää olla paikallaan.
Puhu asiasta neuvolassa ja käy psykologillakin juttelemassa. Olet melkoinen riski työntekijöille, itsellesi ja vauvallesi.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 00:11"]
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 23:51"]
[/quote]
ap
[/quote]
Joo, sain vielä toisenkin lähetteen mutta en jaksanut sitten mennä. Mulla laitettiin synnärillä vielä tippa, joten muista juoda, ettei tule nestehukka :)
Jos raskaus menee normaalisti, niin etköhän aika vähäisillä piikeillä pääse :)
[/quote]
Hemomoglobiinin ottamista varten ei kyllä tehdä lähetettä vaan se katsotaan neuvolakäynnillä sormen päähän pistämällä. Ei varmaan ole välttämätöntä ellei epäillä hemoglobiinin laskua.
Jos haluaa osallistua veriseulontoihin sikiön riskin osalta, otetaan verikoe.
Alateitse, niin ei tarvii piikkejä.
Tosin voi olla, että synnytyspoltot saavat sut unohtamaan piikkikammosi, ja kerjäät epiduraalia! :D