Kaappaus keittiössä, olen järkyttynyt!
Että aikuinen ihminen voi olla noin avuton! Ja välinpitämätön lapsiaan kohtaan! Voi jesus!
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 10:09"]
Todella rohkea perhe, hatunnosto!
[/quote]
Miksi rohkea ja mille hatunnosto?
[/quote]
Uskalsi paljastaa elämästään puolia, jotka altistavat julkiselle arvostelulle (mitä ketjukin todistaa), hatunnosto siis sille, rohkeudelle, kunnioituksen ja arvostuksen osoitukseksi :)
Pisti silmään, kuinka hyvät käytöstavat niillä lapsilla oli. Ilmankos AV-mammoilla onkin tarve haukkua tuota perhettä :)
Ei eineksiä olisi pilvin pimein, ellei niitä ostettaisi. Monet ihmiset eivät ole kiinnostuita ruuanlaitosta. Monet eivät halua kuluttaa aikaa sellaiseen "turhuuteen".
Meidän perhe on pitkälti samanlainen, vähän useammin kyllä teen ruokaa, mutta kyllä meillä valitettavasti niitä hamppareitakin nuoremmalle on usein jääkaapissa.
Jep, haukkukaa ihan vapaasti.
Mutta hei kyllä luulisi äidin kuin äidin tajuavan, että kasvava lapsi tarvitsee monipuolista ruokaa. Tässä nyt vain oli opettaja-ihminen, joka ei pelkästään ollut laiska ja avuton, vaan myös hyvin ajattelematon lastensa terveyttä ajatellen. Minä en ymmärrä, miksi ihmiset tietentahtoen haluavat televisioon. Surkuhupaisaa katsottavaa, lapset olivat huomattavasti äitiään tiedostavampia ravintoasioissa. Näin sitä sattuu " paremmissakin piireissä ". Hurraa kaikille opettajille! Onko ihme, ettei oppilaat kunnioita opettajia, jos ne oikeasti ovat noin tyhmiä. Ei voi ymmärtää ei.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 11:09"]
Ei eineksiä olisi pilvin pimein, ellei niitä ostettaisi. Monet ihmiset eivät ole kiinnostuita ruuanlaitosta. Monet eivät halua kuluttaa aikaa sellaiseen "turhuuteen".
[/quote]
Niin, kyllä se kaupan tarjonta kertoo aika hyvin, mitä keskimäärin syödään. Koettakaapa esimerkiksi löytää terveellisiä muroja niiden sokerikyllästettyjen höttöjen seasta.
En kyllä jaksa uskoa, että kyseinen perhe jaksaa edelleenkään JOKA PÄIVÄ vääntää kasaan terveellistä ja värikästä ruoka-annosta. En minäkään jaksa, vaikka olen aina tehnytkin ruokaa perheelle, ja useimmiten ilman eineksiä.
Eiköhän normaali ruoka-annos ole kuitenkin ruokaisa keitto tai peruna/riisi/pasta + kastike tai esim. joku laatikko. Ei alkuruokia/jälkiruokia. Lisäkesalaatti ehkä on, tai sitten yksittäinen porkkana, hedelmä tms. pureskeltavaksi.
No, ehkä puhun vain itsestäni, mutta meillä ainakin tuppaa menemään näin. Joku saattaa jaksaa ja ehtiä kasata kokonaisen ateriankin.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 11:20"]
Mutta hei kyllä luulisi äidin kuin äidin tajuavan, että kasvava lapsi tarvitsee monipuolista ruokaa. Tässä nyt vain oli opettaja-ihminen, joka ei pelkästään ollut laiska ja avuton, vaan myös hyvin ajattelematon lastensa terveyttä ajatellen. Minä en ymmärrä, miksi ihmiset tietentahtoen haluavat televisioon. Surkuhupaisaa katsottavaa, lapset olivat huomattavasti äitiään tiedostavampia ravintoasioissa. Näin sitä sattuu " paremmissakin piireissä ". Hurraa kaikille opettajille! Onko ihme, ettei oppilaat kunnioita opettajia, jos ne oikeasti ovat noin tyhmiä. Ei voi ymmärtää ei.
[/quote]
Mistä sait käsityksen, ettei hän sitä olisi tajunnut...
No hitusen hidas on oppimisprosessi, jos toistakymmentä vuotta olaan äitinä oltu ja noin surkeasti tajutaan, millä niitä lapsia ruokitaan, että niistä tulee terveitä aikuisia.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 11:35"]
No hitusen hidas on oppimisprosessi, jos toistakymmentä vuotta olaan äitinä oltu ja noin surkeasti tajutaan, millä niitä lapsia ruokitaan, että niistä tulee terveitä aikuisia.
[/quote]
Sinulla verbien merkitykset hukassa. Tajuaminen ei ole sama asia kuin toiminta. Esim. moni tupakoitsija "tajuaa", ettei se ole terveellistä...
No kyllähän se opettaja-äiti melkoisen torvelon kuvan itsestään antoi...arvosteli ruokia tyyliin ei olis uskonut että tämä voi maistua hyvälle, ei pitäis olla ennakkoluuloinen, mutta...ja tämä sitten opettaa oppilaillekin hyviä ruokatapoja!
Mutta eikö kenekään muun silmään ottanut se, että mies oli ikäänkuin ulkoistettu koko ruoka-asiasta ja vastuusta?! Onko siis lasten terveellisestä ruoasta huolehtiminen vain äidin tehtävä? Mies ei sanonut oikein juuta eikä jaata koko asiaan, ei ollut mukana opettelemassa mitään! Se kokki siinä lopussa huikkas miehelle, että tules kattamaan mun kanssa, katetaan me miehet pöytä. Siinä oli sen osallistuminen perheen ruoka-asioihin. Huh huh! Kyllä meillä mies puuttuisi hyvin nopeasti hommaan, jos mä alkaisin kantaa vain eineksiä kaupasta, kyllä mies osaa tehdä terveellistä ruokaa siinä missä nainenkin. Toki meillä se arkiruoka jää usein mun harteille, kun olen aiemmin kotona. Mutta samalla lailla se onnistuisi mieheltä ja onnistuukin viikonloppuisin ja silloin, kun tarvetta on.
Pointtini siis on, että molemmat vanhemmat oli kyllä ohjelmassa tosi avuttomia ja tolloja, eivät yhtään välitä mitä moskaa lapsilleen syöttävät!
Onko nykypäivänä noinkin monella naisella ruoanlaitto hukassa? Miehenä en kyllä voisi ajatellakaan kumppania, joka ei osaa leipoa ja laittaa kunnollista ruokaa, kyllä ne taidot kuuluvat elämän peruskuvioihin ja ovat kyllä itsellänikin hallussa, siitä onneksi äitini piti aikoinaan huolen.
Joo, mäkin mietin että eikö sillä isällä ole mitään osuutta perheen ruoanlaittoon, olis voinut olla mukana opettelemassa. Vaikka on viikot töissä muualla, täytyy kai viikonloppunakin syödä?
Täällä on ihmiset puolustaneet eineksiä, eikä munkaan tarkoitus ole ollut niitä täysin lytätä arjen kiireessä. Mutta ihan oikeasti, on muitakin (parempia) vaihtoehtoja kuin hampurilainen! Ja ettei voi pöydän ääressä syödä vaan jokainen vetäytyy jonkun oman ruudun ääreen mättämään jotain moskaa kitusiinsa, vastenmielistä! Ajattelen että nuo olis poikkeuksia jos on harrastuskiireitä tms mutta yleensä ainakin suurin osa perheestä istuu yhdessä pöydän ääreen, syö ja juttelee päivän kuulumiset. Ei ollut mitään vuorotyötä tai muita tässä perheessä äidin ja tyttöjen kohdalla esteenä.
6
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 11:46"]
Ootko säkin opettaja LOL?
[/quote]
Jotkut kykenevät ajattelemaan asioita laajemminkin, kuin oman navan ympäriltä.
Minusta ruokahifistelijä ja einesruokien käyttäjä ei sovi samaan yhteyteen. On pelkkä tekosyy sanoa ettei ole aikaa tehdä hyvää ruokaa, moni ruoka syntyy todella nopeasti. Lisäksi voi ennakoida, monellakin tapaa:
*Laittaa itse tehtyä ruokaa pakastimeen, kaikille pakastus ei tee hyvää, mutta useimpia ruokia voi ihan hyvin pakastaa.
*Tekee edellisenä päivänä osan ruuasta, esim. valmistaa kerralla isomman salaatin tmv. mitä syödään esim. maanantaina ja tiistaina lisukkeena.
*Tekee nopeata ruokaa, esim. kala valmistuu nopeasti pannulla, toki pitää hetki pitää huoneenlämmössä ennen paistamista (onnistuu jos esim. lapsi ottaa sen koulun jälkeen pois jääkaapista/itse hakee kalan vasta ennen kotiin menoa) mutta ohuet fileet eivät pitkää aikaa kaipaa vert. esim. lohimedaljongit.
*Aterianrytmin voi miettiä uusiksi, moni tekee niin että työn/koulun jälkeen aletaan heti kiireellä vääntämään sitä illallista kasaan (kaikilla nälkä ja kova stressi saada nopsaan valmista) Tai sitten voisi tehdä niin, että syödään kunnon välipala (jonka voi tehdä vaikka valmiiksi jääkaappiin odottamaan) koulun/töiden jälkeen ja syödään illallinen vasta sitten myöhään illalla (kuten monissa muissa maissa tehdään) eikä iltapalaa sitten tarvita ollenkaan.
Lisäksi voi aina miettiä että miksi ottaa sen äitien tekemän makaroonilaatikon tmv. einesmössön, kun tarjolla on kyllä terveellisempiäkin einesruokia, esim. tuoresalaatteja.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 12:50"]
Minusta ruokahifistelijä ja einesruokien käyttäjä ei sovi samaan yhteyteen. On pelkkä tekosyy sanoa ettei ole aikaa tehdä hyvää ruokaa, moni ruoka syntyy todella nopeasti. Lisäksi voi ennakoida, monellakin tapaa:
*Laittaa itse tehtyä ruokaa pakastimeen, kaikille pakastus ei tee hyvää, mutta useimpia ruokia voi ihan hyvin pakastaa.
Niinhän se on, että aikaa löytyy siihen, mitä haluaa tehdä. Jos ei joku homma kiinnosta, niin silloin käyttää ajan johonkin muuhun, eikä siis ole aikaa. Ei se minusta mikään tekosyy ole.
*Tekee edellisenä päivänä osan ruuasta, esim. valmistaa kerralla isomman salaatin tmv. mitä syödään esim. maanantaina ja tiistaina lisukkeena.
*Tekee nopeata ruokaa, esim. kala valmistuu nopeasti pannulla, toki pitää hetki pitää huoneenlämmössä ennen paistamista (onnistuu jos esim. lapsi ottaa sen koulun jälkeen pois jääkaapista/itse hakee kalan vasta ennen kotiin menoa) mutta ohuet fileet eivät pitkää aikaa kaipaa vert. esim. lohimedaljongit.
*Aterianrytmin voi miettiä uusiksi, moni tekee niin että työn/koulun jälkeen aletaan heti kiireellä vääntämään sitä illallista kasaan (kaikilla nälkä ja kova stressi saada nopsaan valmista) Tai sitten voisi tehdä niin, että syödään kunnon välipala (jonka voi tehdä vaikka valmiiksi jääkaappiin odottamaan) koulun/töiden jälkeen ja syödään illallinen vasta sitten myöhään illalla (kuten monissa muissa maissa tehdään) eikä iltapalaa sitten tarvita ollenkaan.
Lisäksi voi aina miettiä että miksi ottaa sen äitien tekemän makaroonilaatikon tmv. einesmössön, kun tarjolla on kyllä terveellisempiäkin einesruokia, esim. tuoresalaatteja.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 12:50"]
[/quote]
Kyllä, olen oikea hifistelijä ja kulinaristi ja silti voin käydä mäkkärissä tai laittaa pöytään kaupan eineslaatikon. Oliko sulla tämän kanssa jokin ongelma ;)
Ehkä se makaronilaatikko on parempi ruoka monelle lapselle kuin tuoresalaatti? Mun lapset ei jaksais treenata salaatin voimin, mutta jaksavat kyllä treenata makaronilaatikon voimin...
-ohis
Kyllä tuo äiti mielestäni ihan pahoillaan oli siitä miten asiat ovat päässeet tuohon jamaan. Hienoja tyttöjä ja eiköhän äitikin saanut ajattelemisen aihetta. Sitä vaan välillä niin helposti jämähtää johonkin huonoon malliin asiassa tai toisessa eikä saa asioita muutettua ilman kunnon potkua persuksille.
Onneksi vanhempi tytär oli noin aktiivinen ja innostunut laittamaan asiat kuntoon.