Kaappaus keittiössä, olen järkyttynyt!
Että aikuinen ihminen voi olla noin avuton! Ja välinpitämätön lapsiaan kohtaan! Voi jesus!
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 06:35"]
Se nainen, kannattiko koko kansalle näyttää, miten avuton on? En voi tajuta, miten hyvin toimeentuleva ihminen syöttää lapsilleen tollasta halpisruokaa. Laiskuutta ja tyhmyyttä. Ainoa, millä pikkusen piti leveillä, oli, että osaa lausua dijon-sinapin. Minä olen aina ollut yh ja elänyt minimitoimeentulolla ja voin sanoa, että minun lapseni ovat syöneet oikeaa ruokaa, siinä ei ole säästetty. Itse tehtyä, terveellistä, laadukasta ja hyvää. Ei kärsitä ylipainosta ja osataan lausua dijon.....vaikka asutaan kaupunginvuokrayksiössä, eikä pelata golfia.
[/quote]
Tuo pisti naurattaan, kun niin ylpeänä korjas tota sinapin lausumista. Sehän oli kieltenope? Ranskan?
Joo, minä en ehkä osaa vieläkään lausua, saati että olisin koskaan edes syönyt tota sinappia, mutta tuo miten se puuttui siihen :O Ihan kuin ainoa asia mitä osaisi.
Ei minulla ole asian kanssa mitään ongelmaa. Kyse on lähinnä siitä, että jos suhtautuu hyvään ruokaan intohimoisesti, niin silloin ei halua laitaa suuhunsa mitään mikä ei vastaa ns. kriteerejä.
Jos esim. tekee itse kotona hampurilaisia ns. alusta alkaen itse (leipoo sämpylät, valmistaa kastikkeet/majoneesit väliin jne. paistaa/grillaa itse pihvit, valikoi mieluisat kasvikset ja hyvän juuston) niin ei se Mäkkärin hampurilainen sen jälkeen (kirjaimellisesti) maistu miltään.
Minusta hyvä ruoka on tärkeä osa elämää, ja hyvä ruoka ei tarkoita samaa kuin kallis. Rakastan esim. kaalilaatikkoa mikä on edullinen ruoka. Minun ruokafilosofiani pohja on siinä, että ruoka tehdää alusta saakka itse laadukkaista raaka-aineista. Arkena usein on kiire, siksi pitää ennakoida ja valmistaa osa etukäteen jne. mutta silloin kun aikaa on, kokataan pitkän kaavan mukaan.
Mutta kiire ei ole mikään tekosyy tehdä huonoa ruokaa. Itse en pysty einesruokia syömään, en niitä perheellenikään syötä.
Nyt täytyy tällainen pikkuinen huomio tuoda esille: Äiti on koulussa kieltenopettajana. Hän on siis yliopistossa opiskellut pääaineenaan luultavasti englantilaista filologiaa ja ranskaa sivuaineena. Opettajankoulutus on vuoden kestävä erillinen sivuaine, jona käydään läpi lyhyesti perusasiat kasvatustieteestä, oman alan didaktiikka ja opetusharjoittelut. Ei missään vaiheessa käydä läpi ruoanlaittoa, ravinnon merkitystä, terveyskasvatusta yms. Näitä saatetaan käydä läpi luokanopettajien koulutuksessa, mutta tosiaan yläkoulun / lukion opettajalta ei voida vaatia ravintotietoutta koulutuksensa puolesta. Tämä kuuluu lähinnä yleissivistykseen.
En voi käsittää, miten joku voi pahoinpidellä lapsiaan syöttämällä lapsilleen lähestulkoon pelkkiä eineksiä. Ne eilen nähdyt tytöt olivat selvästi pahoinvoivia. Mitä muuta tuollainen on kuin pahoinpitelyä?
Kuten se kokki sanoikin, se ruoka vaan on tehtävä ja sillä siisti.
Ja pakastevihannesten dissaajalle: talvisaikaan varsinkin vihannekset ovat tutkitusti ravinteikkaampia pakastettuina kuin toiselta puolelta maailmaa rahdattuina. Pakastevihannekset ovat myös parempi vaihtoehto kuin ei vihanneksia lainkaan. Ne voivat olla monen kiireisen vanhemman pelastus.
mua kammoksutti ehkäpä eniten sen kalan valmistus. muutoinkin rasvainen kala ja se paistaminen näytti siinä rasvamäärässä lähinnä keittämiseltä =O
Kyllä taas ihmetyttää naisten pahanilkisyys täällä..
Tietysti eilisen jakson naisen osaamattomuus ja laiskuus hämmästytti, mutta eikö haukkumisen ja kauhistelun sijaan voi ajatella kuinka hienoa on, että hän uskaltaa julkisesti kertoa tilanteestaan ja PYRKII MUUTTUMAAN? Erityisen silmään pistävää täällä on myös pahanilkinen kuittailu naisen akateemisuudesta. Tuliko nyt duunarimammoille parempi olo? Eihän tuo kerro muusta kuin omasta alemmuudentunteesta.. Hohoijaa.
Eineksissä tai etenkään puolivalmisteissa silloin tällöin ei ole mitään pahaa (tarkoitan nyt esim. makaroni-, maksalaatikoita, valmista mantelikalaa pakasteena, pinaattilettuja ym. ym. - en valmishampurilaisia ja -pizzoja), jos niiden kanssa tehdään lisäksi salaattia tai esim. lämpimiä kasviksia, syödään riittävästi kuitua ja hyviä rasvoja. Ei siinä eineksessä itsessään välttämättä ole mitään pahaa mutta klöntti mikrossa lämmitettyä valmismakaronilaatikkoa lautasella ei ole ateria - ateria se on vasta, kun siihen lisätään ne puoli lautasta kasviksia tai salaattia, mahd. leipää ja levitettä, ruokajuomaa - ja kun ateria syödään rauhallisesti ja mielellään edes kerran päivässä yhdessä muun perheen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 12:50"]
Minusta ruokahifistelijä ja einesruokien käyttäjä ei sovi samaan yhteyteen. On pelkkä tekosyy sanoa ettei ole aikaa tehdä hyvää ruokaa, moni ruoka syntyy todella nopeasti. Lisäksi voi ennakoida, monellakin tapaa:
*Laittaa itse tehtyä ruokaa pakastimeen, kaikille pakastus ei tee hyvää, mutta useimpia ruokia voi ihan hyvin pakastaa.
*Tekee edellisenä päivänä osan ruuasta, esim. valmistaa kerralla isomman salaatin tmv. mitä syödään esim. maanantaina ja tiistaina lisukkeena.
*Tekee nopeata ruokaa, esim. kala valmistuu nopeasti pannulla, toki pitää hetki pitää huoneenlämmössä ennen paistamista (onnistuu jos esim. lapsi ottaa sen koulun jälkeen pois jääkaapista/itse hakee kalan vasta ennen kotiin menoa) mutta ohuet fileet eivät pitkää aikaa kaipaa vert. esim. lohimedaljongit.
*Aterianrytmin voi miettiä uusiksi, moni tekee niin että työn/koulun jälkeen aletaan heti kiireellä vääntämään sitä illallista kasaan (kaikilla nälkä ja kova stressi saada nopsaan valmista) Tai sitten voisi tehdä niin, että syödään kunnon välipala (jonka voi tehdä vaikka valmiiksi jääkaappiin odottamaan) koulun/töiden jälkeen ja syödään illallinen vasta sitten myöhään illalla (kuten monissa muissa maissa tehdään) eikä iltapalaa sitten tarvita ollenkaan.
Lisäksi voi aina miettiä että miksi ottaa sen äitien tekemän makaroonilaatikon tmv. einesmössön, kun tarjolla on kyllä terveellisempiäkin einesruokia, esim. tuoresalaatteja.
[/quote]
Kyllä, olen oikea hifistelijä ja kulinaristi ja silti voin käydä mäkkärissä tai laittaa pöytään kaupan eineslaatikon. Oliko sulla tämän kanssa jokin ongelma ;)
[/quote]
Kysehän on siitä, miten kukin määrittelee hifistelijän ja kulinaristin. Joku muu voi määritellä toisin kuin sinä.
Ei minunkaan mielestäni ole kulinaristi sellainen, joka einestä kykenee syömään.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 08:05"]
Eniten mua ihmetytti se, että se äiti oli opettaja.
[/quote]
Opettajatkin ovat ihmisiä. Opettajista löytyy ihan koko elämän kirjo siinä missä mistä tahansa muustakin ammattiryhmästä.
On lihavia, laihoja, laiskoja, ahkeria, liikunnan harrastajia, sohvaperunoita, ruoanlaitosta innostuneita, ruoanlaittoa inhoavia, pikkutarkkoja, huolimattomia, siivousintoilijoita, epäsiistejä, terveitä, sairaita, reippaita, uupuneita, terveysintoilijoita, epäterveelliset elämäntavat omaavia, kaikkiruokaisia, nirsoja. Listaa ei tarvinne jatkaa. Saman listan voi kirjoittaa ihan minkä tahansa ammatin harjoittajista.
Opettajaihminen ei ole mikään erityinen lajityyppi toisin kuin kuvitellaan. Ei myöskään ole olemassa pappisihmistä tai lääkäri-ihmistä tai terveyden- tai sairaanhoitajaihmistä...
Minua järkytti se, että pienempi tyttö otettiin esimerkiksi siitä miten huonosti on syönyt verrattuna siihen miten pitäisi syödä (sokern, kuidun ja kasvisten määrä). Syytönhän 8-vuotias on jääkaapin sisältöön! Siinä sai sitten seistä tuomiolla :( Ehkä tämän oli tarkoitus herättää perheen äiti mutta oliko se pakko kuvata telkkariin.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 06:35"]
Se nainen, kannattiko koko kansalle näyttää, miten avuton on? En voi tajuta, miten hyvin toimeentuleva ihminen syöttää lapsilleen tollasta halpisruokaa. Laiskuutta ja tyhmyyttä. Ainoa, millä pikkusen piti leveillä, oli, että osaa lausua dijon-sinapin. Minä olen aina ollut yh ja elänyt minimitoimeentulolla ja voin sanoa, että minun lapseni ovat syöneet oikeaa ruokaa, siinä ei ole säästetty. Itse tehtyä, terveellistä, laadukasta ja hyvää. Ei kärsitä ylipainosta ja osataan lausua dijon.....vaikka asutaan kaupunginvuokrayksiössä, eikä pelata golfia.
[/quote]
Tämä on varmaan yksi asia, mikä tässä formaatissa viehättää - voi tuntea itsensä paremmaksi ihmiseksi kuin joku toinen.
Taivastelun sijaan voisi kenties hyväntahtoisesti iloita siitä, että ohjelman myötä perhe teki korjausliikkeen ja arki alkoi sujua paremmin.
Lukiolaistyttö teki rohkean vedon, kun ilmoittautui ohjelmaan. Perheen äiti teki vielä rohkeamman vedon, kun suostui mukaan ja noin rehellisesti kertoi, miten asiat ovat. Suurta nöyrtymistä vaatii myöntää oma syyllisyys siitä, ettei ole pystynyt huolehtimaan lapsiensa terveellisestä ravinnosta.
Ja tärkein on lopputulos: uuden elämäntavan oppiminen, josta on hyötyä ja iloa koko perheelle.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 13:18"]
Tuo pisti naurattaan, kun niin ylpeänä korjas tota sinapin lausumista. Sehän oli kieltenope? Ranskan?
Joo, minä en ehkä osaa vieläkään lausua, saati että olisin koskaan edes syönyt tota sinappia, mutta tuo miten se puuttui siihen :O Ihan kuin ainoa asia mitä osaisi.
[/quote]
Miksei ranskanope voisi tuossa tilanteessa kertoa, miten se sinappi lausutaan? Mitä hienostelua se nyt on?
On olemassa myös sellainen asia kuin huumori, jota myös ranskankielen opettajat, ihme kyllä, viljelevät toisinaan ;)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 11:56"]
No kyllähän se opettaja-äiti melkoisen torvelon kuvan itsestään antoi...arvosteli ruokia tyyliin ei olis uskonut että tämä voi maistua hyvälle, ei pitäis olla ennakkoluuloinen, mutta...ja tämä sitten opettaa oppilaillekin hyviä ruokatapoja!
Mutta eikö kenekään muun silmään ottanut se, että mies oli ikäänkuin ulkoistettu koko ruoka-asiasta ja vastuusta?! Onko siis lasten terveellisestä ruoasta huolehtiminen vain äidin tehtävä? Mies ei sanonut oikein juuta eikä jaata koko asiaan, ei ollut mukana opettelemassa mitään! Se kokki siinä lopussa huikkas miehelle, että tules kattamaan mun kanssa, katetaan me miehet pöytä. Siinä oli sen osallistuminen perheen ruoka-asioihin. Huh huh! Kyllä meillä mies puuttuisi hyvin nopeasti hommaan, jos mä alkaisin kantaa vain eineksiä kaupasta, kyllä mies osaa tehdä terveellistä ruokaa siinä missä nainenkin. Toki meillä se arkiruoka jää usein mun harteille, kun olen aiemmin kotona. Mutta samalla lailla se onnistuisi mieheltä ja onnistuukin viikonloppuisin ja silloin, kun tarvetta on.
Pointtini siis on, että molemmat vanhemmat oli kyllä ohjelmassa tosi avuttomia ja tolloja, eivät yhtään välitä mitä moskaa lapsilleen syöttävät!
[/quote]
Pointtisi oli siis käsittääkseni se, että sinä ja miehesi olette parempia kuin eilen ohjelmassa nähty pariskunta, eikö totta?
Mitä tulee torveloon, ennakkoluuloiseen "opettaja-äitiin", niin voin kertoa (kuten tuolla aiemmassa kommentissani), että myös opettajissa on ennakkoluuloisia, ruoan kanssa nirsoilijoita ihan niin kuin vaikka siivoojissa, maalareissa, arkkitehdeissa, katsastajissa, myyjissä tai terveydenhoitajissa.
Samat äidit ovat myös lastensa kasvattajia. Tupakoitsijat tuskin kehottavat lapsia tupakoimaan. Samoin opettaja voi kasvattaa lapsia moneenkin eri asiaan, vaikka itsellä olisikin erilainen toimintatapa. Monet omat mielipiteet voi ja pitääkin pitää omana tietonaan, kaikkea ei lapsille sanota ääneen.
Kauheinta tässä on se, että samanlaisia perheitä on Suomessa pilvin pimein.
Aivan hirveaa kaikki, todella hirveinta mita tiedan. Vaikka olisi poytakin, niin ei viitsita sen aareen istuutua. Ei edes sen vertaa!
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 13:18"]
[/quote]
Miksei ranskanope voisi tuossa tilanteessa kertoa, miten se sinappi lausutaan? Mitä hienostelua se nyt on?
On olemassa myös sellainen asia kuin huumori, jota myös ranskankielen opettajat, ihme kyllä, viljelevät toisinaan ;)
[/quote]
Se mikään ranskanope ollut, tai sitten oli surkea sellainen: lausui bouillabaissen päin persettä.
Tuo ohjelmahan tietenkin osoitti että KAIKKI opettajat ovat samanlaisia...
Opettajankin kodista voi loytya ihan mita tahansa kaameuksia. Puhun kokemuksesta. Joskus olen ollut todella jarkyttynyt ja ajatellut, etta tuollainenko se sitten yrittaa muiden lapsia kasvattaa?!
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 14:09"]
En voi käsittää, miten joku voi pahoinpidellä lapsiaan syöttämällä lapsilleen lähestulkoon pelkkiä eineksiä. Ne eilen nähdyt tytöt olivat selvästi pahoinvoivia. Mitä muuta tuollainen on kuin pahoinpitelyä?
Kuten se kokki sanoikin, se ruoka vaan on tehtävä ja sillä siisti.
Ja pakastevihannesten dissaajalle: talvisaikaan varsinkin vihannekset ovat tutkitusti ravinteikkaampia pakastettuina kuin toiselta puolelta maailmaa rahdattuina. Pakastevihannekset ovat myös parempi vaihtoehto kuin ei vihanneksia lainkaan. Ne voivat olla monen kiireisen vanhemman pelastus.
[/quote]
Mutta kun niitä pakastevihanneksiakin tuodaan yhtä lalla toiselta puolen maapalloa.
En siis halua niitä dissata, itsekin niitä ostelen, mutta tuossa kohdin perustelu ontuu. ( Lisäksi tietysti pakastusteollisuus kuluttaa paljon energiaa ja on siinäkin mielessä epäekologista)
Hohhoijaa, minusta tuo nyt ei ollut NIIN kamalaa. Kaikki kuitenkin saivat ylipäätänsä ruokaa. Muutenkin koko ohjelma oli jotenkin vetämätön ja tylsä. Kari Aihisen "olkaa onnellisia" repliikki tuli kyllä tutuksi.