Äidinmaidon säilyvyydestä
Apua! Uusi äiti yrittää pakastaa äidinmaitoa mutta pieleen taisi mennä... Minulla heruu maidonkerääjään helposti runsaasti maitoa imetyksen aikana, joten olen kerännyt tätä "alkumaitoa" jääkaappiin pulloon ja sitten kerran vuorokaudessa pakastanut koko satsin. Nyt törmäsin netissä tietoon, että missään tapauksessa jääkaappikylmään maitoon ei saa sekoittaa lämmintä ja niinhän minä juuri olen tehnyt... Hirveä varasto pakastimessa, onko ne kaikki nyt pilalla? Tarkoituksena oli käyttää tätä alkumaitovarastoa velleissä ym. kiinteisiin siirtymisen yhteydessä, pumpattu maito olisi sitten varsinaista pelkkää maitoruokaa hätätilanteisiin jne.
Onko kenelläkään tietoa tai kokemuksia vastaavasta? kiitos jo etukäteen!
Kommentit (6)
Kiitos vastauksesta! Luuletko että noita uskaltaa siis vielä käyttää? Ilmeisesti bakteerit voivat kasvaa yli, kuinkahan todennäköistä se on?
AP
Niissä minigrip-pusseissa on varmaan sitä bisfenolia joka on suurta myrkkyä vauvalle ja joka on kielletty jo vauvojen leluissa jne.
Muovinpehmenninhän se on joten mistä sais tietää onko pakastuspusseissa sitä?
Nonnii,
olen jokaisen lapseni kohdalla tehnyt justiinsa kuten Ap. Kukaan lapsistani ei ole ollut juurikaan sairaana tms. Lisäksi lämmitään aina kaiken maidon mikrossa ja pesen pullot ja tutit astianpesukoneessa 1-3kk iästä alkaen (tähän asti steriloin). Elämän voi tehdä justiinsa niin hankalaksi kuin tahtoo.
2vastaa...
kyllä voi käyttää, itse ainaki käyttäisin toki haju-ja makutesti ennen vauvalle syöttöä. Mutta muista että äidinmaitoa ei saa ikinä lämmittää mikrossa, menee rakeiseksi. Äidinmaiyo lämmitetään aina vesihauteessa, mikä käy tosi kätevästi esim niin että vedenkeityimessä kiehautetaan veden ja suoraan pakkasesta minigrippi siihen sulamaan. On taatusti niin nopea sulatusuuni ja lämmitys että ei bakteerit kasva...
ärsyttävä tämennakoivaa tekstinsyöttö hirveästi tulee kirjoitusvirheitä...
Kiitos kaikille vastaajille, uskomatonta miten ison ahdistuksen jopa tämmöisestä asiasta tässä alkuvaiheessa saa aikaan... No ei kai tämä nyt enää niin alkuvaihetta edes ole, vauva on 6 vkoa. Itse pakastan maidon jääpalapusseihin, joku vinkkasi että siitä on helppo sulattaaa vain muutama pala esim. kiinteän ruuan joukkoon. Onkohan niissä näitä myrkkyjä, varmaan on... Voi ei.
Ei ne pilalla ole, mutta jatkossa jäähdytä maito kylmässä vedessä esim tuttipullossa ennenkin lisäät siihen jääkaapissa olevaan maitoon. Itse tein niin että pakastin maidon aina samantien olisitä sitten 20ml tai 200ml niihin pikku minigrippeihin, sitten kun niitä käyttöön sulatettiin otettiin vaan niin paljon ku yhteensä tarvi. Kirjoitin siis pussin päälle ainpäivämäärän ja maitomäärän.