Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Akateeminen työtön: Mitä opiskelit pääaineena?

Vierailija
16.04.2013 |

ev

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en jaksa alkaa minäkään laskemaan. Joten, jos joku innokas informoisi montako akateemista ja mikä ala tähän mennessä.

Vierailija
82/117 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 14:15"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 08:39"]

Biologian sisällä on paljon eri suuntautumisvaihtoehtoja ja monet on lähellä kemiaa. Mitä ajatteluit "biologian" olevan? Eläinten ja kasvien tunnistamista?

[/quote]

biologian suuntautumisvaihtoehdot ovat opettajan ura, fysiologia, ekologia ja (tässäkin ketjussa yhden työttömän pääaineenaan mainitsema) genetiikka. Näistä mikään ei pääaineen laajuisinakaan opintoina anna kemistille mitään työllistämistä edistävää lisäosaamista. Biokemia sekä solu- ja molekyylibiologia taas tarjoavat "vahvaa labrapohjaa". Tosin niiden opintojen suorittaminen vaatii useilta 3 x sen työmäärän mitä vastaavanlaajuisten biologian opintojen. 

Mun ainakin on hyvin helppo ymmärtää, miksi monet opiskelevat näitä jonkun aprikoimia huonosti työllistäviä aloja. Aika moni (nyky)nuori haluaa ensinnäkin päästä ennemminkin helpolla. Esim. nuo biokemian opinnot ovat monelle työmäärän vuoksi kauhistus. oma houkutuksensa on saada vähällä työllä melko paljon opintopisteitä. Nykyopiskelijoille myös painotetaan sitä, että opinnot eivät saa venyä vaan täytyy valmistua tavoiteajassa.

Kolmantena juttuna nykynuoriso haluaa toteuttaa itseään. Siihen kuuluu se, että täytyy löytää "omat jutut" ja ne itselle rakkaat jutut. Useammin se hauska oma inspiroiva juttu on ennemminkin naistutkimusta ja tv- ja elokuvatiedettä kuin laskentatoimea. Kai sitä jonkinlaiseksi lapsellisuudeksikin voi kutsua. Ajatus jostain kutsumusammatista on mun mielestä tosi ihana ja hieno. Mut kutsumusammatin myötä pitäisi sitten olla valmis myös tiettyihin uhrauksiin. Ei voi olettaa, että arkeologian koulutuksella saa Kajaanista huippupalkkaisen duunin. :) Aikuisena ymmärtää, että ihan kaikkea ei voi saada. Kamalaa on vain se, jos se oivallus tulee vasta valmistumisen jälkeen...

[/quote]

No jaa, nykynuoret sitä ja nykynuoret tätä... Ihan samalla lailla me lähdimme itseämme toteuttamaan silloin yli 20 vuotta sitten kun lukiosta valmistuimme. Enemmän tai vähemmän utopia-aloille päädymme, minä ja tosi moni kaverini. Ihmeen hyvin olemme noin kokonaisuudessa pärjänneet. Pääsimme niihin kouluihin joihin "kenenkään" ei pitänyt päästä, ja enimmäkseen näillä töillä on eletty. Että kyllä silläki on merkitystä, mihin itsellä on taipumuksia. Minä esimerkiksi tuskin olisin kovin työllistetty sähköasentajana tai rakennusalalla. Olisin varmasti ihan hirveän huono, oikein varsinainen mämmikoura!  

En toki tarkoita etteikö akateeminen työttömyys ja ylikoulutus olisi ongelma. Ja itse asiassa minä olen tuosta kaveripiiristä se ainoa (?) joka harkitsee alanvaihtoa. Mutta ei näihin ole helppoja reseptejä. Ja niinkuin kemisti tuossa totesikin, hän luuli opiskelleensa alalle jolla on hyvin töitä, ja toisin kävi.

[/quote]ä

Teillä edellisellä sukupolvella olikin siihen mahdollisuus ja vapaus. Akateeminen vapaus ja yleissivistävät opinnot olivat niitä teidän nuoruutenne huippujuttuja. Mutta varmaan olet huomannut, että koulutuspolitiikkamme on sittemmin muuttunut. Yliopisto-opiskelijoilta on otettu ns. löysät pois, täytyy valmistua määräajassa ja lisäaikaa saa vain hakemuksesta ja hyvällä syyllä. Sellainen 14. vuoden opiskelu lukuisine harrastuksenomaisine kursseineen ja sivuaineineen on vain mennyttä maailmaa. 

En oikein ymmärtänyt tuota viittausta kouluihin, joihin "kukaan" ei pääse. Kyllähän niille hyvin työllistäville aloille on useimmiten kova karsinta. Juuri se täällä moneen kertaan mainittu huonosti työllistävä kemia oli Hesarin jutun mukaan se kaikkein helpoin ala päästä opiskelemaan. 

Yleensä korkeakoulututkinnon suorittaneet ihmiset noin kokonaisuutena pärjäävät aika loistavasti alasta riippumatta. :)

[/quote]

Ehkä hieman epäselvä kirjoitukseni oli kommentti tuohon nykynuoripuheeseen. Että kaikki ongelmat nyt johtuisivat siitä että nykynuoret ovat haihattelijoita. Ja ennen oltiin niin järkeviä. Oma kokemus kun on toinen. Se, että edes tähtäsimme niihin kouluihin  joihin pääsimme, oli monien mielestä haihattelua itsessään, ja aivan varmasti samalla lailla sanotaan niille nuorille jotka niihin nykyään haluavat. Että voi teitä nykynuoria, tulkaapas järkiinne ja haekaa ammattikouluihin. (Neljäätoista vuotta emme kyllä opiskelleet, päinvastoin paukutimme opintoja tiukkaan tahtiin. Akateemisen vapauden määrä ei ole vakio.)  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 14:15"]

Biologian sisällä on paljon eri suuntautumisvaihtoehtoja ja monet on lähellä kemiaa. Mitä ajatteluit "biologian" olevan? Eläinten ja kasvien tunnistamista?

[/quote]

biologian suuntautumisvaihtoehdot ovat opettajan ura, fysiologia, ekologia ja (tässäkin ketjussa yhden työttömän pääaineenaan mainitsema) genetiikka. Näistä mikään ei pääaineen laajuisinakaan opintoina anna kemistille mitään työllistämistä edistävää lisäosaamista. Biokemia sekä solu- ja molekyylibiologia taas tarjoavat "vahvaa labrapohjaa". Tosin niiden opintojen suorittaminen vaatii useilta 3 x sen työmäärän mitä vastaavanlaajuisten biologian opintojen. 

Mun ainakin on hyvin helppo ymmärtää, miksi monet opiskelevat näitä jonkun aprikoimia huonosti työllistäviä aloja. Aika moni (nyky)nuori haluaa ensinnäkin päästä ennemminkin helpolla. Esim. nuo biokemian opinnot ovat monelle työmäärän vuoksi kauhistus. oma houkutuksensa on saada vähällä työllä melko paljon opintopisteitä. Nykyopiskelijoille myös painotetaan sitä, että opinnot eivät saa venyä vaan täytyy valmistua tavoiteajassa.

Kolmantena juttuna nykynuoriso haluaa toteuttaa itseään. Siihen kuuluu se, että täytyy löytää "omat jutut" ja ne itselle rakkaat jutut. Useammin se hauska oma inspiroiva juttu on ennemminkin naistutkimusta ja tv- ja elokuvatiedettä kuin laskentatoimea. Kai sitä jonkinlaiseksi lapsellisuudeksikin voi kutsua. Ajatus jostain kutsumusammatista on mun mielestä tosi ihana ja hieno. Mut kutsumusammatin myötä pitäisi sitten olla valmis myös tiettyihin uhrauksiin. Ei voi olettaa, että arkeologian koulutuksella saa Kajaanista huippupalkkaisen duunin. :) Aikuisena ymmärtää, että ihan kaikkea ei voi saada. Kamalaa on vain se, jos se oivallus tulee vasta valmistumisen jälkeen...

[/quote]

No jaa, nykynuoret sitä ja nykynuoret tätä... Ihan samalla lailla me lähdimme itseämme toteuttamaan silloin yli 20 vuotta sitten kun lukiosta valmistuimme. Enemmän tai vähemmän utopia-aloille päädymme, minä ja tosi moni kaverini. Ihmeen hyvin olemme noin kokonaisuudessa pärjänneet. Pääsimme niihin kouluihin joihin "kenenkään" ei pitänyt päästä, ja enimmäkseen näillä töillä on eletty. Että kyllä silläki on merkitystä, mihin itsellä on taipumuksia. Minä esimerkiksi tuskin olisin kovin työllistetty sähköasentajana tai rakennusalalla. Olisin varmasti ihan hirveän huono, oikein varsinainen mämmikoura!  

En toki tarkoita etteikö akateeminen työttömyys ja ylikoulutus olisi ongelma. Ja itse asiassa minä olen tuosta kaveripiiristä se ainoa (?) joka harkitsee alanvaihtoa. Mutta ei näihin ole helppoja reseptejä. Ja niinkuin kemisti tuossa totesikin, hän luuli opiskelleensa alalle jolla on hyvin töitä, ja toisin kävi.

[/quote]ä

Teillä edellisellä sukupolvella olikin siihen mahdollisuus ja vapaus. Akateeminen vapaus ja yleissivistävät opinnot olivat niitä teidän nuoruutenne huippujuttuja. Mutta varmaan olet huomannut, että koulutuspolitiikkamme on sittemmin muuttunut. Yliopisto-opiskelijoilta on otettu ns. löysät pois, täytyy valmistua määräajassa ja lisäaikaa saa vain hakemuksesta ja hyvällä syyllä. Sellainen 14. vuoden opiskelu lukuisine harrastuksenomaisine kursseineen ja sivuaineineen on vain mennyttä maailmaa. 

En oikein ymmärtänyt tuota viittausta kouluihin, joihin "kukaan" ei pääse. Kyllähän niille hyvin työllistäville aloille on useimmiten kova karsinta. Juuri se täällä moneen kertaan mainittu huonosti työllistävä kemia oli Hesarin jutun mukaan se kaikkein helpoin ala päästä opiskelemaan. 

Yleensä korkeakoulututkinnon suorittaneet ihmiset noin kokonaisuutena pärjäävät aika loistavasti alasta riippumatta. :)

[/quote]

Ehkä hieman epäselvä kirjoitukseni oli kommentti tuohon nykynuoripuheeseen. Että kaikki ongelmat nyt johtuisivat siitä että nykynuoret ovat haihattelijoita. Ja ennen oltiin niin järkeviä. Oma kokemus kun on toinen. Se, että edes tähtäsimme niihin kouluihin  joihin pääsimme, oli monien mielestä haihattelua itsessään, ja aivan varmasti samalla lailla sanotaan niille nuorille jotka niihin nykyään haluavat. Että voi teitä nykynuoria, tulkaapas järkiinne ja haekaa ammattikouluihin. (Neljäätoista vuotta emme kyllä opiskelleet, päinvastoin paukutimme opintoja tiukkaan tahtiin. Akateemisen vapauden määrä ei ole vakio.)  

Vierailija
84/117 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole enää työtön mutta olin kuusi vuotta.

opiskelin viestintää, suomen kieltä, kirjallisuutta, journalistiikkaa ja filosofiaa.

Vierailija
85/117 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 10:02"]

Energiatekniikan DI teknillisestä korkeakoulusta ja tuotantotalouden DI opinnot yliopistosta.

Ei ole oveen kolkuteltu..... ainakaan työnantajat. Työttömänä nyt pari vuotta ja peruspäivärahalla mennään.

[/quote]

Miksi et tehnyt tuota TuTaakin TKKlle, missä yliopistossa sitä ees voi opiskella? Ja joo, ei ne tosiaan tuu kotoa hakemaan, itsekin tarttee vähän tsempata.

Vierailija
86/117 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 14:28"]

[/quote]

juu, toki nuoret ovat aina olleet nuoria, ja sen ikäkauden parhauksiin ei kuulu kauaskantoinen suunnitelmallisuus. :) mutta kyllä mä olisin tässä näkevinäni jonkinlaisen sukupolvieron siinä, että nykynuoriso tekee enemmän sitä, mikä tuntuu kivalta tällä hetkellä. ja jos jokin lakkaa tuntumasta kivalta, niin siirrytään tekemään muuta. siitähän ne 14. vuoden opiskelijat syntyvät: kahdeksasta aloitetusta pääaineesta ja kahdestakymmenestä sivuaineesta, keskenjääneistä kursseista, päämäärättömyydestä, itsensäjohtamisen osaamattomuudesta, matalasta tylsyyden sietokyvystä. kuvaamasi päämäärätietoinen unelmista kiinnipitäminen ja suunnitelmallisesti niitä kohdin pyrkiminen tehokkaine opiskeluineen on minusta pikemminkin sen vastakohta. :) yritin myös sanoa, että ennen saattoi kokeillakin kahdeksaa pääainetta, mutta nyt on kova paine valmistua (siitähän yliopisto saa rahaa). jos takana on jo kahdeksan aloitettua sivuainetta ja valmistua pitäisi pian, monella on kiusaus kuroa tutkinto kasaan sieltä mistä helpoiten onnistuu. 

Vierailija
87/117 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en jaksa alkaa minäkään laskemaan. Joten, jos joku innokas informoisi montako akateemista ja mikä ala tähän mennessä.

[/quote]

Tää on mielestäni tyypillistä aaveetä. Jonkun pitäisi kertoa kysyjälle oikea vastaus, koska kysyjä ei jaksa käyttää guuglea eikä lukea yli viiden sanan virkkeitä. :D

Vierailija
88/117 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 14:53"]

Energiatekniikan DI teknillisestä korkeakoulusta ja tuotantotalouden DI opinnot yliopistosta.

Ei ole oveen kolkuteltu..... ainakaan työnantajat. Työttömänä nyt pari vuotta ja peruspäivärahalla mennään.

[/quote]

Miksi et tehnyt tuota TuTaakin TKKlle, missä yliopistossa sitä ees voi opiskella? Ja joo, ei ne tosiaan tuu kotoa hakemaan, itsekin tarttee vähän tsempata.

[/quote]

(Teknillinen) yliopisto. Korkeakouluista kun tuli yliopistoja joku aika sitten.

Vierailija
89/117 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 15:00"]

[/quote]

juu, toki nuoret ovat aina olleet nuoria, ja sen ikäkauden parhauksiin ei kuulu kauaskantoinen suunnitelmallisuus. :) mutta kyllä mä olisin tässä näkevinäni jonkinlaisen sukupolvieron siinä, että nykynuoriso tekee enemmän sitä, mikä tuntuu kivalta tällä hetkellä. ja jos jokin lakkaa tuntumasta kivalta, niin siirrytään tekemään muuta. siitähän ne 14. vuoden opiskelijat syntyvät: kahdeksasta aloitetusta pääaineesta ja kahdestakymmenestä sivuaineesta, keskenjääneistä kursseista, päämäärättömyydestä, itsensäjohtamisen osaamattomuudesta, matalasta tylsyyden sietokyvystä. kuvaamasi päämäärätietoinen unelmista kiinnipitäminen ja suunnitelmallisesti niitä kohdin pyrkiminen tehokkaine opiskeluineen on minusta pikemminkin sen vastakohta. :) yritin myös sanoa, että ennen saattoi kokeillakin kahdeksaa pääainetta, mutta nyt on kova paine valmistua (siitähän yliopisto saa rahaa). jos takana on jo kahdeksan aloitettua sivuainetta ja valmistua pitäisi pian, monella on kiusaus kuroa tutkinto kasaan sieltä mistä helpoiten onnistuu. 

[/quote]

Juu, olet oikeassa. En ollut kovin selkeä siinä mitä edes yritin selittää, kunhan tässä pyörin omissa itseanalyseissani ja tulevaisuuden epävarmuuksissa... (:

Mutta hei: nro 69 on hieno viesti: hän oli ollut peräti kuusi vuotta työtön MUTTA ei ole enää! Onneksi olkoon! Hyviäkin uutisia laman keskellä.

Vierailija
90/117 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä komppaan, onnittelut sulle 69! Mihin työllistyit?

Mua kiinnostais myös mitkä ovat ne turhakeaineet, joita moni sanoo opiskelleensa? 

Vierailija
91/117 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 11:06"]

olen kyllä ihmeissäni jos noin hienoilla tutkinnoilla ei saa työtä. minulla on vain hävettävä it.merkonomin tutkinto (kympin paperit). urani eteni nopeasti ja olen suuren yrityksen it-osaston johtaja ja alaisuudessani on ekonomeja ja diplomi-insinööreja sekä luonnontieteen maistereita. kyllä teillekkin varmasti löytyy jotain kun on noin korkeasti oppinut. täytyy vain löytää se oma juttu. onnea vaan työn hakuunne

[/quote]

Joo ihan varmasti löytyy töitä kun on korkeasti oppinut, sehän sen takaa. Juu pitää löytää omajuttu. En ole etsinyt mitään "omaajuttua" vaan ihan mitä tahansa oman alan töitä mutta kun niitä ei ole. Pahimmillaan yhteen paikkaan on yli 200 hakijaa, ja niistäkin valitaan alle kymmenen haastatteluun joka on jo työsuoritusta ja temppuilua itsessään. On haastattelut, ihmeelliset psykologiset testit ja ryhmätyöt jota seuraa vielä haastatteluja. Ja sitten ei valitakaan. Aktiivisella avoimien työhakemusten lähettelyllä saa keskimäärin yhden puolen vuoden työn kahden vuoden työnhakua kohden. Joo alaa pitäisi kai vaihtaa mutta mistäpä sen tietää mikä ala työllistää vielä tulevaisuudessakin.

Vierailija
92/117 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]   Ennen oli teknillinen korkeakoulu Otaniemessä ja nyt on siellä Aalto yliopisto joista tulee DI muunmuassa.

Vierailija
93/117 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas täällä on korkeakoulu jengiä.

Vierailija
94/117 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tähän täytyy vielä nyt kerran myös todeta, että on aika typerää puhua nykytyöttömyydestä jonain aivan uudenlaisena, karmaisevana tilanteena. 

Silloin 20 vuotta sitten oli todellakin huomattavasti pahempi ja syvempi lama kuin nyt, työttömyysprosentti oli 20 ja muistan kuinka meillekin, valmistuville ylioppilaille opettajat päin naamaa ihmetteli kuinka viitsimme edes opiskella, kun ei meille ole mitään töitä tarjolla.

Mä ajattelin jo silloin, että haistakaapas nyt jo sitä ihteänsä, mihin sillä pääsisi ikinä, että luovuttaisi? En siis halua vähätellä tämän hetken työttömyyttä, pointtina vaan, että se " ennenkin"  ( jolloin kaikki vaan palstamielipiteen mukaan käveli mihin tahansa työpaikkaan ja tuli heti vakinaistetuksi) oli n 20 vuotta sitten, jolloin oltiin vielä syvemmällä suossa kuin nyt.

Vierailija
95/117 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä syvemmässä suossa oltiin muutamat vuodet. Tässä on nyt menty 2008 alkaen alamäkeä. Tietyllä tavalla +30v ihmiset eivät tätä välttämättä ymmärrä, kun töitä on ollut ja mahdolliset potkut tulleet vasta viimeisen parin vuoden sisään. Mikäs meillä 87-90 syntyneillä, kun koko aikuinen elämä melkein ollut lamaa. Pätkätöitä, puhelinmyyntiä ja ihme projekteja naurettavilla palkoilla. Tradenomin ja insinöörin papereista on taiteltu paperilennokkeja ja toisilla / kolmansilla tutkinnoilla yliopistosta koitetaan ponnistaa johonkin jollain tavalla järkevään. Peace.

Vierailija
96/117 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 10:02"]Energiatekniikan DI teknillisestä korkeakoulusta ja tuotantotalouden DI opinnot yliopistosta.

[/quote]

Mitä ihmettä? Ja töitä ei löydy??

Vierailija
97/117 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1990-luvun lamassa nimenomaan tilanne oli se, että koulutus tarjosi suojaa työttömyydeltä. Tuolloin korkeakoulutettuja työttömiä oli pahimmillaan 6000, nyt 50000. Tämä on ihan ymmärrettävää, sillä tuolloin korkeakoulututkintoja oli huomattavasti harvemmalla kuin nykyään. 

Vierailija
98/117 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ne pääaineet?

Vierailija
99/117 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 18:05"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 10:02"]Energiatekniikan DI teknillisestä korkeakoulusta ja tuotantotalouden DI opinnot yliopistosta. Ei ole oveen kolkuteltu..... ainakaan työnantajat. Työttömänä nyt pari vuotta ja peruspäivärahalla mennään. [/quote] Mitä ihmettä? Ja töitä ei löydy??

[/quote]

Varsinkin energiatekniikasta saisi työn helposti, jos pääaine on oikea ja "huonommalla" pääaineellakin saa. Toki vähän on vaikutusta sillä, että missä päin Suomea asuu tai onko valmis muuttamaan.

Vierailija
100/117 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diplomi-insinööri. Työnantajat tietävät, että kaikki on nyt aivan epätoivoisessa saumassa. Yrittävät saada kirjoittamaan sopimusta, että tulisin ilmaiseksi töihin. Olen nyt aika hankalassa tilanteessa, mitä teen. Toisaalta tuokin kerryttäis cv:n, toisaalta se veis kaikki korvaukset pois, enkä tiedä miten elää ilman mitään tuloja..... Ihan sairas tilanne! Ahdistaa päivittäin. Yksin tässä vielä pärjäis mutta kun on lapsikin huollettavana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän