Muistatteko kun oppilas tappoi opettajan lapiolla? Tapahtui Turussa.
80-luvun alkupuolella. Itse olin tosi pieni vielä ja kuulin radiosta uutisen. Kouluun meno pelotti.
Oppilas oli ilmeisesti suuttunut saamistaan englannin ehdoista.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo on mahdollista? Kultaisella 80-luvulla, jolloin ei ollut nykynuoria, noita kammoittavia huppupäitä.
Hullut meillä on aina keskuudessamme. Kaikissa yhteiskunnissa on hulluja - toisissa enemmän toisissa vähemmän. Se riippuu geneettisistä alttiuksista.
Vähemmän näitä tietenkin silloin oli kuin nykyään, koska nykyään olemme tuottaneet tänne muidenkin maiden hullut.
Joo, muistan. Puolalan koulussa. Kamala tapaus.
Miettikää, että hänkin on nykyään vapaana jo. On ollut jo kauan.
Mitenköhän elämä on kulkenut hänellä.
Tästä oli Turun murhakierroksella. Joku aiemmin kävelykierroksella oli kertonut että ko opettaja oli kaikkea muuta kuin mukava mies. Ei toki kohtaloaan olisi ansainnut
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, että hänkin on nykyään vapaana jo. On ollut jo kauan.
Mitenköhän elämä on kulkenut hänellä.
Erittäin hyvin. Kiitos kysymästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmosta se on, Oulussa miesopettaja ampui vaimonsa ja kaksi pientä lastansa.
Ihmisiä tapetaan, oppilaat tappaa, opettajat tappaa.Milloin tämä tapahtui?
https://www.kaleva.fi/kaijonharjun-perhesurma-koskettaa-laajasti-oulun-…
Vierailija kirjoitti:
Tästä oli Turun murhakierroksella. Joku aiemmin kävelykierroksella oli kertonut että ko opettaja oli kaikkea muuta kuin mukava mies. Ei toki kohtaloaan olisi ansainnut
Tämä minullekin tulee aina mieleen, kun on joku esimiehen/työkavereiden/opettajan murha kyseessä. Jotkut ihmiset vaan ovat niin epäreiluja, ivallisia ja veemäisiä ettei mitään määrää. Joskus toki mielisairaus voi tehdä ihmisestä vainoharhaisen ja hän vetää ihan kummallisia johtopäätöksiä toisen käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä oli lukio ja tämä opettaja ei edes opettanut tätä tappajaoppilasta. Omaa teinin ajatusjuoksua kuvaa se, että pidimme omassa koulussa toisella puolella Suomea hiljaisen hetken ja pettymys oli suuri, kun se ei kestänytkään koko tuntia.
Tarkoitatko sitä Turun koulun lapio-tapausta? Tuota koulua olen itse käynyt, samoin poikani. Kyseinen opettaja kyllä käsittääkseni opetti tuota abi-poikaa, oli todennut ettei tästä ole kuin lapiohommiin. Poika kaunaisena sitten suunnitteli surmaa, ja kävi kaupassa katsomassa jotain astaloakin. Sellaista ei löytynyt, mutta sitten koululla jutteli kavereilleen, että käyttäisi lapiota (talkkarin työvälinettä). - Oli tullut sitten kuitenkin katumapäälle. Mutta nyt kaverit alkoivatkin yllyttää, sanoivat että me kyllä arvasimme ettet uskaltaisi. Tästä seurasi, että poika kuitenkin ryhtyi toimeen ja löi opettajainhuoneen ovesta astunutta miesopettajaansa lapiolla päähän. Tämä kaatui ja menetti melkein samassa tajuntansa. Mahtoiko kuolla paikan päällä vai sairaalassa, en tiedä. - Ajatella, ne yllyttäneet kaverit eivät saaneet mitään muita seuraamuksia kuin huonon omantunnon. Vaikka ilman yllytystä olisi surma ehkä jäänyt tekemättä.
Ei tapahtunut käytävässä opehuoneen edessä vaan siinä opettajien käyttämässä portaikossa. Menin ylä-asteelle muutama vuosi tuon jälkeen ja kyllä siitä paikasta silloin puhuttiin, hirvitti katsokin siihen pimeään portaikkoon *opettajien sisäänkäynti).
Puukotus tapahtyi Kuusankiskella Naukion yläasteella, vuosi ollut n. 1985.
Muistan hämärästi, veli kävi puolalaa, olikohan niinpäin että aloitti yläasteella tapausta seuraavana syksyä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo on mahdollista? Kultaisella 80-luvulla, jolloin ei ollut nykynuoria, noita kammoittavia huppupäitä.
80-luvulla oli kyllä jo nykynuoria. Kurista ja järjestyksestä oli silloin jo luovuttu.
Vierailija kirjoitti:
Puukotus tapahtyi Kuusankiskella Naukion yläasteella, vuosi ollut n. 1985.
OT, sikäläisiltä tutuilta joskus jälkeenpäin kuullut, etteivät yhtään ihmetelleet, että juuri kyseinen opettaja puukotettiin. Olivat sitä mieltä, että kumma kun ei jo aikaisemmin..
Kaikki seot yllättäen miehiä. Näiden nimiä otatte, näitä kunnioitatte, näitä väitätte rationaalisiksi. Naiset muka susia ja ailahtelevia? Kyllä miehet on suurin uhka turvalle. Sairasta.
Teinityttöjen stringit suututtaa, mutta teinipoika tappaa toisen ihmisen kun vähän kiukuttaa. Miehet on kyllä sairaita. Alkakaapa tilastoimaan tekijöiden sukupuolta. Miksi ette käännä tätä miehiä vastaan? Ette te naisia ja tyttöjä säästele vihalta ja kritiikiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä oli lukio ja tämä opettaja ei edes opettanut tätä tappajaoppilasta. Omaa teinin ajatusjuoksua kuvaa se, että pidimme omassa koulussa toisella puolella Suomea hiljaisen hetken ja pettymys oli suuri, kun se ei kestänytkään koko tuntia.
Tarkoitatko sitä Turun koulun lapio-tapausta? Tuota koulua olen itse käynyt, samoin poikani. Kyseinen opettaja kyllä käsittääkseni opetti tuota abi-poikaa, oli todennut ettei tästä ole kuin lapiohommiin. Poika kaunaisena sitten suunnitteli surmaa, ja kävi kaupassa katsomassa jotain astaloakin. Sellaista ei löytynyt, mutta sitten koululla jutteli kavereilleen, että käyttäisi lapiota (talkkarin työvälinettä). - Oli tullut sitten kuitenkin katumapäälle. Mutta nyt kaverit alkoivatkin yllyttää, sanoivat että me kyllä arvasimme ettet uskaltaisi. Tästä seurasi, että poika kuitenkin ryhtyi toimeen ja löi opettajainhuoneen ovesta astunutta miesopettajaansa lapiolla päähän. Tämä kaatui ja menetti melkein samassa tajuntansa. Mahtoiko kuolla paikan päällä vai sairaalassa, en tiedä. - Ajatella, ne yllyttäneet kaverit eivät saaneet mitään muita seuraamuksia kuin huonon omantunnon. Vaikka ilman yllytystä olisi surma ehkä jäänyt tekemättä.
Vähän ihmettelen tätä yllytysjuttua. Itse kuulin sen kyllä niinpäin, että kaverit eivät ottaneet juttuja oikein tosissaan, vaikka poika oli suunnilleen esitellyt jotain hirttosilmukan pienoismalleja ja paljon puhunut asiasta etukäteen. Opettajakaan ei ottanut, vaikka oppilas oli soittanut hänelle edellisenä iltana ja kysynyt, että onko hautasi kaivettu valmiiksi.
Uskomattomaltahan se tuntui ja tuntuu vieläkin. Silloin ei ollut nettiä ja kun kuulin asiasta illalla, niin sekin oli muodossa, että kyseistä opettajaa on lyöty. Asian vakavuus selvisi vasta seuraavana päivänä. Opettaja eli muutamia viikkoja ja kuoli sairaalassa, ei kai tullut tajuihinsa.
Mutta vaikeaa näistä on varmaksi sanoa, kun ei ollut yksi heistä, onhan toki puheita poikaporukassa voinut olla noinkin päin. Kyseessä ei ollut abit vaan lukion toisluokkalaiset. Poliisi kyllä puhutti muutkin samassa välituntiporukassa hengailleet. En ole noista rangaistusvaatimuksista ennen kuullut, tämä puoli vähän kiinnostaisi, ajattelin, että todistajina kuultiin.
Oli kyllä kuulemma vaativa opettaja. Itse olin yläasteella ja vähän pahoillani myös siitä, että tuleva lukio menetti hyvän opettajan, itse kun luulin, että olisin pärjännyt ja omissa opeissa oli tietenkin mielestäni vikansa. Tietämäni oppilas sai kyllä kaksi numeroa paremman arvosanan, kun opettaja vaihtui tämän ikävän tapahtuman takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ihmettelen tätä yllytysjuttua. Itse kuulin sen kyllä niinpäin, että kaverit eivät ottaneet juttuja oikein tosissaan, vaikka poika oli suunnilleen esitellyt jotain hirttosilmukan pienoismalleja ja paljon puhunut asiasta etukäteen. Opettajakaan ei ottanut, vaikka oppilas oli soittanut hänelle edellisenä iltana ja kysynyt, että onko hautasi kaivettu valmiiksi.
Uskomattomaltahan se tuntui ja tuntuu vieläkin. Silloin ei ollut nettiä ja kun kuulin asiasta illalla, niin sekin oli muodossa, että kyseistä opettajaa on lyöty. Asian vakavuus selvisi vasta seuraavana päivänä. Opettaja eli muutamia viikkoja ja kuoli sairaalassa, ei kai tullut tajuihinsa.
Mutta vaikeaa näistä on varmaksi sanoa, kun ei ollut yksi heistä, onhan toki puheita poikaporukassa voinut olla noinkin päin. Kyseessä ei ollut abit vaan lukion toisluokkalaiset. Poliisi kyllä puhutti muutkin samassa välituntiporukassa hengailleet. En ole noista rangaistusvaatimuksista ennen kuullut, tämä puoli vähän kiinnostaisi, ajattelin, että todistajina kuultiin.
Oli kyllä kuulemma vaativa opettaja. Itse olin yläasteella ja vähän pahoillani myös siitä, että tuleva lukio menetti hyvän opettajan, itse kun luulin, että olisin pärjännyt ja omissa opeissa oli tietenkin mielestäni vikansa. Tietämäni oppilas sai kyllä kaksi numeroa paremman arvosanan, kun opettaja vaihtui tämän ikävän tapahtuman takia.
Semmoista luin, että osa oppilaista koetti estellä, mutta jotkut sanoivat että arvattinhan me ettet uskalla. Sellainen tabu oli tämä tapaus koululla, että vielä vuosikymmenien päästä ei siitä juuri puhuttu kuin joskus kuiskaten. En viitinyt omalle lapsellenikaan kertoa, kun hän halusi mennä samaan lukioon. Hän sitten myöhemmin tuon asian kuuli. - Omana aikanani suurin poliisiasia koululla oli, kun kutsuttiin poliisi selvittämään kukkarovarkauksia. Tyttö oli vienyt rahakukkaroja naulakoissa riippuvien takkien taskuista. - Kuka nykyään enää uskaltaisi jättää rahaa naulakkoon? Ei sinne uskalla oikein takkiaankaan jättää, vaan paras viedä luokkaan tuolinkarmille.
hEi. Muistan tämän tapauksen erittäin hyvin, sillä olin itse siihen osallinen. Toimin tappajan roolissa ja tosiaan nirhasin Terhi opettajani tuolloin vuosia sitten. Olen katunut tapahtunutta aivan älyttömästi.
Ainakin poika todisti opettajan sanat todeksi.