TE-toimisto on täysi vitsi. Miten sinua on kyykytetty?
Aloitetaan vaikka siitä että sinne ei saa yhteyttä. Soitat puhelin"palveluun". Nauhoite kertoo että jonotus on maksullinen. Puolen tunnin kuluttua yhteys katkaistaan, koska "jonotustasi ei voida enää jatkaa". Maksu meni, mitään ei tapahdu.
En edes aloita "kätevästä nettipalvelusta". Miten niillä TE:n ressukoilla voi olla kaikki niin vaikeaa? Verottajakin saa oman palvelunsa toimimaan selkeästi ja hyvin, samoin moni muu. TE- toimisto vaan lähettelee kapulakieleisiä sössötyksiä ihmisille. En tiedä että KUKAAN olisi sen kautta työllistynyt. Voitaisko vaan lopettaa koko mammutti?
Kommentit (370)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on jotenkin masentavaa että TE-toimisto yrittää aina syyllistää työtöntä työnhakijaa. En muista että TE-toimisto olisi kertaakaan kyseenalaistanut työnantajien toimintaa ja sitä, että miksi työnantajat jättävät työttömän kerta toisensa jälkeen palkkaamatta, vaikka osaaminen ja koulutus ja kokemus on kunnossa?
Luuleeko TE-toimisto että kun tarpeeksi potkii työtöntä niin sitten kuin taikaiskusta työtön työllistyisikin? Ei kai oikeasti? Ei tuollainen voi olla toimiva strategia pitkällä tähtäimellä. Myös se ihmetyttää, että TE-toimiston virkailijat tuntuvat jotkut kuvittelevan, että heidän omasta henkilökohtaisesta kukkarostaan maksetaan työttömien "ruhtinaalliset" tuet, ja siksi tuntuvat olevan suorastaan henkilökohtaisella ristiretkellä työttömiä vastaan.
On kyllä masentava paikka ja yhteiskunnallinen konstruktio koko TE-toimisto.
Tämän palstan vakioaiheita on "sain työtarjouksen, miten toimia, että en joudu töihin". Työnantajat eivät halua palkata työttömiä, koska näillä ei ole motivaatiota. Itse työttömät ovat maineensa hankkineet.
Eli kaikki sadattuhannet työttömät koulutuksesta, työkokemuksesta, iästä, motivaatiosta ym. riippuvatta ovat yksi ja sama köntti, "työttömät" jotka kaikki välttelevät töitä?
En yleensä toivo ihmisille pahaa, mutta sinulle tekisi hyvää kun elämä vähän kouraisisi syvemmältä. Puhutko samalla tavoin muistakin ihmisryhmistä? Mitä jos oma lapsesi jää työttömäksi, tai vaikka sairastuu? Onko hänkin työnvälttelijä? Itselläsi on varmaan joku suojatyöpaikka jonne voit mennä esittämään hyvää ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on jotenkin masentavaa että TE-toimisto yrittää aina syyllistää työtöntä työnhakijaa. En muista että TE-toimisto olisi kertaakaan kyseenalaistanut työnantajien toimintaa ja sitä, että miksi työnantajat jättävät työttömän kerta toisensa jälkeen palkkaamatta, vaikka osaaminen ja koulutus ja kokemus on kunnossa?
Luuleeko TE-toimisto että kun tarpeeksi potkii työtöntä niin sitten kuin taikaiskusta työtön työllistyisikin? Ei kai oikeasti? Ei tuollainen voi olla toimiva strategia pitkällä tähtäimellä. Myös se ihmetyttää, että TE-toimiston virkailijat tuntuvat jotkut kuvittelevan, että heidän omasta henkilökohtaisesta kukkarostaan maksetaan työttömien "ruhtinaalliset" tuet, ja siksi tuntuvat olevan suorastaan henkilökohtaisella ristiretkellä työttömiä vastaan.
Ei siinä syyllistetä, vaan yritetään kysellä jos vaikka selviäisi, että on jotain osaamisen kehittämisen tarvetta ja sen jälkeen voidaan neuvoa mistä voisi löytyä sopivaa koulutusta tai muuta apua. Virkailija ei voi ottaa kantaa jonkun työnantajan palkkaamisiin, joten mitä toivoisit, että hän sinulle sanoisi, haukkuisi työnantajat lyttyyn kun eivät ole palkanneet sinua?
En halua että ammattitaitoni resetoidaan pelkästään sen perusteella että työttömyys on pitkittynyt. En arvosta alkuunkaan koko syyttelyasennetta ja alentuvaa lässynlässytystä. Mutta sanon mitä vain, niin se käännetään minua vastaan, ja keksitään että minulla on asennevamma, minä olen yhteistyökyvytön, minä olen sitä, minä olen tätä. Minäminäminäminä. Aina minä.
Minä en tarvitse enkä kaipaa koulutusta, sitä lajia on niin jumalattoman paljon kertynyt tähän ikään mennessä, lisäksi opiskelen ja päivitän tietotaitoani jatkuvasti, ala on sellainen että se onnistuu. Ei voi olla maailman tappiin asti minun vastuulla se, että rekrytoijat tekevät omasta näkökulmastani katsottuna täysin järjettömiä rekrypäätöksiä. Lopputulos ei muutu siitä mihinkään jos minua yritetään väkisin jallittaa joihinkin cv-kurssituksiin tai ylipäänsä minnekään koulutukseen. Se ei vaan voi olla ratkaisu.
Työtön 44 kirjoitti:
Työkkärin virkailija keksi yhtäkkiä että olen työkyvytön joten mulle voidaa lätkiä karenssi ja katkaista tuet. Miten 25 vuotta salibandya urheilua ja salilla käyvä on yhtäkkiä työkyvytön jolla ei ole elämänhallintaa. Vissiin kunnan sakkomaksut rassaa niitä joten laittavat karenssii ilman syytä. Äitini sattuu olee asianajaja joten työkkärin virkailijalle meni paskat housuu kun äitini soitti työkkäriin ja kyseli mites karenssia yhtäkkiää tuli minulle joka on aktiivinen vähän joka asiassa.
No mitä vastasit selvityspyyntöön? Karenssia kun ei saa ennen kuin sellainen on lähetetty ja odotettu lakisääteinen aika.
Äitisi voi olla lakimies, mutta jos hän vetoaa urheiluun ja salillakäynteihin, niin vahvasti epäilen, että tämä oikeudenhaara ei ole hänen alaansa. Miksi äitisi ei vastannut selvityspyyntöön, lakimiehenä hän tiesi, että näin se hallintolain mukaan menee eikä joku soitto vaikuta mitään, vaikka se nauhoitettiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän palstan vakioaiheita on "sain työtarjouksen, miten toimia, että en joudu töihin". Työnantajat eivät halua palkata työttömiä, koska näillä ei ole motivaatiota. Itse työttömät ovat maineensa hankkineet.
Eli kaikki sadattuhannet työttömät koulutuksesta, työkokemuksesta, iästä, motivaatiosta ym. riippuvatta ovat yksi ja sama köntti, "työttömät" jotka kaikki välttelevät töitä?
En yleensä toivo ihmisille pahaa, mutta sinulle tekisi hyvää kun elämä vähän kouraisisi syvemmältä. Puhutko samalla tavoin muistakin ihmisryhmistä? Mitä jos oma lapsesi jää työttömäksi, tai vaikka sairastuu? Onko hänkin työnvälttelijä? Itselläsi on varmaan joku suojatyöpaikka jonne voit mennä esittämään hyvää ihmistä.
Miksi toivot pahaa ihmiselle, joka tekee monen työttömän mielestä paskaduunia, maksaa veronsa ja elättää niitä työttömiä? Huomaa, että vihervasemmistolainen Suomi on sama asia kuin kokoelma laiskureita. Itse ne työttömät on keksineet, että tekemällä tahallaan huonon hakemuksen ei saa töitä, en minä niitä hakemuksia puolestaan tee.
Mää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ kiinnostaa kyllä, mutta palkanmaksu taas ei kiinnosta useatakaan työnantajaa, tuolle yhdelle trollille vastauksena vaan tästä. Mihin tunkisit PALKKAtöihin puoli miljoonaa työtöntä, jos avoimia työpaikkoja on nytkin haussa n.14 500? Anna kun arvaan: leirejä, parakkeja, savustuspönttö,eh...
Miten olisi, jos valtio maksaisi jokaiselle työttömälle 700 e/kk palkkaa siitä, että nämä tekevät kuukaudessa 60 tuntia töitä vaikka keräten roskia? Silloin ei tarvitsisi maksaa mitään työttömyysetuutta lisäksi, koska palkka ja etuus olisivat suunnilleen samankokoiset. Kaikki olisivat tyytyväisiä, etenkin työttömät, joilla olisi PALKKAtyötä.
Ei pitäis jakaa rahaa nukina ollenkaan, vaan tehdään töitä sen rahan eteen. 10€ tunti ja palkkaa, josta kertyy eläkettäkin. Pistetään väki vaikka kaivamaan kanava jäämerelle, jollei muuta suusta hanketta keksitä. Mutta kun ei tuokaan työttömille kelpaa, vaan heti alkaa selitykset miksei käy.
Eli mielestäsi kansantalouden kannalta on järkevää keksiä jonkin älytön hanke, vaikka muuri tai kanava, että saadaan jotain puuhailua ihmisille joille ei ole työmarkkinoilla kysyntää? Vaikka paikallaan hyppimistä? Luojan kiitos et ole päättäjä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä mieli muuttuu äkkiä näillä asuntola ja soppatykki-tyypeillä, jos ja kun oma omainen jää työttömäksi. Eräässä sukulaisperheessä kävi näin. Nauroin ns. räkäisen naurun. Jostakin syystä oman pojan työttömyyspäiväraha olikin ihan eri juttu kuin muiden saama.
70-luvulla oli ihan OK, että perhe elätti työttömän lapsen, vaikka tämä oli jo aikuinen. Tiukentamalla työttömyysetuuden saamista lisättäisiin yhteisöllisyyttä ja muista välittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Mää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ kiinnostaa kyllä, mutta palkanmaksu taas ei kiinnosta useatakaan työnantajaa, tuolle yhdelle trollille vastauksena vaan tästä. Mihin tunkisit PALKKAtöihin puoli miljoonaa työtöntä, jos avoimia työpaikkoja on nytkin haussa n.14 500? Anna kun arvaan: leirejä, parakkeja, savustuspönttö,eh...
Miten olisi, jos valtio maksaisi jokaiselle työttömälle 700 e/kk palkkaa siitä, että nämä tekevät kuukaudessa 60 tuntia töitä vaikka keräten roskia? Silloin ei tarvitsisi maksaa mitään työttömyysetuutta lisäksi, koska palkka ja etuus olisivat suunnilleen samankokoiset. Kaikki olisivat tyytyväisiä, etenkin työttömät, joilla olisi PALKKAtyötä.
Ei pitäis jakaa rahaa nukina ollenkaan, vaan tehdään töitä sen rahan eteen. 10€ tunti ja palkkaa, josta kertyy eläkettäkin. Pistetään väki vaikka kaivamaan kanava jäämerelle, jollei muuta suusta hanketta keksitä. Mutta kun ei tuokaan työttömille kelpaa, vaan heti alkaa selitykset miksei käy.
Eli mielestäsi kansantalouden kannalta on järkevää keksiä jonkin älytön hanke, vaikka muuri tai kanava, että saadaan jotain puuhailua ihmisille joille ei ole työmarkkinoilla kysyntää? Vaikka paikallaan hyppimistä? Luojan kiitos et ole päättäjä.
No onhan niillä jo suunnitteilla toistaiseksi 7 mrd euroa maksava ratahanke Turusta Helsinkiin. Lopullinen lasku tulee olemaan todennäköisesti noin 15 000 000 000 e ja sillä saadaan rata, jossa tunnin junan matkaan menee noin 2 h eli se tulee olemaan hitaampi kuin nykyinen ratayhteys. Rahaa siis on, vaikka työttömät laitettaisiin lapiolla kaivamaan tuo radanpohja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on surkea hallitus, kun ensitöikseen haluaa laajentaa palkkatukisysteemiä eli valtion piikkiin vaan työpaikat, kun surkimukset eivät pysty niitä muuten tähän maahan luomaan, mutta eivät uskalla totuuttakin kertoa. Eikö se jo riitä kuntien mieletön tuottamaton työntekijäarmeija, joka vain syö kansantaloutta, mutta ei tuota mitään. Toisaalta, mitäpä sitä,ihmettelemään, kun aivan liian suuressa määrin ovat punaniskasosialistit asioista päättämässä.
Eikö hoitaja tai siivooja muka tuota mitään? Ei suoraa tuloa, mutta välillistä senkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä mieli muuttuu äkkiä näillä asuntola ja soppatykki-tyypeillä, jos ja kun oma omainen jää työttömäksi. Eräässä sukulaisperheessä kävi näin. Nauroin ns. räkäisen naurun. Jostakin syystä oman pojan työttömyyspäiväraha olikin ihan eri juttu kuin muiden saama.
70-luvulla oli ihan OK, että perhe elätti työttömän lapsen, vaikka tämä oli jo aikuinen. Tiukentamalla työttömyysetuuden saamista lisättäisiin yhteisöllisyyttä ja muista välittämistä.
🤦♀️... mikä ajatusten Tonava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmasosa työttömistä ei halua töihin ja välttelee kaikin tavoin, kolmasosa haluaa, mutta kriteerit on tiukat tai sitten heillä ei osaaminen riitä toivepaikkoihin ja kolmasosa on niitä, jotka haluaa töihin ja ennen koronaa he olivat töissä alle 3 kk työttömyyden jälkeen. Mitä pitempään on työtön, sitä selkeämmin kyse on yksilöstä, joko omista valinnoista ja ominaisuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljo omasta asenteesta miten heidän kanssa tulee toimeen.
Kyllä karu käytännön totuus on se, että riippu paljon te-virkailijan asenteesta miten heidän kanssa tulee toimeen.
Arpapeliä saako kohdalleen fiksun vai virkaintoisen puupään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤦♀️... mikä ajatusten Tonava.
Faktat on aina työttömille hankala asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla lobotomiakin oli ihan ok hattarapäille, jotka ehdottelivat älyttömyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljo omasta asenteesta miten heidän kanssa tulee toimeen.
Kyllä karu käytännön totuus on se, että riippu paljon te-virkailijan asenteesta miten heidän kanssa tulee toimeen.
Arpapeliä saako kohdalleen fiksun vai virkaintoisen puupään.
Ja toinen fakta: käytännössä et edes kohtaa sitä virkailijaa, jos työllistyt alle 9 kk aikana! Sieltä soitetaan muutaman kerran, aina eri henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole eläessäni käynyt missään TE-toimistoissa. Olen ihan itse tienannut leipäni ja keksinyt töitä muutenkin aina.
Ehkä myös isältä perityt miljoonat ovat antaneet pientä turvaa?
Ehkä tämä henkilö on yrittäjätyyppiä. Kaikki eivät sovi yrittäjiksi. Töitä ei noin vain keksitä kun samaan paikkaan hakee sata muuta, eikä uutta koulutustakaan hankita yhtäkkiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne kyllä minua ole kyykyttäneet kun olen älynnyt että niiden kanssa pitää toimia vaan viralliselta pohjalta. Viimeksi kun soittelivat erehdyin jo puhumaan jostain omasta vapaa-ajan opiskelusta johon te-virkailija tietysti heti keksi sanoa että kaikesta opiskelusta pitäisi sopia te-toimiston kanssa. En siis ilmeisesti saisi edes viikonloppuisin opiskella vaikkapa jotain uutta kieltä omatoimisesti ilman että ilmoitan te-toimistolle.
Noh, onneksi asia ei tälla kertaa mennyt tuon pidemmälle mutta jatkossa taas muistan etten sano heille yhtään enempää kuin sen ehdottoman minimin jolla saadaan byrokraatit tyydytetyksi.
Tässä kannattaa sitten erottaa muutama asia toisistaan.
A. Onko saanut tietyltä virkailijalta esim. väärää tietoa tai epäasiallista kohtelua ja
B. Onko työvoimapoliittisissa toimenpiteissä älyttömyyksiä, toimiiko koko työvoimapolitiikka, onko TE-toimistosta apua jne.
Tai C. Tässä sinun tapauksessasi virkailija vain ilmoitti sen mitä laki sanoo, eli yli 5 op kuukaudessa opiskelevan pitäisi ilmoittaa sinne (itse ilmoitin, en ilmoita jatkossa koska kukaan ei saa kuitenkaan tietää) ja saa opiskella näin paljon 6 kk ajan kertoen etukäteen. Hän ei siis "keksinyt" tätä omasta päästään.
Vähemmän kuin 5 op kuussa opiskeluista ei tarvitse ilmoittaa. Itse kysyin kahdelta taholta TE-toimistosta voiko opiskella joka toinen kuukausi 5 op, koska monet avoimen kurssit ovat juurikin 5 op. Toinen sanoi että riippuu tapauksesta (?) ja toinen lupasi kysyä tätä ja vastata, nyt on mennyt 4 kk lupauksesta.
Suurin ongelma tuohon puljuun riippuu siitä, että niin paljon on harkinnan varassa epäselvissä asioissa jolloin virkailijan persoona ja päätäntävalta korostuu. Itse olin joskus nuorena vähän aikaa yhdellä pro-osastolla siellä töissä ja kaikki fiksuja ammattilaisia. Sitten siellä on jotain epävarmempia tai merkonominkoulutuksella olevia pomon veljenpoikia tai keskinkertaisuuksia, mm. itselleni kolme kertaa lyhyen ajan sisään annettu pokkana väärää tietoa vaikka ei ole oltu varmoja asiasta (palkkatuki, työttömyyden ilmoittaminen eräässä erikoistapauksessa sekä opiskelu). Tämän lisäksi omapalvelussa olevaa ilmoittamisen päivämäärää oli menty omavaltaisesti muuttamaan eikä ilmoitettu OmaPostiin. Lisäksi ohjeet mitä saavat ovat tulkinnanvaraisia ja lait muuttuvat.
Lisäksi on ulkoinen paine toimittaa ihmiset jonnekin kortistosta, mikä tietenkin aiheuttaa närää jos yritettään vaikka tervettä kuntouttavaan. Muistetaan kuitenkin että harva siellä tahallaan "kiusaa" ketään, ihmisillä ei nykyään ole aikaa tai kiinnostusta töissä kiusata vaikka joku suuruudenhulluuksissaan näin kuvitteleekin.
Kaikista opiskeluista pitää kyllä ilmoittaa. Jos opinnot jäävät alle 5 op tai 4,5 osp kuukaudessa tai alle 25 tuntia viikossa eikä se opiskelu ole tutkintotavoitteisia, sitten voi olla mahdollista opiskella sivutoimisesti. Pitää vaan antaa tarkemmat tiedot opiskelusta kirjallisesti ja sivutoimisen opiskeluluvan saaminen voi kestää enimmillään kuukauden. Nykyään voi myös kerran työttömyyden aikana opiskella maksimissaan 6 kuukautta jonkun alan opintoja vaikka tuo 5 op ylittyisikin. Aika paljon on tietoa työkkärin nettisivuilla, jos sieltä vaan haluaa sen löytää. Kaikki perustuu lakiin, joten Finlexistä voi tarkistaa loput.
Miksi nämä ketjut menee aina työttömille vittuiluun? TE-toimiston virkailijatko siellä nyt peppukipuilevat? Vai joku pitkäaikaistyötön itseinhon alhossa kieriskelevä raukka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla lobotomiakin oli ihan ok hattarapäille, jotka ehdottelivat älyttömyyksiä.
MItä älytöntä on siinä, että lopetetaan turhat etuudet, jotka ei enää ole tätä päivää. Ei työttömän tarvitse saada keskituloisen elintasoa!
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuoden alusta suurin osa Kelan päivärahaa saavista työttömistä siirtyy kuntien asiakkaiksi. Luvassa on parempaa palvelua eli entistä tarkempaa työttömyysturvaoikeuden tarkastelua.
Mutta töitä ei silti kenellekään löydy, poislukien kuntien työpisteiden suojatyöntekijät.
Lain mukaan kyllä. Vaihtoehtona on se, että et enää hae kokoaikatyötä ja työttömyysetuuden maksaminen lopetetaan. Valita on sinun.