TE-toimisto on täysi vitsi. Miten sinua on kyykytetty?
Aloitetaan vaikka siitä että sinne ei saa yhteyttä. Soitat puhelin"palveluun". Nauhoite kertoo että jonotus on maksullinen. Puolen tunnin kuluttua yhteys katkaistaan, koska "jonotustasi ei voida enää jatkaa". Maksu meni, mitään ei tapahdu.
En edes aloita "kätevästä nettipalvelusta". Miten niillä TE:n ressukoilla voi olla kaikki niin vaikeaa? Verottajakin saa oman palvelunsa toimimaan selkeästi ja hyvin, samoin moni muu. TE- toimisto vaan lähettelee kapulakieleisiä sössötyksiä ihmisille. En tiedä että KUKAAN olisi sen kautta työllistynyt. Voitaisko vaan lopettaa koko mammutti?
Kommentit (370)
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintähän tuossa TE-systeemissä on tarjota työtä niille virkailijoille, mitään muuta hyötyä siitä ei ainakaan työttömälle ole. Se on pieni osa ihmisistä, joka tieten tahtoen haluaa kituuttaa työmarkkinatuella, mutta iso osa ei myöskään halua johonkin typeriin työkokeiluihin, kuntouttavaan tai palkkatukityöhön, josta ei kunnon palkkaa tule. Onhan se nöyryyttävää ottaa joku palkkatukityöpaikka vastaan, kun työpaikoilla sinuun jo suhtaudutaan kuin toisen luokan kansalaiseen ja teetetään ”aivot narikkaan” hommia tyyliin ”älä kysele, kyseenalaista, kritisoi” mitään. Kaiken kukkuraksi näihin hommiin velvoitetaan menemään monen kymmenen kilometrin päähän. Ai, pitäisi alimmasta alimmalla palkalla vielä kuluttaa omaa autoa ja maksaa isot polttoainekulut, että pääsee alistettavaksi johonkin tuppukylään, jonkun sosialistipomon komentelemaksi. En olisi uskonut muiden juttuja TE-kursseista, miten työtöntä aliarvioivia ne ovat ellen olisi itse joutunut kokemaan sitä. En tiedä mikä ”hyvä veli järjestö” junailee taustalla näille kursseille joitain huuhaa-firmoja ”muka” kouluttamaan, mutta todellisuudessa ei ole muusta kysymys kuin valtion rahastamisesta ja veromarkkojen tuhlailusta surutta, niin ja saadaan jotkut tilastot näyttämään kivoilta. Ajatella, että aikuisille ihmisille (toiset korkeasti koulutettujakin) annetaan A4 ja sanotaan ”askarrelkaa siitä nyt jotain”.
Minut on palkattu palkkatuella, kuukausipalkka on sama kuin muillakin eli vähän yli 3200 e/kk eikä kukaan muu kuin esimies tiedä, että olen palkkatuella. En koe olevani toisen luokan kansalainen. Kummallista, että sinulla on palkkatuesta noin ikävä mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ kiinnostaa kyllä, mutta palkanmaksu taas ei kiinnosta useatakaan työnantajaa, tuolle yhdelle trollille vastauksena vaan tästä. Mihin tunkisit PALKKAtöihin puoli miljoonaa työtöntä, jos avoimia työpaikkoja on nytkin haussa n.14 500? Anna kun arvaan: leirejä, parakkeja, savustuspönttö,eh...
Miten olisi, jos valtio maksaisi jokaiselle työttömälle 700 e/kk palkkaa siitä, että nämä tekevät kuukaudessa 60 tuntia töitä vaikka keräten roskia? Silloin ei tarvitsisi maksaa mitään työttömyysetuutta lisäksi, koska palkka ja etuus olisivat suunnilleen samankokoiset. Kaikki olisivat tyytyväisiä, etenkin työttömät, joilla olisi PALKKAtyötä.
Ei pitäis jakaa rahaa nukina ollenkaan, vaan tehdään töitä sen rahan eteen. 10€ tunti ja palkkaa, josta kertyy eläkettäkin. Pistetään väki vaikka kaivamaan kanava jäämerelle, jollei muuta suusta hanketta keksitä. Mutta kun ei tuokaan työttömille kelpaa, vaan heti alkaa selitykset miksei käy.
Kerro minulle mitä hyötyä jostain kanavan kaivamisesta pitäisi olla? Mikä ihmeen pakkomielle joillakin on pakottaa joka ikinen heilumaan johonkin lapion varteen tekemään jotain tyhjänpäiväistä? On eri asia saada palkkaa mielekkäistä, lisäarvoa tuottavista töistä. Sellaisista mitä joku ojankaivuu ja sen täyttäminen ei ole.
Klassinen työttömän ruikutus.
Ensin ilmoitetaan, että vain palkkatyö käy, pitää olla palkanmaksaja, muuten en tee mitään.
Sitten kun olisi, niin töihin ei voi mennä, koska ei koe sitä työtä mielekkääksi.
Ei ihme, että olet työtön.
Klassinen luterilainen vain työllä ihminen tulee moraaliseksi ja eheäksi lässytys. Olkoonkin että turhaa ja tyhjänpäiväistä työtä.
Poistetaan työttömyysetuudet ja annetaan ihmisten tulla eheiksi ilman rahaa. Jos työ on turhaa, niin on sitä vastikkeetta maksettu rahakin. Asuntola ja soppatykki riittävät niille, joiden moraali ei veny työntekoon.
Vierailija kirjoitti:
No pian muuttuu: Ja vaikeammaksi, sanoisin että tätä vanhaa tulee jopa ikävä.
Olen erittäin paljon samaa mieltä. Kunnissa ollaan jo nyt valmiina sijoittamaan työttömiä erilaisiin kunnasta löytyviin työtehtäviin työkokeilun nimissä.
Kyllä on surkea hallitus, kun ensitöikseen haluaa laajentaa palkkatukisysteemiä eli valtion piikkiin vaan työpaikat, kun surkimukset eivät pysty niitä muuten tähän maahan luomaan, mutta eivät uskalla totuuttakin kertoa. Eikö se jo riitä kuntien mieletön tuottamaton työntekijäarmeija, joka vain syö kansantaloutta, mutta ei tuota mitään. Toisaalta, mitäpä sitä,ihmettelemään, kun aivan liian suuressa määrin ovat punaniskasosialistit asioista päättämässä.
Kun poikkeustila julistettiin koronan takia keväällä, työnhaku taatusti laitettiin kaikilla työnhakijoilla käytännössä jäihin. Itse ehdin silti saada kirjeen, jossa kehotettiin soittamaan TE-toimistoon ja ilmoittamaan jatkaako työnhakua. Minulle oli yritetty soittaa TE-toimistosta vasta yhden ainoan kerran koko alkuvuodesta, mutta kirje oli ehditty päivätä poikkeustilan alkamista edeltäneelle päivälle.
Yleensä mieli muuttuu äkkiä näillä asuntola ja soppatykki-tyypeillä, jos ja kun oma omainen jää työttömäksi. Eräässä sukulaisperheessä kävi näin. Nauroin ns. räkäisen naurun. Jostakin syystä oman pojan työttömyyspäiväraha olikin ihan eri juttu kuin muiden saama.
Haluaako joku muka olla yhteydes työkkäriin. En minä ainakaan halua. Sieltä ei töitä saa ja sieltä saa vain vittuilua ja karensseja.
Vierailija kirjoitti:
Ne noudattaa lakia. Muussa tapauksessa kävisi niin, että työttömille ei maksettaisi euroakaan korvauksia. Veronmaksajana olen sitä mieltä, että se olisi hyvä vaihtoehto. Jokainen voisi ottaa oman työttömyysvakuutuksen ja pärjätä sillä. KUn rahat loppuu, voisi työkin kiinnostaa.
Ne muuten ei lässytä kenellekään.
Sit kun rahat loppuu ja ruoka myös niin mitäpä veikkaat onko sillä väliä lähteekö esimerkiks sulta tai joltain sun läheiseltäs ryöstön yhteydessä pelkästään lompakko vai henki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailijaja kirjoitti:
Sairastuin psykoottistasoiseen masennukseen ja olin monta kuukautta sairaalassa ja sairaslomalla. Työkkäriin vein pyydetyt todistukset sairaudesta ja nähtyään papereista, että ne on kirjoitettu sairaalassa, niin virkailija muuttui ihan kummalliseksi, ei katsonut silmiin ja hermostui silminnähden. Laittoi mut sitten kurssille. En oikein tiedä, mitä siellä oli tarkoitus oppia, mutta huomasin olevani paikassa, jossa oli narkkareita ja pitkäaikaistyöttömiä, sekä alkoholisteja. Mukavia tyyppejä, ei siinä mitään, mutta ainoana naisena ja tavallisena perheenäitinä välillä tunsin olevani väärässä paikassa. Menin työharjoitteluun, joka kuului kurssiin ja työllistyin sitä kautta ihan oikeisiin palkkatöihin. Työkkärin eukko oli ihmeissään.
Ja tämä tapahtui 20 vuotta sitten. Muistelen sitä vieläkin usein.
Höpönlöpön. Tapahtui 2012.
Tulin lomautetuksi. En ole saanut vieläkään lausuntoa että olen oikeutettu työttömyysturvaan, mutta sain kyllä lausunnon etten ole oikeutettu enää xx.xx.lähtien kun lomautus päättyi. Huokaus.
Työkkärin virkailija keksi yhtäkkiä että olen työkyvytön joten mulle voidaa lätkiä karenssi ja katkaista tuet. Miten 25 vuotta salibandya urheilua ja salilla käyvä on yhtäkkiä työkyvytön jolla ei ole elämänhallintaa. Vissiin kunnan sakkomaksut rassaa niitä joten laittavat karenssii ilman syytä. Äitini sattuu olee asianajaja joten työkkärin virkailijalle meni paskat housuu kun äitini soitti työkkäriin ja kyseli mites karenssia yhtäkkiää tuli minulle joka on aktiivinen vähän joka asiassa.
Jätin TE-toimiston puhelinpalveluun soittopyynnön. Siellä oli lupaus, että soitetaan tietyn ajan kuluessa. Puhelua ei kuulunut, eikä puhelimeeni tullut missään vaiheessa tuntemattomasta numerosta puhelua, joka olisi jäänyt vastaamatta. Kuukausien kuluttua tuli rutiinipuonteinen puhelu, jossa selvitettiin, olenko todella vielä työtön, ja muuta blaablaa. Kysyin sitten siitä puhelusta, jota olin pyytänyt. Virkailija kertoi, että siellä on merkintä, että on soitettu. Siis ei "yritetty soittaa" vaan "soitettu". Päivämääräkin oli. Ei vaan minulle asti se puhelu tullut.
Sen jälkeen olen aina mennyt paikan päälle, jos on ollut jotain asiaa. Aina siellä joku virkailija sen verran liikkuu, että voin selvittää, milloin ja missä voisin asiani hoitaa. Ne puhelinpalvelut ovat k*setusta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne kyllä minua ole kyykyttäneet kun olen älynnyt että niiden kanssa pitää toimia vaan viralliselta pohjalta. Viimeksi kun soittelivat erehdyin jo puhumaan jostain omasta vapaa-ajan opiskelusta johon te-virkailija tietysti heti keksi sanoa että kaikesta opiskelusta pitäisi sopia te-toimiston kanssa. En siis ilmeisesti saisi edes viikonloppuisin opiskella vaikkapa jotain uutta kieltä omatoimisesti ilman että ilmoitan te-toimistolle.
Noh, onneksi asia ei tälla kertaa mennyt tuon pidemmälle mutta jatkossa taas muistan etten sano heille yhtään enempää kuin sen ehdottoman minimin jolla saadaan byrokraatit tyydytetyksi.
Tässä kannattaa sitten erottaa muutama asia toisistaan.
A. Onko saanut tietyltä virkailijalta esim. väärää tietoa tai epäasiallista kohtelua ja
B. Onko työvoimapoliittisissa toimenpiteissä älyttömyyksiä, toimiiko koko työvoimapolitiikka, onko TE-toimistosta apua jne.
Tai C. Tässä sinun tapauksessasi virkailija vain ilmoitti sen mitä laki sanoo, eli yli 5 op kuukaudessa opiskelevan pitäisi ilmoittaa sinne (itse ilmoitin, en ilmoita jatkossa koska kukaan ei saa kuitenkaan tietää) ja saa opiskella näin paljon 6 kk ajan kertoen etukäteen. Hän ei siis "keksinyt" tätä omasta päästään.
Vähemmän kuin 5 op kuussa opiskeluista ei tarvitse ilmoittaa. Itse kysyin kahdelta taholta TE-toimistosta voiko opiskella joka toinen kuukausi 5 op, koska monet avoimen kurssit ovat juurikin 5 op. Toinen sanoi että riippuu tapauksesta (?) ja toinen lupasi kysyä tätä ja vastata, nyt on mennyt 4 kk lupauksesta.
Suurin ongelma tuohon puljuun riippuu siitä, että niin paljon on harkinnan varassa epäselvissä asioissa jolloin virkailijan persoona ja päätäntävalta korostuu. Itse olin joskus nuorena vähän aikaa yhdellä pro-osastolla siellä töissä ja kaikki fiksuja ammattilaisia. Sitten siellä on jotain epävarmempia tai merkonominkoulutuksella olevia pomon veljenpoikia tai keskinkertaisuuksia, mm. itselleni kolme kertaa lyhyen ajan sisään annettu pokkana väärää tietoa vaikka ei ole oltu varmoja asiasta (palkkatuki, työttömyyden ilmoittaminen eräässä erikoistapauksessa sekä opiskelu). Tämän lisäksi omapalvelussa olevaa ilmoittamisen päivämäärää oli menty omavaltaisesti muuttamaan eikä ilmoitettu OmaPostiin. Lisäksi ohjeet mitä saavat ovat tulkinnanvaraisia ja lait muuttuvat.
Lisäksi on ulkoinen paine toimittaa ihmiset jonnekin kortistosta, mikä tietenkin aiheuttaa närää jos yritettään vaikka tervettä kuntouttavaan. Muistetaan kuitenkin että harva siellä tahallaan "kiusaa" ketään, ihmisillä ei nykyään ole aikaa tai kiinnostusta töissä kiusata vaikka joku suuruudenhulluuksissaan näin kuvitteleekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukityöni loppui, sain kutsun seuraavalla viikolla tulla käymään työkkärissä. Virkailija kysyi olenko hakenut töitä ja kun sanoin hakeneeni, mutta nyt odottavani tietoa opiskelupaikasta, niin virkailija sivuutti sen täysin ja tulosti työpaikkailmoituksen jonne minun oli haettava, alkoi myös puhua työkokeilusta.
Ei sitten voinut virkainnoissaan odottaa että kouluhaun tulokset tulevat. Sitä paitsi olin ollut tuossa kohtaa työttömänä vain neljä päivää, niin jo olisi pitänyt mennä ilmaistöihin. Onneksi pääsin opiskelemaan.
Meillä on tuhansia työttömiä, jotka eivät voi tehdä sitä ja tätä, koska odottavat vastausta opiskelupaikasta, työhakemuksesta, ties mistä. He haluavat työttömyysetuutta odotusajalta ja useilla se venyy vuosiksi, koko ajan ihan kohta on tapahtumassa jotain, jos ei muuta niin ollaan leikkausjonossa.
Siksi ohje on selkeä: joko haet kokoaikatyötä tai et hae ja jos haet, hyväksyt senkin, että voit päätyä valmennukseen.
Kukahan senkin typerän systeemin on keksinyt? Työttömiä käytetään jonain karjana noille valmennusyrityksille. Mitä helvettiä se valmennus tulee siihen väliin sotkemaan kun toinen odottaa tietoa opiskelu/työpaikasta??????? Pelkkää kiusantekoa. Sen tämä kansa osaa.
Sekö olisi se koulu sitten alkanut heti? Ai ei? Millä ajattelit koulun alkuun asti elää? Työttömyyskorvauksellako?
Olen masentunut ja kuntoutustuella. Pelottaa kyllä, että joudun työkkärin hampaisiin ja se hidastaa parantumistani. Kas, kun joutuminen loputtomiin toimenpiteisiin ei houkuttele. Haluan joko toipua täysin työkykyiseksi tai eläkkeelle. No, kuuppa ei onneksi kestä mitään ilmaistyötä tai muuta nöyryytystä kovin pitkään, joten ei kai tässä hätää ole. Oon jo kuusi vuotta ollut kuntoutustuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukityöni loppui, sain kutsun seuraavalla viikolla tulla käymään työkkärissä. Virkailija kysyi olenko hakenut töitä ja kun sanoin hakeneeni, mutta nyt odottavani tietoa opiskelupaikasta, niin virkailija sivuutti sen täysin ja tulosti työpaikkailmoituksen jonne minun oli haettava, alkoi myös puhua työkokeilusta.
Ei sitten voinut virkainnoissaan odottaa että kouluhaun tulokset tulevat. Sitä paitsi olin ollut tuossa kohtaa työttömänä vain neljä päivää, niin jo olisi pitänyt mennä ilmaistöihin. Onneksi pääsin opiskelemaan.
Meillä on tuhansia työttömiä, jotka eivät voi tehdä sitä ja tätä, koska odottavat vastausta opiskelupaikasta, työhakemuksesta, ties mistä. He haluavat työttömyysetuutta odotusajalta ja useilla se venyy vuosiksi, koko ajan ihan kohta on tapahtumassa jotain, jos ei muuta niin ollaan leikkausjonossa.
Siksi ohje on selkeä: joko haet kokoaikatyötä tai et hae ja jos haet, hyväksyt senkin, että voit päätyä valmennukseen.
Kukahan senkin typerän systeemin on keksinyt? Työttömiä käytetään jonain karjana noille valmennusyrityksille. Mitä helvettiä se valmennus tulee siihen väliin sotkemaan kun toinen odottaa tietoa opiskelu/työpaikasta??????? Pelkkää kiusantekoa. Sen tämä kansa osaa.
Sekö olisi se koulu sitten alkanut heti? Ai ei? Millä ajattelit koulun alkuun asti elää? Työttömyyskorvauksellako?
Olen eri mutta joo, sillä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on jotenkin masentavaa että TE-toimisto yrittää aina syyllistää työtöntä työnhakijaa. En muista että TE-toimisto olisi kertaakaan kyseenalaistanut työnantajien toimintaa ja sitä, että miksi työnantajat jättävät työttömän kerta toisensa jälkeen palkkaamatta, vaikka osaaminen ja koulutus ja kokemus on kunnossa?
Luuleeko TE-toimisto että kun tarpeeksi potkii työtöntä niin sitten kuin taikaiskusta työtön työllistyisikin? Ei kai oikeasti? Ei tuollainen voi olla toimiva strategia pitkällä tähtäimellä. Myös se ihmetyttää, että TE-toimiston virkailijat tuntuvat jotkut kuvittelevan, että heidän omasta henkilökohtaisesta kukkarostaan maksetaan työttömien "ruhtinaalliset" tuet, ja siksi tuntuvat olevan suorastaan henkilökohtaisella ristiretkellä työttömiä vastaan.
On kyllä masentava paikka ja yhteiskunnallinen konstruktio koko TE-toimisto.
Ei siinä syyllistetä, vaan yritetään kysellä jos vaikka selviäisi, että on jotain osaamisen kehittämisen tarvetta ja sen jälkeen voidaan neuvoa mistä voisi löytyä sopivaa koulutusta tai muuta apua. Virkailija ei voi ottaa kantaa jonkun työnantajan palkkaamisiin, joten mitä toivoisit, että hän sinulle sanoisi, haukkuisi työnantajat lyttyyn kun eivät ole palkanneet sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te saatte tästä luettua, että niitä tuloksia odotellessa ei olisi haettu töitä samalla? Tuossahan sanotaan virkailijan kysymykseen vastattaneen, että on hakenut töitä, mutta nyt odottelee tuloksia mahdollisesta opiskelupaikasta. Voihan siinä samalla olla odottamassa vaikka viidestä hakemastaan työpaikasta tuloksia.
"olen hakenut, mutta nyt odotan tietoa opiskelupaikasta" viittaa siihen, että tästä eteenpäin en aio töitä hakea, mutta etuuden kyllä vaadin itselleni. Tässä laki on ihan selkeä: etuutta saa vain se, joka on valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä ja tulkinta on se, että työtä pitää myös hakea, ei vain ottaa vastaan. MIkä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Jos on hakenut töitä, ja saanut työpaikan, mutta työt alkavat vasta 2 viikon kuluttua, pitääkö sinun mielestäsi siinä tilanteessa hakea vielä erikseen töitä sille kahden viikon ajalle? Pitääkö myös siinä tapauksessa, jos se uuden, jo luvatun työn aloittaminen edellyttää muuttoa toiselle paikkakunnalle? Vai pitäisikö tuet katkaista siitä päivästä alkaen, kun saa tiedon työpaikasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne kyllä minua ole kyykyttäneet kun olen älynnyt että niiden kanssa pitää toimia vaan viralliselta pohjalta. Viimeksi kun soittelivat erehdyin jo puhumaan jostain omasta vapaa-ajan opiskelusta johon te-virkailija tietysti heti keksi sanoa että kaikesta opiskelusta pitäisi sopia te-toimiston kanssa. En siis ilmeisesti saisi edes viikonloppuisin opiskella vaikkapa jotain uutta kieltä omatoimisesti ilman että ilmoitan te-toimistolle.
Noh, onneksi asia ei tälla kertaa mennyt tuon pidemmälle mutta jatkossa taas muistan etten sano heille yhtään enempää kuin sen ehdottoman minimin jolla saadaan byrokraatit tyydytetyksi.
Tässä kannattaa sitten erottaa muutama asia toisistaan.
A. Onko saanut tietyltä virkailijalta esim. väärää tietoa tai epäasiallista kohtelua ja
B. Onko työvoimapoliittisissa toimenpiteissä älyttömyyksiä, toimiiko koko työvoimapolitiikka, onko TE-toimistosta apua jne.
Tai C. Tässä sinun tapauksessasi virkailija vain ilmoitti sen mitä laki sanoo, eli yli 5 op kuukaudessa opiskelevan pitäisi ilmoittaa sinne (itse ilmoitin, en ilmoita jatkossa koska kukaan ei saa kuitenkaan tietää) ja saa opiskella näin paljon 6 kk ajan kertoen etukäteen. Hän ei siis "keksinyt" tätä omasta päästään.
Vähemmän kuin 5 op kuussa opiskeluista ei tarvitse ilmoittaa. Itse kysyin kahdelta taholta TE-toimistosta voiko opiskella joka toinen kuukausi 5 op, koska monet avoimen kurssit ovat juurikin 5 op. Toinen sanoi että riippuu tapauksesta (?) ja toinen lupasi kysyä tätä ja vastata, nyt on mennyt 4 kk lupauksesta.
Suurin ongelma tuohon puljuun riippuu siitä, että niin paljon on harkinnan varassa epäselvissä asioissa jolloin virkailijan persoona ja päätäntävalta korostuu. Itse olin joskus nuorena vähän aikaa yhdellä pro-osastolla siellä töissä ja kaikki fiksuja ammattilaisia. Sitten siellä on jotain epävarmempia tai merkonominkoulutuksella olevia pomon veljenpoikia tai keskinkertaisuuksia, mm. itselleni kolme kertaa lyhyen ajan sisään annettu pokkana väärää tietoa vaikka ei ole oltu varmoja asiasta (palkkatuki, työttömyyden ilmoittaminen eräässä erikoistapauksessa sekä opiskelu). Tämän lisäksi omapalvelussa olevaa ilmoittamisen päivämäärää oli menty omavaltaisesti muuttamaan eikä ilmoitettu OmaPostiin. Lisäksi ohjeet mitä saavat ovat tulkinnanvaraisia ja lait muuttuvat.
Lisäksi on ulkoinen paine toimittaa ihmiset jonnekin kortistosta, mikä tietenkin aiheuttaa närää jos yritettään vaikka tervettä kuntouttavaan. Muistetaan kuitenkin että harva siellä tahallaan "kiusaa" ketään, ihmisillä ei nykyään ole aikaa tai kiinnostusta töissä kiusata vaikka joku suuruudenhulluuksissaan näin kuvitteleekin.
Korjataanpa vähän: tällä hetkellä voit opiskella niin paljon kuin sielu sietää 6 kk aikana sellaisia opintoja, jotka edistävät ammatillista kehittymistäsi ja lisäksi niin paljon kuin ikinä tahdot kaikenlaisia harrasteopintoja makrameesolmeilusta lintukuvaamiseen.Riittää, että ilmoitat opinnoista te-toimistoon. Ja että ne ovat 6 kuukaudessa ohi (paitsi ne harrasteet, saat jatkaa höntsälentopalloa kahdesti viikossa vaikka ikuisuuksiin).
"olen hakenut, mutta nyt odotan tietoa opiskelupaikasta" viittaa siihen, että tästä eteenpäin en aio töitä hakea, mutta etuuden kyllä vaadin itselleni. Tässä laki on ihan selkeä: etuutta saa vain se, joka on valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä ja tulkinta on se, että työtä pitää myös hakea, ei vain ottaa vastaan. MIkä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?