TE-toimisto on täysi vitsi. Miten sinua on kyykytetty?
Aloitetaan vaikka siitä että sinne ei saa yhteyttä. Soitat puhelin"palveluun". Nauhoite kertoo että jonotus on maksullinen. Puolen tunnin kuluttua yhteys katkaistaan, koska "jonotustasi ei voida enää jatkaa". Maksu meni, mitään ei tapahdu.
En edes aloita "kätevästä nettipalvelusta". Miten niillä TE:n ressukoilla voi olla kaikki niin vaikeaa? Verottajakin saa oman palvelunsa toimimaan selkeästi ja hyvin, samoin moni muu. TE- toimisto vaan lähettelee kapulakieleisiä sössötyksiä ihmisille. En tiedä että KUKAAN olisi sen kautta työllistynyt. Voitaisko vaan lopettaa koko mammutti?
Kommentit (370)
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukityöni loppui, sain kutsun seuraavalla viikolla tulla käymään työkkärissä. Virkailija kysyi olenko hakenut töitä ja kun sanoin hakeneeni, mutta nyt odottavani tietoa opiskelupaikasta, niin virkailija sivuutti sen täysin ja tulosti työpaikkailmoituksen jonne minun oli haettava, alkoi myös puhua työkokeilusta.
Ei sitten voinut virkainnoissaan odottaa että kouluhaun tulokset tulevat. Sitä paitsi olin ollut tuossa kohtaa työttömänä vain neljä päivää, niin jo olisi pitänyt mennä ilmaistöihin. Onneksi pääsin opiskelemaan.
Meillä on tuhansia työttömiä, jotka eivät voi tehdä sitä ja tätä, koska odottavat vastausta opiskelupaikasta, työhakemuksesta, ties mistä. He haluavat työttömyysetuutta odotusajalta ja useilla se venyy vuosiksi, koko ajan ihan kohta on tapahtumassa jotain, jos ei muuta niin ollaan leikkausjonossa.
Siksi ohje on selkeä: joko haet kokoaikatyötä tai et hae ja jos haet, hyväksyt senkin, että voit päätyä valmennukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ kiinnostaa kyllä, mutta palkanmaksu taas ei kiinnosta useatakaan työnantajaa, tuolle yhdelle trollille vastauksena vaan tästä. Mihin tunkisit PALKKAtöihin puoli miljoonaa työtöntä, jos avoimia työpaikkoja on nytkin haussa n.14 500? Anna kun arvaan: leirejä, parakkeja, savustuspönttö,eh...
Miten olisi, jos valtio maksaisi jokaiselle työttömälle 700 e/kk palkkaa siitä, että nämä tekevät kuukaudessa 60 tuntia töitä vaikka keräten roskia? Silloin ei tarvitsisi maksaa mitään työttömyysetuutta lisäksi, koska palkka ja etuus olisivat suunnilleen samankokoiset. Kaikki olisivat tyytyväisiä, etenkin työttömät, joilla olisi PALKKAtyötä.
Ei pitäis jakaa rahaa nukina ollenkaan, vaan tehdään töitä sen rahan eteen. 10€ tunti ja palkkaa, josta kertyy eläkettäkin. Pistetään väki vaikka kaivamaan kanava jäämerelle, jollei muuta suusta hanketta keksitä. Mutta kun ei tuokaan työttömille kelpaa, vaan heti alkaa selitykset miksei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mua kyykytetty, vaan aina olen saanut ystävällistä ja asiallista palvelua. Olen itse aktiivinen, joten veikkaisin, että asenne ratkaisee paljon. Silloin saakin hakea itse itelleen sopivia töitä, eikä ne niin 'ahdistele' ja laita ihme kursseille.
TE-toimiston väki ei kiusaa ketään tahallaan, vaan noudattavat lakia.
Voihan olla, että virheitä sattuu ja käsittelyajat venyvät, mutta oman kokemukseni mukaan nämä, joita TE-toimisto sortaa, ovat jo ennakkoasenteeltaan sitä mieltä, että siellä ne toimiston tädit ja sedät odottelevat, että pääsevät antamaan kielteisiä päätöksiä ja selvityspyyntöjä...
Työkkäri kun nimenomaan rikkoo hyvinkin lahjakkaasti lakia. Hyvin moni kyykytys on oikeasti laiton. Niin on muuten sinne kuntouttamiseen passittaminenkin ilman syytä. Laillinen syy taas ei ole liian pitkä työttömyys.
KUn kuntouttava työtoiminta ei ole sen työkkärin asia, se on kunnan juttuja. Kun on ollut tarpeeksi pitkään työtön, kunta ottaa vastuun työttömästä. Toki voit tehdä työkkäristä valituksen, mutta se palautuu perusteettomana takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukityöni loppui, sain kutsun seuraavalla viikolla tulla käymään työkkärissä. Virkailija kysyi olenko hakenut töitä ja kun sanoin hakeneeni, mutta nyt odottavani tietoa opiskelupaikasta, niin virkailija sivuutti sen täysin ja tulosti työpaikkailmoituksen jonne minun oli haettava, alkoi myös puhua työkokeilusta.
Ei sitten voinut virkainnoissaan odottaa että kouluhaun tulokset tulevat. Sitä paitsi olin ollut tuossa kohtaa työttömänä vain neljä päivää, niin jo olisi pitänyt mennä ilmaistöihin. Onneksi pääsin opiskelemaan.
Meillä on tuhansia työttömiä, jotka eivät voi tehdä sitä ja tätä, koska odottavat vastausta opiskelupaikasta, työhakemuksesta, ties mistä. He haluavat työttömyysetuutta odotusajalta ja useilla se venyy vuosiksi, koko ajan ihan kohta on tapahtumassa jotain, jos ei muuta niin ollaan leikkausjonossa.
Siksi ohje on selkeä: joko haet kokoaikatyötä tai et hae ja jos haet, hyväksyt senkin, että voit päätyä valmennukseen.
Kukahan senkin typerän systeemin on keksinyt? Työttömiä käytetään jonain karjana noille valmennusyrityksille. Mitä helvettiä se valmennus tulee siihen väliin sotkemaan kun toinen odottaa tietoa opiskelu/työpaikasta??????? Pelkkää kiusantekoa. Sen tämä kansa osaa.
Mää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ kiinnostaa kyllä, mutta palkanmaksu taas ei kiinnosta useatakaan työnantajaa, tuolle yhdelle trollille vastauksena vaan tästä. Mihin tunkisit PALKKAtöihin puoli miljoonaa työtöntä, jos avoimia työpaikkoja on nytkin haussa n.14 500? Anna kun arvaan: leirejä, parakkeja, savustuspönttö,eh...
Miten olisi, jos valtio maksaisi jokaiselle työttömälle 700 e/kk palkkaa siitä, että nämä tekevät kuukaudessa 60 tuntia töitä vaikka keräten roskia? Silloin ei tarvitsisi maksaa mitään työttömyysetuutta lisäksi, koska palkka ja etuus olisivat suunnilleen samankokoiset. Kaikki olisivat tyytyväisiä, etenkin työttömät, joilla olisi PALKKAtyötä.
Ei pitäis jakaa rahaa nukina ollenkaan, vaan tehdään töitä sen rahan eteen. 10€ tunti ja palkkaa, josta kertyy eläkettäkin. Pistetään väki vaikka kaivamaan kanava jäämerelle, jollei muuta suusta hanketta keksitä. Mutta kun ei tuokaan työttömille kelpaa, vaan heti alkaa selitykset miksei käy.
Meillä on tuhansia rantakilometrejä siivottavaksi, jos ei ojankaivuu maita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on jotenkin masentavaa että TE-toimisto yrittää aina syyllistää työtöntä työnhakijaa. En muista että TE-toimisto olisi kertaakaan kyseenalaistanut työnantajien toimintaa ja sitä, että miksi työnantajat jättävät työttömän kerta toisensa jälkeen palkkaamatta, vaikka osaaminen ja koulutus ja kokemus on kunnossa?
Luuleeko TE-toimisto että kun tarpeeksi potkii työtöntä niin sitten kuin taikaiskusta työtön työllistyisikin? Ei kai oikeasti? Ei tuollainen voi olla toimiva strategia pitkällä tähtäimellä. Myös se ihmetyttää, että TE-toimiston virkailijat tuntuvat jotkut kuvittelevan, että heidän omasta henkilökohtaisesta kukkarostaan maksetaan työttömien "ruhtinaalliset" tuet, ja siksi tuntuvat olevan suorastaan henkilökohtaisella ristiretkellä työttömiä vastaan.
On kyllä masentava paikka ja yhteiskunnallinen konstruktio koko TE-toimisto.
Tämän palstan vakioaiheita on "sain työtarjouksen, miten toimia, että en joudu töihin". Työnantajat eivät halua palkata työttömiä, koska näillä ei ole motivaatiota. Itse työttömät ovat maineensa hankkineet.
Voihan se olla noinkin. Silloin kun olin työttömänä sain työkkäristä työtarjouksia, joiden kuvaamiin töihin en millään olisi kokemuksen tai koulutuksen tai vaikkapa ajokortittomuuden vuoksi sopinut. Hain kuitenkin kiltisti niihin hommiin, mutta ei niistä tietenkään mitään kuulunut. Minusta on kummallista, ettei työkkäri koskaan lähettänyt työtarjouksia niistä paikoista, joihin itse aktiivisesti hain ja joihin olin sopiva hakija.
Vierailija kirjoitti:
Kävin raskaissa syöpähoidoissa ja minun piti tehdä työllistymissuunnitelma vaikka olin sairaslomalla. Varmaan kuolleillekin lähettävät työllistymissuunnitelmiaan...
Huh, ihan kamalaa. Mieti jos sais vielä joku tietää, että on kuolemansairas ja työkkäri vaan soittelee ja vaatii uusimaan työnhakusuunnitelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan senkin typerän systeemin on keksinyt? Työttömiä käytetään jonain karjana noille valmennusyrityksille. Mitä helvettiä se valmennus tulee siihen väliin sotkemaan kun toinen odottaa tietoa opiskelu/työpaikasta??????? Pelkkää kiusantekoa. Sen tämä kansa osaa.
No kuka on keksinyt, että pitää maksaa työttömyysetuutta? Minusta sen voisi lopettaa samantien ja porukka pääsisi soppatykkien äärelle syömään. Jos terve ihminen ei suostu tekemään 700 e/kk etuutensa eteen mitään, niin oikeastiko hän on sen ansainnut (ja vielä asumis- ja toimeentulotuet siihen päälle).
Mää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro minulle mitä hyötyä jostain kanavan kaivamisesta pitäisi olla? Mikä ihmeen pakkomielle joillakin on pakottaa joka ikinen heilumaan johonkin lapion varteen tekemään jotain tyhjänpäiväistä? On eri asia saada palkkaa mielekkäistä, lisäarvoa tuottavista töistä. Sellaisista mitä joku ojankaivuu ja sen täyttäminen ei ole.
Tästä on aikaa neljännesvuosisata. Sain osoituksen työpaikkaan, jossa ei oltu kuultukaan avoimesta työpaikasta. Tämä oli vielä julkisen puolen työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin raskaissa syöpähoidoissa ja minun piti tehdä työllistymissuunnitelma vaikka olin sairaslomalla. Varmaan kuolleillekin lähettävät työllistymissuunnitelmiaan...
Huh, ihan kamalaa. Mieti jos sais vielä joku tietää, että on kuolemansairas ja työkkäri vaan soittelee ja vaatii uusimaan työnhakusuunnitelmaa.
Ei työkkäri soittele kuin niille, jotka haluavat työttömyysetuutta. Sairauspäivärahan hakijat saavat olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on aikaa neljännesvuosisata. Sain osoituksen työpaikkaan, jossa ei oltu kuultukaan avoimesta työpaikasta. Tämä oli vielä julkisen puolen työpaikka.
MIkä on mahdotonta, koska työhönosoitukset tehtiin vain järjestelmässä oleviin työpaikkoihin, muihin ei edes voinut tehdä. Kiva huijausyritys.
Vierailija kirjoitti:
Mää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro minulle mitä hyötyä jostain kanavan kaivamisesta pitäisi olla? Mikä ihmeen pakkomielle joillakin on pakottaa joka ikinen heilumaan johonkin lapion varteen tekemään jotain tyhjänpäiväistä? On eri asia saada palkkaa mielekkäistä, lisäarvoa tuottavista töistä. Sellaisista mitä joku ojankaivuu ja sen täyttäminen ei ole.
Klassinen työttömän ruikutus.
Ensin ilmoitetaan, että vain palkkatyö käy, pitää olla palkanmaksaja, muuten en tee mitään.
Sitten kun olisi, niin töihin ei voi mennä, koska ei koe sitä työtä mielekkääksi.
Ei ihme, että olet työtön.
Vierailija kirjoitti:
Miten te saatte tästä luettua, että niitä tuloksia odotellessa ei olisi haettu töitä samalla? Tuossahan sanotaan virkailijan kysymykseen vastattaneen, että on hakenut töitä, mutta nyt odottelee tuloksia mahdollisesta opiskelupaikasta. Voihan siinä samalla olla odottamassa vaikka viidestä hakemastaan työpaikasta tuloksia.
Mulle soitti virkalija toukokuun puolivälissä, uusittiin työnhakusuunnitelma 3kk taas eteenpäin. Hän jäi lomalle ja eri virkalija soitti kesäkuun ekalla viikolla ja luki koneelta ääneen mun tietoja kun kuuntelin puhelimessa ja kyseli "ai sulla on tää koulutus", "Oho oot ollut tuollakin töissä", "Miten elämässä menee?" jne jne. just semmonen jaarittelja tantta, arvaa kauanko puhelu kesti? 50 minuuttia! Normaalisti omavirkalijan kanssa puheluun menee se 5min! :DDDDDDDD Tuosta puhelusta ei ollut mitään hyötyä enkä ymmärrä miksi hän soitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mua kyykytetty, vaan aina olen saanut ystävällistä ja asiallista palvelua. Olen itse aktiivinen, joten veikkaisin, että asenne ratkaisee paljon. Silloin saakin hakea itse itelleen sopivia töitä, eikä ne niin 'ahdistele' ja laita ihme kursseille.
TE-toimiston väki ei kiusaa ketään tahallaan, vaan noudattavat lakia.
Voihan olla, että virheitä sattuu ja käsittelyajat venyvät, mutta oman kokemukseni mukaan nämä, joita TE-toimisto sortaa, ovat jo ennakkoasenteeltaan sitä mieltä, että siellä ne toimiston tädit ja sedät odottelevat, että pääsevät antamaan kielteisiä päätöksiä ja selvityspyyntöjä...
Työkkäri kun nimenomaan rikkoo hyvinkin lahjakkaasti lakia. Hyvin moni kyykytys on oikeasti laiton. Niin on muuten sinne kuntouttamiseen passittaminenkin ilman syytä. Laillinen syy taas ei ole liian pitkä työttömyys.
KUn kuntouttava työtoiminta ei ole sen työkkärin asia, se on kunnan juttuja. Kun on ollut tarpeeksi pitkään työtön, kunta ottaa vastuun työttömästä. Toki voit tehdä työkkäristä valituksen, mutta se palautuu perusteettomana takaisin.
Joka tapauksessa pelkkä liian pitkä työttömyys ei ole perustelu kuntouttavalle, vaan siihen pitäisi olla ihan muut syyt.
No pian muuttuu: Ja vaikeammaksi, sanoisin että tätä vanhaa tulee jopa ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klassinen työttömän ruikutus.
Ensin ilmoitetaan, että vain palkkatyö käy, pitää olla palkanmaksaja, muuten en tee mitään.
Sitten kun olisi, niin töihin ei voi mennä, koska ei koe sitä työtä mielekkääksi.
Ei ihme, että olet työtön.
Klassinen luterilainen vain työllä ihminen tulee moraaliseksi ja eheäksi lässytys. Olkoonkin että turhaa ja tyhjänpäiväistä työtä.
Tärkeintähän tuossa TE-systeemissä on tarjota työtä niille virkailijoille, mitään muuta hyötyä siitä ei ainakaan työttömälle ole. Se on pieni osa ihmisistä, joka tieten tahtoen haluaa kituuttaa työmarkkinatuella, mutta iso osa ei myöskään halua johonkin typeriin työkokeiluihin, kuntouttavaan tai palkkatukityöhön, josta ei kunnon palkkaa tule. Onhan se nöyryyttävää ottaa joku palkkatukityöpaikka vastaan, kun työpaikoilla sinuun jo suhtaudutaan kuin toisen luokan kansalaiseen ja teetetään ”aivot narikkaan” hommia tyyliin ”älä kysele, kyseenalaista, kritisoi” mitään. Kaiken kukkuraksi näihin hommiin velvoitetaan menemään monen kymmenen kilometrin päähän. Ai, pitäisi alimmasta alimmalla palkalla vielä kuluttaa omaa autoa ja maksaa isot polttoainekulut, että pääsee alistettavaksi johonkin tuppukylään, jonkun sosialistipomon komentelemaksi. En olisi uskonut muiden juttuja TE-kursseista, miten työtöntä aliarvioivia ne ovat ellen olisi itse joutunut kokemaan sitä. En tiedä mikä ”hyvä veli järjestö” junailee taustalla näille kursseille joitain huuhaa-firmoja ”muka” kouluttamaan, mutta todellisuudessa ei ole muusta kysymys kuin valtion rahastamisesta ja veromarkkojen tuhlailusta surutta, niin ja saadaan jotkut tilastot näyttämään kivoilta. Ajatella, että aikuisille ihmisille (toiset korkeasti koulutettujakin) annetaan A4 ja sanotaan ”askarrelkaa siitä nyt jotain”.