TE-toimisto on täysi vitsi. Miten sinua on kyykytetty?
Aloitetaan vaikka siitä että sinne ei saa yhteyttä. Soitat puhelin"palveluun". Nauhoite kertoo että jonotus on maksullinen. Puolen tunnin kuluttua yhteys katkaistaan, koska "jonotustasi ei voida enää jatkaa". Maksu meni, mitään ei tapahdu.
En edes aloita "kätevästä nettipalvelusta". Miten niillä TE:n ressukoilla voi olla kaikki niin vaikeaa? Verottajakin saa oman palvelunsa toimimaan selkeästi ja hyvin, samoin moni muu. TE- toimisto vaan lähettelee kapulakieleisiä sössötyksiä ihmisille. En tiedä että KUKAAN olisi sen kautta työllistynyt. Voitaisko vaan lopettaa koko mammutti?
Kommentit (370)
Vierailija kirjoitti:
Kävin raskaissa syöpähoidoissa ja minun piti tehdä työllistymissuunnitelma vaikka olin sairaslomalla. Varmaan kuolleillekin lähettävät työllistymissuunnitelmiaan...
Olet väärässä. Sinun piti tehdä se työllistymissuunnitelma, koska olit työnhakijana. Jos olisit ilmoittanut sairausloman (katkaiseen etuuden maksamisen), niin työllistymissuunnitelmaa ei tehdä. Älä siis valehtele! Halusit rahat, mutta et kyennyt töihin.
Vierailija kirjoitti:
Komensivat cv:n tekokurssille, ja kun se cv valmistui ja laitettiin verkkoon, tuli työtarjous samana päivänä. Vuokrafirmasta, mutta mikäs siinä. Vuoroja riitti mukavasti. Sitten kun sitä oli pari vuotta tehty, tarjottiin vakituista paikkaa.
Mihin palveluun laitoit CV:n? Mun muistaakseni ainakin cvnetti-palvelu lakkautettiin.
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin psykoottistasoiseen masennukseen ja olin monta kuukautta sairaalassa ja sairaslomalla. Työkkäriin vein pyydetyt todistukset sairaudesta ja nähtyään papereista, että ne on kirjoitettu sairaalassa, niin virkailija muuttui ihan kummalliseksi, ei katsonut silmiin ja hermostui silminnähden. Laittoi mut sitten kurssille. En oikein tiedä, mitä siellä oli tarkoitus oppia, mutta huomasin olevani paikassa, jossa oli narkkareita ja pitkäaikaistyöttömiä, sekä alkoholisteja. Mukavia tyyppejä, ei siinä mitään, mutta ainoana naisena ja tavallisena perheenäitinä välillä tunsin olevani väärässä paikassa. Menin työharjoitteluun, joka kuului kurssiin ja työllistyin sitä kautta ihan oikeisiin palkkatöihin. Työkkärin eukko oli ihmeissään.
Ja tämä tapahtui 20 vuotta sitten. Muistelen sitä vieläkin usein.
Palkkatukityöni loppui, sain kutsun seuraavalla viikolla tulla käymään työkkärissä. Virkailija kysyi olenko hakenut töitä ja kun sanoin hakeneeni, mutta nyt odottavani tietoa opiskelupaikasta, niin virkailija sivuutti sen täysin ja tulosti työpaikkailmoituksen jonne minun oli haettava, alkoi myös puhua työkokeilusta.
Ei sitten voinut virkainnoissaan odottaa että kouluhaun tulokset tulevat. Sitä paitsi olin ollut tuossa kohtaa työttömänä vain neljä päivää, niin jo olisi pitänyt mennä ilmaistöihin. Onneksi pääsin opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on jotenkin masentavaa että TE-toimisto yrittää aina syyllistää työtöntä työnhakijaa. En muista että TE-toimisto olisi kertaakaan kyseenalaistanut työnantajien toimintaa ja sitä, että miksi työnantajat jättävät työttömän kerta toisensa jälkeen palkkaamatta, vaikka osaaminen ja koulutus ja kokemus on kunnossa?
Luuleeko TE-toimisto että kun tarpeeksi potkii työtöntä niin sitten kuin taikaiskusta työtön työllistyisikin? Ei kai oikeasti? Ei tuollainen voi olla toimiva strategia pitkällä tähtäimellä. Myös se ihmetyttää, että TE-toimiston virkailijat tuntuvat jotkut kuvittelevan, että heidän omasta henkilökohtaisesta kukkarostaan maksetaan työttömien "ruhtinaalliset" tuet, ja siksi tuntuvat olevan suorastaan henkilökohtaisella ristiretkellä työttömiä vastaan.
On kyllä masentava paikka ja yhteiskunnallinen konstruktio koko TE-toimisto.
Tämän palstan vakioaiheita on "sain työtarjouksen, miten toimia, että en joudu töihin". Työnantajat eivät halua palkata työttömiä, koska näillä ei ole motivaatiota. Itse työttömät ovat maineensa hankkineet.
Ehdin olla helmikuussa viikon lomautettuna (olen lomautettuna lähes joka talvi 1-2kk), kun sain jo KESÄtyötarjouksen, johon oli pakko hakea. Soitin työkkäriin, että oon ollu viikon LOMAUTETTUNA, pitääkö tosiaan hakea KESÄtyöpaikkaa, kun olen jo siinä vaiheessa ollut pitkän aikaa omassa vakituisessa työpaikassani lomautusten päätyttyä. No, pakko oli hakea, että saan liitolta korvauksia. Tein niin surkean hakemuksen kun pystyin ja valittelin vielä hakemukseen sitä, että turhaan vaivaan täysin turhanpäiväisellä hakemuksella, koska minulla on jo työpaikka ja kesä on meidän alalla kiireisintä aikaa.
Ihan naurettavaa touhua kyykyttää lomautettuja, kun tuolla olis pitkäaikaistyöttömiä, joille vapaat työpaikat kävisivät.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukityöni loppui, sain kutsun seuraavalla viikolla tulla käymään työkkärissä. Virkailija kysyi olenko hakenut töitä ja kun sanoin hakeneeni, mutta nyt odottavani tietoa opiskelupaikasta, niin virkailija sivuutti sen täysin ja tulosti työpaikkailmoituksen jonne minun oli haettava, alkoi myös puhua työkokeilusta.
Ei sitten voinut virkainnoissaan odottaa että kouluhaun tulokset tulevat. Sitä paitsi olin ollut tuossa kohtaa työttömänä vain neljä päivää, niin jo olisi pitänyt mennä ilmaistöihin. Onneksi pääsin opiskelemaan.
Missä toimistossa kutsutaan vielä 2020 asiakkaita käymään?
Toiseksi työtön on työtön niin kauan kunnes ei ole. Jos haluaa etuutta, ei odottele opiskelupaikkaa, vaan hakee töitä tai menee valmennukseen, työkokeiluun jne. Lisäksi sinulla olisi ollut kaikki oikeudet sanoa, että et aio allekirjoittaa työkokeilusopimusta. Miksi et tehnyt niin?
Mulla on mennyt ongelmattomasti te-toimiston kanssa, kun tiedostan että sen palvelun ei ole tarkoitus auttaa työnhaussa mitenkään, vaan se vahtii voiko maksaa tukia vai ei. Niille kannattaa kertoa mahdollisimman vähän omia asioitaan ja hoitaa varsinainen työnhaku ihan muiden väylien kautta. Ja jos kysytään onko tarvetta cv kursseille, sanoo aina että ei. Mutta jos ne määrää johonkin, pitää totella tai tuet katkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Työ kiinnostaa kyllä, mutta palkanmaksu taas ei kiinnosta useatakaan työnantajaa, tuolle yhdelle trollille vastauksena vaan tästä. Mihin tunkisit PALKKAtöihin puoli miljoonaa työtöntä, jos avoimia työpaikkoja on nytkin haussa n.14 500? Anna kun arvaan: leirejä, parakkeja, savustuspönttö,eh...
Pitää vaan katsoa ikkunasta ulos!
Sivut toimivat esim. kännykässä paljon paremmin kuin verottajan vastaavat. Eihän niillä ole edes mobiiliversiota.
Vierailija kirjoitti:
Ehdin olla helmikuussa viikon lomautettuna (olen lomautettuna lähes joka talvi 1-2kk), kun sain jo KESÄtyötarjouksen, johon oli pakko hakea. Soitin työkkäriin, että oon ollu viikon LOMAUTETTUNA, pitääkö tosiaan hakea KESÄtyöpaikkaa, kun olen jo siinä vaiheessa ollut pitkän aikaa omassa vakituisessa työpaikassani lomautusten päätyttyä. No, pakko oli hakea, että saan liitolta korvauksia. Tein niin surkean hakemuksen kun pystyin ja valittelin vielä hakemukseen sitä, että turhaan vaivaan täysin turhanpäiväisellä hakemuksella, koska minulla on jo työpaikka ja kesä on meidän alalla kiireisintä aikaa.
Ihan naurettavaa touhua kyykyttää lomautettuja, kun tuolla olis pitkäaikaistyöttömiä, joille vapaat työpaikat kävisivät.
Oliko lomautus määräaikainen vai toistaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ kiinnostaa kyllä, mutta palkanmaksu taas ei kiinnosta useatakaan työnantajaa, tuolle yhdelle trollille vastauksena vaan tästä. Mihin tunkisit PALKKAtöihin puoli miljoonaa työtöntä, jos avoimia työpaikkoja on nytkin haussa n.14 500? Anna kun arvaan: leirejä, parakkeja, savustuspönttö,eh...
Pitää vaan katsoa ikkunasta ulos!
Naapuritalon kyttäämisestä ei makseta.
Lisäksi tuo että ei kuuntele että haet kouluun. Maalaisjärjellä ajatellen te toimisto ei määräisi työkokeiluihin, mutta kun maalaisjärki ei ole heidän juttu. Olet työtön työnhakija, ja hakijana on velvollisuuksia kunnes et ole. Sanoo vaan jämptisti että haen kokopäivätöitä, vaikka oikeasti odottelisi koulun alkua. Pilipalikursseille ei kannata mennä jos ehdotetaan. Jos käsketään, pitää.
Kapulakielisiä sössötyksiä? Voisihan ne kertoa selkeällä suomella, että jos et toimi säädösten mukaisesti, et saa euroakaan tukia. Sen jälkeen työtön voisi itse etsiä tiedot siitä, mitä pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on jotenkin masentavaa että TE-toimisto yrittää aina syyllistää työtöntä työnhakijaa. En muista että TE-toimisto olisi kertaakaan kyseenalaistanut työnantajien toimintaa ja sitä, että miksi työnantajat jättävät työttömän kerta toisensa jälkeen palkkaamatta, vaikka osaaminen ja koulutus ja kokemus on kunnossa?
Luuleeko TE-toimisto että kun tarpeeksi potkii työtöntä niin sitten kuin taikaiskusta työtön työllistyisikin? Ei kai oikeasti? Ei tuollainen voi olla toimiva strategia pitkällä tähtäimellä. Myös se ihmetyttää, että TE-toimiston virkailijat tuntuvat jotkut kuvittelevan, että heidän omasta henkilökohtaisesta kukkarostaan maksetaan työttömien "ruhtinaalliset" tuet, ja siksi tuntuvat olevan suorastaan henkilökohtaisella ristiretkellä työttömiä vastaan.
Tämän palstan vakioaiheita on "sain työtarjouksen, miten toimia, että en joudu töihin". Työnantajat eivät halua palkata työttömiä, koska näillä ei ole motivaatiota. Itse työttömät ovat maineensa hankkineet.
No mitä ne työnantajat tältä palstalta niitä vinkkejä katsovat? Suurin osa noista "en halua töihin" -jutuista on trollipostauksia, tiedä vaikka olisivat juuri niiden työnantajien etujärjestöjen propagandaa. On mielenkinntoista että minäkin, näyttävän työuran tehnyt asiantuntija, en meinaa päästä millään töihin. Aina löytyy jotain tekosyytä miksi valintamme ei taas kohdistunut sinuun. Tässä maailmassa ei ole yhtäkään henkilöä joka voisi tulla leukailemaan minulle jostain motivaation puutteesta tai tuloksenteon puutteesta.
Niin vain minua ei haluta palkata, ja siihen päälle täytyy kuunnella kuittailuja jostain työhaluttomuudesta jne. täysin sekopäisiä väitteitä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan sen virkailijan olisi pitänyt kysyä, että katkaistaanko etuus tähän vai oletko työnhakijana siihen asti, kun opinnot alkavat. Jos jatkat työnhakijana, niin sitten voit mennä vaikka työkokeiluun. Jos haluat odotella tuloksia, asia on ihan yhtä OK, mutta lain mukaan et silloin ole oikeutettu tukeen, jos et hae kokoaikatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ne työnantajat tältä palstalta niitä vinkkejä katsovat? Suurin osa noista "en halua töihin" -jutuista on trollipostauksia, tiedä vaikka olisivat juuri niiden työnantajien etujärjestöjen propagandaa. On mielenkinntoista että minäkin, näyttävän työuran tehnyt asiantuntija, en meinaa päästä millään töihin. Aina löytyy jotain tekosyytä miksi valintamme ei taas kohdistunut sinuun. Tässä maailmassa ei ole yhtäkään henkilöä joka voisi tulla leukailemaan minulle jostain motivaation puutteesta tai tuloksenteon puutteesta.
Niin vain minua ei haluta palkata, ja siihen päälle täytyy kuunnella kuittailuja jostain työhaluttomuudesta jne. täysin sekopäisiä väitteitä.
Myös ylimieliset ja leuhkat työnhakijat jätetään valitsematta. Kukaan ei halua riitapukaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä toimistossa kutsutaan vielä 2020 asiakkaita käymään?
Toiseksi työtön on työtön niin kauan kunnes ei ole. Jos haluaa etuutta, ei odottele opiskelupaikkaa, vaan hakee töitä tai menee valmennukseen, työkokeiluun jne. Lisäksi sinulla olisi ollut kaikki oikeudet sanoa, että et aio allekirjoittaa työkokeilusopimusta. Miksi et tehnyt niin?
Mistä arvioit, että vuosi oli 2020, kun en mitään vuodesta maininnut? Vuosi oli 2016 ja kyllä, käsky kävi paikan päälle.
En kirjoittanut mitään mistään allekirjoittamisesta tai sellaisesta kieltäytymisestä, senkin päättelit nyt ihan itse. Ei ollut mitään allekirjoitettavaa mistä kieltäytyä, virkailija vain höpötteli sellaiseen sävyyn, että syytä olisi harkita työkokeilumahdollisuutta tässä kohtaa. En sanonut siihen juuta enkä jaata, annoin vain höpöttää.
Älä keksi omiasi toisten viesteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ylimieliset ja leuhkat työnhakijat jätetään valitsematta. Kukaan ei halua riitapukaria.
Sinä se jaksat keksiä noita lätinöitä.
Kysy eduskunnalta, miksi he ovat näin halunneet. Tulevaisuudessa kaikki KOSKI-järjestelmään kirjattu kirjautuu TE-toimiston tietoihin, joten ei tarvita ilmoituksia, rahat peritään jälkikäteen takaisin.