Miksi teidän lapset saa sanoa, että ruoka on pahaa?
Miksi teidän lapset saa haukkua ruokapöydässä ruokaa pahaksi?
Eikö teille itsellenne ole opetettu, ettei ruokaa saa haukkua? Miksi ette opeta lapsillenne?
Kommentit (73)
Meillä kotona saa sanoa että en tykkää tästä. Miksi ei saisi, enhän itsekään aina tykkää kaikest ruuasta. Kylässä ei tietenkään sanota edes että en tykkää, vaan silloin jätetään syömättä se mitä ei kertakaikkiaan voi syödä.
Mä en tajua tätä ettei ruuasta saa sanoa ettei tykkää siitä. Se on henkilön kokemus ja mä ainakin luotan lapsiini siinä, että jos ne sanoo etteivät jostain pidä niin se ruoka silloin todella maistuu heidän suussaan pahalta. Miksi mun pitäisi kieltää heidän kokemuksensa tai pakottaa syömään sellaista mistä eivät pidä? En ota mitenkään henkilökohtaisena loukkauksena sitä ettei joku lapsistani aina tykkää mun laittamasta ruuasta.
Kerran muuten syötiin päivälliseksi edelliseltä päivältä miehen tekemää ruokaa, jota siis vain lämmitettiin. Isä ei ollut kotona itse sitä syömässä. Ruoka jostain syystä lämmitettynä maistui jo pahalle. Hetken aikaa siirreltiin kaikki (mä ja kolme lasta) ruokaa haarukalla lautasen toiselta puolelta toiselle puolelle, kunnes sanoi että eihän tätä voi syödä, tää on nyt kyllä kertakaikkisen pahaa. Naurettiin kaikki yhdessä ja sovittiin ettei kerrota iskälle miten sen laittama ruoka olikin nyt meistä pahaa. Kipattiin ruuat roskiin ja käytiin pizzalla. Ruokaa ei tosiaan kannata ottaa liian vakavasti!
Iskälle kerrottiin kyllä tapahtunut vaikka oltiinkin sovittu ettei kerrota, mutta lapsista tää oli jotenkin hauska juttu ja siksi se piti jakaa isän kanssa.
Ei saa sanoa enkä ole koskaan vielä kuullut että lapsi olisi niin sanonut (4v).
Kaikkea ei ole pakko syödä mutta jos huomaan että ei ole jotain maistanut kun on lähdössä pois pöydästä niin houkuttelen vielä sitä yhden haarukallisen maistamaan ennen lähtöä.
Meillä kotona lapset kyllä sanovat, että ruoka on pahaa. Ohjeistan silloin sanomaan, ettei ruoka kiitos vain maistu tällä kertaa ja vähän kyselen mikä siinä ei maistu. Mitenkään hysteerikko en ole ruoan pahaksi haukkumisen suhteen. Kyllä joku ruoka ihan oikeasti vain on pahaa. Muistelkaa vaikka oman kouluaikanne näppylämuusia. Hyi, en suostuisi enää syömään.
Tärkeintä minusta on opettaa lapsille, että toista ei saa loukata arvostelemalla ruokaa. Ruoan arvostelu sinänsä ei ole paha asia vaan se toisen loukkaaminen. Opetan siis lähinnä tilannetajua lapsille.
Koska ruoka on pahaa? Kun valmistettu pilaantuneesta raaka-aineesta! Lapsille pahaa on ruoka josta ei pidä. Meillä syödään lähes kaikkea, maksa eri muodoissan on vain kolmen herkkua, joten siitä valmistetaan lähinnä jouluksi laatikkoa. Kaikki kalat, silakoita myöden kaikkien herkkua. Ruoka pitää opetella maustamaan, ettei voi sanoa sitä pahaksi. Makuja on monia sanoi ajokoira ku ........
Miksi ihmeessä joku tekee pahaa ruokaa - olen kyllä huomannut ruoanlaittotaidoissa puutteita, mutta että tieten tahtoen tekee.... Kaiken ruoan voi saada maistumaan hyvältä ainoastaan tattari on minulle arvoitus.
Jos tarjoaisin pahaa ruokaa niin kyllä sen saisi ääneen sanoa. Eipä ole moista tapahtunut toistaiseksi.
terveisin keittiömestari
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 08:33"]
Vastasin jo alkuperäiseen kysymykseen aiemmin. Meillä siis sanovat kotona kyllä, mutta olen täysin varma, että muualla eivät. Maistavat ja totuttelevat silti.
Mutta te, joiden mielestä pahaa ruokaa ei koskaan tarvitse kenenkään syödä ja tyhmät syövät ravintolassakin kaiken. Niin palautatteko tilaamanne annoksen, jos siinä on esim. käytetty maustetta, josta ette pidä? Siis joku ainesosa, josta ette pidä, mutta joka ei näy ruokalistasta tilatessanne. Onko se palautuksen peruste? Annos on tehty oikein ja se ei kenenkään muun mielestä ole pahaa. Et vain satu tykkäämään jostain voimakkaasta mausteesta.
Missä menee raja? Mun mielestäni taas tuossa on tyhmää palauttaa, koska annoksessa ei ole vikaa vaan omassa rajoittuneisuudessa.
[/quote]
Kyllä palautan, jos ruuassa on mauste tai maku, jota en siedä. Jos annoksessa lukee, että kirveliporkkanat, mutta se onkin chilikirveliporkkanat, niin takuulla palautan. Kyse voi olla rajoittuneisuudestani, mutta haluan maistaa ruuasta muutakin kuin sen chilin.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 18:56"]
Miksi lapsen pitäisi saada sanoa, että ruoka on pahaa? Miksei lapselta voi vaatia, että selittäisi, miksi ei kyseistä ruuasta pidä: liikaa mausteita, sitkeää, kylmää jne.?
Kyllä se ottaa otsaan, kun tekee vaivalla parikin tuntia ruokaa ja sitten pöytään istuu alakoululainen, joka haarukoi sapuskasta suuhunsa ne kaksi tai kolme ainesosaa, joista sattuu pitämään ja julistaa lopusta, että pahaa. Ei edes maista. Ja päälle hirveä huuto, kun ei saa jälkiruokaa. (Ei ole minun lapseni, vaan seurustelukumppanini.)
[/quote]
En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä, jotka vihaavat ruuanlaittoa ja silti käyttävät siihen tunteja! Älä tee kahta tuntia ruokaa, jos et nauti ruuanlaitosta. Esim. padat, keitot jne. valmistuvat itsekseen ilman tuntien kouhkaamista, välillä pitää muistaa tarkistaa maku ja taas saa antaa olla hautumassa.
[/quote]
Miten sait tuosta pääteltyä, etten pitäisi ruoanlaitosta? Joidenkin ruokalajien laittamiseen nyt vain kuluu enemmän aikaa, ja varsinkin jos laittaa koko aterian alkuruoasta jälkiruokaan asti itse eikä vain lapioi valmislihapullia mikroon ja kaiva kasvirasvajäätelöä pakastimesta.
En pidä siitä, ettei vaivannäköäni arvosteta pätkän vertaa. Olenkin jättänyt ruoanlaiton lapsen vanhemmalle, jota yököttely ja "hyi en syö pahaa" -jankutus ei näytä haittaavan. Itseltäni menee välillä ruokahalu moisesta.
[/quote]
Sinun ongelmasi ei ole ruoka vaan se, että haluat muiden ylistävän vaivannäköäsi! Jos kasvatat itse kanat, jotka tuottavat munat ja lypsät lehmät, joiden maidosta kirnuat voita. niin saisit vielä enemmän aikaa käytettyä ja vielä kirkkaamman marttyyrinkruunun.
Kyllä meidän lapsi 4v. ainakin jo ymmärtää, että ruoasta ei sanota, että se on pahaa. Ymmärtää myös sen, että siitä voi tulla paha mieli sille, joka on ruoan tehnyt. Siksi ei sano tuota edes kotona :) Pari kertaa pienempänä sanoi, yökötteli ja väänteli naamaa ja silloin poistettiin pöydästä kun oltiin ensin varoitettu. Se riitti, kas kun jäi jälkkärikin saamatta. Kylässä ei ole koskaan sanonut ruokaa pahaksi, häpeisin jos niin kävisi.
Meillä ei tarvitse syödä kaikkea jos ei pidä. Maistaa on pakko, siitä ei edes kinastella. Mitään muuta ruokaa ei ole tarjolla, eli jos ei kelpaa niin sitten on ilman. Lapsi on oppinut, että jos ei tykkää, hiljaksiin jättää lautasen reunalle ja syö lautaselta muuta. Siitä ei tehdä numeroa, että jotain jää. Niinhän aikuisetkin tekevät. Aika harvoin mitän edes jää, lapsi on mielestäni tosi hyvin oppinut syömään hyvin erilaisia ruokia. Oikeastaan olen varsin ylpeä siitä, että lapsen kanssa ei tarvitse hävetä koskaan kyläpaikan ruokailutilanteissa, ravintolassa jne. :)
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 15:48"]
Vieraissa ei saa sanoa, mutta kotona kyllä saa. Iän myötä toki olemme opettaneet hienostuneempia ilmauksia kuin että ruoka on pahaa, analysoimiaan vähän tarkemmin sitä mikä sen maussa on vikana. Minusta on ihan hyvä asia oppia arvioimaan ruokaa ja makuja, ja kertomaan mieltymyksistään sivistyneesti. Kyllähän me aikuisetkin voidaan vaikka ravintoloissa arvostella annoksia joita eteemme tuodaan, niin kehua kuin moittiakin, miksei lapsella olisi sitä oikeutta?
[/quote]
Mielestäni on oikeus sanoa mielipiteensä, mutta jos olen (tai kuka nyt on ruuan laittanutkaan sinä päivänä) ahertanut ruuan parissa niin esm, ilmaisut yäk pahaa on loukkaavaa,(näin olen kuullut lapsen itsensä ilmaisevan niin kotona kuin kylässä- ei meidän lapsi-)
Saa kertoa että tästä MINÄ en pidä tai jos selkeästi huomaa jonkun osion epäonnistuneen tyyliin tämä piirakan taikinareun kuivanoloista jne, kylässä voi reilusti sanoa että MINä en pidä sienistä esm mutta siellä voi jättää arvostelunkin mielestäni vähemälle,kuitenkin kuten aloitin niin suora haukkuminen ei kuulu meillä "mielipideoikeuksiin"ei lapsilla eikä aikuisilla.
Vieraissa ei saa sanoa, mutta kotona kyllä saa. Iän myötä toki olemme opettaneet hienostuneempia ilmauksia kuin että ruoka on pahaa, analysoimiaan vähän tarkemmin sitä mikä sen maussa on vikana. Minusta on ihan hyvä asia oppia arvioimaan ruokaa ja makuja, ja kertomaan mieltymyksistään sivistyneesti. Kyllähän me aikuisetkin voidaan vaikka ravintoloissa arvostella annoksia joita eteemme tuodaan, niin kehua kuin moittiakin, miksei lapsella olisi sitä oikeutta?
[/quote]
Mielestäni on oikeus sanoa mielipiteensä, mutta jos olen (tai kuka nyt on ruuan laittanutkaan sinä päivänä) ahertanut ruuan parissa niin esm, ilmaisut yäk pahaa on loukkaavaa,(näin olen kuullut lapsen itsensä ilmaisevan niin kotona kuin kylässä- ei meidän lapsi-)
Saa kertoa että tästä MINÄ en pidä tai jos selkeästi huomaa jonkun osion epäonnistuneen tyyliin tämä piirakan taikinareun kuivanoloista jne, kylässä voi reilusti sanoa että MINä en pidä sienistä esm mutta siellä voi jättää arvostelunkin mielestäni vähemälle,kuitenkin kuten aloitin niin suora haukkuminen ei kuulu meillä "mielipideoikeuksiin"ei lapsilla eikä aikuisilla.
Saa sanoa. Kyllä saa sanoa jos ruoka on pahaa. Sanon itsekin. Ja ei, mulle ei ole opetettu epärehellisyyttä.
Se on hassu juttu, mutta meillä ei ole koskaan pahaa ruokaa! Lapset olleet kotona 3 vuotiaiksi asti ja koskaan eivät ole sanoneet "tämä on pahaa" tai "en tykkää tästä". Päiväkotiin siirtyessä alkoi kotona tämä "en tykkää".
Olen tarkka ruuan kanssa. Jos lapsi on pieni ja hänelle laitetaan ruoka valmiiksi, laitan vähän ja sitten saa ottaa lisää. Vanhemmat lapset, jotka ottavat itse ovat oppineet ottamaan ensin vähän. Jos on joku uusi ruoka tai maku sitä otetaan aluksi vähän.
Meillä saa sanoa, ettei ole lempparia tai on erikoisen tai erilaisen makuista, muttei pahaa.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 09:49"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 19:31"]
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 18:56"]
Miksi lapsen pitäisi saada sanoa, että ruoka on pahaa? Miksei lapselta voi vaatia, että selittäisi, miksi ei kyseistä ruuasta pidä: liikaa mausteita, sitkeää, kylmää jne.?
Kyllä se ottaa otsaan, kun tekee vaivalla parikin tuntia ruokaa ja sitten pöytään istuu alakoululainen, joka haarukoi sapuskasta suuhunsa ne kaksi tai kolme ainesosaa, joista sattuu pitämään ja julistaa lopusta, että pahaa. Ei edes maista. Ja päälle hirveä huuto, kun ei saa jälkiruokaa. (Ei ole minun lapseni, vaan seurustelukumppanini.)
[/quote]
En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä, jotka vihaavat ruuanlaittoa ja silti käyttävät siihen tunteja! Älä tee kahta tuntia ruokaa, jos et nauti ruuanlaitosta. Esim. padat, keitot jne. valmistuvat itsekseen ilman tuntien kouhkaamista, välillä pitää muistaa tarkistaa maku ja taas saa antaa olla hautumassa.
[/quote]
Miten sait tuosta pääteltyä, etten pitäisi ruoanlaitosta? Joidenkin ruokalajien laittamiseen nyt vain kuluu enemmän aikaa, ja varsinkin jos laittaa koko aterian alkuruoasta jälkiruokaan asti itse eikä vain lapioi valmislihapullia mikroon ja kaiva kasvirasvajäätelöä pakastimesta.
En pidä siitä, ettei vaivannäköäni arvosteta pätkän vertaa. Olenkin jättänyt ruoanlaiton lapsen vanhemmalle, jota yököttely ja "hyi en syö pahaa" -jankutus ei näytä haittaavan. Itseltäni menee välillä ruokahalu moisesta.
[/quote]
Sinun ongelmasi ei ole ruoka vaan se, että haluat muiden ylistävän vaivannäköäsi! Jos kasvatat itse kanat, jotka tuottavat munat ja lypsät lehmät, joiden maidosta kirnuat voita. niin saisit vielä enemmän aikaa käytettyä ja vielä kirkkaamman marttyyrinkruunun.
[/quote]
Joo, niinhän se toki on. Haluan ylistystä. Not.
Haluan, että lapsi käyttäytyy ikäiselleen sopivalla tasolla eikä lättää haarukkaa lautaselle julistaen ruoan "pahaksi" ennen kuin on edes kunnolla maistanut. Pakko ei ole syödä, mutta huonoa käytöstä ei tarvitse sietää keneltäkään.
Menepä trolli takaisin koloosi, eiköhän tämä riidanhaastaminen kuivunut nyt tähän. :D
Ei meillä saa sanoa, että ruoka on pahaa, mutta saa sanoa, ettei ruoka oikein maistu. Maistaa on aina pakko, vaikka tietäisi ettei tykkää ruuasta, mutta pakko ei ole syödä.
Ei saa. Kaikesta ei tarvitse tykätä, eikä kaikkea tarvi syödäkään, mutta ruokaa ei haukuta pahaksi eikä saa yökötellä.
Kyllä me kotona kuuntelemme lastakin. Mutta meidän lapset eivät kylässä tai koulussa tai muualla sanoisi koskaan mielipidettään ääneen. Kotona siitä ei kuitenkaan ole mitään haittaa. Otan mielelläni palautetta vastaan, opetan mielelläni lapsille uusiakin makuja ja kestän myös sen, jos he eivät tykkää kaikesta. Toisena päivänä saavat oman makuistaan, toisena minun herkkuani.
Ei saa. Kaikesta ei tarvitse tykätä, eikä kaikkea tarvi syödäkään, mutta ruokaa ei haukuta pahaksi eikä saa yökötellä.
[/quote]
Juuri näin. Esim jos kylässä tai ravintolassa on jotain ei-niin-mieluisaa sen voi jättää siististi sivuun ja kotona sitten kommentoida. Eikä kailottaa suureen ääneen ettei tykkää kun on pahaa. Aika harvoin on lapsilta jäänyt ruuat syömättä.... joskus ovat jälkikäteen sanoneet että ei ollut hyvää mutta söin kuintenkin:) Paljon reissanneina ovat tottuneet omituisiinkin ruokiin pienestä pitäen.
Meillä kotona ruoka ei ole lapsien mielestä ikinä pahaa, kaikki menee (juu, oma kehu haisee, mutta minkäs sille voi, kun lapset tykkää kaikesta, mitä kotona tehdään ruoaksi). Vierailla ollessa lapset on suoraan sanoneet, jos eivät yksinkertaisesti tykkää ruoan mausta. Ei sanota pahakasi, vaan sanotaan, ettei vaan tykkää mausta ja pyytävät anteeksi. No, kaikestahan ei voi tykätä.