Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi teidän lapset saa sanoa, että ruoka on pahaa?

Vierailija
15.04.2013 |

Miksi teidän lapset saa haukkua ruokapöydässä ruokaa pahaksi?
Eikö teille itsellenne ole opetettu, ettei ruokaa saa haukkua? Miksi ette opeta lapsillenne?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä taas Suomessa on erityisen hyvää ruokaa. Täällä on harvoin vanhaa/pilaantunutta tarjolla, ruokahygienia on hyvää.

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 17:32"]

Meillä saa sanoa, mutta sillon pitää olla myös perustelu sille.

Tokihan mammat tietää, että pienen lapsen makuaisti on vielä varsin tarkka, joten lapsi voi aistia pilaantuneen ruoan vaikkei aikuinen sitä huomaisikaan?

Vielä jälkikommenttina, että Suomessa on luvattoman paljon pahaa ruokaa tarjolla, valitettavasti.

[/quote]

Vierailija
22/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäpäs kasvatat hienoa lasta siellä.
Huh.

[/quote]

Kyllä. Lapseni on hyväkäytöksinen. Osaa käyttäytyä kotona ja kylässä tilanteen vaatimalla tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei oikeastaan ole opetettu ettei saisi sanoa että ruoka on pahaa. Varmaan ovat esimerkin kautta oppineet sanomaan 'en pidä tästä ruoasta' jos eivät jostakin tykkää.

Meillä kaikesta ei tarvitse pitää, eikä siitä tarvitse nostaa isompaa meteliä. Voi ottaa sitten jotankin sellaista mistä pitää enemmän.

Ei perusasioista nyt tarvitse vaikeita tehdä.

Vierailija
24/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 17:30"]

Onko sulla sitten aistiyliherkkyys tai fobioita jos usein jätät ruoan syömättä?

Tuollainen on aika epätavallista aikuisella, ellei sitten ole jokin diagnoosi.

[/quote]

Ei ole aistiyliherkkyyksiä eikä ruokaan liittyviä fobioitakaan. Mutta olen itsekäs ja itsepäinen. Haluan itse määrätä mitä syön. Ruoan pitäisi olla suuri nautinto, eikä vain mikään mättö tai keino, jolla vanhempi alistaa lasta kuuliaiseksi. Kyllä lapsikin saa sanoa, jos ei tykkää jostakin.

Vierailija
25/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 17:37"]

Meillä ei oikeastaan ole opetettu ettei saisi sanoa että ruoka on pahaa. Varmaan ovat esimerkin kautta oppineet sanomaan 'en pidä tästä ruoasta' jos eivät jostakin tykkää.

Meillä kaikesta ei tarvitse pitää, eikä siitä tarvitse nostaa isompaa meteliä. Voi ottaa sitten jotankin sellaista mistä pitää enemmän.

Ei perusasioista nyt tarvitse vaikeita tehdä.

[/quote]

Minun mielestäni ei ole mitään eroa sillä, sanooko että "en pidä tästä ruoasta" tai "ruoka on pahaa"

Vierailija
26/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina muistan kun olin mummoni luona ja mummo oli kyllä suoraan sanottuna huono kokki. Söin nikotellen mm. pohjaan palaneen marjapuuron, kun oli opetettu, että ruokaa ei saa koskaan moittia varsinkaan kylässä. Koetin sitten sanoa etten jaksa - mummo suuttui. Mutta en uskaltanut sanoa että ei maistu. Suoraan sanottuna se on ollut harvoja kertoja kun ruoka on ollut oikeasti pahaa. Rakastin pienenä marjapuuroa ja siksi kai se oli mummosta outoa, ettei maistunut. 

Vierailija
27/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 17:35"]

Mun mielestä taas Suomessa on erityisen hyvää ruokaa. Täällä on harvoin vanhaa/pilaantunutta tarjolla, ruokahygienia on hyvää.

Meillä saa sanoa, mutta sillon pitää olla myös perustelu sille.

Tokihan mammat tietää, että pienen lapsen makuaisti on vielä varsin tarkka, joten lapsi voi aistia pilaantuneen ruoan vaikkei aikuinen sitä huomaisikaan?

Vielä jälkikommenttina, että Suomessa on luvattoman paljon pahaa ruokaa tarjolla, valitettavasti.

[/quote]

[/quote]

No joo, jos ainoa kriteeri laadulle on hygienia. Jotkut arvostaa myös muita seikkoja, kuten makua.

Vierailija
29/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maanviljelijä eli tuotan ruokaa. MInut opetettiin jo pienenä siihen, että ruualla ei leikitä, ruokaa ei heitellä ympäriinsä, ruokaa ei saa tuhota ja ennen kaikkea ruokaa ei saa pilata valmistamalla sitä väärin.

Raaka-aineet sinänsä ovat minulle "pyhiä", mutta ei ole tullut mieleenkään opettaa lapsille, että ruokaa on syötävä siksi, että joku sitä on laittanut. Ruokaa syödään, koska on nälkä ja jokaisen tulee kunnioittaa itseään niin paljon, että ei laita suuhunsa mitään, mikä maistuu pahalta - ei edes maistaakseen.

Ruuasta saa sanoa, että se on pahaa. Ihan samalla tavalla kuin lapsi saa sanoa, että näki pahaa unta tai että ulkona on paha setä. En minä ryhdy lapsen kanssa inttämään, että et sinä mitään pahaa unta ole nähnyt, kunhan itseksesi keksit. Ihan samoin annan lapsen itse määritellä, mikä ruuassa on pahaa: haju, maku, ulkonäkö jne.

En itsekään syö pahaa ruokaa ja kykenen esim. ravintolassa ilmoittamaan tarjoilijalle, että ruoka on pahaa (palanutta, väärin maustettua, raakaa tms.) ilman, että katson loukkaavani kenenkään herkkää sielua.

Vierailija
30/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista enää mitä on opetettu. Itse sanon heti, jos mielestäni epäonnistun ruoan suhteen. Sanon, että eihn tätä syö erkkikään. ja vielä kerron mikä meni pieleen. ruoka on mulle tärkeää. käydään ravintolassa noin pari kertaa kuussa. jos lapset eivät pidä ruoasta niin saavat myös sanoa, että eivät tykkää. 

Mulle on tärkeintä kasvatuksessa suvaitsevaisuus ja se että lapseni eivät kiusaa. ruoasta saa sanoa mielipiteensä.

Vierailija
31/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja meilläkään ei leikitä ruoalla tai sotketa ja ei roskiin yhtään... nämä periaatteita.

mutta ruoka ei ole aina hyvää. se voi mennä pieleen monella tapaa. 

Vierailija
32/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö miten ne nämä lapset, jotka eivät saa sanoa ruokaa pahaksi toimivat aikuisena ravintolassa? Syövät kaiken kuran mitä eteen kannetaan ja maksavat (yli)hinnan siitä. Sellaisia typeryksiä niistä tulee.

Vierailija
33/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 16:19"]

Aloituksessani ei tosiaankaan ollut kyse siitä, että kaikki ruoka pitäisi väkipakolla syödä. Ihmettelin ainoastaan, miksi niin monet lapset saa haukkua ruokaa.

Meillä ei saa sanoa, että ruoka on pahaa tai hyi tai yök, mutta pakko ei ole syödä, jos ei tykkää. Meidän lapset ei hauku ruokaa kotona eivätkä kylässä.

ap

[/quote]

j

mulle ne on 2 lähes samaa asiaa, paita on ruma ja en tykkää paidasta.

os menette paitaostoksille niin saako lapsi sanoa että hänen mielestä joku paita on ruma, vai loukkaantuuko paita? pitääkö osata sanoa että "minä en tykkää tuosta paidasta"???

Vierailija
34/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsen pitäisi saada sanoa, että ruoka on pahaa? Miksei lapselta voi vaatia, että selittäisi, miksi ei kyseistä ruuasta pidä: liikaa mausteita, sitkeää, kylmää jne.?

Kyllä se ottaa otsaan, kun tekee vaivalla parikin tuntia ruokaa ja sitten pöytään istuu alakoululainen, joka haarukoi sapuskasta suuhunsa ne kaksi tai kolme ainesosaa, joista sattuu pitämään ja julistaa lopusta, että pahaa. Ei edes maista. Ja päälle hirveä huuto, kun ei saa jälkiruokaa. (Ei ole minun lapseni, vaan seurustelukumppanini.)

Vierailija
35/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sanoa että tää ei maistu minulle. Kaikille ei maistu kaikki ruoka, itsekään en tykkää kaikesta ja olen saanut ravintolassakin ruokaa joka ei maistu mulle. 

Sen sijaan lapset tietävät että aina arvostetaan sitä että joku on laittanut aikaa ja energiaa siihen että on tehnyt muille ruoan valmiiksi. Meillä ei siis yökötellä tai haukuta ruokaa, mutta kaikesta ei tarvitse tykätäkään. Ruokaa analysoidaan muutenkin, miltä maistuu, miltä tuntuu suussa, miltä näyttää lautaselta ja mitä siinä voisi kehittää seuraavalla kerralla.

Vierailija
36/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 18:56"]

Miksi lapsen pitäisi saada sanoa, että ruoka on pahaa? Miksei lapselta voi vaatia, että selittäisi, miksi ei kyseistä ruuasta pidä: liikaa mausteita, sitkeää, kylmää jne.?

Kyllä se ottaa otsaan, kun tekee vaivalla parikin tuntia ruokaa ja sitten pöytään istuu alakoululainen, joka haarukoi sapuskasta suuhunsa ne kaksi tai kolme ainesosaa, joista sattuu pitämään ja julistaa lopusta, että pahaa. Ei edes maista. Ja päälle hirveä huuto, kun ei saa jälkiruokaa. (Ei ole minun lapseni, vaan seurustelukumppanini.)

[/quote]

En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä, jotka vihaavat ruuanlaittoa ja silti käyttävät siihen tunteja! Älä tee kahta tuntia ruokaa, jos et nauti ruuanlaitosta. Esim. padat, keitot jne. valmistuvat itsekseen ilman tuntien kouhkaamista, välillä pitää muistaa tarkistaa maku ja taas saa antaa olla hautumassa.

Vierailija
37/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruoka on pahaa, sen saa sanoa - sanonhan itsekin. Esim. kaikki kalaruuat ovat tosipahoja. Siksi niitä ei meillä tehdäkään. Mulle yksi terkkari sanoa, että lapsi pitää opettaa syömään myös pahaa ruokaa. MIKSI? Miksi jossain perheissä ylipäänsä tehdään pahaa ruokaa?

Vierailija
38/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 18:56"]

[/quote]

En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä, jotka vihaavat ruuanlaittoa ja silti käyttävät siihen tunteja! Älä tee kahta tuntia ruokaa, jos et nauti ruuanlaitosta. Esim. padat, keitot jne. valmistuvat itsekseen ilman tuntien kouhkaamista, välillä pitää muistaa tarkistaa maku ja taas saa antaa olla hautumassa.

[/quote]

Miten sait tuosta pääteltyä, etten pitäisi ruoanlaitosta? Joidenkin ruokalajien laittamiseen nyt vain kuluu enemmän aikaa, ja varsinkin jos laittaa koko aterian alkuruoasta jälkiruokaan asti itse eikä vain lapioi valmislihapullia mikroon ja kaiva kasvirasvajäätelöä pakastimesta.

En pidä siitä, ettei vaivannäköäni arvosteta pätkän vertaa. Olenkin jättänyt ruoanlaiton lapsen vanhemmalle, jota yököttely ja "hyi en syö pahaa" -jankutus ei näytä haittaavan. Itseltäni menee välillä ruokahalu moisesta.

Vierailija
39/73 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei saa sanoa. Voi kyllä sanoa, että "minulle ei ruoka maistu", mutta mitään ruokaa ei saa sanoa pahaksi. Pakko ei ole syödä.

Vierailija
40/73 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin jo alkuperäiseen kysymykseen aiemmin. Meillä siis sanovat kotona kyllä, mutta olen täysin varma, että muualla eivät. Maistavat ja totuttelevat silti.

Mutta te, joiden mielestä pahaa ruokaa ei koskaan tarvitse kenenkään syödä ja tyhmät syövät ravintolassakin kaiken. Niin palautatteko tilaamanne annoksen, jos siinä on esim. käytetty maustetta, josta ette pidä? Siis joku ainesosa, josta ette pidä, mutta joka ei näy ruokalistasta tilatessanne. Onko se palautuksen peruste? Annos on tehty oikein ja se ei kenenkään muun mielestä ole pahaa. Et vain satu tykkäämään jostain voimakkaasta mausteesta.

Missä menee raja? Mun mielestäni taas tuossa on tyhmää palauttaa, koska annoksessa ei ole vikaa vaan omassa rajoittuneisuudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä