Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko hepatiittirokotteen ottaa, vaikka _yrittää_ raskautua?

10.07.2006 |

Hepatiitti-A-rokotetta ei suositella otettavaksi, jos on raskaana. Paitsi jos on erityinen syy.

Mitä se tarkoittaa? voiko hepatiittirokotteen ottaa, vaikka _yrittää_ raskautua? jos ei niin, kuinka pitkään rokotuksen jälkeen tulee varmistua, ettei tule raskaaksi?

Meillä lokakuussa tulee täyteen, kun ollaan (luomusti) tuloksetta yritetty lasta 2 vuotta. Kun ei tähänkään mennessä raskaus ole alkanut, niin tuntuu epätodennäköiseltä, että se alkaisi nyt, kun olisi aika lomamatkan takia ottaa rokotus. ' Turhaan' en haluaisi käyttää ehkäisyä, kun tuntuu että ikää tulee muutenkin ja raskauden todennäköisyys sitä myöten laskee.

kuinka siis sinä toimisit?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
10.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

heips!

Mulle sanottiin aikanaan, ettei Hepatiitti rokotetta kannata ottaa, jos suunnittelee raskautta. Kerkesin tosin ottamaan kaksi ekaa piikkiä luomuyritysaikana ennen kuin aloitettiin hoidot ja sen viimeisen kävin ottamassa tuossa hoitotauon alussa, joten en usko sen vaikuttavan enää kun syksyllä pääsen uusiin hoitoihin. Sinuna kysyisin vielä apteekista tai terveyden hoitajalta, että kuinka asianlaita on. Ja en tiedä onko eroa, että rokotetaanko A- vai B:tä vastaan vai se yhdistelmärokote, jota ne taitaa nykyisin yleisimmin käyttää. Itselleni laitettiin tuo yhdistelmärokote.

Reetuna

Vierailija
2/4 |
11.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos!

on jonkin verran rajoittavaa, vaik ihan luomuna yrittää raskautua. vuosi sitten multa jäi ottamatta kynsisienilääkitys, kun lekurin mielestä pitäisi käyttää ehkäisyä, jos ottaa sen lääkityksen. hyvinpä olisin voinut ottaa lääkkeen, kun ei tässä vuoden aikana ole mitään tapahtunut. toisaalta tosin ilmankin kynsisienilääkettä on näköjään pärjänny ihan hyvin.

teihin verrattuna, joilla kokemusta lapsettomuushoidoista, niin nää mun pienet rajoitteet on toki ollu tosi pieniä. kait meidänkin pitäis mennä lekurin puheille tässä lapsettomuusasiassa, jospa asiantila muuttuisi sitten.

kiitos vielä vastauksesta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
11.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitanpa nyt minäkin asiasta.. Minulle sairaanhoitaja antoi ohjeeksi, kun kävin ottamassa hepatiittirokotuksen, että 2kk:een sen jälkeen ei saa tulla raskaaksi. meillä oli yritys silloin päällä (ollut jo suhteellisen kauan), mutta rokotuksen jälkeen käytimme ehkäisyä sen 2kk:n ajan. Rokote oli minulle täysin ehdoton silloin, joten myönnyimme sitten toimimaan näin. =)

Vierailija
4/4 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin erikoisia ohjeita olette saaneet!

Unelma03:

Minulle sairaanhoitaja antoi ohjeeksi, kun kävin ottamassa hepatiittirokotuksen, että 2kk:een sen jälkeen ei saa tulla raskaaksi.

En tiedä minä vuonna tämä on tapahtunut, mutta nykytietämyksen mukaan tuo on virheellistä tietoa. On saattaanut olla niin, silloin kun rokote tuli markkinoille, että oltiin tosi varovaisia, mutta enpä ole kuullut että noi varovaisia.

Asia on nimittäin niin, että hepatiitti-rokotukset (yksittäin tai yhdistelmänä) on aivan turvallista pistää yritysaikana, mitään varoaikoja EI tarvita! Ja jos riski taudin tarttumiselle on suuri (esim. matkustaa maahan, jossa runsaasti ko tauteja) voidaan rokottaa myös raskaana olevat.

Nuo varoajat koskevat vain rokotteita, joissa on eläviä taudinaiheuttajia (esim. MPR, joka nykyisin kyllä annetaan jo lapsille).

Hoitajana sanoisin, että rokotukselle vaan, jos kerran matka on tiedossa!

Ja hyvää matkaa ja plussaonnea! :)

Killa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme