En jaksa viihdyttää vauvaa koko aikaa!
Meidän 5kk neiti kaipaa jatkuvaa viihdyttämistä. Saattaa viihtyä hetken jonkun lelun yms kanssa, mutta korkeintaan 5-10 min, sitten menee hermo ja kyllästyy leluun. Neiti nukkuu vain n. 20-30 min päiväunia. Yöt onneksi nukkuu hyvin. En saa edes mitään kotitöitä tehtyä, kun vauva nukkuu niin vähän aikaa ja ei viihdy sitterissä katselemassa, kun esim tiskaan, vaikka juttelisin ja laulaisin vauvalle.
Argh, välillä en vaan oikeasti jaksa jutella ja leikkiä ja lurittaa ihan koko aikaa. Helpottaako tämä ikinä?!
Kommentit (29)
Kiitos kaikille vastauksista. Täytyy kokeilla tuota kantoliinaa, jospa vauva siinä viihtyisi. Toivon, että meilläkin helpottaisi, kun vauva oppii liikkumaan. Kovasti neiti jo yrittää ryömiä, mutta ei se oikein ota onnistuakseen vielä :D
Aå
Niin se oli meilläkin esikoisen kanssa. Toinen ja kolmas ovat viihtyneet siskojen touhuja seuraten. Nuorin nukahtikin aina päikkäreille parhaiten kun ympärillä elämää ja ääniä.
Kantoliinassa tai -repussa meidänkin lapset aikanaan "osallistuivat" kotitöihin - en olisi kyllä ilman saanut mitään tehtyä.
Meillä ei ole helpottanut vieläkään, vaikka lapsi on jo 3v. en voi edes pyyhkiä pöytää ilman että lapsi saa hirveät raivarit ja itkee syliin. Ehkä me ollaan sit nimenomaan menty sinne metsään totuttamalla lapsi jatkuvaan huomioon?
Mulla samanlainen nyt 6kk vauva. Oppi pari viikkoa sitten peruuttamaan ja nostamaan paremmin yläkroppaa, ja kas, alkoi viihtyä lattialla ihan eri tavalla. Mutta silti max 15min eikä mielestäni näin pienen yarvitse kauempaa yksin viihtyäkään.
Mä en tosin koko ajan leikitä vaan pidän sitten vaan sylissä jne.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 15:47"]
Mulla samanlainen nyt 6kk vauva. Oppi pari viikkoa sitten peruuttamaan ja nostamaan paremmin yläkroppaa, ja kas, alkoi viihtyä lattialla ihan eri tavalla. Mutta silti max 15min eikä mielestäni näin pienen yarvitse kauempaa yksin viihtyäkään.
Mä en tosin koko ajan leikitä vaan pidän sitten vaan sylissä jne.
[/quote]
Jatkan vielä. Mulla on kantoreppu, mutta vauva ei viihdy siinä, koska siinä ollaan naama minuun päin. Haluaa aina olla kasvot menosuuntaan. Ulkona reppua voi vielä käyttää, kun maisemat vaihtuu jne, mutta sisällä ei mitään toivoa.
Minäkin suosittelen kantoliinaa tai mieluummin Manduca-reppua, koska Manducaan mahtuu isompikin lapsi (max 20 kg muistaakseni). Meilläkin tyttö oli vauvana päivällä lyhytuninen, mutta oppi onneksi nopeasti nukkumaan täydet yöunet. Päivällä kaipasi syliä vähän väliä eikä tykännyt, jos poistuin näköpiiristä. Luulen, että siihen auttoi vähitellen se, että annoin sellaista siedätyshoitoa, että poistun huoneesta vähän väliä puoleksi minuutiksi tai minuutiksi ja tulen takaisin. Kun oppi siihen, että menen, tulen, menen ja tulen... niin ei huutanut enää niin paljon perääni. Sitten kun oppi ryömimään, niin osasi tulla jo perässäkin. Joskus kun ollut ongelmaa päiväunille nukuttamisessa ja olisin halunnut tehdä jotain kotitöitä tai surffata tietokoneella ;), niin päätin, että olkoon sitten reppuselässä Manducassa ja sinne se pikkuinen nukahtikin, kun mikään muu ei auttanut. Samapa tuo. Minua harmittaa pikkuisen se, että sain aloitettua kantoliinailun vasta vauvan ollessa 3 kk ikäinen, koska vauva ei tykännyt liinasta aluksi enkä osannut sitoa sitä oikein. Ennen kantoliinaa olin aika kädetön. Sitten vuoden ikäisenä tajusin, että pakko hankkia Manduca-reppu, koska kantoliina ei ollut enää luotettava ja turvallinen ratkaisu selässä kantamiseen ja kyllä sen lapsen pitäisi olla siellä selkäpuolella, jos aikoo tehdä jotain kotitöitä tehokkaasti. Manducan kanssa onnistuu vaikka isompien huonekalujen roudaaminen paikasta toiseen. Eli jos mahdollista, suosittelen ostamaan heti alussa sen Manducan. Onhan se uutena yli satasen investointi, mutta siitä on parhaimmillaan iloa monta vuotta. I love it! :)
Eikös tuon ikäistä, kohta puolivuotiasta voi kantaa jo selässäkin? Selässä kannettaessa vauva näkee eteenpäin ja noin on itsellekin helpompi tehdä kotitöitä kuin etupuolella kannettaessa.
Minäkin suosittelisin tuota kantoliinaa/manducaa! Isompaa vauvaa /taaperoa voi kantaa myös selässä, jolloin lapsi näkee, mitä äiti tekee, mutta ei pääse käsillä sotkemaan vaikkapa kuumaan kattilaan.