Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten voin saada mätkyjä?

Vierailija
15.04.2013 |

lyhyesti: en ollut viime vuonna töissä päivääkään. Olin äitiyslomalla suurimman osan vuodesta ja hoitovapaalla pari viimeistä kuukautta.

Mulla on koko ajan mennyt kelan etuuksista 20 prosenttia veroa. Kuntalisää sain kahtena viimesenä kuukautena myös, kun jäin hoitovapaalle. Siitä meni sivutuloverokortin mukainen vero eli 33 prosenttia. Näillä veroprosenteilla/tuloilla mulle tuli jäännösveroa maksettavaksi n. 200 euroa.

Millä prosenteilla teillä muilla menee kelan etuudet? Tai mahdollinen kuntalisä? Siis mun ymmärryksen mukaan noi mun prosentit on korkeat. Töissä olen ollut viime vuoteen asti (säännöllinen päivätyö), eikä mulla IKINÄ ole tullut mätkyjä yli kymmenen vuoden työuran aikana. Mulla on kuitenkin aina ollut pienempi veroprosentti kuin tuo 20, mutta suuremmat tulot. Nyt ei logiikka täsmää. Tulot pieneni oleellisesti, veroprosentti suureni ja tuli mätkyt. En oikeasti tajua!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla jääneet jotkut vähennykset pois, saitko työssaoloaikaan esim työmatkavähennyksiä jne? Oudolta kyllä tuntuu. Voisit kokeilla veroprosenttilaskusria, antaako saman tuloksen?

Vierailija
2/9 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla prosentti oli silloin 22. Kun palasin töihin hoitovapaalta, niin 5 kuukauden veroprosentti oli 17. Koska siitä tehdään ansiotulovähennykset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites asuntolainan korot? Korkoprossathan on laskeneet. Muistitko ilmoittaa vuoden alussa pienenevät lainakorot verottajalle? Matkakulujen poisjäännin? Vapaaehtoisen eläkevakuutuksen maksut, oliko niitä edellisenä vuotena ja nyt ei ole....Muita vähennyksiä, jotka unohdit ilmoittaa?

Itse ilmoitan aina vuoden alussa yläkanttiin arvioidut tuloni, niistä alakanttiin vähennykset ja saan aina palautusta.

Vierailija
4/9 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

töissä olessasi saat tehdä työmatkavähennyksiä. Ja työnantajan perimät työnantajamaksut vähennetään verotuksessa. Näitähän ei ainakaan hoitovapaalla ole. Kun olin viisi vuotta sitten viimeksi perhevapailla, niin muistaakoseni veroprosenttini oli ainakin 2% isompi kuin töissäollessa. Mutta veroehdotuksesta näet tarkat tiedot. Katso sieltä.

Vierailija
5/9 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko saanut ne ensimmäiset äitiyslomakuukaudet palkkaa työnantajaltasi? Jos verokortissasi on peni prosentti, niin asia selvittyy sillä. Nyt kannattaa veroehdotuksesta tarkistaa, onko esim. liiton jäsenmaksuja vähennetty ollenkaan, vaikka olet ne maksanut. Mun piti ne ainakin lisätä.

Vierailija
6/9 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans mies sai mätkyjä, vaikka on koko vuoden työskennellyt tosi korkealla veroprosentilla.. Musta tosi outoa, mutta mies ei ollut hirveän kiinnostunut asiasta..

Vierailija
7/9 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulta jää mm. tulonhankkimisvähennys pois, kun et ole ansiotyössä. Olen itsekin saanut äitiyslomalla ollessani mätkyjä ja todella kypsyttää, ymmärrän täysin! Mutta tarkista toki nuo kaikki asiat, joista sinulle kerrottukin!

Vierailija
8/9 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulot ja vähennykset ovat veroilmoituksella oikein, niin silloin lopputulos on siinä esitetty.

Etuustulojen kuten äitiyspäivärahojen verotus on kovempaa kuin palkkatulojen, koska etuuksista ei vähennetä samoja vähennyksiä kuin palkkatuloista.

Usein tuo 20 % ei riitä, sillä useissa kunnissa äyri on jo yli tuon 20.

Veroprosenttilaskurilla voi laskeskella, miten verotus muuttuu kun tulolaji muuttuu.

Vierailija
9/9 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa tyhmyyttä siis. En tiennyt, että veroprosenttia voisi edes muuttaa kelan etuuksiin. Olen ollut siinä luulossa, että se on aina se vakio 20, minkä perivät automaattisesti. Ei tullut mieleenikään, että se ei riittäisi, koska todellakin töissä ollessa oli pienempi ja tulot kuitenkin laskivat oleellisesti mulla jäädessäni kotiin lapsen kanssa. Oppia ikä kaikki. Mä en ole kelan kanssa asioinut juurikaan, koska olen aina ollut töissä ennen äitiyttä. Mä oikein olin onnellinen, että suoriuduin niistä lomakkeista ja papereista niin "hyvin". Jaa...