Mikä paras tapa tavaran vähentämiseen?
Puhutaan konmarittamisesta,kuoli siivouksesta,tavara päivässä pois yms.keinoista mutta minkä tavan olette kokeneet toimivan parhaiten?
Kommentit (16)
Jätin avaimet kämpän pöydälle, tavarat paikoilleen ja lähdin itse pysyvästi mökille. Kyllä se vuokranantaja ne sieltä kämpästä sitten aikanaan korjaa...
Heitän tarpeettomalta tuntuvaa tavaraa välisäilytykseen, ja sitten pois.
Vaatekaapissa on muovipussi, johon menevät vaatteet, joita en tunnu tarvitsevan. Komerossa on läjä kirjoja, jotka ovat lähdössä kierrätykseen. Toisessa komerossa on laatikko, jonne heittelen tarpeettoman tuntuista tavaraa.
Aina välillä katson, mitä on kertynyt muovipussiin tai laatikoihin, ja jokin tavara saattaa vielä hetkeksi palata, mutta yleensä se on menoa kierrätykseen.
Vaikka kesävaatteet, kun ollut näin kaunista ilmaa, käytä jokaista yhtenä päivänä, kun rivi käyty loppuun, on joku jota ei tullut käytettyä, se heitä pois.
Karsin aika rajusti, osa roskiin, osa kierrätykseen.
Hitaasti kiirehtien. Jos hankin uutta, heitän kaksi samantapaista pois. Hyvät fiilikset tulee jos heitän vielä jonkin kolmannen bonuksena. Eli uudet avokkaat = kahdet vanhimmat/huonoimmat kengät pois, plus ehkä joku paita-retku. Poikkeus on sitten "järeämmät" tavarat kuten kahvinkeitin, sohva ym., joita on taloudessa vain yx kpl ja jotka menee vaihtoon siinä kohtaan kun vetelevät viimeisiään.
Etteko tienneet, ettei tavara jakamalla vähene.
Vierailija kirjoitti:
Jätin avaimet kämpän pöydälle, tavarat paikoilleen ja lähdin itse pysyvästi mökille. Kyllä se vuokranantaja ne sieltä kämpästä sitten aikanaan korjaa...
Aivan varmasti. Ja laittaa laskun perässä. Mutta mitäpä maksukyvyttömänä siitä.
Parhaiten toimii kun ottaa tavaran käteen ja pohtii onko sitä tullut käytettyä viimeisen ½ vuoden, vuoden, kahden vuoden aikana.
Onko sille tarvetta tulevaisuudessa, vai onko se vain säilytetty tunteen takia. Jos vastauksesi on, ensimmäinen, niin -> roskiin, (tai kierrätykseen, jos sillä jotain käyttöarvoa on)
Zinc
Roskiin heittäminen on paras. Mulla on ihan liikaa pusseja, joissa jotain kirppikselle vietävää säilössä. Olen kaapissa näitä harmitellut monta kuukautta, ei niitä toriinkaan jaksa kuvata.
Vierailija kirjoitti:
Roskiin heittäminen on paras. Mulla on ihan liikaa pusseja, joissa jotain kirppikselle vietävää säilössä. Olen kaapissa näitä harmitellut monta kuukautta, ei niitä toriinkaan jaksa kuvata.
Mä kävin tavarat läpi ja jätin kierrätykseen ja sanoin, etten tarvi centtiäkään rahaa niistä.
Zinc
Aina kun ostat jonkun uuden tavaran, heität pari vanhaa pois.
Tehokkainta on kun on ostolakossa ja käyttää vanhat loppuun.
Monen tavaran kohdalla on etten osta rikkoutuneen tilalle uutta, esim, leivänpaahdin, vohveliraudat, rikkaimuri.
En ole kaivannut.
Samoin astiat ja kauhat ei uutta tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin tavarat läpi ja jätin kierrätykseen ja sanoin, etten tarvi centtiäkään rahaa niistä.
Zinc
Toi on toki hyvä, mulla ei vaan ole autoa tällä hetkellä niin en lähe kierrätykseen viemään bussissa. Vois ne ehkä koittaa torissa lahjoittaa, mutta taas kuvaamiset, viestittely ja sopimiset...
Vierailija kirjoitti:
Monen tavaran kohdalla on etten osta rikkoutuneen tilalle uutta, esim, leivänpaahdin, vohveliraudat, rikkaimuri.
En ole kaivannut.
Samoin astiat ja kauhat ei uutta tilalle.
Riippuu ihmisestä. Itsellä helpottui elämä kun vihdoin suostuttelin itseni ostamaan pari ekstralautasta. Viinilaseja mulla on yleensä kaksi ja jos ne menee rikki, ostan kaksi uutta - ei kai ole mitään syytä alkaa vesilasista juomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kaivannut.
Samoin astiat ja kauhat ei uutta tilalle.Riippuu ihmisestä. Itsellä helpottui elämä kun vihdoin suostuttelin itseni ostamaan pari ekstralautasta. Viinilaseja mulla on yleensä kaksi ja jos ne menee rikki, ostan kaksi uutta - ei kai ole mitään syytä alkaa vesilasista juomaan.
Ilman muuta jos ainoat lasit rikkoutuu.
Tarkoitinkin että jos tavaraa on yli tarpeen.
En ymmärrä sitäkään että hävitetään kaikki ylimääräinen pois koska aina voi rikkoutua ja joutuu ottamaan varaastioita käyttöön.
Tämähän kytkeytyy tosi voimakkaasti kulutuksen kohtuullistamiseen. Tärkeintä on mielestäni se, että ilmoittaa selvin sanoin ja lopullisesti että ei ota lahjoja vastaan - varsinkin vauvavaiheessa tämä on ensiarvoisen tärkeää. Toki sitten lapsen kasvettua hän voi lahjoja toivoa ja kohtuudella saada, mutta siinäkin läheisten tiukahko opastaminen kohtuuteen, kimppalahjoihin ja aidosti toiveen mukaan ostamiseen (ja ympäristönäkökulmasta 2nd hand-lahjojen suosimiseen, mutta se nyt ei tähän topicciin aivan kuulu). Kaikki tuliaiset, kylkiäiset yms absoluuttiseen pannaan. Hyvin harvoin aikuiselle kohtalaisessakin taloustilanteessa elävälle ihmiselle lahjat on muuta kuin tilansyöppöjä, ehkä tuleekin käyttöön mutta jos olisi oikeasti tarpeen niin sen olisi jo itse ostanut.
Kun saapuvan ryönän määrä on näin saatu kuriin niin tietenkin myös omien kulutustapojen tarkastelu - ostaminen aitoon tarpeeseen ja kerralla kunnollista. Jos edellinen esine toimii/kelpaa niin uutta ei osteta ja jos päädytään siihen että uusi on ostettava niin vanha myydään tai kierrätetään saman tien.
Vaatekaappeihin pelkkää lempivaatetta mutta niin laadukasta että kestää jatkuvassa kierrossa, liinavaatteet vain toisiinsa sointuvia ja niitäkin vain sen verran että arki pyörii ja vieraat saa majoitettua - hyvin harva perhe aidosti tarvitsee enempää kuin 2*perheenjäsenten määrän mitään liinavaatteita, normaalisti toiset pesussa ja toiset käytössä, vieraiden tullessa vähän ennakoidaan niin että molemmat puhtaina. Ehkä käsipyyhkeet ainoana poikkeuksena joita voi tarvita enemmän (ja useamman vessan talossa tietysti 2*henkilömäärä*vessojen määrä on minimi).
Näillä periaatteilla kamaa ei enää tulvi taloon lisää, joten karsimisesta saa jotain hyötyäkin. Kaikelle tavaralle pitää olla paikka, jos jotain on useampi niin pitää arvioida tiukasti onko se tarpeellista. Usein juuri vaatteissa tulee säilyteltyä "tää on ihan hyvä vielä"-settiä vaikka uusi onkin jo ostettu (esim. talvitakki), ja silloin pitää olla rehellinen itselleen että onko oikeasti vielä tulossa hetkeä jolloin mieluummin pukee päälleen sen vanhan. Usein vastaus on että ei.
Pois mitä ei ole tarvinnut kahteen vuoteen. Radikaalimpi vielä jos poistaa kaiken mitä ei ole tarvinnut vuoteen. Myös vaatteet ja kengät.