Vastavuoroisuuden puute. Kaikki te, jotka menette kyllä kutsusta illanistujaisiin, kahvitteleen, mökille...
ja mihin tahansa teidät kutsutaankin, ettekä kuitenkaan vastavuoroisesti itse kutsu mihinkään, voisitteko kertoa, miksi?
Itselläni on tällaisia muutamia ystäviä, jotka tulevat kyllä aina kutsun saatuaan, ja joskus jopa itse kutsuvat itsensä, tai vihjailevat että haluaisivat tulla. Kuitenkaan he eivät koskaan kutsu "takaisin". Ymmärrän, että varsinkin nykyään on monia, jotka eivät koskaan halua kutsua kotiinsa, mutta miksei sitten vastavuoroisesti kutsuisi joskus edes johonkin ravintolaan, ja isännöisi siellä?
Ei vaan mahdu enään omaan päähän, mikä näitä ihmisiä vaivaa? Olen lähellä katkaista välit muutamaan ihmiseen, kun koen heidän hyväksikäyttävän itseäni.
Kommentit (567)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 47 ja ajattelen, että vastavuoroisuutta on saapua paikalle.
No hohhoijaa, onpas jotenkin todella vanhanaikainen ja rojalistinen näkökulma :D Noiko tosiaan ajattelet YSTÄVISTÄSI? Että heillä on velvollisuus ottaa sinuun yhteyttä, kutsua käymään, tarjota sinulle ruuat ja olla ikityytyväisiä kun Teidän Ylhäisyytenne suvaitsee saapua paikalle heidän matalaan majaansa?
Missä sanoin mitään siitä, mitä mä ODOTAN? En odota yhtään mitään velvollisuuksia muilta.
Aloittajahan se tässä odottaa.
t.kristalikissa (sinänsä rojalisti)
No mitä se sellainen ystävyys edes on, jossa ei koskaan nähdä missään tai kysytä mitä ystävälle kuuluu? Miten hoidatte sitä koko ystävyyttänne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole isoa asuntoa eikä kesämökkiä. Ystäväni perhe ei siis oikein mahtuisi meillä ruokailemaan. Mutta jos menen vaikka mökille heidän vieraakseen päiväksi, niin vien mukana grillattavaa ja muuta syötävää, reilusti. En pysty pienessä kerrostaloasunnossa samalla tavalla pitämän juhlia, kuin joku toinen omakotitalon terassilla ja takapihalla voi. Siellä lapset hyppii trampalla, minun luona ei ole mitään tekemistä lapsille?
Jos useinkin vierailet heillä , on sinun velvollisuus kutsua heidät vaikka ravintolaan syömään tai muuallle kesällä terasseille ja sinä kustannat. Että inhoan noita lokkeja ,jotka ovat pääsääntöisesti sinkkuja. Kyllä tullaan kaula pitkänä joulua ym viettämään, mutta ei mitään itse nähdä vaivaa.
Pysykää pois, jos ette voi tarjota mitään niille ,kenen luokse ängeätte lokkeilemaan.
En kyllä pysy, jos minut kutsutaan :D
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä kutsunut ja järjestänytkin kaikenlaista mutta koskaan ei kutsutuille sovi mikään. On tullut myös harvinaisen selväksi ettei mun ole itse sopivaa ehdottaa kenellekään että mentäisiin yhdessä johonkin tai jos vaikka tulisin joku päivä käymään.
Ainoa keino siis olla olematta ihan täysin yksinäinen on se, että osallistun aina kaikkeen mihin vaan kutsutaan mukaan.
Ehkä syy on se, että et selvästi kutsussasi ilmoita, että sinä maksat kaiken.
En kutsu mielelläni kotiin. Kerrran vuodessa lapsen synttärit, se riittää. isoista juhlista. Ei ole rahaa ruokkia ylimääräisiä suita ja en ole mitenkään viihdyttäjä tyyppinen. Puolestani itse kyläillessä arvostan sitä että ei ole pöydät notkuvana. Tuon jotain tullessani mutta jos tarjotaan kaikkea, tulee huono omatunto.
Sitäpaitsi ilman koronaakin olen pöpökammoinen. Kesällä en pidä jos vieras on ilman sukkia, olen jopa lattiat pessyt vieraan jälkeen joka oli meillä ilman sukkia. Ja vaihdan käsipyyhkeet ja putsaan ovenkahvat tms.
Vierailija kirjoitti:
Siis oletteko oikeasti tosissanne??!!
Kysymyksessä ei ole taloudellinen hyöty, vaan ele. Jos minä osoitan ystävyyttä ja vieraanvaraisuutta, toivoisin saavani sitä itsekkin takaisin. Ajatuksena "vuoroin vieraissa", ja "tee toisille niinkuin itsellesi toivoisit tehtävän".
Te kommentoijat haluatte varmasti olla yksipuolisessa rakkaussuhteessakin. Missä te passaatte, huomioitte ja laitatte. Yksin. Ehkä olettekin, ja luulette että se on normaalia. Parempaa huomista teille!
Ap
Taloudellinen hyöty? Itse listaat pienen budjetin paikaksi pizzerian per yksi ruokajuoma. Olen itse keskituloinen ja emme omankaan perheen kanssa käy pizzeriassa, koska se on liian KALLISTA!
Meille kotiin en kutsu sinua siksi, koska koirani eivät pidä sinusta. Ne ovat allergisia sinulle ja saavat 1-2 kahden päivän ripulin sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ravintolassa isännöidään?
Hoidetaan ravintolan valinta ja pöytävaraus, "viihdytetään vieraita" ts pidetään keskustelu yllä ja vierailla hyvä fiilis, ja maksetaan lasku. Kutsu budjetin mukaan, eli jos on paljon rahaa, voi viedä vieraat kalliisen paikkaan ja tarjota koko illan juomineen ja takseineen päivineen, tai jos on pieni pudjetti, vie vieraat pizzeriaan ja tarjoaa yhden ruokajuoman.
Ap
Haluaisin tietää millaiset ovat ap:n tarjoilut hänen kotonaan kun vastavuoroisuudeksi vaaditaan tätä.
Tilanteesta riippuen kahvikupillisesta grillimakkaraan, tai lasillisesta viiniä 5 lajin illalliseen juomineen ja kyyteineen kotiin. Itselleni on tärkeää, että vieraani viihtyvät, ja tarjoiluista riippumatta olen muista kiinnostunut ja haluan että kaikilla on hauskaa ja hyvä fiilis. Vastavuoroisuus on yleensä nimenomaan linjassa molempiin suuntiin. Jos minä tarjoan kahvit, olisi kiva jos minulle joskus myös tarjottaisiin kahvit, jne.
Ap
Miten voi olla hauskaa, kun olet suunnilleen pakottanut luoksesi tulemaan? Ja kun vielä tietää, että ennen kuin ehditään kahviin asti, olet jo ilmoittanut, että vaadit vastavuoroisuutta.
Johan täällä on aivan uskomatonta porukkaa! Missä ap sanoi, että ilmoittaa ennen kahveja vaativansa vastavuoroisuutta?? Mutta kuuluuhan tuo nyt ihan peruskäytöstapoihin, että jos käy syömässä toisen laskuun, niin jollain lailla järjestää asian niin, että vuoroin vieraissakin, eikä noin että aina on itse vain lokkeilemassa toisten pöydissä. Ja millä lailla pakottaa? Tuleeko se kutsuja hakemaan sinua Helvetin enkeleiden kera sinne kahvipöytäänsä vai mitä kummaa? Ihan itse sinä sinne suostut ja menet, turha syytää toisille vastuuta omasta toiminnastaan.
Peruskäytöstapoihin kuuluu vastata myöntävästi kutsuun ja se vastavuoroisuus tulee jo siitä, että menee illanviettoon/juhliin. Ymmärrätkö: pelkkä paikalle saapuminen ja kohtelias käytös ovat kutsuun liittyvä vastavuoroisuus, enempää ei tarvita! Näin väittää ainakin Käytöksen kultainen kirja vuodelta 1957. Kutsuttu tuo mukanaan kukkia emännälle. Seuraavana päivänä voi soittaa ja kiittää mukavasta juhlasta, mutta mitään vastakutsua ei nykymaailmassa (eikä vuonna 1957) edellytetä.
Höpöhöpö. Samaisessa kirjassa todetaan jo heti kutsuista ja vastauksista puhuttaessa, että "Aivan aluksi kiitetään ystävällisestä kutsusta siihen ja siihen tilaisuuteen ja sitten ilmoitetaan, että pääseekö osallistumaan."
Miten tämä liittyi tässä puhuttuun vastakutsuun tai mihinkään?
Tuo ylempi väitti, että peruskäytöstapoihin kuuluu vastata myöntävästi kutsuun. Valistin häntä, että ei kuulu, vaan sitten on kyllä ihan itse vastuussa toiminnastaan jos on vastannut kutsuun myöntävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hohhoijaa, onpas jotenkin todella vanhanaikainen ja rojalistinen näkökulma :D Noiko tosiaan ajattelet YSTÄVISTÄSI? Että heillä on velvollisuus ottaa sinuun yhteyttä, kutsua käymään, tarjota sinulle ruuat ja olla ikityytyväisiä kun Teidän Ylhäisyytenne suvaitsee saapua paikalle heidän matalaan majaansa?
Missä sanoin mitään siitä, mitä mä ODOTAN? En odota yhtään mitään velvollisuuksia muilta.
t.kristalikissa (sinänsä rojalisti)No mitä se sellainen ystävyys edes on, jossa ei koskaan nähdä missään tai kysytä mitä ystävälle kuuluu? Miten hoidatte sitä koko ystävyyttänne?
Ihan yhdessä sovitaan yhdessä tehtävät tekemiset :DDD On juteltu ystäväni kanssa, että kivempaa tavata kahvilla, koska kumpikin häpeää kotiaan :D ja en viitsi vaivata ketään meille. Tavallaan voisi ehkä halutakin tulla, mutta pelottaisi, että tulisivat vain kohteliaisuudesta, kuten sinun vieraasi :D
t.kristallikissa
Ette pääse loisijoista, muuta kuin jättämällä kutsumatta. He eivät tapojaan muuta. Paskinta kun tulevat kutsumatta, mutta ei muuta kuin jämäkkyyttä kehiin.
Niinpä. Meillekin jotenkin on langennut tämä järjestäjän rooli. Okei, meillä on isot kivat tilat verrattuna useimpiin tuttuihin, mutta ihan asiallisia koteja kyllä muillakin on. Silti aina vaan meille pitäisi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä kutsunut ja järjestänytkin kaikenlaista mutta koskaan ei kutsutuille sovi mikään. On tullut myös harvinaisen selväksi ettei mun ole itse sopivaa ehdottaa kenellekään että mentäisiin yhdessä johonkin tai jos vaikka tulisin joku päivä käymään.
Ainoa keino siis olla olematta ihan täysin yksinäinen on se, että osallistun aina kaikkeen mihin vaan kutsutaan mukaan.
Kuulostaa ikävältä :(
Jokatapauksessa olet hoitanut oman tonttisi tyylikkäästi, ja tarjonnut vastavuoroisuutta. Toivottavasti löydät tulevaisuudessa parempia kavereita jotka arvostavat sinua ja elettäsi! :)
Ap
Samaa on toivottava sinulle.
t.kristallikissa
Jos olet ystäväni, tapaan sinua mielelläni kaupungilla kahvikupillisen, oluen, elokuvan, päivällisen tai muun vastaavan merkeissä. Niin olemme tavanneet tähänkin saakka.
Jos olet mieheni ystävä tai hänen ystävänsä puoliso, minä tulen mukaan tapaamisiin vain ilahduttaakseni miestäni. Useimmiten en tule, koska en jaa samaa historiaa kuin te, enkä tunne ihmisiä ja tapahtumia, joista puhutte. Joskus puolisoni kuitenkin toivoo kovasti, että minäkin tulisin mukaan ja hänen takiaan myönnyn.
En kutsu teitä vastavuoroisesti kylään, koska en koe mitään tarvetta saada teitä vieraakseni. Puolisoni toivottaa teidät kyllä tervetulleeksi käymään ja jos se ei riitä vaan pitää esittää juhlallisempi kutsu, niin sitä häneltä on turha odottaa. Olemme myös sopineet, että koska minä en pidä vieraista kotonamme, hän pyrkii tapaamaan omia ystäviään silloin, kun itse olen työmatkalla tai muuten pois kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole isoa asuntoa eikä kesämökkiä. Ystäväni perhe ei siis oikein mahtuisi meillä ruokailemaan. Mutta jos menen vaikka mökille heidän vieraakseen päiväksi, niin vien mukana grillattavaa ja muuta syötävää, reilusti. En pysty pienessä kerrostaloasunnossa samalla tavalla pitämän juhlia, kuin joku toinen omakotitalon terassilla ja takapihalla voi. Siellä lapset hyppii trampalla, minun luona ei ole mitään tekemistä lapsille?
Jos useinkin vierailet heillä , on sinun velvollisuus kutsua heidät vaikka ravintolaan syömään tai muuallle kesällä terasseille ja sinä kustannat. Että inhoan noita lokkeja ,jotka ovat pääsääntöisesti sinkkuja. Kyllä tullaan kaula pitkänä joulua ym viettämään, mutta ei mitään itse nähdä vaivaa.
Pysykää pois, jos ette voi tarjota mitään niille ,kenen luokse ängeätte lokkeilemaan.
Hänen ystävistään on mukava viettää aikaa hänen kanssaan ja siksi pyytävät häntä luokseen, vaikka tasan tarkkaan tietävät ettei samanlaista vastakutsua voi tulla. Hän myös tuo enemmän kuin osansa ruokatavaroista. Kun minä kutsun ihmisiä mökillineni ne ovat sellaisia ,joita itse haluan tavata ja joille olen valmis myös syömiset ja juomiset tarjoamaan. En odota vieraan tuovan muuta kuin seuransa. Älä kutsu niitä ,joita pidät lokkina. Kukaan ei taatusti vapaaehtoisesti tule teille.
Vierailija kirjoitti:
Mä menin kerran tälläiseen halpaan.
Meillä oli tiivis opiskelijaporukka ja jossain vaiheessa aloimme kulkea muiden kotona, vuoronperään.Oli nyyttärit ja lisäksi jokainen toi tuliaisia.
Mentiin Tiinan luo. Oltiin tehty jo listaus kuka tuo ja mitä. Kokoonnuttiin ja Tiina ilmoitti jätetään tänne ruuat ja mennään ravintolaan, hän on varannut pöydän,
Poikkeus oli mukaan lähti myös heidän 2 lasta ja puoliso.
Jossain vaiheessa iltaa Tiinan äiti haki lapset ja puoliso jäi hetkeksi.
Puoliso oli aika humalassa tässä vaiheessa.Tiina tilaisi viinejä, kyseli kaikilta otatteko lisää jne.
Oltiin oltu ravintolassa 4 h, kun Tiina ilmoitti tilataan lasku.Ja loppulasku jaettiin paikalla olevien kesken.
Mies oli tietenkin lähtenyt.
Lasku vaan tuotiin minulle ja kysyin tarjoilijalta mikä tämä on. Kuulemma näin pyydettiin. Ilmoitin suoraan minä maksan vain oman osuuteni. Söin yhden pizzan, join vettä ja yhden lasin viiniä. Tiina tuli siihen selittämään tämä on helpompi, kun kaikki maksaa osuuden ja hei, hän maksaa omansa, eli meidän ei tarvitse maksaa hänen.
Ilmoitin muille miettikää miten haluatte tämän tehdä. Minä en aio maksaa miehen kännejä ja poikien ruokia, maksan omani.
Kuulin jälkikäteen Tiinan osuus oli ollut monta sataa euroa. Hän niitä viinejä tilasi. Plus jokainen annettiin extraa, eli hän hyötyi , vaikka kallis lasku tulikin.Tästä on yli 10 v aikaa ja monet naurut ollaan tästä saatu.
Tiina majakka ja muut perävaunuja? No, kaikenlaiseen sitä voi päätyä jos ei osaa avata suutaan. Itse en voisi kuvitellakaan kuuna päivänä joutuvani tuollaiseen tilanteeseen. Siis että ollaan porukalla ruokien kanssa odottamassa toisen oven takana, tämä ilmoittaisi että lähdetään ravintolaan ja kaikki vain kulkisivat johtajan perässä kuuliaisesti minne tämä meneekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ravintolassa isännöidään?
Hoidetaan ravintolan valinta ja pöytävaraus, "viihdytetään vieraita" ts pidetään keskustelu yllä ja vierailla hyvä fiilis, ja maksetaan lasku. Kutsu budjetin mukaan, eli jos on paljon rahaa, voi viedä vieraat kalliisen paikkaan ja tarjota koko illan juomineen ja takseineen päivineen, tai jos on pieni pudjetti, vie vieraat pizzeriaan ja tarjoaa yhden ruokajuoman.
Ap
Haluaisin tietää millaiset ovat ap:n tarjoilut hänen kotonaan kun vastavuoroisuudeksi vaaditaan tätä.
Tilanteesta riippuen kahvikupillisesta grillimakkaraan, tai lasillisesta viiniä 5 lajin illalliseen juomineen ja kyyteineen kotiin. Itselleni on tärkeää, että vieraani viihtyvät, ja tarjoiluista riippumatta olen muista kiinnostunut ja haluan että kaikilla on hauskaa ja hyvä fiilis. Vastavuoroisuus on yleensä nimenomaan linjassa molempiin suuntiin. Jos minä tarjoan kahvit, olisi kiva jos minulle joskus myös tarjottaisiin kahvit, jne.
Ap
Ehkä kannattaisi ryhtyä satsaamaan siihen, että kutsusi ja muu toimintasi on sellaista, mistä itse nautit. Win win. Sitten on aivan yhden hailee, miten muut elävät.
t.kristallikissa
En kutsu luokseni vanhoja lukiokavereitani, koska en saa päättää ketä kutsun. Kaveriryhmässä on siis henkilö joka ei ole ikinä kutsunut minua, mutta viimeksi nousi haloo kun en kutsunut häntä. Tämän jälkeen en ole kutsunut kylään tästä kaveriporukasta kuin yksittäisiä henkilöitä.
Ei ole ihan helppoa vastata: ”Kiitos, en halua tulla koska en halua vastavuoroisesti järjestää tapaamista luonani”. Tuollainen vastaus on jo luottamuksen osoitus, helpompi on vain myöntyä tai keksiä tekosyyksi muuta menoa.
Jättäkää rauhaan ne, jotka selvästikin haluaisivat vetäytyä teidän suosimastanne seurustelutavasta. Tai tiedustelkaa, millaisista kutsuista he pitäisivät, ehkä ne ohimennenkahvit Cittarissa sopisi joillekin paremmin kuin usean hengen illalliset.
Hyväksikäyttäjät on oma ryhmänsä, heidät on hyvä tunnistaa ja jättää kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa ap joskus tehdä niin, että et kutsu ketään käymään tai soittele, että olisi kiva tavata. Odota, että joku muu tekee aloitteen.
Palataan kahden vuoden kuluttua asiaan, kerro sitten, miten moni otti sinuun yhteyttä nähdäkseen kaupungilla vai oletko 2 vuotta aika lailla yksin.
En ole ap, mutta sama tilanne. Sukulaiset ja kaverit ehdottelevat vähän väliä että voisivat tulla meille saunaan ja/tai iltaa istumaan. Sitten kun ovat täällä, jäisivät mielellään yöksi kun jo niin väsyttää. Mieheni kanssa päätettiin että ei kutsuta ketään ja noille ehdottelijoille vastataan vaan että nyt ei sovi, palataan sitten joskus paremmalla ajalla asiaan. On aika hyväksikäytetty olo tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristalikissa (sinänsä rojalisti)No mitä se sellainen ystävyys edes on, jossa ei koskaan nähdä missään tai kysytä mitä ystävälle kuuluu? Miten hoidatte sitä koko ystävyyttänne?
Ihan yhdessä sovitaan yhdessä tehtävät tekemiset :DDD On juteltu ystäväni kanssa, että kivempaa tavata kahvilla, koska kumpikin häpeää kotiaan :D ja en viitsi vaivata ketään meille. Tavallaan voisi ehkä halutakin tulla, mutta pelottaisi, että tulisivat vain kohteliaisuudesta, kuten sinun vieraasi :D
t.kristallikissa
No, minä tunnen ystäväni, toisin kuin sinä näköjään :) Jos siis täytyy arvailla ja pelätä heidän ajatuksiaan ja tarkoitusperiään.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Meillekin jotenkin on langennut tämä järjestäjän rooli. Okei, meillä on isot kivat tilat verrattuna useimpiin tuttuihin, mutta ihan asiallisia koteja kyllä muillakin on. Silti aina vaan meille pitäisi tulla.
Voit myös olla kutsumatta ketään ja järjestämättä mitään. Tai sitten kutsut nyyttäri-periaatteella. Valinta on sinun.
Mä osallistun, kun en kehtaa kieltäytyä. Vihaan jokaista tilaisuutta.