Vastavuoroisuuden puute. Kaikki te, jotka menette kyllä kutsusta illanistujaisiin, kahvitteleen, mökille...
ja mihin tahansa teidät kutsutaankin, ettekä kuitenkaan vastavuoroisesti itse kutsu mihinkään, voisitteko kertoa, miksi?
Itselläni on tällaisia muutamia ystäviä, jotka tulevat kyllä aina kutsun saatuaan, ja joskus jopa itse kutsuvat itsensä, tai vihjailevat että haluaisivat tulla. Kuitenkaan he eivät koskaan kutsu "takaisin". Ymmärrän, että varsinkin nykyään on monia, jotka eivät koskaan halua kutsua kotiinsa, mutta miksei sitten vastavuoroisesti kutsuisi joskus edes johonkin ravintolaan, ja isännöisi siellä?
Ei vaan mahdu enään omaan päähän, mikä näitä ihmisiä vaivaa? Olen lähellä katkaista välit muutamaan ihmiseen, kun koen heidän hyväksikäyttävän itseäni.
Kommentit (567)
Vierailija kirjoitti:
Onpa ap ihan ihmeellinen tapaus. Minä kutsun aina kaverit meille, koska minulla ei ole autoa. Olen vähän harmitellut, että he joutuvat aina ajamaan, joten yritän laittaa mahdollisimman hyvää tarjottavaa että vierailu olisi vaivan arvoinen. Toisekseen minulla on aika paljon allergioita, joten minun on paljon helpompi tehdä kaikille sopivaa syötävää kuin muiden minulle sopivaa.
Sitä se vastavuoroisuus on, ap: toinen näkee siirtymisen vaivan ja toinen tarjoamisen. Ei sitä, että vuorotellen tarjotaan ja luultavasti vieläpä lasketaan sentilleen että on samanarvoiset tarjottavat.
Tosin minulle kävi niin, että yksi kaveri pani välit poikki, kun "joutui" aina näkemään sen vaivan, että tuli minun luokseni kahville. Tosin hän aika usein vaan soitti, että sattuu olemaan kulmilla, voiko tulla käymään ja minä tietysti tarjosin mitä sattui löytymään. Ehdotin sitten jossain vaiheessa että voitaisiin nähdä vaikka kahvilassa välillä, ja siitä se sitten loukkaantui kun hän joutuu aina näkemään kulkemisen vaivan ja sitte vielä pitäisi kahvilaan lähteä!
Juuri näin. Ikävimpiä ovat ystävät, jotka haluavat olla ystäviä, mutta eivät koskaan tule mihinkään, jos toivot. Minulla oli tällainen ystävä, joka kysyi minua mukaansa ja osoitti mieltään, jos en lähtenyt, mutta jos mä kysyin häntä, ei tullut koska ”ei pidä” kyseisestä tekemisestä.
Oli aika pian entinen ystävä.
Nämä kommentit eivät voi olla aikuisten kirjoittamia. Ap:n aloitus joutui teinitrollilauman hampaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ravintolassa isännöidään?
Hoidetaan ravintolan valinta ja pöytävaraus, "viihdytetään vieraita" ts pidetään keskustelu yllä ja vierailla hyvä fiilis, ja maksetaan lasku. Kutsu budjetin mukaan, eli jos on paljon rahaa, voi viedä vieraat kalliisen paikkaan ja tarjota koko illan juomineen ja takseineen päivineen, tai jos on pieni pudjetti, vie vieraat pizzeriaan ja tarjoaa yhden ruokajuoman.
Ap
Haluaisin tietää millaiset ovat ap:n tarjoilut hänen kotonaan kun vastavuoroisuudeksi vaaditaan tätä.
Tilanteesta riippuen kahvikupillisesta grillimakkaraan, tai lasillisesta viiniä 5 lajin illalliseen juomineen ja kyyteineen kotiin. Itselleni on tärkeää, että vieraani viihtyvät, ja tarjoiluista riippumatta olen muista kiinnostunut ja haluan että kaikilla on hauskaa ja hyvä fiilis. Vastavuoroisuus on yleensä nimenomaan linjassa molempiin suuntiin. Jos minä tarjoan kahvit, olisi kiva jos minulle joskus myös tarjottaisiin kahvit, jne.
Ap
Miten voi olla hauskaa, kun olet suunnilleen pakottanut luoksesi tulemaan? Ja kun vielä tietää, että ennen kuin ehditään kahviin asti, olet jo ilmoittanut, että vaadit vastavuoroisuutta.
Johan täällä on aivan uskomatonta porukkaa! Missä ap sanoi, että ilmoittaa ennen kahveja vaativansa vastavuoroisuutta?? Mutta kuuluuhan tuo nyt ihan peruskäytöstapoihin, että jos käy syömässä toisen laskuun, niin jollain lailla järjestää asian niin, että vuoroin vieraissakin, eikä noin että aina on itse vain lokkeilemassa toisten pöydissä. Ja millä lailla pakottaa? Tuleeko se kutsuja hakemaan sinua Helvetin enkeleiden kera sinne kahvipöytäänsä vai mitä kummaa? Ihan itse sinä sinne suostut ja menet, turha syytää toisille vastuuta omasta toiminnastaan.
Ja lisätäkseni vielä, suurin osa vastaajista on todennäköisesti vielä teinejä tai parikymppisiä, joiden kotona ei ole illallisjuhlia harrastettu, ja jotka eivät sellaista tule itsekkään harrastamaan. Käytöstavat ovat kärsineet täydellisen inflaation.
Ap
No esim. Itse olen 55 v ja olen se, joja joutuu pitämään yhteyttä niin veljen vaimoon kuin lasten vuoksi toisiin vanhempiin.
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa, että suurimmalla osalla vastaajista on aivan pöyristyttävän röyhkeä asenne. Mutta kiitos, te vastasitte siihen mitä kysyttiin. :D Tämä avasi silmäni nykyisestä vallalla olevasta asenteesta ja kulttuurista.
Ap
En ole lukenut ketjua läpi, mutta miten kommentoit seikkaa, että vastavuoroisuutta on saapua paikalle, kun kutsutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina näitä samoja aloituksia. Jos sinua ei nappaa että heitä ei nappaa seurasi tarpeeksi, pistä välit poikki. Siinäpä se, ongelma ratkaistu
Jotenkin aika yksiulotteista ajattelua. Sitäpaitsi se välien poikki laittaminen ei kuitenkaan vastaa kysymykseeni, mikä näitä ihmisiä vaivaa, ja eikö heitä hävetä?
Ap
Heitä voi hävettääkin. Oletko nyt tyytyväinen?
Itselläni jäi kutsut pitämättä kotonani vallitsevan henkisen ja taloudellisen väkivallan takia. Tekijä oli aviopuolisoni, joka kuitenkin kaikille muille oli mitä herttaisin seuramies. Tilanne hävetti minua silloin, eron jälkeen ei enää. Mies tuhosi kotiamme ja jos kutsuin vaikka ystäviäni, hän järjesti jonkun kohtauksen, että kutsut menivät pilalle.
Minulla ei ole taloudellisesti mahdollista kestitä vieraita ravintoloissa. Taloudelliset realiteetit on monilla aika erilaiset. Tuskin ap:kaan olisi otettu euron hampparista tai muusta edullisesta tarjoilusta.
Ap taitaa elää kutsujen ja illallisjuhlien kuplassa.
Mä olen 47 ja ajattelen, että vastavuoroisuutta on saapua paikalle.
Kuulostat vastavuoroisuus- painostuksinesi ihan yhdeltä narsisti-sukulaiseltani, lie oletkin..Vaatii köyhemmiltään (reilusti alle köyhyysrajan, kaikista pienimpituloisilta)vastavuoroisuutta eli juuri tällaisia kaavailemiasi kalliita ravintolatarjoamisia, jos itse on ensin tyyliin väkipakolla "tarjonnut" toiselle jotkut pullakahvit/kympin lounaan tms. Ja tätä (tarjoamista)ei sit muistella..Eipä! Kivahan se olisi itsekin ostaa ystäviä itselleen tämän tyypin tapaan, kun saisi yli 500€/kk tuloja joskus tässä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidetaan ravintolan valinta ja pöytävaraus, "viihdytetään vieraita" ts pidetään keskustelu yllä ja vierailla hyvä fiilis, ja maksetaan lasku. Kutsu budjetin mukaan, eli jos on paljon rahaa, voi viedä vieraat kalliisen paikkaan ja tarjota koko illan juomineen ja takseineen päivineen, tai jos on pieni pudjetti, vie vieraat pizzeriaan ja tarjoaa yhden ruokajuoman.
Ap
Haluaisin tietää millaiset ovat ap:n tarjoilut hänen kotonaan kun vastavuoroisuudeksi vaaditaan tätä.
Tilanteesta riippuen kahvikupillisesta grillimakkaraan, tai lasillisesta viiniä 5 lajin illalliseen juomineen ja kyyteineen kotiin. Itselleni on tärkeää, että vieraani viihtyvät, ja tarjoiluista riippumatta olen muista kiinnostunut ja haluan että kaikilla on hauskaa ja hyvä fiilis. Vastavuoroisuus on yleensä nimenomaan linjassa molempiin suuntiin. Jos minä tarjoan kahvit, olisi kiva jos minulle joskus myös tarjottaisiin kahvit, jne.
Ap
Miten voi olla hauskaa, kun olet suunnilleen pakottanut luoksesi tulemaan? Ja kun vielä tietää, että ennen kuin ehditään kahviin asti, olet jo ilmoittanut, että vaadit vastavuoroisuutta.
Johan täällä on aivan uskomatonta porukkaa! Missä ap sanoi, että ilmoittaa ennen kahveja vaativansa vastavuoroisuutta?? Mutta kuuluuhan tuo nyt ihan peruskäytöstapoihin, että jos käy syömässä toisen laskuun, niin jollain lailla järjestää asian niin, että vuoroin vieraissakin, eikä noin että aina on itse vain lokkeilemassa toisten pöydissä. Ja millä lailla pakottaa? Tuleeko se kutsuja hakemaan sinua Helvetin enkeleiden kera sinne kahvipöytäänsä vai mitä kummaa? Ihan itse sinä sinne suostut ja menet, turha syytää toisille vastuuta omasta toiminnastaan.
Ja lisätäkseni vielä, suurin osa vastaajista on todennäköisesti vielä teinejä tai parikymppisiä, joiden kotona ei ole illallisjuhlia harrastettu, ja jotka eivät sellaista tule itsekkään harrastamaan. Käytöstavat ovat kärsineet täydellisen inflaation.
Ap
Aika vähän illallisjuhlia harrastetaan muualla kuin aivan parhaissa piireissä, koska harvalla on ravintolatason keittiötä ja kunnon tarjoilutiloja. Illallisjuhla keittiössä ei oikein vastaa tarkoitustaan eikä sekään, että isäntäväki joutuu hoitamaan tarjoilun.
Olen 43v ja lapsuuden jälkeen (lapsuuteni vietin maalaiskartanossa) en ole ollut illallisjuhlissa kuin kolme kertaa, koska ystäväpiirissä ei yksinkertaisesti ole tällaista mahdollisuutta. Kokkeja on hankala saada kotiolosuhteisiin töihin, hyvä tarjoiluhenkilökunta on yhtä harvinainen asia. Juhlissa isäntäväki ei ole keittiössä vaan vieraiden kanssa, joten onnittelut ap, jos sinulla on puitteet illallisjuhlien pitämiseen. Meillä ei ole muualla kuin kesähuvilalla Hangossa, mutta saareen on vielä hankalampi apuväkeä saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina näitä samoja aloituksia. Jos sinua ei nappaa että heitä ei nappaa seurasi tarpeeksi, pistä välit poikki. Siinäpä se, ongelma ratkaistu
Jotenkin aika yksiulotteista ajattelua. Sitäpaitsi se välien poikki laittaminen ei kuitenkaan vastaa kysymykseeni, mikä näitä ihmisiä vaivaa, ja eikö heitä hävetä?
Ap
Heitä voi hävettääkin. Oletko nyt tyytyväinen?
Itselläni jäi kutsut pitämättä kotonani vallitsevan henkisen ja taloudellisen väkivallan takia. Tekijä oli aviopuolisoni, joka kuitenkin kaikille muille oli mitä herttaisin seuramies. Tilanne hävetti minua silloin, eron jälkeen ei enää. Mies tuhosi kotiamme ja jos kutsuin vaikka ystäviäni, hän järjesti jonkun kohtauksen, että kutsut menivät pilalle.
Minulla ei ole taloudellisesti mahdollista kestitä vieraita ravintoloissa. Taloudelliset realiteetit on monilla aika erilaiset. Tuskin ap:kaan olisi otettu euron hampparista tai muusta edullisesta tarjoilusta.
Ap taitaa elää kutsujen ja illallisjuhlien kuplassa.
Juuri näin. Minulla myös aikoinaan yksi syy oli se, että voin pahoin kotonamme. Suhde oli pelkkää tiiskintaa ja lapsista meinasi tulla hermoromahdus jo arjessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö näitä ihmisiä mitenkään hävetä? Luulisi, että jos ei kiinnosta seura niin paljoa, he eivät ottaisi kutsua vastaan, tai jos heillä ei ole resursseja vastavuoroisuuteen, he a) kertovat sen suoraan tai b) eivät ota enää kutsuja vastaan?
Ap
Miksi sinä kutsut näitä ihmisiä juhliisi? Saadaksesi vastakutsuja vai?
Lisää kutsuihisi teksti "tulethan vain, jos kutsut minut vastavuoroisesti".
Tai sitten haluaa päivittää someen näitä kutsujaan itsetuntonsa pönkittämiseksi.
Me ollaan kavereiden kanssa usein järjestetty niin, että kaikki tuovat jotakin syötävää. Näin ei kukaan rasitu liikaa kiireisen arjen keskellä, monilla on esim. pieniä lapsia. Silloin ei myöskään haittaa vaikkei kaikki emännöi/isännöi vuorollaan.
Vieraat voivat tuoda vaikka jälkiruoan, grillattavaa, leipää, naposteltavaa tai miten vaan sovitaan. Muistan että näin tehtiin joidenkin kanssa silloinkin kun olin lapsi. Äiti teki mukaan kylään esim. salaatin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sä oot oikeasti trolli?
Olen itse korkeakoulutettu ja KOSKAAN ei kukaan ole maksanut koko seurueella ravintolassa ihan normitapauksessa. Siis ikätovereissani. Appiukkoni on maksanut, samoin oma äitini. Muuten ei kukaan isännöi missään ravintolassa. Jopa pitseriassa kustannus on satoja euroja! Haloo!
Aina kun miehen kanssa kysytään, ei koskaan käy.
Mutta aina kun he kutsuvat käy meillekin.
Pitäiskö olla menemättä?
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö näitä ihmisiä mitenkään hävetä? Luulisi, että jos ei kiinnosta seura niin paljoa, he eivät ottaisi kutsua vastaan, tai jos heillä ei ole resursseja vastavuoroisuuteen, he a) kertovat sen suoraan tai b) eivät ota enää kutsuja vastaan?
Ap
Siis et oikeasti toivo kutsumiesi ihmisten tulevan paikalle? Mitä ihmettä? Miksi sitten kutsut heidät? Ovatko kutsusi siis pelkkää kulissia ystäviisi? ”Ystäviisi”
Lopeta kutsuminen ja tapaa ystäviäsi kahviloissa ja ravintoloissa. Jokainen maksaa itse omat syömisensä ja juomisensa. Tai kesäaikaan menkää jonnekin picnicille ja jokainen ottaa omat eväät. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kutsu juuri koskaan kotiini enkä toistenkaan kodeissa haluaisi vierailla, mutta otan kutsun vastaan koska niin on kohteliasta tehdä. Mieluiten tapaisin julkisilla paikoilla: kahvilassA, ravintolassa, miksei vaikka museossa tai laskettelurinteessä.
En kuitenkaan ole valmis kustantamaan sinun ravintola-annostasi viineineen vain sen takia, että sinä olet leiponut yhden pullan enemmän tavallisena leivontapäivänäsi ja minä söin sen.
Miksi itse et ehdota kaupungilla näkemistä?
Jos otat kutsun vastaan kohteliaisuudesta, sitten varmaan samasta kohteliasuudesta tarjoat edes sen yhden pullan kun seuraavaksi näette kahvilassa? Jos et, turha jauhaa mistään kohteliaisuudesta.
Miksi en kutsuisi kotiini? Pointti ei ole se mihin kutsutaan, vaan se, että kutsutaan, ja tarjotaan vuoronperään "isännän" ominaisuudessa. Se mitä tarjotaan ja paljonko, on joustava käsite. Ele ja vastavuoroisuus tässä on tärkeintä, ei se että "hyödytään kaverista koko rahan edestä".
Ap
Sinähän tässä haluat hyötyä kaverista koko rahan edestä. Järjestät tilaisuuksia kenenkään puytämättä. Pakotat ihmiset niihin tulemaan. Ja sitten kitiset kun et saa palkkioksi sitä mitä itse haluat. Vieraasi tuntevat jo maksavansa takaisin vieraanvaraisuutesi viitsimällä ilmestyä paikalle ja seurustella kanssasi.
Tämä.
Älä , ap, kuvittele että kaikki tulevat aina täysin mielellään.
Joskus lähinnä kohteliaisuudesta .
Minun kohdallani tilanne on se että yritän kyllä olla vastavuoroinen mutta usein käy niin etten ehdi kun tulee jo uusi kutsu. Tarvin itse paljon vähemmän seuraa kuin pari ystävääni ja kun alan suunnitella että voisi pyytää kylään, ovat toiset jo ehtineet kun ovat ilmeisesti vilkkaampia ja aktiivisempia tässä suhteessa.
Lisäksi minulle sopisi hyvin sellainen matalan kynnyksen kyläily, juodaan kahvit ja jutellaan hetki.
Mutta nämä samat järjestävät aina sitä sun tätä peliä ja hienot tarjoilut yms.
En jaksaisi sitä mutta olisi silti kiva nähdä . Vähän helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Peruskäytöstapoihin kuuluu vastata myöntävästi kutsuun ja se vastavuoroisuus tulee jo siitä, että menee illanviettoon/juhliin. Ymmärrätkö: pelkkä paikalle saapuminen ja kohtelias käytös ovat kutsuun liittyvä vastavuoroisuus, enempää ei tarvita! Näin väittää ainakin Käytöksen kultainen kirja vuodelta 1957. Kutsuttu tuo mukanaan kukkia emännälle. Seuraavana päivänä voi soittaa ja kiittää mukavasta juhlasta, mutta mitään vastakutsua ei nykymaailmassa (eikä vuonna 1957) edellytetä.
Höpöhöpö. Samaisessa kirjassa todetaan jo heti kutsuista ja vastauksista puhuttaessa, että "Aivan aluksi kiitetään ystävällisestä kutsusta siihen ja siihen tilaisuuteen ja sitten ilmoitetaan, että pääseekö osallistumaan."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi hävettäisi? Yleensä on soveliasta mennä, kun kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Oletko ap miettinyt, että et saa siksi vastakutsuja, koska sinusta ei pidetä? Et oikeasti olekaan noiden ihmisten ystävä. Lisäksi jo se, että joudut tätä asiaa kyselemään täällä, etkä "ystäviltäsi", kertoo aika paljon...
Kannatetaan!
Ap