Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastavuoroisuuden puute. Kaikki te, jotka menette kyllä kutsusta illanistujaisiin, kahvitteleen, mökille...

Vierailija
30.06.2020 |

ja mihin tahansa teidät kutsutaankin, ettekä kuitenkaan vastavuoroisesti itse kutsu mihinkään, voisitteko kertoa, miksi?

Itselläni on tällaisia muutamia ystäviä, jotka tulevat kyllä aina kutsun saatuaan, ja joskus jopa itse kutsuvat itsensä, tai vihjailevat että haluaisivat tulla. Kuitenkaan he eivät koskaan kutsu "takaisin". Ymmärrän, että varsinkin nykyään on monia, jotka eivät koskaan halua kutsua kotiinsa, mutta miksei sitten vastavuoroisesti kutsuisi joskus edes johonkin ravintolaan, ja isännöisi siellä?

Ei vaan mahdu enään omaan päähän, mikä näitä ihmisiä vaivaa? Olen lähellä katkaista välit muutamaan ihmiseen, kun koen heidän hyväksikäyttävän itseäni.

Kommentit (567)

Vierailija
61/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas kiusallisia on nämä ihmiset, jotka järjestää vaikka mitä kissanristiäisiä ja sitten vingutaanmuita osallistumaan. Jos yrittää kieltäytyä kutsusta vingutaan lisää. En järjästä mitään vastavuoroisesti koska toivon näiden hössöttäjien joku päivä tajuavan antaa ihmisten olla rauhassa. Vinkvink.

Tämä. Joskus on vaan pakko mennä kylään, kun se toinen kutsuu ja kutsuu ja kutsuu eikä ymmärrä, että pistäisin mieluummin haarukan voimavirtapistorasiaan.

En kutsu sitä ihmistä meille, koska en tahdo kutsua.

Kiinnostaisi kyllä tietää, että miksi tällaista ihmistä täytyy ylipäätään pitää elämässään, jos kerran työtäisi haarukankin pistoriaan mieluummin, kuin näkisi häntä? Onko kyseessä joku anoppi tms. sukulainen? Fyi, et olisi ensimmäinen ihminen maailmassa, joka pistää välinsä poikki anoppinsa kanssa.

Vierailija
62/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinllä on päinvastainen ongelma. Kaveriperhe ei koskaan tule meille, vaan meidän pitäisi aina mennä heille ja meillä olisi kuitenkin enemmän tilaa ja muutenkin paremmat puitteet viettää iltaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepa ap joskus tehdä niin, että et kutsu ketään käymään tai soittele, että olisi kiva tavata. Odota, että joku muu tekee aloitteen.

Palataan kahden vuoden kuluttua asiaan, kerro sitten, miten moni otti sinuun yhteyttä nähdäkseen kaupungilla vai oletko 2 vuotta aika lailla yksin.

Vierailija
64/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi roikut ihmisissä, jotka toimivat toisin kuin sinä? Voit myös mennä ihan omine rahoinesi syömään ja juomaan ravintolaanihanniin paljon kuin haluat. Mksi mielestäsi muiden pitäisi se maksaa?

Roikun? Omasta näkökulmastani pidän yllä ystävyyttä. Ja nyt mm tämänkin keskustelun perusteella pohdin, onko tämä oikeaa ystävyyttä, vai katkaisenko yhteydenpidon. Toivoin nimenomaan kuulevani kommentteja, jotka selittäisivät sitä omituista ja ns hyväksikäyttävää käytöstä. Jos sitä siis mitenkään "parhainpäin" voi selittää?

Ap

Ymmärrätkö lainkaan, että ne kutsumasi ihmiset tulevat vain siksi, että se on kohteliasta ja koska he säälivät sinua. Vähän niin kuin se päiväkodin sääntö, että kaikki on kutsuttava synttäreille (vaikka ei halua), aikuisena se vain on päinvastoin. On kohteliasta mennä, koska muuten kutsuja pahoittaa mielensä.

He kokevat, että sinä olet se hyväksikäyttäjä kaikkine vaatimuksinesi ja toivovat, että yksi kohtelaisuuskäynti riittää, sen jälkeen saa olla sinulta rauhassa. Harmi, että sinä ymmärrät asian täytin päinvastoin.

Ne vieraasi ovat uhreja, et sinä.

En kyllä todella ymmärrä. :D Ton kohteliauus bs jauhamisen voi lopettaa saman tien, jos se sama kohteliaisuus ei yletä vastavuoroisuuteen. Tai jos sinä todella kuvittelet, että olet kohtelia ottaessas kutsun vastaan kerta toisensa jälkeen ilman vastatoimia, kerron sinulle, että et ole, vaan moukka. Noin, nyt voit lopettaa miukkamaisen käytöksesi, kun olet oppinut tänään uuden asian. :)

Ap

Vierailija
65/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en kutsu juuri koskaan kotiini enkä toistenkaan kodeissa haluaisi vierailla, mutta otan kutsun vastaan koska niin on kohteliasta tehdä. Mieluiten tapaisin julkisilla paikoilla: kahvilassA, ravintolassa, miksei vaikka museossa tai laskettelurinteessä.

En kuitenkaan ole valmis kustantamaan sinun ravintola-annostasi viineineen vain sen takia, että sinä olet leiponut yhden pullan enemmän tavallisena leivontapäivänäsi ja minä söin sen.

Miksi itse et ehdota kaupungilla näkemistä?

Jos otat kutsun vastaan kohteliaisuudesta, sitten varmaan samasta kohteliasuudesta tarjoat edes sen yhden pullan kun seuraavaksi näette kahvilassa? Jos et, turha jauhaa mistään kohteliaisuudesta.

Miksi en kutsuisi kotiini? Pointti ei ole se mihin kutsutaan, vaan se, että kutsutaan, ja tarjotaan vuoronperään "isännän" ominaisuudessa. Se mitä tarjotaan ja paljonko, on joustava käsite. Ele ja vastavuoroisuus tässä on tärkeintä, ei se että "hyödytään kaverista koko rahan edestä".

Ap

Jos annan sinulle viisi euroa pääsymaksua kun tulen kutsuillesi, riittääkö se, vai onko pakko vastavuoroisuuden nimissä viedä sinut ABC:lle pullakahville?

Ihan oikeasti ap, ei ystävykset maksele toistensa kahvipullia. Naurettavaahan sellainen on.

Vierailija
66/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas kiusallisia on nämä ihmiset, jotka järjestää vaikka mitä kissanristiäisiä ja sitten vingutaanmuita osallistumaan. Jos yrittää kieltäytyä kutsusta vingutaan lisää. En järjästä mitään vastavuoroisesti koska toivon näiden hössöttäjien joku päivä tajuavan antaa ihmisten olla rauhassa. Vinkvink.

Eli et oikeasti halua kaveerat näiden ns kavereidesi kanssa, ja olet selkärangaton sanomaan ei vaikka haluaisit. Kertoo aika paljon sinusta. Teet kaikille palveluksen, kun seuraavan kerran löydät jostain kanttia kieltäytyä. Ne jotka tietäisivät todelliset ajatuksesi, eivät satavarmasti jää kaipaamaan seuraasi.

Ap

Aina kieltäydyn, mutta sitä ei haluta uskoa. Valitettavasti näiden ihmisten kanssa on pakko pysyä tietyissä väleissä vaikka ei vähempää kiinnostaisi.

Höpöhöpö. Kenenkään kanssa ei ole pakko olla väleissä jos oikeasti "ei voisi vähempää kiinnostaa". Mutta saahan sitä elämäänsä toki noinkin elää jos haluaa. Onnea valitsemallasi tiellä.

Valitettavasti esim. Veljen perheen ja lähinnä hänen vaimonsa kanssa on pakko näitä leikkejä hänen mielikseen leikkiä. Muuten yhteisten asioiden ja omaisuuden hoito käy vaikeaksi ja vanhempamme joutuvat asiadta kärsimään. Lasten takia joutuu heidän kavereidensa ja kumppaniensa vanhempia sietämään ja yhteyttä pitämään vaikkei kiinnostaisi. Eikö teillä ole muuta huolehdittavaa kun oma prse. Normaali ihminen joutuu miettimään miten mikäkin asia vaikuttaa niiden itselle tärkeiden ihmisten hyvinvointiin ja asioiden sujumiseen.

Vierailija
67/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen sama! Kieltäydyn nykyisin kaikista muista paitsi aivan lähimpieni kutsuista vierailla/kyläillä/mökkeillä ja kaikille muille sanon, että kiitos ei. Heti ryhdytään kinuamaan, että toki tulette, eihän siitä ole teille vaivaa. Syödään ja ollaan rennosti. Juu, koko ajan tiedän, että oikeastaan kärtät vastakutsua, jota en halua esittää.

Vastavuoroisuus nykymallissaan keksittiin vasta joskus 90-luvulla. Siihen asti ei mitattu viivaimella, että varmasti meni kaveriporukassa kaikki tismalleen samoin. Tärkeintä oli olla yhdessä eikä kutsuja laskenut rahojaan, tarjolla oli sitä, mitä hän halusi tarjota. Kukaan ei loukkaantunut, vaikka ei tullut vastakutsua tai ei kantanut illallisille salaattikulhoa.

Ystävät eivät ole ystäviä vastavuoroisuuden takia. Enkä minä menen kenenkään illanistujaisiin saadakseni kuulla, että seuraavat bileet järjestetäänkin sinun rantatalossasi.

90-luvulla ja aikaisemmin kyläilykulttuuri oli aika erilaista. Silloin mentiin käymään ja piipahdettiin toisten luona paljon spontaanimmin jos satuttiin olemaan lähistöllä. Nykyään ei tulisi oikein kuuloonkaan että mentäisiin kenenkään luokse ilman kutsua tai edes ilmoittamatta. Mutta kyllä tuo kyläily perustui nimenomaan omaan vastavuoroisuuteen, esim. kahville tulija saattoi tuoda kahvipaketin taloon tuomisiksi, jos kyläilyt eivät muuten menneet "päikseen". Aika kummallinen ystävyys kyllä muutenkin sellainen, jossa toinen on vain saamapuolella ja vain toinen panostaa sen suhteen ylläpysymiseen. 

Aika harva ystävyys perustuu siihen, että tarjoilut menevät tasan. Jos katsoon suhteen ylläpidon perustuvan vastavuoroiseen tarjoiluun ja nimenomaan kutsujan olevan se suhteeseen panostaja, niin on aika kaukana ihmissuhteesta.

Vierailija
68/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että suurimmalla osalla vastaajista on aivan pöyristyttävän röyhkeä asenne. Mutta kiitos, te vastasitte siihen mitä kysyttiin. :D Tämä avasi silmäni nykyisestä vallalla olevasta asenteesta ja kulttuurista. 

Ap

Vierailija
69/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ravintolassa isännöidään?

Hoidetaan ravintolan valinta ja pöytävaraus, "viihdytetään vieraita" ts pidetään keskustelu yllä ja vierailla hyvä fiilis, ja maksetaan lasku. Kutsu budjetin mukaan, eli jos on paljon rahaa, voi viedä vieraat kalliisen paikkaan ja tarjota koko illan juomineen ja takseineen päivineen, tai jos on pieni pudjetti, vie vieraat pizzeriaan ja tarjoaa yhden ruokajuoman.

Ap

Haluaisin tietää millaiset ovat ap:n tarjoilut hänen kotonaan kun vastavuoroisuudeksi vaaditaan tätä.

Tilanteesta riippuen kahvikupillisesta grillimakkaraan, tai lasillisesta viiniä 5 lajin illalliseen juomineen ja kyyteineen kotiin. Itselleni on tärkeää, että vieraani viihtyvät, ja tarjoiluista riippumatta olen muista kiinnostunut ja haluan että kaikilla on hauskaa ja hyvä fiilis. Vastavuoroisuus on yleensä nimenomaan linjassa molempiin suuntiin. Jos minä tarjoan kahvit, olisi kiva jos minulle joskus myös tarjottaisiin kahvit, jne.

Ap

Miten voi olla hauskaa, kun olet suunnilleen pakottanut luoksesi tulemaan? Ja kun vielä tietää, että ennen kuin ehditään kahviin asti, olet jo ilmoittanut, että vaadit vastavuoroisuutta.

Johan täällä on aivan uskomatonta porukkaa! Missä ap sanoi, että ilmoittaa ennen kahveja vaativansa vastavuoroisuutta?? Mutta kuuluuhan tuo nyt ihan peruskäytöstapoihin, että jos käy syömässä toisen laskuun, niin jollain lailla järjestää asian niin, että vuoroin vieraissakin, eikä noin että aina on itse vain lokkeilemassa toisten pöydissä. Ja millä lailla pakottaa? Tuleeko se kutsuja hakemaan sinua Helvetin enkeleiden kera sinne kahvipöytäänsä vai mitä kummaa? Ihan itse sinä sinne suostut ja menet, turha syytää toisille vastuuta omasta toiminnastaan.

Vierailija
70/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tuntenut bestikseni lähemmäs 10 vuotta ja nyt vasta kävin hänen luonaan.

On sanonut että hävettää kun mies hamstraa kodin täyteen, eikä mielellään kutsu ystäviään aikaa viettämään, jonka ymmärrän täysin ja asia on ok.

Yleensä aina tavataan mun luona tai kaupungilla tai pörrätään muualla. Jos ollaan mun luona niin teen ja tarjoan aina ruuat ja kahvit, hän sit puolestaan tarjoaa esim pitsan joskus. Vaikka sinänsä mä tarjoan useimmin, koska nähdään mun luona niin ei se mua haittaa. Tiedän että voin soittaa koska vaan ja rientää heti hätiin jos suinkin kykenee (kuten itsekin teen).

Ei me ainakaan lasketa pullia ja pennejä tai jäädä velkaa.

Vierailija
71/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidetaan ravintolan valinta ja pöytävaraus, "viihdytetään vieraita" ts pidetään keskustelu yllä ja vierailla hyvä fiilis, ja maksetaan lasku. Kutsu budjetin mukaan, eli jos on paljon rahaa, voi viedä vieraat kalliisen paikkaan ja tarjota koko illan juomineen ja takseineen päivineen, tai jos on pieni pudjetti, vie vieraat pizzeriaan ja tarjoaa yhden ruokajuoman.

Ap

Haluaisin tietää millaiset ovat ap:n tarjoilut hänen kotonaan kun vastavuoroisuudeksi vaaditaan tätä.

Tilanteesta riippuen kahvikupillisesta grillimakkaraan, tai lasillisesta viiniä 5 lajin illalliseen juomineen ja kyyteineen kotiin. Itselleni on tärkeää, että vieraani viihtyvät, ja tarjoiluista riippumatta olen muista kiinnostunut ja haluan että kaikilla on hauskaa ja hyvä fiilis. Vastavuoroisuus on yleensä nimenomaan linjassa molempiin suuntiin. Jos minä tarjoan kahvit, olisi kiva jos minulle joskus myös tarjottaisiin kahvit, jne.

Ap

Miten voi olla hauskaa, kun olet suunnilleen pakottanut luoksesi tulemaan? Ja kun vielä tietää, että ennen kuin ehditään kahviin asti, olet jo ilmoittanut, että vaadit vastavuoroisuutta.

Johan täällä on aivan uskomatonta porukkaa! Missä ap sanoi, että ilmoittaa ennen kahveja vaativansa vastavuoroisuutta?? Mutta kuuluuhan tuo nyt ihan peruskäytöstapoihin, että jos käy syömässä toisen laskuun, niin jollain lailla järjestää asian niin, että vuoroin vieraissakin, eikä noin että aina on itse vain lokkeilemassa toisten pöydissä. Ja millä lailla pakottaa? Tuleeko se kutsuja hakemaan sinua Helvetin enkeleiden kera sinne kahvipöytäänsä vai mitä kummaa? Ihan itse sinä sinne suostut ja menet, turha syytää toisille vastuuta omasta toiminnastaan.

Vaikea usko todella todeksi näitä vastauksia :D 

Ap

Vierailija
72/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Joskus on vaan pakko mennä kylään, kun se toinen kutsuu ja kutsuu ja kutsuu eikä ymmärrä, että pistäisin mieluummin haarukan voimavirtapistorasiaan.

Kiinnostaisi kyllä tietää, että miksi tällaista ihmistä täytyy ylipäätään pitää elämässään, jos kerran työtäisi haarukankin pistoriaan mieluummin, kuin näkisi häntä? Onko kyseessä joku anoppi tms. sukulainen? Fyi, et olisi ensimmäinen ihminen maailmassa, joka pistää välinsä poikki anoppinsa kanssa.

Kummitätini, joka on isäni ainoa sisarus. Isän takia yritän olla jonkinlaisissa väleissä. Ja haluan nähdä MUITA sukulaisiani, mutta kaikki sukujuhlat muuttuvat sietämättömiksi jos ei kyläile joskus kummitädillä: hän vain jankuttaa että tulisitte nyt joskus käymään. Itse asiassa olen sukujuhlia joskus vältellytkin voidakseni vältellä kummitätiäni.

Täytyy kyllä myöntää että kummitätini ei edes odota vastavuoroisuutta. Hän kutsuu aina kaikkia kylään (ettei vaan tarvitsisi olla hetkeäkään yksin) ja nauttii ehtoisan emännän roolistaan niin että haluaa väkisin tuoda leipomuksiaan muidenkin juhliin vaikka sanottaisiin että pitopalvelu tekee.

Ilmeisesti on myös hirviöanoppi par excellance, päätellen siitä miten tiuhaan poikansa ovat avioero-oikeudessa.

Vierailija
73/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa näkee taas, kuinka suomalaisten kasvatus on mennyt pieleen. Edes peruskäytöstapoja ei ole opetettu. Kuinka käydään kylässä ja kuinka isännöidään... Ilmeisesti peruskouluun pitäisi ottaa oppiaine, jossa opetettaisiin toisten huomioiminen ja sosiaalisten suhteiden ylläpito.

Vierailija
74/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et oikeasti halua kaveerat näiden ns kavereidesi kanssa, ja olet selkärangaton sanomaan ei vaikka haluaisit. Kertoo aika paljon sinusta. Teet kaikille palveluksen, kun seuraavan kerran löydät jostain kanttia kieltäytyä. Ne jotka tietäisivät todelliset ajatuksesi, eivät satavarmasti jää kaipaamaan seuraasi.

Ap

Aina kieltäydyn, mutta sitä ei haluta uskoa. Valitettavasti näiden ihmisten kanssa on pakko pysyä tietyissä väleissä vaikka ei vähempää kiinnostaisi.

Höpöhöpö. Kenenkään kanssa ei ole pakko olla väleissä jos oikeasti "ei voisi vähempää kiinnostaa". Mutta saahan sitä elämäänsä toki noinkin elää jos haluaa. Onnea valitsemallasi tiellä.

Valitettavasti esim. Veljen perheen ja lähinnä hänen vaimonsa kanssa on pakko näitä leikkejä hänen mielikseen leikkiä. Muuten yhteisten asioiden ja omaisuuden hoito käy vaikeaksi ja vanhempamme joutuvat asiadta kärsimään. Lasten takia joutuu heidän kavereidensa ja kumppaniensa vanhempia sietämään ja yhteyttä pitämään vaikkei kiinnostaisi. Eikö teillä ole muuta huolehdittavaa kun oma prse. Normaali ihminen joutuu miettimään miten mikäkin asia vaikuttaa niiden itselle tärkeiden ihmisten hyvinvointiin ja asioiden sujumiseen.

Miten kuvittelet sellaisten ihmisten hoitavan mm. nämä talousasiat, joilla ei yksinkertaisesti ole aikaa istuskella toisten kahvipöydissä ja kissanristiäisissä? Kuvittelet itsestäsi kyllä ihan liikoja, että juuri sinun seurasi olisi näille veljen vaimoille ja kavereiden vanhemmille jotenkin aivan korvaamatonta. 

Vierailija
75/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoroin vieraissa. Näin opetettiin aikoinaan. Toimii edelleen.

Vierailija
76/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ja lisätäkseni vielä, suurin osa vastaajista on todennäköisesti vielä teinejä tai parikymppisiä, joiden kotona ei ole illallisjuhlia harrastettu, ja jotka eivät sellaista tule itsekkään harrastamaan. Käytöstavat ovat kärsineet täydellisen inflaation.

Ap

Vierailija
77/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ihmeellistä ystävyyttä tuollainen, että pitää niin tarkkaan laskea vastavuoroisuutta. Jos jokainen kestitsee budjettinsa mukaan, ei tarvitse tuollaista ajatellakaan.

Itselläni on päinvastainen tilanne: tykkään kutsua vieraita ja emännöidä, mutta en mennä kylään. Koska nautin kovastin kokkaamisesta ja leipomisesta ja kattamisesta ja sen sellaisesta, mutta en siitä seurustelusta niinkään. Joten minulle kävisi tuo ap:n tapainen tilanne loistavasti, kaikki kävisi vaan aina meillä.

Vierailija
78/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Peruskäytöstapoihin kuuluu vastata myöntävästi kutsuun ja se vastavuoroisuus tulee jo siitä, että menee illanviettoon/juhliin. Ymmärrätkö: pelkkä paikalle saapuminen ja kohtelias käytös ovat kutsuun liittyvä vastavuoroisuus, enempää ei tarvita! Näin väittää ainakin Käytöksen kultainen kirja vuodelta 1957. Kutsuttu tuo mukanaan kukkia emännälle. Seuraavana päivänä voi soittaa ja kiittää mukavasta juhlasta, mutta mitään vastakutsua ei nykymaailmassa (eikä vuonna 1957) edellytetä.

Vierailija
79/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö näitä ihmisiä mitenkään hävetä? Luulisi, että jos ei kiinnosta seura niin paljoa, he eivät ottaisi kutsua vastaan, tai jos heillä ei ole resursseja vastavuoroisuuteen, he a) kertovat sen suoraan tai b) eivät ota enää kutsuja vastaan?

Ap

Miksi sinä kutsut näitä ihmisiä juhliisi? Saadaksesi vastakutsuja vai?

Lisää kutsuihisi teksti "tulethan vain, jos kutsut minut vastavuoroisesti".

Vierailija
80/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummitätini, joka on isäni ainoa sisarus. Isän takia yritän olla jonkinlaisissa väleissä. Ja haluan nähdä MUITA sukulaisiani, mutta kaikki sukujuhlat muuttuvat sietämättömiksi jos ei kyläile joskus kummitädillä: hän vain jankuttaa että tulisitte nyt joskus käymään. Itse asiassa olen sukujuhlia joskus vältellytkin voidakseni vältellä kummitätiäni.

Täytyy kyllä myöntää että kummitätini ei edes odota vastavuoroisuutta. Hän kutsuu aina kaikkia kylään (ettei vaan tarvitsisi olla hetkeäkään yksin) ja nauttii ehtoisan emännän roolistaan niin että haluaa väkisin tuoda leipomuksiaan muidenkin juhliin vaikka sanottaisiin että pitopalvelu tekee.

Ilmeisesti on myös hirviöanoppi par excellance, päätellen siitä miten tiuhaan poikansa ovat avioero-oikeudessa.

No ihan vain tiedoksesi: kyllä noita kyläilemään kutsuvia kummitätejä on jokaisessa suvussa ja samanlaista keskustelua käydään todella monissa sukujuhlissa. Siihen vaan todetaan, jotain että "kiitos kutsusta, täytyy katella!" ja seuraavana vuonna sitten uudelleen sama keskustelu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan