Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastavuoroisuuden puute. Kaikki te, jotka menette kyllä kutsusta illanistujaisiin, kahvitteleen, mökille...

Vierailija
30.06.2020 |

ja mihin tahansa teidät kutsutaankin, ettekä kuitenkaan vastavuoroisesti itse kutsu mihinkään, voisitteko kertoa, miksi?

Itselläni on tällaisia muutamia ystäviä, jotka tulevat kyllä aina kutsun saatuaan, ja joskus jopa itse kutsuvat itsensä, tai vihjailevat että haluaisivat tulla. Kuitenkaan he eivät koskaan kutsu "takaisin". Ymmärrän, että varsinkin nykyään on monia, jotka eivät koskaan halua kutsua kotiinsa, mutta miksei sitten vastavuoroisesti kutsuisi joskus edes johonkin ravintolaan, ja isännöisi siellä?

Ei vaan mahdu enään omaan päähän, mikä näitä ihmisiä vaivaa? Olen lähellä katkaista välit muutamaan ihmiseen, kun koen heidän hyväksikäyttävän itseäni.

Kommentit (567)

Vierailija
41/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ravintolassa isännöidään?

Hoidetaan ravintolan valinta ja pöytävaraus, "viihdytetään vieraita" ts pidetään keskustelu yllä ja vierailla hyvä fiilis, ja maksetaan lasku. Kutsu budjetin mukaan, eli jos on paljon rahaa, voi viedä vieraat kalliisen paikkaan ja tarjota koko illan juomineen ja takseineen päivineen, tai jos on pieni pudjetti, vie vieraat pizzeriaan ja tarjoaa yhden ruokajuoman.

Ap

Haluaisin tietää millaiset ovat ap:n tarjoilut hänen kotonaan kun vastavuoroisuudeksi vaaditaan tätä.

Tilanteesta riippuen kahvikupillisesta grillimakkaraan, tai lasillisesta viiniä 5 lajin illalliseen juomineen ja kyyteineen kotiin. Itselleni on tärkeää, että vieraani viihtyvät, ja tarjoiluista riippumatta olen muista kiinnostunut ja haluan että kaikilla on hauskaa ja hyvä fiilis. Vastavuoroisuus on yleensä nimenomaan linjassa molempiin suuntiin. Jos minä tarjoan kahvit, olisi kiva jos minulle joskus myös tarjottaisiin kahvit, jne.

Ap

Miten voi olla hauskaa, kun olet suunnilleen pakottanut luoksesi tulemaan? Ja kun vielä tietää, että ennen kuin ehditään kahviin asti, olet jo ilmoittanut, että vaadit vastavuoroisuutta.

Vierailija
42/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas kiusallisia on nämä ihmiset, jotka järjestää vaikka mitä kissanristiäisiä ja sitten vingutaanmuita osallistumaan. Jos yrittää kieltäytyä kutsusta vingutaan lisää. En järjästä mitään vastavuoroisesti koska toivon näiden hössöttäjien joku päivä tajuavan antaa ihmisten olla rauhassa. Vinkvink.

Eli et oikeasti halua kaveerat näiden ns kavereidesi kanssa, ja olet selkärangaton sanomaan ei vaikka haluaisit. Kertoo aika paljon sinusta. Teet kaikille palveluksen, kun seuraavan kerran löydät jostain kanttia kieltäytyä. Ne jotka tietäisivät todelliset ajatuksesi, eivät satavarmasti jää kaipaamaan seuraasi.

Ap

Aina kieltäydyn, mutta sitä ei haluta uskoa. Valitettavasti näiden ihmisten kanssa on pakko pysyä tietyissä väleissä vaikka ei vähempää kiinnostaisi.

Höpöhöpö. Kenenkään kanssa ei ole pakko olla väleissä jos oikeasti "ei voisi vähempää kiinnostaa". Mutta saahan sitä elämäänsä toki noinkin elää jos haluaa. Onnea valitsemallasi tiellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi roikut ihmisissä, jotka toimivat toisin kuin sinä? Voit myös mennä ihan omine rahoinesi syömään ja juomaan ravintolaanihanniin paljon kuin haluat. Mksi mielestäsi muiden pitäisi se maksaa?

Roikun? Omasta näkökulmastani pidän yllä ystävyyttä. Ja nyt mm tämänkin keskustelun perusteella pohdin, onko tämä oikeaa ystävyyttä, vai katkaisenko yhteydenpidon. Toivoin nimenomaan kuulevani kommentteja, jotka selittäisivät sitä omituista ja ns hyväksikäyttävää käytöstä. Jos sitä siis mitenkään "parhainpäin" voi selittää?

Ap

Vierailija
44/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en yksinkertaisesti pidä isännöimisestä. Ihan siksi, että en ole mikään master chef, ja ärsyttää tarjota jotain keskinkertaista ruokaa, kun kaveripiirissä on tosi hyviä kokkeja. Tunnen siinä kai sellaista pientä alemmuudentuntoa. Oma vikani toki kun en ole ollut koskaan niin kiinnostunut ruuanlaitosta. Toki mielelläni keitän vaikka kahvit tai tarjoan viiniä, mutta isojen illanistujaisten järjestäminen ei kiinnosta. Siksi mielummin söisinkin kavereiden kanssa ravintolassa, niin ei tarvitsisi olla kenellekään "velkaa". 

Vierailija
45/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas kiusallisia on nämä ihmiset, jotka järjestää vaikka mitä kissanristiäisiä ja sitten vingutaanmuita osallistumaan. Jos yrittää kieltäytyä kutsusta vingutaan lisää. En järjästä mitään vastavuoroisesti koska toivon näiden hössöttäjien joku päivä tajuavan antaa ihmisten olla rauhassa. Vinkvink.

Tämä. Joskus on vaan pakko mennä kylään, kun se toinen kutsuu ja kutsuu ja kutsuu eikä ymmärrä, että pistäisin mieluummin haarukan voimavirtapistorasiaan.

En kutsu sitä ihmistä meille, koska en tahdo kutsua.

Vierailija
46/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mielellään mene edes kutsuttuna ja jonkin aikaa kutsuja voi perua. Välillä aina pakko mennä kun vastapuoli vaan sitkeästi kutsuu. Kaikki kontaktit, jotka ovat vaivaksi ja on mahdollista katkaista, on jo katkaistu.

Joitakin sitkeitä vielä on.

Haaveilen elämästä ilman kuluttavia ihmisiä/yhteisöjä. Itse en kaipaa mitään muilta ja en pidä kun minulta jotain halutaan.

Haaveilen vanhuudesta yksin.

Mitäpä jos kertoisit asian suoraan? Ihmeelliset kiertelyt ja kaartelut vaan pahentavat asiaa, kuten huomaat.

Ap

Vierailija
47/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen sama! Kieltäydyn nykyisin kaikista muista paitsi aivan lähimpieni kutsuista vierailla/kyläillä/mökkeillä ja kaikille muille sanon, että kiitos ei. Heti ryhdytään kinuamaan, että toki tulette, eihän siitä ole teille vaivaa. Syödään ja ollaan rennosti. Juu, koko ajan tiedän, että oikeastaan kärtät vastakutsua, jota en halua esittää.

Vastavuoroisuus nykymallissaan keksittiin vasta joskus 90-luvulla. Siihen asti ei mitattu viivaimella, että varmasti meni kaveriporukassa kaikki tismalleen samoin. Tärkeintä oli olla yhdessä eikä kutsuja laskenut rahojaan, tarjolla oli sitä, mitä hän halusi tarjota. Kukaan ei loukkaantunut, vaikka ei tullut vastakutsua tai ei kantanut illallisille salaattikulhoa.

Ystävät eivät ole ystäviä vastavuoroisuuden takia. Enkä minä menen kenenkään illanistujaisiin saadakseni kuulla, että seuraavat bileet järjestetäänkin sinun rantatalossasi.

Tämä. Tärkeintä on se seurustelu, ihan sama missä. Toki voi olla niin, että tavataan aina sen luona, jolla on esim sopivimmat tilat. Vastavuoroisuus voi ilmetä myös muuna apuna ja tukena kuin vastavuoroisten kutsujen järjestämisenä. Ap on vaan sitä mieltä että kutsua vastaan täytyy saada samanlainen kutsu. Muu ei kelpaa.

Vierailija
48/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kaltaisille on pakko olla tyly. He eivät suostu ymmärtämään kuulemaansa, joten kaunis kieltäytyminen ei käy. On pakko sanoa, että ei, en halua istua iltaa kanssasi, en ensi lauantaina enkä koskaan. Tuhlaat aikaani.

Vierailija
49/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap laita lista omista perustarjoiluistasi! Alkoi oikeasti kiinnostamaan noiden vaatimuksiesi jälkeen.

Itse kun käyn apn mielestä ”lokkeilemassa” kaverilla, niin ostan meno-paluu bussiliput 7,20 e (kallis joukkoliikenne täällä), viemiseksi kukkia n. 10e ja aikaakin menee (aika on rahaa). Ja tämä siis jos samassa kaupungissa. Bussilippu maksaa toki enemmän jos pitåå mennä eri vyöhykkeelle tai viereiseen kaupunkiin saati kauemmas. Mitä saan perillä? Juhlamokkaa (maksaa 10 snt/kuppi, juon kaksi kupillista koska kolmatta harvemmin tarjotaan vaikka haluaisin) ja itse leivottua pullaa tai piirakkaa (annoshinta max. 1,50 ja tuo helvetin yläkanttiin).

Kyläillessä jään siis lähes 15 euroa miinukselle ja koska en kutsu tätä kaveria kotiini niin minun pitäisi vielä maksaa kahvilassa kahvi ja pulla (5-12 euroa) tälle kaverille joka toinen kerta???

Vierailija
50/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en kutsu juuri koskaan kotiini enkä toistenkaan kodeissa haluaisi vierailla, mutta otan kutsun vastaan koska niin on kohteliasta tehdä. Mieluiten tapaisin julkisilla paikoilla: kahvilassA, ravintolassa, miksei vaikka museossa tai laskettelurinteessä.

En kuitenkaan ole valmis kustantamaan sinun ravintola-annostasi viineineen vain sen takia, että sinä olet leiponut yhden pullan enemmän tavallisena leivontapäivänäsi ja minä söin sen.

Miksi itse et ehdota kaupungilla näkemistä?

Jos otat kutsun vastaan kohteliaisuudesta, sitten varmaan samasta kohteliasuudesta tarjoat edes sen yhden pullan kun seuraavaksi näette kahvilassa? Jos et, turha jauhaa mistään kohteliaisuudesta.

Miksi en kutsuisi kotiini? Pointti ei ole se mihin kutsutaan, vaan se, että kutsutaan, ja tarjotaan vuoronperään "isännän" ominaisuudessa. Se mitä tarjotaan ja paljonko, on joustava käsite. Ele ja vastavuoroisuus tässä on tärkeintä, ei se että "hyödytään kaverista koko rahan edestä".

Ap

Sinähän tässä haluat hyötyä kaverista koko rahan edestä. Järjestät tilaisuuksia kenenkään puytämättä. Pakotat ihmiset niihin tulemaan. Ja sitten kitiset kun et saa palkkioksi sitä mitä itse haluat. Vieraasi tuntevat jo maksavansa takaisin vieraanvaraisuutesi viitsimällä ilmestyä paikalle ja seurustella kanssasi.

Pakotat? Perustelisitko? :D Jos sinä olet tossukka joka hyppää kun joku sanoo että hyppää, älä yleistä sitä maan tavaksi ja normaaliksi käytökseksi. Näytät olla aika pihalla normaalista sosiaalisesta kohteliaisuudesta.

Ap

Vierailija
51/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mielellään mene edes kutsuttuna ja jonkin aikaa kutsuja voi perua. Välillä aina pakko mennä kun vastapuoli vaan sitkeästi kutsuu. Kaikki kontaktit, jotka ovat vaivaksi ja on mahdollista katkaista, on jo katkaistu.

Joitakin sitkeitä vielä on.

Haaveilen elämästä ilman kuluttavia ihmisiä/yhteisöjä. Itse en kaipaa mitään muilta ja en pidä kun minulta jotain halutaan.

Haaveilen vanhuudesta yksin.

Mitäpä jos kertoisit asian suoraan? Ihmeelliset kiertelyt ja kaartelut vaan pahentavat asiaa, kuten huomaat.

Ap

Totta. Tyhmät ja itsepintaiset kutsujat rivät tajua hellittää, vaikka kuinka sanoisi suoraan. Toinen puoli asiassa on se, että monesti välejä häneen ei haluta/voida kokonaan katkaista.

Vierailija
52/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen sama! Kieltäydyn nykyisin kaikista muista paitsi aivan lähimpieni kutsuista vierailla/kyläillä/mökkeillä ja kaikille muille sanon, että kiitos ei. Heti ryhdytään kinuamaan, että toki tulette, eihän siitä ole teille vaivaa. Syödään ja ollaan rennosti. Juu, koko ajan tiedän, että oikeastaan kärtät vastakutsua, jota en halua esittää.

Vastavuoroisuus nykymallissaan keksittiin vasta joskus 90-luvulla. Siihen asti ei mitattu viivaimella, että varmasti meni kaveriporukassa kaikki tismalleen samoin. Tärkeintä oli olla yhdessä eikä kutsuja laskenut rahojaan, tarjolla oli sitä, mitä hän halusi tarjota. Kukaan ei loukkaantunut, vaikka ei tullut vastakutsua tai ei kantanut illallisille salaattikulhoa.

Ystävät eivät ole ystäviä vastavuoroisuuden takia. Enkä minä menen kenenkään illanistujaisiin saadakseni kuulla, että seuraavat bileet järjestetäänkin sinun rantatalossasi.

90-luvulla ja aikaisemmin kyläilykulttuuri oli aika erilaista. Silloin mentiin käymään ja piipahdettiin toisten luona paljon spontaanimmin jos satuttiin olemaan lähistöllä. Nykyään ei tulisi oikein kuuloonkaan että mentäisiin kenenkään luokse ilman kutsua tai edes ilmoittamatta. Mutta kyllä tuo kyläily perustui nimenomaan omaan vastavuoroisuuteen, esim. kahville tulija saattoi tuoda kahvipaketin taloon tuomisiksi, jos kyläilyt eivät muuten menneet "päikseen". Aika kummallinen ystävyys kyllä muutenkin sellainen, jossa toinen on vain saamapuolella ja vain toinen panostaa sen suhteen ylläpysymiseen. 

Vierailija
53/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen vastaa itse siitä, paljonko haluaa kestitä. Miksi et kysy, voisitko joskus itse tulla heille? Jos syy on se, että toinen häpeää vaika kotiaan, se madaltaisi kynnystä järjestää siellä jotain. Itse menen jos kutsutaan, en tajua, miksi se synnyttäisi vastavuoroisuutta?

Vierailija
54/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ap ihan ihmeellinen tapaus. Minä kutsun aina kaverit meille, koska minulla ei ole autoa. Olen vähän harmitellut, että he joutuvat aina ajamaan, joten yritän laittaa mahdollisimman hyvää tarjottavaa että vierailu olisi vaivan arvoinen.  Toisekseen minulla on aika paljon allergioita, joten minun on paljon helpompi tehdä kaikille sopivaa syötävää kuin muiden minulle sopivaa.

Sitä se vastavuoroisuus on, ap: toinen näkee siirtymisen vaivan ja toinen tarjoamisen. Ei sitä, että vuorotellen tarjotaan ja luultavasti vieläpä lasketaan sentilleen että on samanarvoiset tarjottavat.

Tosin minulle kävi niin, että yksi kaveri pani välit poikki, kun "joutui" aina näkemään sen vaivan, että tuli minun luokseni kahville. Tosin hän aika usein vaan soitti, että sattuu olemaan kulmilla, voiko tulla käymään ja minä tietysti tarjosin mitä sattui löytymään. Ehdotin sitten jossain vaiheessa että voitaisiin nähdä vaikka kahvilassa välillä, ja siitä se sitten loukkaantui kun hän joutuu aina näkemään kulkemisen vaivan ja sitte vielä pitäisi kahvilaan lähteä!

Vierailija
55/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidetaan ravintolan valinta ja pöytävaraus, "viihdytetään vieraita" ts pidetään keskustelu yllä ja vierailla hyvä fiilis, ja maksetaan lasku. Kutsu budjetin mukaan, eli jos on paljon rahaa, voi viedä vieraat kalliisen paikkaan ja tarjota koko illan juomineen ja takseineen päivineen, tai jos on pieni pudjetti, vie vieraat pizzeriaan ja tarjoaa yhden ruokajuoman.

Ap

Haluaisin tietää millaiset ovat ap:n tarjoilut hänen kotonaan kun vastavuoroisuudeksi vaaditaan tätä.

Tilanteesta riippuen kahvikupillisesta grillimakkaraan, tai lasillisesta viiniä 5 lajin illalliseen juomineen ja kyyteineen kotiin. Itselleni on tärkeää, että vieraani viihtyvät, ja tarjoiluista riippumatta olen muista kiinnostunut ja haluan että kaikilla on hauskaa ja hyvä fiilis. Vastavuoroisuus on yleensä nimenomaan linjassa molempiin suuntiin. Jos minä tarjoan kahvit, olisi kiva jos minulle joskus myös tarjottaisiin kahvit, jne.

Ap

Miten voi olla hauskaa, kun olet suunnilleen pakottanut luoksesi tulemaan? Ja kun vielä tietää, että ennen kuin ehditään kahviin asti, olet jo ilmoittanut, että vaadit vastavuoroisuutta.

Miksi jauhat täyttä puutaheinää? Oletko kenties vielä teini-iäkinen, ja henkisesti teini-ikäinen, joka potee ahdistusta kun äiskä ja iskä pakottaa sinut taas tänä kesänä Sirkka-tädin syntymäpäiville, vaikka et sitten yhtään aikuisten oikeesti haluis mennä?

Ap

Vierailija
56/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi roikut ihmisissä, jotka toimivat toisin kuin sinä? Voit myös mennä ihan omine rahoinesi syömään ja juomaan ravintolaanihanniin paljon kuin haluat. Mksi mielestäsi muiden pitäisi se maksaa?

Roikun? Omasta näkökulmastani pidän yllä ystävyyttä. Ja nyt mm tämänkin keskustelun perusteella pohdin, onko tämä oikeaa ystävyyttä, vai katkaisenko yhteydenpidon. Toivoin nimenomaan kuulevani kommentteja, jotka selittäisivät sitä omituista ja ns hyväksikäyttävää käytöstä. Jos sitä siis mitenkään "parhainpäin" voi selittää?

Ap

Ymmärrätkö lainkaan, että ne kutsumasi ihmiset tulevat vain siksi, että se on kohteliasta ja koska he säälivät sinua. Vähän niin kuin se päiväkodin sääntö, että kaikki on kutsuttava synttäreille (vaikka ei halua), aikuisena se vain on päinvastoin. On kohteliasta mennä, koska muuten kutsuja pahoittaa mielensä.

He kokevat, että sinä olet se hyväksikäyttäjä kaikkine vaatimuksinesi ja toivovat, että yksi kohtelaisuuskäynti riittää, sen jälkeen saa olla sinulta rauhassa. Harmi, että sinä ymmärrät asian täytin päinvastoin.

Ne vieraasi ovat uhreja, et sinä.

Vierailija
57/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun kaikkia ei kiinnosta isännöidä minkäänlaisia istujaisia. Tulevat kohteliasuudesta kutsuttaessa, mutta ei niin paljon kiinnosta että alkaisivat itse järjestellä mitään, tai sitten ei ole "resursseja" sellaiseen (taito, osaaminen, paikka, raha, aika tms.).

Vierailija
58/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Joskus on vaan pakko mennä kylään, kun se toinen kutsuu ja kutsuu ja kutsuu eikä ymmärrä, että pistäisin mieluummin haarukan voimavirtapistorasiaan.

En kutsu sitä ihmistä meille, koska en tahdo kutsua.

Pakko? Kerrotko vähän lisää tästä? Mihin sinun, aikuisen(?) ihmisen on muka pakko suostua, vasten tahtoasi? Älä jaksa. :D

Ap

Vierailija
59/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Miksi jauhat täyttä puutaheinää? Oletko kenties vielä teini-iäkinen, ja henkisesti teini-ikäinen, joka potee ahdistusta kun äiskä ja iskä pakottaa sinut taas tänä kesänä Sirkka-tädin syntymäpäiville, vaikka et sitten yhtään aikuisten oikeesti haluis mennä?

Ap

Moniko vieraasi tulee siksi, että on kivaa ja moniko siksi, että olet epätoivoisesti itkenyt puhelimessa, kun kukaan ei välitä?

Vierailija
60/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en kutsu juuri koskaan kotiini enkä toistenkaan kodeissa haluaisi vierailla, mutta otan kutsun vastaan koska niin on kohteliasta tehdä. Mieluiten tapaisin julkisilla paikoilla: kahvilassA, ravintolassa, miksei vaikka museossa tai laskettelurinteessä.

En kuitenkaan ole valmis kustantamaan sinun ravintola-annostasi viineineen vain sen takia, että sinä olet leiponut yhden pullan enemmän tavallisena leivontapäivänäsi ja minä söin sen.

Miksi itse et ehdota kaupungilla näkemistä?

Jos otat kutsun vastaan kohteliaisuudesta, sitten varmaan samasta kohteliasuudesta tarjoat edes sen yhden pullan kun seuraavaksi näette kahvilassa? Jos et, turha jauhaa mistään kohteliaisuudesta.

Miksi en kutsuisi kotiini? Pointti ei ole se mihin kutsutaan, vaan se, että kutsutaan, ja tarjotaan vuoronperään "isännän" ominaisuudessa. Se mitä tarjotaan ja paljonko, on joustava käsite. Ele ja vastavuoroisuus tässä on tärkeintä, ei se että "hyödytään kaverista koko rahan edestä".

Ap

Sinähän tässä haluat hyötyä kaverista koko rahan edestä. Järjestät tilaisuuksia kenenkään puytämättä. Pakotat ihmiset niihin tulemaan. Ja sitten kitiset kun et saa palkkioksi sitä mitä itse haluat. Vieraasi tuntevat jo maksavansa takaisin vieraanvaraisuutesi viitsimällä ilmestyä paikalle ja seurustella kanssasi.

Pakotat? Perustelisitko? :D Jos sinä olet tossukka joka hyppää kun joku sanoo että hyppää, älä yleistä sitä maan tavaksi ja normaaliksi käytökseksi. Näytät olla aika pihalla normaalista sosiaalisesta kohteliaisuudesta.

Ap

Miksi sinä tunnet oikeudeksesi määritellä mikä on "normaalia sosiaalista kohteliaisuutta"? Kaikki ei elä kuten sinä. Toisista kutsusi ovat turhia ja rasittavia ja osallistuvat niihin pelkästä ystävällisyydestään ja sosiaalisesta kohteliaisuudesta. Tämäkään ei sinulle riitä vaan haluat määrätä miten toisten mielestäsi pitäisi sinua huomioida. Joko hyväksyt ystäväsi sellaisina kun he ovat tai lakkaat kiusaamasta heitä kutsuillasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi