Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastavuoroisuuden puute. Kaikki te, jotka menette kyllä kutsusta illanistujaisiin, kahvitteleen, mökille...

Vierailija
30.06.2020 |

ja mihin tahansa teidät kutsutaankin, ettekä kuitenkaan vastavuoroisesti itse kutsu mihinkään, voisitteko kertoa, miksi?

Itselläni on tällaisia muutamia ystäviä, jotka tulevat kyllä aina kutsun saatuaan, ja joskus jopa itse kutsuvat itsensä, tai vihjailevat että haluaisivat tulla. Kuitenkaan he eivät koskaan kutsu "takaisin". Ymmärrän, että varsinkin nykyään on monia, jotka eivät koskaan halua kutsua kotiinsa, mutta miksei sitten vastavuoroisesti kutsuisi joskus edes johonkin ravintolaan, ja isännöisi siellä?

Ei vaan mahdu enään omaan päähän, mikä näitä ihmisiä vaivaa? Olen lähellä katkaista välit muutamaan ihmiseen, kun koen heidän hyväksikäyttävän itseäni.

Kommentit (567)

Vierailija
21/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintolassa isännöidään siten että varataan pöytä , ehkä ruuat tilataan valmiiksi, istumajärjestys laaditaan ja maksetaan lasku.

Näin juuri.

Ap

Vierailija
22/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä kutsunut ja järjestänytkin kaikenlaista mutta koskaan ei kutsutuille sovi mikään. On tullut myös harvinaisen selväksi ettei mun ole itse sopivaa ehdottaa kenellekään että mentäisiin yhdessä johonkin tai jos vaikka tulisin joku päivä käymään.

Ainoa keino siis olla olematta ihan täysin yksinäinen on se, että osallistun aina kaikkeen mihin vaan kutsutaan mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ravintolassa isännöidään?

Hoidetaan ravintolan valinta ja pöytävaraus, "viihdytetään vieraita" ts pidetään keskustelu yllä ja vierailla hyvä fiilis, ja maksetaan lasku. Kutsu budjetin mukaan, eli jos on paljon rahaa, voi viedä vieraat kalliisen paikkaan ja tarjota koko illan juomineen ja takseineen päivineen, tai jos on pieni pudjetti, vie vieraat pizzeriaan ja tarjoaa yhden ruokajuoman.

Ap

Haluaisin tietää millaiset ovat ap:n tarjoilut hänen kotonaan kun vastavuoroisuudeksi vaaditaan tätä.

Vierailija
24/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi roikut ihmisissä, jotka toimivat toisin kuin sinä? Voit myös mennä ihan omine rahoinesi syömään ja juomaan ravintolaanihanniin paljon kuin haluat. Mksi mielestäsi muiden pitäisi se maksaa?

Vierailija
25/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotetaan sitä yhteistä ravintolakäyntiä, varataan pöytä, tarjotaan vähintään alkudrinkki tai juomat. Helppoa.

Vierailija
26/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kutsu juuri koskaan kotiini enkä toistenkaan kodeissa haluaisi vierailla, mutta otan kutsun vastaan koska niin on kohteliasta tehdä. Mieluiten tapaisin julkisilla paikoilla: kahvilassA, ravintolassa, miksei vaikka museossa tai laskettelurinteessä.

En kuitenkaan ole valmis kustantamaan sinun ravintola-annostasi viineineen vain sen takia, että sinä olet leiponut yhden pullan enemmän tavallisena leivontapäivänäsi ja minä söin sen.

Miksi itse et ehdota kaupungilla näkemistä?

Jos otat kutsun vastaan kohteliaisuudesta, sitten varmaan samasta kohteliasuudesta tarjoat edes sen yhden pullan kun seuraavaksi näette kahvilassa? Jos et, turha jauhaa mistään kohteliaisuudesta.

Miksi en kutsuisi kotiini? Pointti ei ole se mihin kutsutaan, vaan se, että kutsutaan, ja tarjotaan vuoronperään "isännän" ominaisuudessa. Se mitä tarjotaan ja paljonko, on joustava käsite. Ele ja vastavuoroisuus tässä on tärkeintä, ei se että "hyödytään kaverista koko rahan edestä".

Ap

Vierailija
27/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mielellään mene edes kutsuttuna ja jonkin aikaa kutsuja voi perua. Välillä aina pakko mennä kun vastapuoli vaan sitkeästi kutsuu. Kaikki kontaktit, jotka ovat vaivaksi ja on mahdollista katkaista, on jo katkaistu.

Joitakin sitkeitä vielä on.

Haaveilen elämästä ilman kuluttavia ihmisiä/yhteisöjä. Itse en kaipaa mitään muilta ja en pidä kun minulta jotain halutaan.

Haaveilen vanhuudesta yksin.

Vierailija
28/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintolassa isännöidään siten että varataan pöytä , ehkä ruuat tilataan valmiiksi, istumajärjestys laaditaan ja maksetaan lasku.

Suomen ravintoloiden hinnat huomioiden ravintolassa isännöidään siten, että päätetään yhdessä mennä ko ravintolaan. Joku varaa pöydät ja jokainen tilaa ja maksaa itse tilauksensa.

Vierailija
29/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas kiusallisia on nämä ihmiset, jotka järjestää vaikka mitä kissanristiäisiä ja sitten vingutaanmuita osallistumaan. Jos yrittää kieltäytyä kutsusta vingutaan lisää. En järjästä mitään vastavuoroisesti koska toivon näiden hössöttäjien joku päivä tajuavan antaa ihmisten olla rauhassa. Vinkvink.

Eli et oikeasti halua kaveerat näiden ns kavereidesi kanssa, ja olet selkärangaton sanomaan ei vaikka haluaisit. Kertoo aika paljon sinusta. Teet kaikille palveluksen, kun seuraavan kerran löydät jostain kanttia kieltäytyä. Ne jotka tietäisivät todelliset ajatuksesi, eivät satavarmasti jää kaipaamaan seuraasi.

Ap

Vierailija
30/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas kiusallisia on nämä ihmiset, jotka järjestää vaikka mitä kissanristiäisiä ja sitten vingutaanmuita osallistumaan. Jos yrittää kieltäytyä kutsusta vingutaan lisää. En järjästä mitään vastavuoroisesti koska toivon näiden hössöttäjien joku päivä tajuavan antaa ihmisten olla rauhassa. Vinkvink.

Millainen kuramatto oikein olet? Etkö osaa itse ottaa otetta elämästäsi vaan jakelet tuollaisia kummallisia "vihjeitä" lähipiirillesi, jotta he laittaisivat elämäsi mallilleen?

Vierailija
31/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä kutsunut ja järjestänytkin kaikenlaista mutta koskaan ei kutsutuille sovi mikään. On tullut myös harvinaisen selväksi ettei mun ole itse sopivaa ehdottaa kenellekään että mentäisiin yhdessä johonkin tai jos vaikka tulisin joku päivä käymään.

Ainoa keino siis olla olematta ihan täysin yksinäinen on se, että osallistun aina kaikkeen mihin vaan kutsutaan mukaan.

Kuulostaa ikävältä :(

Jokatapauksessa olet hoitanut oman tonttisi tyylikkäästi, ja tarjonnut vastavuoroisuutta. Toivottavasti löydät tulevaisuudessa parempia kavereita jotka arvostavat sinua ja elettäsi! :)

Ap

Vierailija
32/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en kutsu juuri koskaan kotiini enkä toistenkaan kodeissa haluaisi vierailla, mutta otan kutsun vastaan koska niin on kohteliasta tehdä. Mieluiten tapaisin julkisilla paikoilla: kahvilassA, ravintolassa, miksei vaikka museossa tai laskettelurinteessä.

En kuitenkaan ole valmis kustantamaan sinun ravintola-annostasi viineineen vain sen takia, että sinä olet leiponut yhden pullan enemmän tavallisena leivontapäivänäsi ja minä söin sen.

Jos otat kutsun vastaan kohteliaisuudesta, sitten varmaan samasta kohteliasuudesta tarjoat edes sen yhden pullan kun seuraavaksi näette kahvilassa? Jos et, turha jauhaa mistään kohteliaisuudesta.

Miksi en kutsuisi kotiini? Pointti ei ole se mihin kutsutaan, vaan se, että kutsutaan, ja tarjotaan vuoronperään "isännän" ominaisuudessa. Se mitä tarjotaan ja paljonko, on joustava käsite. Ele ja vastavuoroisuus tässä on tärkeintä, ei se että "hyödytään kaverista koko rahan edestä".

Ap

Sinähän tässä haluat hyötyä kaverista koko rahan edestä. Järjestät tilaisuuksia kenenkään puytämättä. Pakotat ihmiset niihin tulemaan. Ja sitten kitiset kun et saa palkkioksi sitä mitä itse haluat. Vieraasi tuntevat jo maksavansa takaisin vieraanvaraisuutesi viitsimällä ilmestyä paikalle ja seurustella kanssasi.

Vierailija
33/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en pidä sellaisista järjestetyistä tilaisuuksista tai halua käydä kenenkään luona syömässä, menee aina ihan hitonmoideksi säätämiseksi. Isot juhlat vasta saatanasta onkin, niihin kun ei oikein voi mennä omana itsenään, vaan pitää pukeuta ja sosialisoida tuntemattomien kanssa joita ei ehkä toiste näe.

Mieluiten tapaan ystäviä kansin ex-temporee vaikka kaljupääkahvilla ja vaihdetaan kuulumiset, sellasta olen tässä lähistöllä, onko sulla kiire. Tai jos törmätään cittarissa niin istutaan hetki siinä kahviossa. Samoin meille voi kutsua itsensä käväsemään ja turisemaan hetkeksi.

Sisarus muutti 4h automatkan päähän ja olin sopimassa että menen lapsen kanssa käymään. Kyseli aikataulua ja halus tehdä ruokaa eikä @#*%$ uskonut kun sanoin että kaffe piisaa, syödään mieluummin matkalla jotain josta tiedän että ipanalle maistuu, ei jäädä heille asumaan. Lähinnä ahdistavaa pomottamista.

Vierailija
34/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen ravintoloiden hinnat huomioiden ravintolassa isännöidään siten, että päätetään yhdessä mennä ko ravintolaan. Joku varaa pöydät ja jokainen tilaa ja maksaa itse tilauksensa.

No jos toistuvasti ruokailee toisten kotona tai mökillä, majoittuukin mahdollisesti siellä, niin yhden ravintolaillan tarjoaminen on aika kohtuullista.

Vierailija
35/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään ymmärrä tuota, että ihmiset kutsuvat itse itsensä toisten koteihin, mökeille tms. 

Mä en pidä mökkeilystä ollenkaan ja 19/20 onnistunkin kiemurtelemaan itseni ulos mökkikutsuista. Se yksi kerta on joskus pitkin hampain suostuttava, jotta toinen ei loukkaanu. Illanistujaisia oli kaveripiirissäni vain nuorena ja silloinkin yleensä nyyttäriperiaatteella.  Kotiini kutsun vain lähisukulaisiani ja nämä ovat lähinnä erilaisia perinteitä eli vietetään joulua yms juhlapäiviä yhdessä. En odota, että nuorempi sukupolvi toimisi  vastavuoroisesti, koska ei heidän koteihinsa edes mahtuisi koko porukalle tarvittavaa ruokapöytää. 

Ystävien ja kavereiden kanssa käydään kahviloissa ja ravintoloissa niin, että jokainen maksaa itse omat syömisensä. Varsin helppoa ja jokainen voi itse valita omalle kukkarolleen sopivat syömiset ja juomiset. 

Vierailija
36/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täsmälleen sama! Kieltäydyn nykyisin kaikista muista paitsi aivan lähimpieni kutsuista vierailla/kyläillä/mökkeillä ja kaikille muille sanon, että kiitos ei. Heti ryhdytään kinuamaan, että toki tulette, eihän siitä ole teille vaivaa. Syödään ja ollaan rennosti. Juu, koko ajan tiedän, että oikeastaan kärtät vastakutsua, jota en halua esittää.

Vastavuoroisuus nykymallissaan keksittiin vasta joskus 90-luvulla. Siihen asti ei mitattu viivaimella, että varmasti meni kaveriporukassa kaikki tismalleen samoin. Tärkeintä oli olla yhdessä eikä kutsuja laskenut rahojaan, tarjolla oli sitä, mitä hän halusi tarjota. Kukaan ei loukkaantunut, vaikka ei tullut vastakutsua tai ei kantanut illallisille salaattikulhoa.

Ystävät eivät ole ystäviä vastavuoroisuuden takia. Enkä minä menen kenenkään illanistujaisiin saadakseni kuulla, että seuraavat bileet järjestetäänkin sinun rantatalossasi.

Vierailija
37/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et oikeasti halua kaveerat näiden ns kavereidesi kanssa, ja olet selkärangaton sanomaan ei vaikka haluaisit. Kertoo aika paljon sinusta. Teet kaikille palveluksen, kun seuraavan kerran löydät jostain kanttia kieltäytyä. Ne jotka tietäisivät todelliset ajatuksesi, eivät satavarmasti jää kaipaamaan seuraasi.

Ap

Aina kieltäydyn, mutta sitä ei haluta uskoa. Valitettavasti näiden ihmisten kanssa on pakko pysyä tietyissä väleissä vaikka ei vähempää kiinnostaisi.

Vierailija
38/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidetaan ravintolan valinta ja pöytävaraus, "viihdytetään vieraita" ts pidetään keskustelu yllä ja vierailla hyvä fiilis, ja maksetaan lasku. Kutsu budjetin mukaan, eli jos on paljon rahaa, voi viedä vieraat kalliisen paikkaan ja tarjota koko illan juomineen ja takseineen päivineen, tai jos on pieni pudjetti, vie vieraat pizzeriaan ja tarjoaa yhden ruokajuoman.

Ap

Haluaisin tietää millaiset ovat ap:n tarjoilut hänen kotonaan kun vastavuoroisuudeksi vaaditaan tätä.

Tilanteesta riippuen kahvikupillisesta grillimakkaraan, tai lasillisesta viiniä 5 lajin illalliseen juomineen ja kyyteineen kotiin. Itselleni on tärkeää, että vieraani viihtyvät, ja tarjoiluista riippumatta olen muista kiinnostunut ja haluan että kaikilla on hauskaa ja hyvä fiilis. Vastavuoroisuus on yleensä nimenomaan linjassa molempiin suuntiin. Jos minä tarjoan kahvit, olisi kiva jos minulle joskus myös tarjottaisiin kahvit, jne.

Ap

Vierailija
39/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vastaan kaltaisillesi kärttäjille, että minulla on vain tämä yksi elämä, en aio tuhlata sitä istumalla kanssasi iltaa. Kutsu joku muu.

Enkä sitten niin yhtään ymmärrä sitä, miksi ryhdyt tuhertamaan itkua. Ele ja vastavuoroisuus ovat tärkeitä vain niille, joilla ei ole oikeita ystäviä.

Vierailija
40/567 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö näitä ihmisiä mitenkään hävetä? Luulisi, että jos ei kiinnosta seura niin paljoa, he eivät ottaisi kutsua vastaan, tai jos heillä ei ole resursseja vastavuoroisuuteen, he a) kertovat sen suoraan tai b) eivät ota enää kutsuja vastaan?

Ap

Minä jättäisin oikein mielelläni ottamatta kutsut vastaan, kun en kyläilystä välitä. Mutta siitäkin sitten vedetään herne nenään, ja jankataan että miksi et halua tulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän